Oslon raitiotiet

Kyllä. Minusta on selvää, että Oslollekin "hyllytavaran" hankkiminen on mahdollista vain, koska mitä ilmeisimminkään kokonaan matalalattiainen kalusto ei heitä kiinnosta. Osamatalat vaunut soveltunevat myös heidän mutkaiseen ja mäkiseen rataverkkoon paremmin kuin kokonaan matalat. Oslon etuna tietysti on myös 2,6 metrin kalustoleveys ja normaali raideleveys, jotka hieman (jos eivät kovin olennaisesti) lisäävät markkinoilta löytyvien sopivien vaunujen valikoimaa.
 
Kun karsitaan toimittajan tyylittelyt pois, Oslossa on laskettu, että on kannattavampaa hankkia uusia vaunuja uusimpien Ansaldon toimittamien vaunujen tilalle kuin maksaa Ansaldon vaunujen korkeita ylläpitokuluja. [...] Kovin on tutun tuntuista. Meilläkin uudet vaunut ovat ongelmallisia ja niiden ylläpito tulee kalliiksi.

Mitä Oslo edellä, sitä Helsinki perässä. Ja suuri kysymysmerkki. Eli käykö meilläkin niin, että Transtech-vaunujen saapuessa Variot lähtevät hyvin äkkiä poistoon? En pitäisi sitä ollenkaan huonona asiana, jos näin kävisi.
 
Mitä Oslo edellä, sitä Helsinki perässä.
Tässä tapauksessa taitaa mennä päinvastoin. Helsinkihän on jo tarjouskilpailun käynyt ja hankinta on menossa. Oslo on vasta päättänyt aloittaa hankinnan. Kerrankin ollaan edellä!

Antero
 
Tässä tapauksessa taitaa mennä päinvastoin. Helsinkihän on jo tarjouskilpailun käynyt ja hankinta on menossa. Oslo on vasta päättänyt aloittaa hankinnan. Kerrankin ollaan edellä!

Jep, meinasin vaan sitä, että Oslossa sanotaan jo ääneen se, että kaluston uusimmat vaunut menevät ensimmäisinä romuksi. Meillä en muista, että tuollaisesta olisi ollut puhetta, mutta pitäisin kovasti toivottavana sitä, että kulkisimme tässä Oslon tietä.
 
Oslon osalta voisi kysyä SL95 - vaunuista, että ovatko niiden ominaisuudet sellaiset, että ne toimisivat paremmin toisenlaisella radalla, esimerkiksi tasajännitteisellä paikallisjunaradalla. Käsittääkseni Oslossa rataverkon kunto ja geometria ovat myös olleet huonoja.

Varioiden osalta olen ymmärtänyt, että ne selviäisivät paremmin helpomman geometrian 1000 mm - radalla.

Tällöin ko. kalusto voisi romutuksen sijaan lähteä etsimään parempaa kotia.
 
Varioiden osalta olen ymmärtänyt, että ne selviäisivät paremmin helpomman geometrian 1000 mm - radalla.

Tällöin ko. kalusto voisi romutuksen sijaan lähteä etsimään parempaa kotia.

Varmaan selviäisivätkin, mutta mahtavatko ne olla reilun kymmenen vuoden Helsingin rääkin jälkeen enää sellaisessa kunnossa, että kelpaavat kellekään? Onhan niitä remontoitu ja paikkailtu täällä aika mittavasti, mutta jos vaunuille uusi koti löytyy, niin niiden pitäisi olla lähtiessään aika hyväkuntoisia. Jos vaunut ovat sieltä sun täältä valmiiksi revenneitä ja väsyneitä, niin silloinhan ne eivät kestä missään.

Sinänsä tietysti tuntuisi aika hurjalta lähteä romuttamaan alle 20-vuotiaita vaunuja, joten vähimmillään kai ne kannattaisi myydä edullisesti uuteen kotiin, joka ostaisi ne sillä ajatuksella, että ajaa niin kauan kuin vaunut kestävät.
 
Jep, meinasin vaan sitä, että Oslossa sanotaan jo ääneen se, että kaluston uusimmat vaunut menevät ensimmäisinä romuksi. Meillä en muista, että tuollaisesta olisi ollut puhetta, mutta pitäisin kovasti toivottavana sitä, että kulkisimme tässä Oslon tietä.

