Raitiovaunuhavaintoja - elokuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,148
Töölön hallin ratapihan kiskotöiden myötä kaikki ratikkavuorot ajetaan tällä hetkellä Koskelasta. Niinpä linjalla 4T näkyy tänään 2.8. pitkästä aikaa variotrameja. Välipalojakin muutama, välipalattomia ei ollenkaan.
 
Töölön hallin ratapihan kiskotöiden myötä kaikki ratikkavuorot ajetaan tällä hetkellä Koskelasta. Niinpä linjalla 4T näkyy tänään 2.8. pitkästä aikaa variotrameja. Välipalojakin muutama, välipalattomia ei ollenkaan.

Omat havaintoni lastenvaunukävelyltä n. klo 10-12 vahvistavat tämän. Laskin linjalta 4T ainakin viisi ja linjalta 10 vähintään yhden Variotramin (luultavasti niitä oli useampi). Nelosella en nähnyt välipalattomia vaunuja, mutta kympillä näin niitä muistaakseni ainakin kaksi. Välipalavaunuja näin nelosella kaksi kappaletta.

Toinen merkillepantava havainto oli, että lähes kaikki välipalat linjoilta 4T ja 10 näyttivät karanneen linjalle 3B/T, kun taas Variotrameja näkyi siellä vain yksi tai kaksi. Onkohan jokin erityinen syy sille että välipalat siirrettiin juuri kolmoselle, eikä esimerkiksi toiselle Variotram-linjalle 6/8? Sääliksi käy turisteja, jotka joutuvat nyt kiertämään kolmosen reitin ilman ilmastointia.

Muiden linjojen kalusto muistutti tuttua tilannetta, eli koostui lähinnä korkeista nivelvaunuista ja Variotrameista eri sekoitussuhteissa.

Linjalla 6 oli välipalavaunu 93. Olikohan ensiesiintyminen pidennettynä linjaliikenteessä?

Mielenkiintoiseksi jää nähdä poistuvatko Variotramit taas Töölön linjoilta heti ratapihan kiskotöiden valmistuttua, vai jääkö niitä Töölöönkin muutama, kuten oli muutama vuosi sitten.
 
2.8.: Vaunu HKL 14 Koskelassa "romuraiteella". (Ei ollut vielä 31.7.)
 
Omat havaintoni lastenvaunukävelyltä n. klo 10-12 vahvistavat tämän. Laskin linjalta 4T ainakin viisi ja linjalta 10 vähintään yhden Variotramin (luultavasti niitä oli useampi). Nelosella en nähnyt välipalattomia vaunuja, mutta kympillä näin niitä muistaakseni ainakin kaksi. Välipalavaunuja näin nelosella kaksi kappaletta.

Kympillä on tänään vain yksi vario, nro 231. Lisäksi kympillä on kirjavasti Nr I-kalustoa: peruskorjaamaton nauhakilvellinen (47), peruskorjattu nauhakilvellinen (46) ja peruskorjattu elektronisella kilvellä (70).

4T:llä on välipaloja kyllä enemmän kuin kaksi, mutta voittopuolisesti varioita. Saas nähdä, miten on huomenna. Lyhyitä niveliä en nähnyt nelosella lainkaan.
 
En tiedä josko tästä oli jo mainintaa täällä jossakin ketjussa, mutta huomasin tänään 8:n ratikassa aamupäivällä että ikkunassa oli uusi HSL:n raitiotiekaavio jossa linjat oli laitettu tavalla jota Helsingin joukkoliikennekaavioihinkin on jo eri ketjuissa haikailtu ("Lontoon tyylisesti").

Löytyy näköjään myös webistä: http://www.hsl.fi/SiteCollectionImages/Kartat/hsl_ratikkakartta+pysäkit.pdf vaikka sivulla jossa ko. PDF on linkattuna onkin vielä vanha kartta (http://www.hsl.fi/FI/aikataulutjareitit/linjakartat/Sivut/raitiolinjat.aspx).
 
