Näytetään tulokset 1-12/12

Viestiketju: Maailman kuormitetuin ratikkalinja?

  1. #1

    Liittynyt
    04.11.2008
    Sijainti
    Helsinki, Vallila
    Viestejä
    421

    oletus Maailman kuormitetuin ratikkalinja?

    Millä linjalla muuten on suurimmat matkustajamäärät maailmassa? Siis huipputunnin kuorma kuormitetuimmassa kohdassa, joskin toki päiväkuorma, vuosimatkustajamäärä ym. ovat myös mielenkiintoisia tietoja.

    Etsin vähän googlella ja foorumin haulla, mutta ei osunut silmään mitäään hyvää listausta kuormitetuimmista linjoista. Eli jos joku osaa vastata lonkalta tai antaa linkkejä, siitä olisi iloa.

    Tietysti tässä joutuu väistämättä vähän rajanvetoon siitä, mikä on ratikka, mikä juna ja mikä metro. Mutta jos nyt ottaa rajaukseksi vaikka että kulkee ainakin jossain kohti eristämättömänä kadulla (omilla kaistoilla mahdollisesti).

    Pariisin T3 kuskaa wikipedian mukaan 100 000 ihmistä päivässä, mikä nostaa sen ainakin kuormitetuimpien joukkoon varmaankin (?).

  2. #2

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Maailman kuormitetuin ratikkalinja?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Otso Kivekäs Näytä viesti
    Millä linjalla muuten on suurimmat matkustajamäärät maailmassa? Siis huipputunnin kuorma kuormitetuimmassa kohdassa, joskin toki päiväkuorma, vuosimatkustajamäärä ym. ovat myös mielenkiintoisia tietoja.
    Mä veikaan että jossain itä-Euroopassa se löytyy. Arvaukseni: Budapest, se linja joka ylittää Tonavan.

    t. Rainer

  3. #3
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Maailman kuormitetuin ratikkalinja?

    Hyvä kysymys, mutta myös täsmentävä kysymys: tarkoittaako ”linja” tässä ratalinjaa (Mannerheimintie, Hämeentie), yhtä linjatunnusta (3, 4, 7) vai linjatunnusta ja tämän tunnuksen yhtä alatunnusta (1, 1A, 3B, 3T, 7A, 7B)?

    Jos nimittäin haetaan vertausta metroon tai juniin, silloin oikea tapa verrata on ratalinjaa, koska yhdelle ratalinjalle kertyvät eri linjatunnukset vastaavat samaa asiaa kuin eri linjatunnuksilla matkustajia yhdelle metrolinjatunnukselle ja radalle keräävät liityntäbussilinjat. Helsingin tapauksessa vielä puhutaan aina yhdestä metron matkustajamäärästä, vaikka meillä on kaksi metrolinjaa, Vuosaaren ja Mellunmäen linjat. Lisäksi tulevaisuudessa suunnitellaan, että näiden läntinenkin päätepiste on eri, jolloin on yhtä perusteltua puhua Mannerheimintiellä 4:n ja 10:n yhteisestä matkustajamäärästä.

    Jos verrataan bussiin, silloin puolestaan on verrattava linjatunnuksen tasolla. Joskin siinäkin tapauksessa pitää ymmärtää, miksi esimerkiksi meillä on kaksi eri tunnuksella kulkevaa linjaa 3 ja 7.

    Ja vielä mutkikkaammaksi tämä tulee siitä, että ”linja” ja ”linja” eivät ole ihan sama asia senkään vuoksi, mikä milloinkin on linjastosuunnittelun periaate. Bussiliikenteessä pitkiä linjoja jaetaan osiksi sen vuoksi, etteivät ne autojen häiritseminä kykene pitämään aikataulujaan. Liikenne-etuusjärjestelyin muutama toisiinsa katkeava bussilinja voisikin olla yksi yhtenäinen linja.

    Kaikesta edellä olevasta huolimatta minulla ei kuitenkaan ole minkäänlaista vastausta. Rainerin mainitsema Budapestin sisempää kehäkatua kulkeva linja 4, jolla ajetaan 54-metrisillä Combinoilla, on kyllä hyvä ehdokas. Samaa kehäkatua ajetaan myös linjalla 6. Siemensin Combino-esitteen mukaan nämä ovat maailman kuormitetuimmat raitiolinjat.

    Pariisin raitiolinjoista voi todeta – yhdellä tavalla laskien – että niillä on matkustajia enemmän kuin Helsingin metrolla. Yhden Helsingin metrolinjan päivittäinen matkustajamäärä on 95.000 nousua, Pariisissa T1 ja T3 kumpikin erikseen kuljettavat 100.000 nousua. Helsingissä metrolta on mennyt tähän yli neljännesvuosisata, Pariisin raitioiden nousumäärät olivat sadassa tuhannessa heti liikenteen alkaessa.

    Antero

  4. #4

    Liittynyt
    04.11.2008
    Sijainti
    Helsinki, Vallila
    Viestejä
    421

    oletus Vs: Maailman kuormitetuin ratikkalinja?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Jos nimittäin haetaan vertausta metroon tai juniin, silloin oikea tapa verrata on ratalinjaa
    Aivan totta, kiitos tarkennuksesta. En ajatellut tuota aivan loppuun asti ennen kun kysyin.

    Kiitos myös vastauksista molemmille, enköhän minä näiden tietojen kanssa selviä tähän hätään. Jos jollakulla sattuu olemaan tarkempaa tietoa Budapestin linjojen matkustajamääristä, se olisi erittäin mielenkiintoista

  5. #5
    GM 5 avatar
    Liittynyt
    10.07.2007
    Sijainti
    Düsseldorf
    Viestejä
    115

    oletus Vs: Maailman kuormitetuin ratikkalinja?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Kaikesta edellä olevasta huolimatta minulla ei kuitenkaan ole minkäänlaista vastausta. Rainerin mainitsema Budapestin sisempää kehäkatua kulkeva linja 4, jolla ajetaan 54-metrisillä Combinoilla, on kyllä hyvä ehdokas. Samaa kehäkatua ajetaan myös linjalla 6. Siemensin Combino-esitteen mukaan nämä ovat maailman kuormitetuimmat raitiolinjat.
    Olen myös kuullut, että Budapestin raitiovaunulinja 4/6 on kuormitetuin ratikkalinja. Muistaakseni Straßenbahn-Magazin kirjoitti aiheesta kun Combino Supraa kehiteltiin. Nelos-kutonen ei kuitenkaan aja sisemmällä kehäkadulla vaan keskimmäisella. Sisemmällä (Kiskörút) ajavat linjat 47 ja 49 ja päättyvät Deák-aukiolle. Keskimmäisellä (Nagykörút) ajaa linja 4/6 ja uloimmalla (Róbert Károly körút, Hungária körút ja Könyves Kálmán körút) ajaa pääasiassa linja 1.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Small_Boulevard_(Budapest)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Grand_Boulevard_(Budapest)

  6. #6
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsingfors
    Viestejä
    227

    oletus Vs: Maailman kuormitetuin ratikkalinja?

    Miten asiaan vaikutta se että kuin esim Manskulla kaupungista poispäin (pysäkki Oopera) ajaa 571 raitiovaunu vuoroa arkisin. Hesperian pysäkkiaikataulun mukaan bussivuoroja menee 1182 kpl landelle päin.
    Jos liikenne olisi hoidettu erilailla. esim ratikat menisivät pitemälle esikaupunkeihin ja matkalla olisi liiityntäasema johon esikaupunki bussit tulisivat, ja vaan harvat bussit (u-linjat ja jotain muuta). Siis ratikat toimisivat runklinjoina. Silloin se ratikan matkustaja määrät olisivat suuremmat ja erilaiset kuin tällä hetkellä.
    Eli pitäiskö laskea koko Manskun joukkoliikenne matkustajamäärä, saadakseen todellisempi luku? Toisaalta osa Manskun joukkoliikenteestä menee lähijunissa raiteita pitkin. Eli vaikka kuinka laskee niin saadaanko koskaan järkevä luku.

    /Skurubisin
    Helsingfors har ein somletrikk!

  7. #7

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Maailman kuormitetuin ratikkalinja?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Skurubisin Näytä viesti
    Miten asiaan vaikutta se että kuin esim Manskulla kaupungista poispäin (pysäkki Oopera) ajaa 571 raitiovaunu vuoroa arkisin. Hesperian pysäkkiaikataulun mukaan bussivuoroja menee 1182 kpl landelle päin.

    Kaiketi Otso K:n mielenkiinto kysymykseen on se, että paljonko käytännössä on saatu liikennettä kulkemaan yhtä raitiotietä pitkin. Bussit eivät kuulu asiaan mitenkään. Manskun raitiotiellä varmasti olisi mahdollista kuljettaa paljon nykyistä enemmän ihmisiä esim. multippeliajoa käyttämällä, mutta se, miksi näin ei tehdä, lienee kysymys erikseen.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Skurubisin Näytä viesti
    Toisaalta osa Manskun joukkoliikenteestä menee lähijunissa raiteita pitkin.
    ?

    Ovatko suorastaan muutkin pohjois-etelä -suuntaiset väylät kuin rautatiet salakavalasti varastaneet Manskulta sille oikeaoppisesti kuuluvaa liikennettä?

  8. #8
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Maailman kuormitetuin ratikkalinja?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Skurubisin Näytä viesti
    Miten asiaan vaikutta se että kuin esim Manskulla kaupungista poispäin (pysäkki Oopera) ajaa 571 raitiovaunu vuoroa arkisin. Hesperian pysäkkiaikataulun mukaan bussivuoroja menee 1182 kpl landelle päin.
    Tämä on kyllä mielenkiintoinen kysymys. Jos Manskun ratikkalinjat kulkisivat pidemmälle pohjoiseen ja korvaisivat 40-sarjan busseja, ja jos kalusto olisi 30-metristä tai peräti 45-metristä, niin vuoromäärä tipahtaisi tuosta 1753:sta reippaasti, mutta kuljetettujen matkustajien määrä todennäköisesti raidekertoimen ansiosta kasvaisi voimakkaasti.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  9. #9
    Max
    Max on nyt kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1004

    oletus Vs: Maailman kuormitetuin ratikkalinja?

    Krakovassa kuormitetuin on Bronowicen linja, jolla ajaa päivisin 30 vuoroa tunnissa suuntaansa kuudella eri linjatunnuksella (4, 8, 13, 14, 20 ja 24). Kalustona on 2-3 Konstal 105:n junia (27 - 40,5 m sisätilaa) tai sitten uusia 26-metrisiä matalalattia-Bombardiereja.

    Poznanin pikaraitiotiellä keskustasta päätepysäkille Osiedle Jana III Sobieskiego ajaa ruuhkatunnin aikana myös 29 vuoroa linjoilla 12, 14, 15, 16 ja 26.

    Varsovassa on myös useita hyvin kuormitettuja raitiotielinjoja. Puolan kaupungeissa on kuitenkin tyypillistä, ettei yksittäinen linja juuri milloinkaan aja alle 10 min vuorovälillä, vaan näillä kuormitetuimmilla osuuksilla ajaa sitten useampia linjoja, jotka haarautuvat keskustan jälkeen eri puolille kaupunkia.

  10. #10
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsingfors
    Viestejä
    227

    oletus Vs: Maailman kuormitetuin ratikkalinja?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Ovatko suorastaan muutkin pohjois-etelä -suuntaiset väylät kuin rautatiet salakavalasti varastaneet Manskulta sille oikeaoppisesti kuuluvaa liikennettä?
    En mä nyt tarkoitan että juna varastaa matkustajilta Manskun Joukkoliikenteestä, kuin molemmat on hyvää joukkoliikenettä. Toisaalta jos esim Martinlaakson rata ei olisi vaan olisi esim pikaraitiotieta tai muuta kadulla kulkevaa, niin silloin liikenne olisi Manskulla suurempaa. Mutta on se hyvä että lähijuna liikenne on olemassa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Tämä on kyllä mielenkiintoinen kysymys. Jos Manskun ratikkalinjat kulkisivat pidemmälle pohjoiseen ja korvaisivat 40-sarjan busseja, ja jos kalusto olisi 30-metristä tai peräti 45-metristä, niin vuoromäärä tipahtaisi tuosta 1753:sta reippaasti, mutta kuljetettujen matkustajien määrä todennäköisesti raidekertoimen ansiosta kasvaisi voimakkaasti.
    Mikä aamu se nyt oli tällä viikolla kuin kattelin Maskun loppupäässä vähän ennen kello seitsemän liikenettä niin linja 324 tulii stadiin päin ja olihan autossa peräti viisi matkustajaa.

    /Skurubisin

  11. #11

    Liittynyt
    04.11.2008
    Sijainti
    Helsinki, Vallila
    Viestejä
    421

    oletus Vs: Maailman kuormitetuin ratikkalinja?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Kaiketi Otso K:n mielenkiinto kysymykseen on se, että paljonko käytännössä on saatu liikennettä kulkemaan yhtä raitiotietä pitkin.
    Tämä juurikin oli se alkuperäinen kysymys, johon lähdin vastausta hakemaan, vaikka muotoiluni olikin epämäärisempi.

    Matkan varrella sitten toki esiin on noussut kaikkea muutakin mielenkiintoista. Tuohan ei ole suinkaan ainoa tapa tarkastella kuormitusta, riippuen siitä mikä milloinkin kiinnostaa.

  12. #12
    Max
    Max on nyt kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1004

    oletus Vs: Maailman kuormitetuin ratikkalinja?

    Tässä vielä linkki tuohon mainitsemaani Poznanin pikaraitiotielinjaan, jonka kapasiteetiksi artikkelissa mainitaan 5000 henkeä tunnissa. Ei siis taida päihittää Pariisin T3:ta, mutta muuten hieno ratikkaprojekti, johon kannattaa tutustua.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Maailman pisimmät metrolinjat
    kirjoittanut kouvo foorumissa Metrot
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 18.05.2017, 22:53
  2. Maailman suurimmat raitiotieverkot?
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 57
    Viimeisin viesti: 23.04.2015, 21:21
  3. Urbaania ääni- ja kuvamaailmaa maailman metrotunneleista
    kirjoittanut vristo foorumissa Metrot
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 12.03.2007, 20:43
  4. Vaadimme maailman parasta joukkoliikennettä -kampanja
    kirjoittanut terhinen foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 01.03.2007, 13:11

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •