Turun raitiotie: vaihtojen synkronointi

Mikko Laaksonen

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
2,789
Torstaina 20.10 "Raitiotiet Martissa" - tilaisuudessa tuli esille se, että Turun vanhalla raitiotiellä oli muuten tällä foorumilla paljon puhuttaneet synkronoidut vaihdot. Tämä nousi esille siitä, miksi niin useissa kuvissa on peräkkäin kahden linjan vaunut.

Turun linjasto perustui siihen, että vaihtoasemat eri linjojen välillä olivat Kauppatorilla, Puistokadulla ja Tuomiokirkkotorilla.

Eri linjojen vaunut tulivat vaihtoasemille samaan aikaan ja odottivat, kunnes matkustajat olivat ehtineet vaunusta toiseen.

Hiljaisen liikenteen aikaan kaikki kolme linjaa, 1, 2, ja 3 odottivat toisiaan Kauppatorilla, jolloin Kauppatorilla saattoi olla yhtä aikaa kaikkien kolmen linjan molempien suuntien vaunut eli kuusi vaunua.

Joillakin vaihtoasemilla synkronointia valvoi työnjohtaja, joka antoi vaunuille lähtömerkin vaihtajien vaihdettua vaunua. Häntä kutsuttiin kuulemma "selvä-mieheksi" ja asiasta vitsailtiin lehdissäkin.

Onko foorumin lukijoilla lisää tietoa synkronoinnista, sen järjestelyistä ja laajuudesta? Koskiko se kaikkia aikoja, linjoja ja kaikkia kolmea vaihtoasemaa vai oliko eri suuntien vaihtoja sijoitettu eri vaihtoasemille - eri suunnistahan järkevin vaihtopaikka oli eri asemilla.
 
Mikko Laaksonen sanoi:
Hiljaisen liikenteen aikaan kaikki kolme linjaa, 1, 2, ja 3 odottivat toisiaan Kauppatorilla, jolloin Kauppatorilla saattoi olla yhtä aikaa kaikkien kolmen linjan molempien suuntien vaunut eli kuusi vaunua.
Kuusi vaunua yhtaikaa Kauppatorin vaihtoasemalla myöhäisillan tunteina, jolloin oli vartin vuoroväli, oli tavanomainen näky. Samanaikaisesti odottivat myös TuKL:n "keltsikat" 4 ja 5 pysäkeilään. Kaikki vaihdot kävivät sujuvasti. :D

Myös joka toisen ratikkavuoron harventaminen iltaisin n. klo 20 aikaaan suoritettiin matkustajaystävällisesti. Viimeisellä kierroksella ennen harventamista edellä ajava vaunu hidasti ja perässä tuleva saman linjan vaunu nopeutti vähitellen vauhtiaan, jotta molemmat olivat samanaikaisesti Puistokadun vaihtoasemalla. Poisjäävän vuoron matkustajien ei tarvinnut odottaa jäljellejäävän vuoron vaunua. :)

Päiväsaikaan kaikkien raitiolinjojen vuorotiheys oli 6 min, joten odotusaika vaihtaessa jäi aina lyhyeksi.
 
Eira sanoi:
Päiväsaikaan kaikkien raitiolinjojen vuorotiheys oli 6 min, joten odotusaika vaihtaessa jäi aina lyhyeksi.
Tällainen näkökulma on omiaan poikimaan lisäkysymyksiä... :wink:
Minkälaiset kierrosajat olivat kullakin linjalla ja mikä mahtoikaan olla vuorojen (vaunujen) määrä per linja? 6 min intervallilla ainakin heilurilinjoilla kuvittelisi liikkuvan jo aika paljon vaunuja...
 
Rattivaunu sanoi:
Minkälaiset kierrosajat olivat kullakin linjalla ja mikä mahtoikaan olla vuorojen (vaunujen) määrä per linja? 6 min intervallilla ainakin heilurilinjoilla kuvittelisi liikkuvan jo aika paljon vaunuja...
1-linja: 5,2 km, kahdeksan vuoroa.
2-linja: 6,6 km, kymmenen vuoroa.
3-linja: 6,1 km, kahdeksan vuoroa, neljä myötä- ja neljä vastapäivään.

1- ja 2-linjojen ruuhkaliikenne hoidettiin perävaunuin ja ylimääräisin vaunuin.
3-linjalla ei loppuaikoina käytetty perävaunuja, mutta linjalla oli ruuhka-aikoina viidennet vuorot, jolloin vuorotiheys oli 5 min.
2-linjan koko kierrosaika (13,2 km) oli noin tunti, jolloin vuorotiheydeksi saadaan tuo 6 min.
 
Eira sanoi:
1-linja: 5,2 km, kahdeksan vuoroa.
2-linja: 6,6 km, kymmenen vuoroa.
3-linja: 6,1 km, kahdeksan vuoroa, neljä myötä- ja neljä vastapäivään.