En tiedä josko tästä oli jo mainintaa täällä jossakin ketjussa, mutta huomasin tänään 8:n ratikassa aamupäivällä että ikkunassa oli uusi HSL:n raitiotiekaavio jossa linjat oli laitettu tavalla jota Helsingin joukkoliikennekaavioihinkin on jo eri ketjuissa haikailtu ("Lontoon tyylisesti").

Kappas vaan! Äkkiseltään tuo on sekavan oloinen, mutta kai siihen silmä tottuu ajan mittaan.

Sitten heti etsimään virheitä. :) Puolipäivänkadun ja Katajanokan puiston ruotsinnokset merkitsevät naapuripysäkkejä. Tarkk'ampujankadusta puuttuu heittomerkki. Munksnäs allén:in heittomerkki on myös pielessä. Onkohan muita vielä?

Ja mikä muuten on Auroran ruotsinkielinen nimi? Ennen on sanottu ilman muuta Aurora sjukhus, mutta onko tuo muoto "Aurorasjukhuset", joka selkeästi on riikinruotsista otettu, nykyään oikein? Se näkyy osassa pysäkkikilvistäkin, osassa on vielä vanha muoto.
 
2.8.: Vaunu HKL 14 Koskelassa "romuraiteella". (Ei ollut vielä 31.7.)
Auttaako siirtoajankohdan tarkentamisessa se, että näin k.o. vaunun Koskelan hallin romuraiteella su 01.08. klo 17.30 jälkeen? ;)
 
Uudesta kaaviokartasta vielä: linjan 8 linjanimeksi on tullut aivan uusi Salmisaari - Sörnäinen - Vallila - Arabia. Välipisteiden valinta on outo, sillä kun linjaa pidennettiin Arabiaan, muutettiin samalla välietappi Sörkasta Töölöksi sillä perusteella, että linja erottuisi selkeämmin linjasta 6. Kulkeehan sekin Kurvin kautta.

Salmisaari - Sörnäinen - Arabia ja Hietalahti (- Sörnäinen) - Arabia antaisivat sillä tavoin harhaanjohtavan kuvan matkustajalle, että hän voisi kuvitella myös linjan 8 kulkevan ydinkeskustan kautta. Töölö kuvaa hyvin sitä, ettei asia ole näin, vaan että 8 kiertää ytimen.

Onneksi ei sentään 6 jatku Jätkäsaareen. Muuten meillä olisi 6 Jätkäsaari - Sörnäinen - Arabia ja 8 Jätkäsaari - Sörnäinen - Arabia.

Toivottavasti seuraavassa versiossa palataan kuvaavampaan linjanimeen Salmisaari - Töölö - Arabia. Tai ehkäpä seuraavaan versioon saadaankin jo kasin uusi eteläinen päätepiste, liekö sitten nimeltään Jätkäsaari (Saukonpaasi) vaiko vaan Jätkäsaari tai kenties vain Saukonpaasi?
 
Osaako joku kertoa, mitä merkitsee kaaviossa rautatieaseman kohdalla oleva symboli? (Siis se, jossa on naishahmo ja katkaistu toinen ihmishahmo?)

Luulisin, että se katkaistu ihminen on HSL:n palvelupisteessä työskentelevä asiakaspalvelija mutta milläs perusteella se toinen hahmo on nainen?
 
Kappas vaan! Äkkiseltään tuo on sekavan oloinen, mutta kai siihen silmä tottuu ajan mittaan.

Tämä on varmaankin pitkälti makuasia. Minä pidän tätä uutta versiota vanhaa selkeämpänä, ja on hyvä, että pysäkkien nimetkin on näkyvillä. Yhteys katukarttaan kyllä hämärtyy, mutta matkustajan kannaltahan raitiovaunu menee pysäkiltä pysäkille.

Sitten heti etsimään virheitä. :) Puolipäivänkadun ja Katajanokan puiston ruotsinnokset merkitsevät naapuripysäkkejä. Tarkk'ampujankadusta puuttuu heittomerkki. Munksnäs allén:in heittomerkki on myös pielessä. Onkohan muita vielä?

Jos pilk... siis heittomerkkiä viilataan, niin allén-sanaanhan ei sellaista tule, vaan tarke, käsittääkseni akuutti aksentti :) Kartassa se on joka tapauksessa pielessä. Huomasin myös, ettei ysin pohjoiselle eikä kympin eteläiselle päättärilenkille ole merkitty kiertosuuntaa. Kummallakin se on toki "looginen" eli vastapäivään, mutta miksi sitten muutamaan muuhun lenkkiin on sama suunta merkitty?

EDIT: Vanhassa kartassa nelosen päättärilenkille Munkkiniemeen on merkitty kolme ilmeisesti yksisuuntaista pysäkkiä; uudessa kartassa ei ole lenkkiä merkitty. Päättärihän luonnollisesti on yksisuuntainen, mutta kumpi kartta muuten vastaa paremmin todellisuutta?

Osaako joku kertoa, mitä merkitsee kaaviossa rautatieaseman kohdalla oleva symboli? (Siis se, jossa on naishahmo ja katkaistu toinen ihmishahmo?)

Noin äkkispäätä veikkaisin lipunmyynnin tai asiakaspalvelun symboliksi (katkennut hahmo istuu tiskin takana). Molempiahan löytyy siltä tienoolta.
 
Viimeksi muokattu:
Jos pilk... siis heittomerkkiä viilataan, niin allén-sanaanhan ei sellaista tule, vaan tarke, käsittääkseni akuutti aksentti :) Kartassa se on joka tapauksessa pielessä.

Jep. näin on.

Jatketaan virheillä: Hietalahden ruotsinnos on Sandvik, kuuluisi olla Sandviken. Onkohan tätä karttaa oikoluettu ollenkaan?

Ja Karjalankadun pysäkin nimi näkyy olevan eri fontilla kuin muut.

Vanhassa kartassa nelosen päättärilenkille Munkkiniemeen on merkitty kolme ilmeisesti yksisuuntaista pysäkkiä; uudessa kartassa ei ole lenkkiä merkitty. Päättärihän luonnollisesti on yksisuuntainen, mutta kumpi kartta muuten vastaa paremmin todellisuutta?

Tämä on minusta kartassa ihan loogisesti. Kyseessä on kuitenkin pysäkkipari Tiilimäki, eikä pariton pysäkki. Suunnassa 1 pysäkki on kohdassa, jossa silmukka ei vielä ole alkanut, sen sijaan suunnassa 2 pysäkki on kyllä silmukassa, mutta lähellä sen päättymistä. Tiilimäen pysäkeiltä on noin suurin piirtein näköyhteys toisiinsa, eli hyvin ne voi esittää yhtenä pysäkkiparina.
 
Kun vielä saisi rakenteilla olevat linjanosat merkityksi. Ehkä ensi karttaan? Katukartassa niitä on vaikea saada selkeästi esitettyä, taustakuvattomassa linjastokartassa katkoviiva ja/tai haalea viiva on selkeästi miellettävissä rakenteilla olevaksi linjaksi.
 
Ja Karjalankadun pysäkin nimi näkyy olevan eri fontilla kuin muut.

Näitä tosiaan tuntuu riittävän. Kampin pysäkistä puuttuu suomenkielisen tekstin lihavointi. Kustaankadun pysäkistä (joka toki on nykyisenmuotoisessa kartassa hankalassa paikassa) ei heti hahmota, mitä pysäkkiä nimi tarkoittaa.

Tämä on minusta kartassa ihan loogisesti. Kyseessä on kuitenkin pysäkkipari Tiilimäki, eikä pariton pysäkki. Suunnassa 1 pysäkki on kohdassa, jossa silmukka ei vielä ole alkanut, sen sijaan suunnassa 2 pysäkki on kyllä silmukassa, mutta lähellä sen päättymistä. Tiilimäen pysäkeiltä on noin suurin piirtein näköyhteys toisiinsa, eli hyvin ne voi esittää yhtenä pysäkkiparina.

Kiitos selvennyksestä. Tässä suhteessa vanha kartta on minusta ollut vähemmän selkeä. Jos pysäkit ovat samannimisiä ja likellä toisiaan, ne voi minusta hyvin merkitä yhdeksi; onhan näin tehty myös esimerkiksi Kauppatorin ja Senaatintorin pysäkkien osalta.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös