Sivu 1 / 4 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/50

Viestiketju: Vanhojen ilmajohtojen koukkuja

  1. #1
    Max
    Max on nyt kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1000

    oletus Vanhojen ilmajohtojen koukkuja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Koko osuudella Mannerheimintie - Marian sairaala on edelleen paljon ilmajohtojen kannatinkoukkuja - aivan kuten koko linjan 14 vanhalla reitillä Meilahdesta Laivurinkadulle. Tolppiakin on monessa paikassa.
    Viime aikoina Turussa käydessäni olen myös huomannut noita koukkuja ja tolppia todella monin paikoin. Tuomiokirkkosillan johdinpidikkeet tietysti ovat oma lukunsa, ne taitaa pääosa turkulaisista huomata ja tunnistaa.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 09.08.2010 kello 10:37. Syy: jaettu omaksi ketjukseen

  2. #2
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MrArakawa Näytä viesti
    Koukkuja löytyy muuten myös Katajanokalta vanhan päättärilenkin varrelta.
    Löytyi tänään uusi koukkukatu, nimittäin Museokatu! Museokatu 23:n seinässä on hyvin vanhan näköinen laitos, josta törröttää useampikin koukku. Tämä on jo sen verran kaukana Runeberginkadusta, ja osa koukuistakin osoittaa sieltä pois päin, että kyseessä ei voi olla sen paremmin trollikan kuin Runeberginkadun ratikankaan vanha koukku.

    Museokadulta sentään loppui ratikkaliikenne 1955, eli aika kauan tuo on saanut olla tiiliseinässä rauhassa. Tämä oli ainoa koukku, jonka Museokadulta löysin. Mahtaisikohan Nervanderilla tai Cygnaeuksella olla lisää?
    Viimeisin muokkaaja 339-DF; 06.08.2010 kello 20:25. Syy: korjattu liikenteen päättymisvuosi
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #3
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    896

    oletus Vs: Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Löytyi tänään uusi koukkukatu, nimittäin Museokatu! Museokatu 23:n seinässä on hyvin vanhan näköinen laitos, josta törröttää useampikin koukku. Tämä on jo sen verran kaukana Runeberginkadusta, ja osa koukuistakin osoittaa sieltä pois päin, että kyseessä ei voi olla sen paremmin trollikan kuin Runeberginkadun ratikankaan vanha koukku.

    Museokadulta sentään loppui ratikkaliikenne 1951, eli aika kauan tuo on saanut olla tiiliseinässä rauhassa. Tämä oli ainoa koukku, jonka Museokadulta löysin. Mahtaisikohan Nervanderilla tai Cygnaeuksella olla lisää?
    Eikös Museokadun raitioliikenne loppupunut vasta 1955. Linjan 2 reitti kulki museokatua vuoteen 1951 asti, mutta raitiolinja 5:n reitti kulki museokatua vuoteen 1955 asti
    Jos jotakuta kiinnostaa kyseisen 5-linjan aikataulu löytyy vuoden 1953 aikatalusta ja lisälehtinen no 1

  4. #4
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Resiina Näytä viesti
    Eikös Museokadun raitioliikenne loppupunut vasta 1955. Linjan 2 reitti kulki museokatua vuoteen 1951 asti, mutta raitiolinja 5:n reitti kulki museokatua vuoteen 1955 asti
    Totta turiset! Korjasin vuoden tuohon edelliseen viestiini. Eli Museokadun liikenne loppui vain 4 vuotta ennen Lapinlahdenkadun liikenteen loppumista. Lie silti toistaiseksi "ennätys". Liekö Haagassa tai Kuliksessa enää mitään ratikoista muistuttavaa?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  5. #5
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

    Jos ennätyksiä haetaan, niin koukun löysin joskus vuonna 1998 yksiraiteiselta raitiotieltä, joka mutkitteli muun muassa Kasarmitorin sivuitse. Se linjaus lienee lakkautettu vuoteen 1907 mennessä. Tänä kesänä on ollut tarkoitus mennä uudelleen kävelemään tuo reitti, mutta vielä en ole ehtinyt. Kamera tulee reissuun mukaan.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Jos ennätyksiä haetaan, niin koukun löysin joskus vuonna 1998 yksiraiteiselta raitiotieltä, joka mutkitteli muun muassa Kasarmitorin sivuitse. Se linjaus lienee lakkautettu vuoteen 1907 mennessä. Tänä kesänä on ollut tarkoitus mennä uudelleen kävelemään tuo reitti, mutta vielä en ole ehtinyt. Kamera tulee reissuun mukaan.
    Tästä innostuneena päätin lähteä katsomaan tilannetta noin 103 vuotta liikenteen lopettamisen jälkeen. Muun muassa tällainen juttu löytyi.

    Museokadun (liittyen aivan muun linjan asioihin) varrelta löytyi myös erinäisiä muistoja. Nämä kuvat ovat lähes museota vastapäätä. Kuvastossa on kuvia muualtakin Töölöstä.

  7. #7
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Tästä innostuneena päätin lähteä katsomaan tilannetta noin 103 vuotta liikenteen lopettamisen jälkeen. Muun muassa tällainen juttu löytyi.
    Katos vaan! "Kisan" voittaja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Museokadun (liittyen aivan muun linjan asioihin) varrelta löytyi myös erinäisiä muistoja. Nämä kuvat ovat lähes museota vastapäätä. Kuvastossa on kuvia muualtakin Töölöstä.
    Mä käännyin eilen laiskana Museokadulta Töölönkadulle ja jäi tuo Bottan kortteli katsomatta. Ei olisi pitänyt olla niin laiska.

    Kävitkö Nervanderilla ja Cygnaeuksella?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  8. #8
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Ei olisi pitänyt olla niin laiska...Kävitkö Nervanderilla ja Cygnaeuksella?
    Kyllä noilla plusasteilla tulee laiskaksi kuka vain..., joten nuo kaksi katua skippasin suurimmaksi osaksi. Kummankin poikki kävelin pariinkin otteeseen, mutta en niitä pitkin. Lähitulevaisuudessa on tarkoitus jälleen jatkaa "etsintöjä".

  9. #9
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

    Vielä havainto Kasarmitorin laidalta. Näköjään Kellarikrouvin kiinteistön seinässä Fabianinkadulla on kolme ilmajohdon kiinnityskoukkua. Nekin ovat olleet jouten sangen pitkään. Kuvia ei nyt ole.

  10. #10
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    809

    oletus Vs: Vanhojen ilmajohtojen koukkuja

    Fredrikinkadulla on moni entinen johdinauton ajolankojen kannatikoukku on päässyt kannattelemaan raitiotien ilmajohtoja. Sama tulee varmaan tapahtumaan Malminrinteessäkin.
    Näin se nyt vaan menee

  11. #11
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mahtaisikohan Nervanderilla tai Cygnaeuksella olla lisää?
    Olihan niitä.

    Cygnaeuksenkatua ratikka kulki vain korttelinmitan verran, enkä löytänyt koukkuja. Cygnaeus 2:n seinässä on kuitenkin parissakin kohtaa havaittavissa mahdolliset entiset koukkujen paikat. Ne erottuvat seinästä epätasaisena jälkenä. Aivan kuin koukku olisi poistettu ja seinää sen jälkeen hiukan paikattu.

    Nervanderinkadulla on koukkuja ainakin talojen 1 ja 12 seinissä. Eläinmuseonkin seinistä voi erottaa mahdolliset koukkujen entiset paikat.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Jos ennätyksiä haetaan, niin koukun löysin joskus vuonna 1998 yksiraiteiselta raitiotieltä, joka mutkitteli muun muassa Kasarmitorin sivuitse. Se linjaus lienee lakkautettu vuoteen 1907 mennessä.
    Mitenköhän mahtaa olla tämän lakkautuksen kanssa? SRS:n sivut kertovat, että Kasarmitorin reittiä kulkeneen vihreän linjan viimeinen liikennöintipäivä tällä osuudella olisi ollut 17.5.1907 (sen jälkeen linja lyheni päättymään Kauppatorille, ja ainakaan SRS:n sivujen mukaan tuolla Kaartinkaupunkia halkovalla osuudella ei olisi ollut linjaliikennettä enää).

    Kuitenkin kirjassa Muistojen Helsingissä (Kaupunginmuseo 2009) on Signe Branderin kuva Yrjönkadulta, ja kuvassa on Pieneltä Roobertinkadulta tulossa oleva Kummer-vaunu, joka näyttää jatkavan matkaa Isoroballe. Vaunussa on tummat linjalaudat, ehkä vihreät. Kolmikulman puissa on jo tuuheat lehdet ja kuvan ihmisillä suht kevyt vaatetus. Kuvausvuosi on 1907. Jotenkin tuntuisi, että kuva on otettu myöhemmin kuin toukokuun puolivälissä. Vaikka ehkä kevät oli aikainen tuona vuonna.