1- ja 2-linjojen ruuhkaliikenne hoidettiin perävaunuin ja ylimääräisin vaunuin.
3-linjalla ei loppuaikoina käytetty perävaunuja, mutta linjalla oli ruuhka-aikoina viidennet vuorot, jolloin vuorotiheys oli 5 min.
2-linjan koko kierrosaika (13,2 km) oli noin tunti, jolloin vuorotiheydeksi saadaan tuo 6 min.
Kiitos asiantuntevasta vastauksesta. Kuva
 
Itselläni on tallessa linjan 2 aikataulut vaunuille nro 1-9, päiväys on 3.3.70 ja voimassa "talviarkina". Eiran mainitsemaa kymppivaunua ei ainakaan enää tuolloin ollut. Otin "aikataulupahvit" talteen linjan 2 lakkautuksen jälkeisenä päivänä hallissa haahuillessani "surutyönä" eli näillä ajettiin siis linjaa 2 viimeisinä aikoina vuosina 1970-72.

Hallista lähtöaikojen mukaan oli liikenne näin:

Vaunu 1: hallista 5.30, halliin 21.37.
Vaunu 2: hallista 5.36, halliin 23.40.
Vaunu 3: hallista 5.43, halliin 21.45.
Vaunu 6: hallista 5.44, halliin 21.16.
Vaunu 4: hallista 5.49, halliin 23.55.
Vaunu 7: hallista 5.51, halliin 23.53.
Vaunu 5: hallista 5.56, halliin 23.45.
Vaunu 8: hallista 5.57, halliin 0.02.
Vaunu 9: hallista 6.04, halliin 19.03.

Pisimpään ulkona oli vaunu oli 4 eli 5.49-23.55.
Hallista menivät vaunut 1-5 ensiksi Nummenmäelle ja vaunut 6-9 Korppolaismäelle. Halliin paluut olivat vaunuilla 1, 3 ja 5-8 Nummenmäeltä ja vaunuilla 2, 4 ja 9 Korppolaismäeltä. Korppolaismäelle menneet ja sieltä kotiutuneet vaunut tekivät kolmioraidekäännön Puistokadun/Eerikinkadun risteyksessä eli Nummenmäen kolmioraide ei siis ollut ainoa paikka, jossa peruuteltiin vaunuja. Tuo Puistokadun pysäkin luona tapahtunut vekslailu oli sitä paitsi varsin "jännää", koska se tehtiin vilkkaassa katuristeyksessä.

Esimerkinomaisesti Kauppatorilta Nummenmäelle tungosaikana klo 16:n jälkeen lähtivät vaunut seuraavasti kuuden-seitsemän minuutin välein. Lisäkapasiteetti hoidettiin lisäämällä päätepysäkeillä Nummenmäellä (kolmioraiteen jatkeella) ja Korppolaismäellä (sivuraiteella) perävaunut sekä "Ylimääräinen" -vaunulla, jollaisia Helsingissä kutsuttaisiin ruuhkavuoroksi. "Ylimääräinen" otettiin ajoon ilmeisesti henkilökunta- ja kalustomahdollisuuksien mukaan ja ehkä linjalla 2 saattoi olla kerrallaan yksi sellainen (vaunu 10?):

8/16.05
9/16.12
1/16.18
2/16.24
3/16.31
4/16.37
5/16.44
6/16.50
7/16.57

Tungosajan ulkopuolelta sama tarkastelu, eikä mitään eroa vuoroväleissä. Vakioaikataulut ovat siis käytössä:

6/10.04
7/10.11
8/10.17
9/10.24
1/10.30
2/10.36
3/10.43
4/10.49
5/10.56
 
Ilmeisesti esim. vuoro 8 on lähtenyt Kauppatorilta Nummenmäelle 10.17, 11.15, 12.13, 13.11, 14.09, 15.07, 16.05 jne. eli oli 58 min. kierto ja vuorotteleva 6 ja 7 min. vuoroväli. (6+7+6+7+6+7+6+7+6=58 )

Ennen vuotta 1956, kun kakkonen kääntyi vielä Martinmäessä, oli kaikilla linjoilla kahdeksan vaunua. Korppolaismäen pidennyksen valmistuttua lisättiin kakkoselle kaksi vaunua. Muistan aivan selvästi tuulilasin oikealla puolella vuoronumeron 10. Ajankohtaa milloin kymppivuoro jätettiin pois ja 6 min. väli muutettiin "sykkiväksi" 6-7-6-7-... väliksi, en tiedä.

Myös ruuhka-ajan jälkeen poisjäävät perävaunulliset kakkoset peruuttivat ruuhkaisessa Puisto-Eerikinkatujen eli "Trikotan" kulmassa. Risteyksessä oli jo sillon liikennevalot. Vilkkumaan (ei Maija) keltaista valot laitettiin klo 17-18 väliksi. Korvaavat yksivaunuiset kakkoset tulivat hallilta.
 
Eira sanoi:
Ilmeisesti esim. vuoro 8 on lähtenyt Kauppatorilta Nummenmäelle 10.17, 11.15, 12.13, 13.11, 14.09, 15.07, 16.05 jne. eli oli 58 min. kierto ja vuorotteleva 6 ja 7 min. vuoroväli. (6+7+6+7+6+7+6+7+6=58 )
Täysin oikein. Kyllä Eira tietää!
 
Takaisin
Ylös