Oslon raitiotiet

Liittynyt
9 Heinäkuu 2005
Viestit
573
Ratikkalinjojen määrä vähenee yhdellä nykyisistä. Muilla paitsi linjalla 17 itäpään päätepysäkit vaihtuvat. Uusi linjasto ensi vuonna:

11 Majostuen-Homansby-Stortorvet-Ljabru
12 Majostuen-Frogner-Aker brygge-Torshov-Kjelsås
13 Jar-Nationaltheatret-Thorshov-Disen
17 Rikshospitalet-Stortorvet-Carl Berner-Storo
19 Majorstuen-Briskeby-Stortorvet

Linja 18 lakkautetaan. Uusilla linjoilla vuoroväliksi tulee 7,5 min paitsi linjalla 17 (6 min) ja 19 (edelleen 15 min). Trondheimsveienillä (linja 17) ratikkaliikenne tihenee (10 min :arrow: 6 min) ja synkronisoidaan uuden runkobussilinjan 31 kanssa (jonka vuoroväli muuttuu niinikään 15 min :arrow: 6 min). Raitoiliikennettä vähennetään Rikshospitalin ja Torshovin suunnilla. Rikshospitalin suuntaan pääsee nyt 12 kertaa tunnissa, kun ensi vuonna vain 10 kertaa. Torshovin suunnalla määrä vähenee 18 :arrow: 16 vuoroon tunnissa.

Piirka

Edit-PS. Hups, joo. Muutokset onkin tarkoitus toteuttaa vuonna 2008. Korjasin sen otsikkoon.
 
Siis täh? Sen tiesin että kymppilinja on tänä vuonna lahdattu vuorovälien tihentämisen myötä, mutta luulin tuota esittämääsi verkkoa eräänlaiseksi pitkän aikavälin ohjelmaksi, sellaisena se ainakin pari kuukautta sitten esitettiin. No, kyllä tuokin verkko varmaan ihan toimiva on. Heikko palvelu Trondheimsveienillä on kai ollut viime vuosina suurimpia ruikutuksen aiheita, joten oslolaisille lienee helpotus tuo linjan 17 uusi vuoroväli. Yksi mikä kummastuttaa, on että linja 17 ei jatka Diseniin asti. Tuolla verkostolla nimittäin Storo jää tavallaan pussiin, ilman että linjalta 17 olisi sujuvaa vaihtoa 12:lle ja 13:lle.
 
JE sanoi:
Yksi mikä kummastuttaa, on että linja 17 ei jatka Diseniin asti. Tuolla verkostolla nimittäin Storo jää tavallaan pussiin, ilman että linjalta 17 olisi sujuvaa vaihtoa 12:lle ja 13:lle.
OS:n raportti perustelee tätä vaihtoehtoa pysäkkijärjestelyjen selkeyttämisellä :twisted: - Kjelsåsin ja Grünerløkkan suunnan ratikat pysähtyvät Storo bru -nimisellä pysäkillä ja Sinsenin suunnan ratikat taas Store Ringveienin pysäkillä Storossa. Ehkäpä tässä on OS:n salaliitto ratikoiden hävittämiseksi. Kun Storon raitiolinjastoa näennäisesti "parannetaan" ja ihmiset ohjautuvatkin sitten Storon metroasemalle, voi OS todeta, että eihän kukaan ratikkaa siellä käytä ja lakkauttaa sitten Kjelsåsin ja Sinsenin ratikkalinjat.

Toisella kädellä OS:n raportti pohtii mahdollisia raitiolinjaston laajenemissuuntia. Aikasemmin pohdittuja linjoja ovat Sinsenistä Tonsenhaugeniin (reitti osa nykyistä bussilinjaa 31) ja Kolsåsiin sekä Holmenkollenin radan muuntaminen raitiolinjaksi. Uusia suuntia ovat Ljabru-Hauketo ja Kolsås-Rykkinn. Kolsåsin eri vaihtoehdot vaativat Akerhusin lääninhallinnon osallistumista rakennuskustannuksiin.

OS suunnittelee myös keskustan reittejä uusiksi. Useamman rakennusvaiheen jälkeen kaikilla viidellä linjalla olisi yhteinen pysäkkipari Jernbanetorgetilla. Tämä saavutettaisiin siirtämällä linja 17 kulkemaan Brugatanilta Nationaltheatretille ja edelleen uusia raiteita pitkin (Frederiks gate) Holbergs plassille ja edelleen omaa reittiä pitkin Rikshospitalitille.
Linja 11 siirtyisi pois Biskop Gunnerus' gatelta/Schweigaards gatelta. Korvaava uusi yhteys rakennettaisiin Oslo S:n eteläpuolelle Nylands Allélle. OS perustelee tätä toimenpidettä sillä, että Brugaten pysäkki on ruuhkainen ja linja 17 ei palvele Jernbanetorgetin pysäkin aluetta. Mikäli tämä reittimuutos toteuttuu, niin Jernbanetorgetin pysäkkiparilla pysähtyy aamusta iltaan 38 vuoroa suuntaansa. Ilmeisesti tämä ei OS:n mielestä ole ruuhkaisaa :twisted:

Piirka
 
Piirka sanoi:
OS:n raportti perustelee tätä vaihtoehtoa pysäkkijärjestelyjen selkeyttämisellä - Kjelsåsin ja Grünerløkkan suunnan ratikat pysähtyvät Storo bru -nimisellä pysäkillä ja Sinsenin suunnan ratikat taas Store Ringveienin pysäkillä Storossa. Ehkäpä tässä on OS:n salaliitto ratikoiden hävittämiseksi. Kun Storon raitiolinjastoa näennäisesti "parannetaan" ja ihmiset ohjautuvatkin sitten Storon metroasemalle, voi OS todeta, että eihän kukaan ratikkaa siellä käytä ja lakkauttaa sitten Kjelsåsin ja Sinsenin ratikkalinjat.
Niinpäniin. 1980-luvullahan tilanne oli juuri tuo, että noilla haaroilla ei ollut yhteyttä Grefsenin seudulla. Sitten tilannetta muutettiin, mutta toisaalta silloin ei ollut metroa kilpailemassa.

Moneen otteeseen olen kuullut monista eri projekteista ratikkaliikenteen kehittämiseksi, mutta harvoinpa niistä on Oslossa mitään tullut. Ongelma liittyy osittain siihenkin, että Norjan sisäpolitiikka on ollut melkoinen saippuaooppera - käsittämättömiä käänteitä alinomaa ja niillähän on myös joukkoliikenteeseen vaikutuksensa.
 
Vs: Oslo vuonna 2008

Linjaa 13 lienee pidennetty Jarista Bekkestuaan jo elokuussa (2007). Tuota väliä ajetaan muilta osin lähes täysin suljettua Kolsåsbanenia.
 
Vs: Oslo vuonna 2008

Linjaa 13 lienee pidennetty Jarista Bekkestuaan jo elokuussa (2007). Tuota väliä ajetaan muilta osin lähes täysin suljettua Kolsåsbanenia.
Ja nyt siis linja on vähäksi aikaa lyhenemässä Ørakeriin. Tämän ja Skøyenin välinen sukkulaliikenne hoidetaan Ruterin mukaan huhtikuun 14. päivään saakka kaksisuuntaisella kalustolla. Skøyenissä on siis vaunun vaihto. Johtuneeko erikoinen järjestely sitten siitä, että linjan 13 kaikkiin vuoroihin ei riitä SL95-kalustoa...? Ørakerhan on ilman silmukkaa. Lilleakerin väliaikainen silmukka sitten taas valmistunee 15.4.2009, jolloin linjan 13 päätepiste asettunee sinne.
 
Vs: Oslo vuonna 2008

Osaisiko nimim "Piirka" tai joku muu Oslon tunteva kertoa enemmän tai laittaa kuvia Oslon uusimmasta raitiovaunutyypistä, sellainen pitkä makkaran näköinen matalalattiavaunu. Yritin etsiä netistä kuvia ja tietoa, mutta vähän kehnoin tuloksin. Kyseinen vaunutyyppi esiintyi muuten telkkarissa "Piirka" -komediasarjassa viime tiistaina. Jakson uusinta tulee ensi lauantaina. Ainakin sisältäpäin se vaunu vaikutti tilavalta ja fiksulta, melkein kuin metrolta. Sikäli kiinnostaa, että olisiko siitä vaunutyypistä jotain Helsingille, vai onko se liian iso?

t. Rainer

PS onko "Piirka" -nimimerkillä esiintyvä pohjoismaisen joukkoliikenteen asiantuntija sama henkilö kuin "Rattivaunu"?
 
Vs: Oslo vuonna 2008

Oslon "uusi" ratikkamalli on SL95. Kuva tässä.

En ole Piirka. Ymmärtääkseni Piirkan ja minun välinen ikäero vuosikymmeniä.
 
Vs: Oslo vuonna 2008

Oslon raitiotiet vaikuttavat aika samassa hengessä toimivilta kuin Lissabonin. Hylättyjä raiteita siellä sun täällä ja vain kourallinen linjoja, metro tukemassa tai korvaamassa. Uusimmat ratikat ovat molemmilla puolimatalia kolmiosaisia. Lissabonissa tosin löytyy niitä kaksiakselisiakin..
 
Oslo v. 2011

Oslolainen paikallislehti Nordstrands Blad kirjoittaa "ratikoiden hajoittavan katua Holtetin pysäkin kohdalla" (Holtet sijaitsee entisellä Ekebergsbanenin varrella). Paikalliset autoilijat raivoavat kiskojen kohdille syntyneistä kuopista syyttäen Ruterin uusia painavia ratikoita (lue: SL95). Artikkelin kuvituksena kuva Kongsveienin tasoristeyksen syvistä kuopista kiskojen kohdalla. (Kuvassa vasemmalla Holtetin hallivaihde/raide - itse halli on taustalla vasemmalla).
 
Viimeksi muokattu:
Raitioliikenne Jariin v. 2011

Kuten Oslon T-banea käsittelevässä ketjussa kerrottiin, osa linjan 13 vuoroista liikennöidään SL79-kalustolla. Vaunujen yksisuuntaisuudesta johtuen vaunut ajetaan ympäri Lilleakerin väliaikaisessa kääntösilmukassa ja peruutetaan Jariin.

Liitteenä muutamia kuvia perjantailta 13.5.2011.
 

Liitetiedostot

  • jar_01.jpg
    jar_01.jpg
    115.7 KB · Lukukerrat: 633
  • jar_02.jpg
    jar_02.jpg
    97.4 KB · Lukukerrat: 638
  • oslotrikken128_01.jpg
    oslotrikken128_01.jpg
    128.8 KB · Lukukerrat: 645
Aikaisemmin Oslossa on valmisteltu 45 uuden raitiovaunun hankintaa, jolla korvattaisiin pois 25 vanhinta SL79-vaunua. Näin vaunujen kokonaismäärä nousisi 92 vaunuun. Toisaalta on spekuloitu SL95-vaunujen tulevaisuudella, koska vaunujen korkea energiankulutus ja erinäiset ongelmat ovat nostaneet kustannukset kohtuuttomiksi. Koska myös SL95-sarjan korvaamista pidetään perusteltuna, on nyt päädytty ratkaisuun korvata koko nykyinen vaunukalusto 84 vaunun uudella sarjalla. Uudet vaunut olisivat SL95-sarjan kokoluokassa olevia kaksisuuntavaunuja (Ruterin strateginen joukkoliikennesuunnitelma 2012-2060). Nähtäväksi jää, toteutuuko tämä suunnitelma, ja jos toteutuu, millä aikataululla. Suunnitelmassa on esitetty myös muutama raitiolinjaston laajennusprojekti aivan lähivuosille, mutta merkittävää kasvua raitiotieverkostolle on odotettavissa vasta parinkymmenen vuoden aikajänteellä.
 
Kun karsitaan toimittajan tyylittelyt pois, Oslossa on laskettu, että on kannattavampaa hankkia uusia vaunuja uusimpien Ansaldon toimittamien vaunujen tilalle kuin maksaa Ansaldon vaunujen korkeita ylläpitokuluja. Ja seuraava hankinta halutaan varmistaa kahdella tavalla, jotta vältettäisiin ostamasta jälleen huonosti toimivia ja siten kalliiksi tulevia vaunuja. Ensinnä halutaan ostaa vaunuja, joista on jo käyttökokemusta ja jotka siis tiedetään toimiviksi. Toiseksi hankintaan sisällytetään huoltosopimusoptio, joka on hyvä vakuus siitä, että vaunut toimivat ihan oikeasti.

Kovin on tutun tuntuista. Meilläkin uudet vaunut ovat ongelmallisia ja niiden ylläpito tulee kalliiksi. Huoltosopimuksella onneksi korkeat kulut on siirretty vaunujen toimittajalle. Uusien vaunujen hankinnassa on meilläkin huoltosopimusoptio. Siinä kuitenkin poikkeamme Osolosta, että olemme tilanneet vaunuja, joista ei ole käyttökokemusta. Eli on tehty samoin kuin Variotrameja tai Oslossa Ansaldoja hankittaessa. Mutta tähän on meillä päädytty nimenomaan kokemuksien vuoksi. Missään ei ole matalalattiavaunua, joka olisi osoittautunut luotettavaksi sellaisella rataverkolla kuin Helsingissä ja toimisi Helsingin kaarteissa ja mäissä.

Antero
 
Takaisin
Ylös