Varioiden ongelmallisuutta ei tietysti haluta mainostaa eikä antaa enempää vikainvestoinin vaikutelmaa kuin on jo syntynyt, mutta miten on, poistuvatko välipalattomat NrI:t samaan aikaan vai peräti ensin? Ne taitaisivat olla vastaisuudessakin mieluisampaa varakalustoa kuin Variot.
 
Oslon osalta voisi kysyä SL95 - vaunuista, että ovatko niiden ominaisuudet sellaiset, että ne toimisivat paremmin toisenlaisella radalla, esimerkiksi tasajännitteisellä paikallisjunaradalla. Käsittääkseni Oslossa rataverkon kunto ja geometria ovat myös olleet huonoja.
Oslon SL95-vaunujen ongelmana ei niinkään ole vaunun rakenne. Voi hyvin olla, että siinäkin on parantamisen varaa, mutta rakenneratkaisultaan vaunu on Osloon vähintäänkin kelvollinen. Sen sijaan vaunutyyppiä vaivaavat sähkötekniikkaan liittyvät ongelmat: liian korkea melutaso (tämä ongelma lienee kuitenkin nyttemmin korjattu ainakin osaksi), liian korkea energiankulutus ja ennen kaikkea lukemattomat komponenttien vikaantumiset. Tässä suhteessa vaunutyyppi on hyvin läheistä sukua Ansaldon muille samanikäisille vaunuille. Esimerkiksi Birminghamin-Wolverhamptonin radan T68-vaunut ovat samanikäisiä, mutta myös niiden poisto on edessä, nimenomaan onnettoman elektroniikan vuoksi.
 
Oslon SL95-vaunujen ... Esimerkiksi Birminghamin-Wolverhamptonin radan T68-vaunut ovat samanikäisiä, mutta myös niiden poisto on edessä, nimenomaan onnettoman elektroniikan vuoksi.
Oslon vaunujen merkittävä korjaamaton ongelma on ymmärtääkseni vaunun paino. Suuri energinakulutuskin johtunee osin siitä. En tunne yksityiskohtia, mutta vaunun tehonsäätöjärjestelmän uusiminen toimivalla ei ainakaan ole kovin ihmeellinen asia, jos se on ainoa käytön este jossain muualla kuin Oslossa. Ei ole ollenkaan ainutlaatuista, että ratikoiden tehonsäädöt uusitaan.

Antero
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Oslon vaunujen merkittävä korjaamaton ongelma on ymmärtääkseni vaunun paino. Suuri energinakulutuskin johtunee osin siitä. En tunne yksityiskohtia, mutta vaunun tehonsäätöjärjestelmän uusiminen toimivalla ei ainakaan ole kovin ihmeellinen asia, jos se on ainoa käytön este jossain muualla kuin Oslossa. Ei ole ollenkaan ainutlaatuista, että ratikoiden tehonsäädöt uusitaan.
Paino-ongelmaa en tullut ajatelleeksi. Mutta se on tosiaan noilla vaunuilla merkittävä. Hankintasopimuksen mukainen tyhjäpaino SL95-vaunuille oli 52,3 tonnia, vaunujen nykyinen tyhjäpaino on 65,0 tonnia. Se tarkoittaa pitkälle toista tonnia lisäpainoa akselia kohden. On varmasti totta, että tehonsäätöjen uusiminen toisi tähän ongelmaan ratkaisun ja auttaisi uuden käyttökohteen löytämisessä muualta Euroopasta. Mutta ongelmat eivät missään tapauksessa kumpua yksinomaan ylipainosta. Paljon vaikeuttaa myös sekä Oslon vaunujen että Birminghamin vaunujen (T69 - ei T68 kuten viimeksi virheellisesti väitin) epästandardinomaisuus. Ilmeisesti jokaisessa vaunussa piuhat on vedetty omalla tavallaan, eivätkä mitkään kaksi vaunua kytkennöiltään vastaa ainakaan täysin toisiaan. Lisäksi vaunujen käytettävyyttä heikentää niiden toisen valmistajan Fireman konkurssi, jonka vuoksi varaosien saanti on muuttumassa painajaismaisen vaikeaksi.
 
Ilmeisesti jokaisessa vaunussa piuhat on vedetty omalla tavallaan, eivätkä mitkään kaksi vaunua kytkennöiltään vastaa ainakaan täysin toisiaan. Lisäksi vaunujen käytettävyyttä heikentää niiden toisen valmistajan Fireman konkurssi, jonka vuoksi varaosien saanti on muuttumassa painajaismaisen vaikeaksi.
No kuulostaa kyllä todella toivottomalta. Painonsa puolesta vaunuille pitäisi oikeastaan löytää käyttöä rautatieradalla. Katuradoille akselipaino alkaa olla liian suuri.

Antero
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
No kuulostaa kyllä todella toivottomalta. Painonsa puolesta vaunuille pitäisi oikeastaan löytää käyttöä rautatieradalla. Katuradoille akselipaino alkaa olla liian suuri.

Oslossa SL95:n akselipaino ei vain ala olla, vaan on liian liian suuri. Sen huomaa kun tarkastelee aikasemmin linkittämääni Nordstrands Bladin uutiskuvaa Holtetista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Oslossa pohditaan raitioliikenteen lakkauttamista. Kaupunginvaltuustolle tuodussa esityksessä ehdotetaan raitioliikenteen lakkauttamista (ilmeisesti toistaiseksi). Esityksen mukaan ratainfra on uusittava, mikäli Osloon tilataan uusia vaunuja korvamaan kaikki nykyiset trikkenit. Mikäli raitiorataa ei korjata, saattaa korjaamaton rata tärisyttää tulevaisuuden uudet vaunut rikki. Koska kaupungilla ei ole pistää likoon 1,3 miljardia kruunua (n. 165 miljoonaa €) uusittavaan ratainfraan, ei esityksen mukaan uusia vaunuja siksi kannata tilata. Valtuuston puheenjohtaja toppuuttelee lakkauttamisuhkaa, hänen mukaansa Oslo on tulevaisuudessakin ratikkakaupunki.

Näin niinkuin lyhyesti uutinen Ušlun murteella.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Esityksen mukaan ratainfra on uusittava, mikäli Osloon tilataan uusia vaunuja korvamaan kaikki nykyiset trikkenit. Mikäli raitiorataa ei korjata, saattaa korjaamaton rata tärisyttää tulevaisuuden uudet vaunut rikki.
Periaatteessa hyvä ajatus, tilannehan on vähän sama kuin meillä Varioiden kanssa. Jos ei rata olisi kuten on, niin Variot kestäisivät. Tosin meillä pitäisi uusia ratojen lisäksi koko kaupunki poistamalla mäet ja kapeat kadut. Mutta pidän vähän liioitteluna, että koko systeemi pitäisi sulkea. Eivät uudet vaunut kerralla tule, joten rataverkon uusiminen voidaan tehdä vaiheittain.

Antero
 
Ehdotus on sikäli typerä, että siinä halutaan tarkasteluvaihtoehdoksi raitiotien lakkauttaminen. Oslossa on tällä hetkellä Höyren (= Kokoomus) ja Fremskrittspartietin (=Persut) vähemmistöhallitus, joka nojaa Venstren (=Edistyspuolue) ja Kristillisdemokraattien tukeen budjettiasioissa. Uutisessa Venstre ja Arbeiderpartiet vastustivat voimakkaasti lakkauttamisajatusta.

Oslossa pääongelmana on mitä ilmeisemmin raitiotieinfran kunnossapitovelka, jolla on taustansa varmasti jo raitiotien lakkauttamissuunnitelmissa 1960-77 välisenä aikana. On järjellinen ajatus, että yhdessä uusien vaunujen hankinnan kanssa tarkastellaan raitiotieinfran kunnostus- ja uudistusohjelma. Tällaisessa tarkastelussa ei ole perusteltua eikä tarpeen pitää vaihtoehtona raitiotien lakkautusta. Oslossa on lisäksi kuitenkin merkittäviä uusia tai kunnostettuja rataosia.
 
Takaisin
Ylös