    Muistelen myös nähneeni vuodelle 1909 ajoitetun kartan, jossa oli hyvin lyhyt, valkoinen ratikkalinja reitillä Roobertinkatujen risteys - Kauppatori. Se mutkitteli Kasarmitorin kautta juuri samaa reittiä kuin vihreä linja ennen. Onkohan sitä linjaa tosiaan liikennöity joskus? Kartta on ainakin Kaupunginmuseon Vuosisadan ratikkamatka -kirjan etulehdellä, tosin se on virheellisesti ajoitettu 1910-luvulle.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  12. #12
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Vanhojen ilmajohtojen koukkuja

    Myös Kulosaaressa on koukkuja. Siellä liikenne päättyi 1951. Koukkuja on ainakin Kulosaarentie 8:n seinässä (3 kpl) sekä Kulosaarentie 21:n seinässä (1 kpl).
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  13. #13
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3341

    oletus Vs: Vanhojen ilmajohtojen koukkuja

    Entäs Tampereen rollikkajohtojen koukut? Jopa rollikoiden pylväitä näkee reittiosuuksilla ainakin Pirkankadulla, Tammelan puistokadulla, Nekalantiellä ja Muotialantiellä, ja olisiko vielä Nuolialantielläkin. Pylväiden järeydestä (betoni) päätellen myös Teiskontielle lienee suunniteltu rollikkaliikennettä, samoin Tesoman valtatielle, jossa on näitä rollikkamallin pylväitä (umpiruosteessa).
    Sakari Kestinen

  14. #14
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    374

    oletus Vs: Vanhojen ilmajohtojen koukkuja

    Tässä olis yksi koukku: paikka on varmaan useimmille tuttu – vai onko? Entäs milloin kuvassa oleva rakennus on valmistunut ja milloin koukku on jäänyt tarpeettomaksi?
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  

  15. #15

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    426

    oletus Vs: Vanhojen ilmajohtojen koukkuja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Viime aikoina Turussa käydessäni olen myös huomannut noita koukkuja ja tolppia todella monin paikoin. Tuomiokirkkosillan johdinpidikkeet tietysti ovat oma lukunsa, ne taitaa pääosa turkulaisista huomata ja tunnistaa.
    Inventoin kerran kaikki vielä paikallaan olevat wanhanmalliset koristeelliset koukut, sellaiset, jotka ovat neljällä pultilla seinässä kiinni. HOP:n (nyk. Old Bank) talossa on kolme. Kauppatorin nurkassa olevassa talossa, jossa toimi Ålandsbanken, on kaksi. TS:n toimitalon vieressä olevassa Kamera-Aitan talossa on yksi, joka on jopa värityksessä huomioitu taloa uudelleen maalatessa. Myös vanhassa Börsin talossa on yksi, ja Humalistonkadulla Asemanpuistoa vasten olevassa talossa kaksi. Kaupungintalon päädyssä Aurakadulla näkyi tällaisen koukun jälki kauan, mutta se tasoitettiin talon julkisivuremontissa.

    Raitiovaunuliikenteen loputtua 1967-1972 jätettiin koukut yleensä paikalleen, ja ne ovat vielä nähtävissä, jollei taloja ole sitten purettu. Sensijaan 1949-1950 reittimuutosten johdosta liikenteeltä poisjääneiltä katuosuuksilta pääsääntöisesti myös koukut irroitettiin, ehkä niitä käytettiin uudelleen ykköslinjan Eerikin- ja Kauppiaskatujen osuuksilla, joille saatiin raiteetkin kakkoslinjalta poisjääneiltä Hämeen- ja Yliopistonkatujen pätkiltä.

    Sammon (Erik Bryggman), nyk. kaupunginhallinnon talossa Yliopistonkadulla on koukku vielä paikoillaan. Se on kolmen keltaisen julkisivuklinkkeritiilen risteyskohdassa, joten sitä olisi ollut vaikea irroittaa särkemättä klinkkereitä. Tasoitettuja koukkujen paikkoja näkee vielä esim. Otavan talossa Yliopistonkadulla, Panthernin talossa Hämeenkadulla, sekä Linnankadulla Suomen Pankin talossa, jossa toisen koukun irroitus on kuitenkin epäonnistunut; kanta jäänyt seinään ja koukku käteen.

    Tuomiokirkkosillan (rak. 1951-1956) valaisin- ja kannatinpylväät ovat Erik Bryggmanin suunnittelemat, joten ne on jätetty sellaisenaan paikoilleen odottamaan uutta pikaraitiotietä.

Sivu 1 / 4 1234 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Vanhojen vaunujen romuttaminen
    kirjoittanut Compact foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 72
    Viimeisin viesti: 01.12.2011, 09:19
  2. Nockebybanan vanhojen vaunujen viimeiset päivät
    kirjoittanut JSL foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 21.06.2009, 15:19
  3. Vanhojen asuinalueiden uudistaminen
    kirjoittanut kemkim foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 106
    Viimeisin viesti: 17.10.2008, 02:27
  4. Vanhojen intialaisten junien kuvia
    kirjoittanut hannuky foorumissa Junat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 07.02.2007, 20:52

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •