Vanhojen ilmajohtojen koukkuja

Max

Liittynyt
26 Elokuu 2008
Viestit
1,210
Koko osuudella Mannerheimintie - Marian sairaala on edelleen paljon ilmajohtojen kannatinkoukkuja - aivan kuten koko linjan 14 vanhalla reitillä Meilahdesta Laivurinkadulle. Tolppiakin on monessa paikassa.
Viime aikoina Turussa käydessäni olen myös huomannut noita koukkuja ja tolppia todella monin paikoin. Tuomiokirkkosillan johdinpidikkeet tietysti ovat oma lukunsa, ne taitaa pääosa turkulaisista huomata ja tunnistaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

Koukkuja löytyy muuten myös Katajanokalta vanhan päättärilenkin varrelta.

Löytyi tänään uusi koukkukatu, nimittäin Museokatu! Museokatu 23:n seinässä on hyvin vanhan näköinen laitos, josta törröttää useampikin koukku. Tämä on jo sen verran kaukana Runeberginkadusta, ja osa koukuistakin osoittaa sieltä pois päin, että kyseessä ei voi olla sen paremmin trollikan kuin Runeberginkadun ratikankaan vanha koukku.

Museokadulta sentään loppui ratikkaliikenne 1955, eli aika kauan tuo on saanut olla tiiliseinässä rauhassa. Tämä oli ainoa koukku, jonka Museokadulta löysin. Mahtaisikohan Nervanderilla tai Cygnaeuksella olla lisää?
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

Löytyi tänään uusi koukkukatu, nimittäin Museokatu! Museokatu 23:n seinässä on hyvin vanhan näköinen laitos, josta törröttää useampikin koukku. Tämä on jo sen verran kaukana Runeberginkadusta, ja osa koukuistakin osoittaa sieltä pois päin, että kyseessä ei voi olla sen paremmin trollikan kuin Runeberginkadun ratikankaan vanha koukku.

Museokadulta sentään loppui ratikkaliikenne 1951, eli aika kauan tuo on saanut olla tiiliseinässä rauhassa. Tämä oli ainoa koukku, jonka Museokadulta löysin. Mahtaisikohan Nervanderilla tai Cygnaeuksella olla lisää?
Eikös Museokadun raitioliikenne loppupunut vasta 1955. Linjan 2 reitti kulki museokatua vuoteen 1951 asti, mutta raitiolinja 5:n reitti kulki museokatua vuoteen 1955 asti
Jos jotakuta kiinnostaa kyseisen 5-linjan aikataulu löytyy vuoden 1953 aikatalusta ja lisälehtinen no 1
 
Vs: Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

Eikös Museokadun raitioliikenne loppupunut vasta 1955. Linjan 2 reitti kulki museokatua vuoteen 1951 asti, mutta raitiolinja 5:n reitti kulki museokatua vuoteen 1955 asti

Totta turiset! Korjasin vuoden tuohon edelliseen viestiini. Eli Museokadun liikenne loppui vain 4 vuotta ennen Lapinlahdenkadun liikenteen loppumista. Lie silti toistaiseksi "ennätys". Liekö Haagassa tai Kuliksessa enää mitään ratikoista muistuttavaa?
 
Vs: Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

Jos ennätyksiä haetaan, niin koukun löysin joskus vuonna 1998 yksiraiteiselta raitiotieltä, joka mutkitteli muun muassa Kasarmitorin sivuitse. Se linjaus lienee lakkautettu vuoteen 1907 mennessä. Tänä kesänä on ollut tarkoitus mennä uudelleen kävelemään tuo reitti, mutta vielä en ole ehtinyt. Kamera tulee reissuun mukaan.
 
Vs: Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

Jos ennätyksiä haetaan, niin koukun löysin joskus vuonna 1998 yksiraiteiselta raitiotieltä, joka mutkitteli muun muassa Kasarmitorin sivuitse. Se linjaus lienee lakkautettu vuoteen 1907 mennessä. Tänä kesänä on ollut tarkoitus mennä uudelleen kävelemään tuo reitti, mutta vielä en ole ehtinyt. Kamera tulee reissuun mukaan.
Tästä innostuneena päätin lähteä katsomaan tilannetta noin 103 vuotta liikenteen lopettamisen jälkeen. Muun muassa tällainen juttu löytyi.

Museokadun (liittyen aivan muun linjan asioihin) varrelta löytyi myös erinäisiä muistoja. Nämä kuvat ovat lähes museota vastapäätä. Kuvastossa on kuvia muualtakin Töölöstä.
 
Vs: Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

Tästä innostuneena päätin lähteä katsomaan tilannetta noin 103 vuotta liikenteen lopettamisen jälkeen. Muun muassa tällainen juttu löytyi.

Katos vaan! "Kisan" voittaja :D

Museokadun (liittyen aivan muun linjan asioihin) varrelta löytyi myös erinäisiä muistoja. Nämä kuvat ovat lähes museota vastapäätä. Kuvastossa on kuvia muualtakin Töölöstä.

Mä käännyin eilen laiskana Museokadulta Töölönkadulle ja jäi tuo Bottan kortteli katsomatta. Ei olisi pitänyt olla niin laiska.

Kävitkö Nervanderilla ja Cygnaeuksella?
 
Vs: Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

Ei olisi pitänyt olla niin laiska...Kävitkö Nervanderilla ja Cygnaeuksella?
Kyllä noilla plusasteilla tulee laiskaksi kuka vain..., joten nuo kaksi katua skippasin suurimmaksi osaksi. Kummankin poikki kävelin pariinkin otteeseen, mutta en niitä pitkin. Lähitulevaisuudessa on tarkoitus jälleen jatkaa "etsintöjä".
 
Vs: Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

Vielä havainto Kasarmitorin laidalta. Näköjään Kellarikrouvin kiinteistön seinässä Fabianinkadulla on kolme ilmajohdon kiinnityskoukkua. Nekin ovat olleet jouten sangen pitkään. Kuvia ei nyt ole.
 
Fredrikinkadulla on moni entinen johdinauton ajolankojen kannatikoukku on päässyt kannattelemaan raitiotien ilmajohtoja. Sama tulee varmaan tapahtumaan Malminrinteessäkin.
 
Vs: Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

Mahtaisikohan Nervanderilla tai Cygnaeuksella olla lisää?

Olihan niitä.

Cygnaeuksenkatua ratikka kulki vain korttelinmitan verran, enkä löytänyt koukkuja. Cygnaeus 2:n seinässä on kuitenkin parissakin kohtaa havaittavissa mahdolliset entiset koukkujen paikat. Ne erottuvat seinästä epätasaisena jälkenä. Aivan kuin koukku olisi poistettu ja seinää sen jälkeen hiukan paikattu.

Nervanderinkadulla on koukkuja ainakin talojen 1 ja 12 seinissä. Eläinmuseonkin seinistä voi erottaa mahdolliset koukkujen entiset paikat.

Jos ennätyksiä haetaan, niin koukun löysin joskus vuonna 1998 yksiraiteiselta raitiotieltä, joka mutkitteli muun muassa Kasarmitorin sivuitse. Se linjaus lienee lakkautettu vuoteen 1907 mennessä.

Mitenköhän mahtaa olla tämän lakkautuksen kanssa? SRS:n sivut kertovat, että Kasarmitorin reittiä kulkeneen vihreän linjan viimeinen liikennöintipäivä tällä osuudella olisi ollut 17.5.1907 (sen jälkeen linja lyheni päättymään Kauppatorille, ja ainakaan SRS:n sivujen mukaan tuolla Kaartinkaupunkia halkovalla osuudella ei olisi ollut linjaliikennettä enää).

Kuitenkin kirjassa Muistojen Helsingissä (Kaupunginmuseo 2009) on Signe Branderin kuva Yrjönkadulta, ja kuvassa on Pieneltä Roobertinkadulta tulossa oleva Kummer-vaunu, joka näyttää jatkavan matkaa Isoroballe. Vaunussa on tummat linjalaudat, ehkä vihreät. Kolmikulman puissa on jo tuuheat lehdet ja kuvan ihmisillä suht kevyt vaatetus. Kuvausvuosi on 1907. Jotenkin tuntuisi, että kuva on otettu myöhemmin kuin toukokuun puolivälissä. Vaikka ehkä kevät oli aikainen tuona vuonna.

Muistelen myös nähneeni vuodelle 1909 ajoitetun kartan, jossa oli hyvin lyhyt, valkoinen ratikkalinja reitillä Roobertinkatujen risteys - Kauppatori. Se mutkitteli Kasarmitorin kautta juuri samaa reittiä kuin vihreä linja ennen. Onkohan sitä linjaa tosiaan liikennöity joskus? Kartta on ainakin Kaupunginmuseon Vuosisadan ratikkamatka -kirjan etulehdellä, tosin se on virheellisesti ajoitettu 1910-luvulle.
 
Myös Kulosaaressa on koukkuja. Siellä liikenne päättyi 1951. Koukkuja on ainakin Kulosaarentie 8:n seinässä (3 kpl) sekä Kulosaarentie 21:n seinässä (1 kpl).
 
Entäs Tampereen rollikkajohtojen koukut? Jopa rollikoiden pylväitä näkee reittiosuuksilla ainakin Pirkankadulla, Tammelan puistokadulla, Nekalantiellä ja Muotialantiellä, ja olisiko vielä Nuolialantielläkin. Pylväiden järeydestä (betoni) päätellen myös Teiskontielle lienee suunniteltu rollikkaliikennettä, samoin Tesoman valtatielle, jossa on näitä rollikkamallin pylväitä (umpiruosteessa).
 
Tässä olis yksi koukku: paikka on varmaan useimmille tuttu – vai onko? Entäs milloin kuvassa oleva rakennus on valmistunut ja milloin koukku on jäänyt tarpeettomaksi?
 

Liitetiedostot

  • 09092010359C – Kopio.jpg
    09092010359C – Kopio.jpg
    79.8 KB · Lukukerrat: 362
Viime aikoina Turussa käydessäni olen myös huomannut noita koukkuja ja tolppia todella monin paikoin. Tuomiokirkkosillan johdinpidikkeet tietysti ovat oma lukunsa, ne taitaa pääosa turkulaisista huomata ja tunnistaa.

Inventoin kerran kaikki vielä paikallaan olevat wanhanmalliset koristeelliset koukut, sellaiset, jotka ovat neljällä pultilla seinässä kiinni. HOP:n (nyk. Old Bank) talossa on kolme. Kauppatorin nurkassa olevassa talossa, jossa toimi Ålandsbanken, on kaksi. TS:n toimitalon vieressä olevassa Kamera-Aitan talossa on yksi, joka on jopa värityksessä huomioitu taloa uudelleen maalatessa. Myös vanhassa Börsin talossa on yksi, ja Humalistonkadulla Asemanpuistoa vasten olevassa talossa kaksi. Kaupungintalon päädyssä Aurakadulla näkyi tällaisen koukun jälki kauan, mutta se tasoitettiin talon julkisivuremontissa.

Raitiovaunuliikenteen loputtua 1967-1972 jätettiin koukut yleensä paikalleen, ja ne ovat vielä nähtävissä, jollei taloja ole sitten purettu. Sensijaan 1949-1950 reittimuutosten johdosta liikenteeltä poisjääneiltä katuosuuksilta pääsääntöisesti myös koukut irroitettiin, ehkä niitä käytettiin uudelleen ykköslinjan Eerikin- ja Kauppiaskatujen osuuksilla, joille saatiin raiteetkin kakkoslinjalta poisjääneiltä Hämeen- ja Yliopistonkatujen pätkiltä.

Sammon (Erik Bryggman), nyk. kaupunginhallinnon talossa Yliopistonkadulla on koukku vielä paikoillaan. Se on kolmen keltaisen julkisivuklinkkeritiilen risteyskohdassa, joten sitä olisi ollut vaikea irroittaa särkemättä klinkkereitä. Tasoitettuja koukkujen paikkoja näkee vielä esim. Otavan talossa Yliopistonkadulla, Panthernin talossa Hämeenkadulla, sekä Linnankadulla Suomen Pankin talossa, jossa toisen koukun irroitus on kuitenkin epäonnistunut; kanta jäänyt seinään ja koukku käteen.

Tuomiokirkkosillan (rak. 1951-1956) valaisin- ja kannatinpylväät ovat Erik Bryggmanin suunnittelemat, joten ne on jätetty sellaisenaan paikoilleen odottamaan uutta pikaraitiotietä.
 
Takaisin
Ylös