Sivu 3 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/53

Viestiketju: Oslon raitiotiet

  1. #31

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Oslon raitiotiet

    Aftenpostenin juttu Oslon eniten peruskorjausreissulla myöhästyneestä SL95-vaunusta. Se vietti vuonna 2007 sattuneen kolarin jälkeen viisi vuotta Italiassa korjailtavana:

    http://oslopuls.aftenposten.no/byliv/article642685.ece

    Jutun lopussa mainitaan, että Oslo valmistelee 67 uuden raitiovaunun hankkimista ja koko moniongelmaisen SL95-sarjan hylkäämistä. Ruotsalaisen foorumin kirjoittajan mukaan uusien vaunujen hankinta valmisteltiin jo kertaalleen vuonna 2009, mutta silloiset päättäjät pysäyttivät hankkeen. Kaupunginvaltuuston voimasuhteet muuttuivat tämän vuoden vaaleissa ja nyt vaunuhankinnoille on tukea. Vaunumarkkinat ovat parissa kolmessa vuodessa muuttuneet, ja käsittääkseni ei ole selkoa siitä, aloitetaanko hankinta kokonaan alusta. Liekö Transtech hyökkäämässä tarjoamaan?

  2. #32
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Oslon raitiotiet

    2009 keskeytetyssä hankinnassa oli kyse 45 uudesta vaunusta, jotka olisivat tulleet korvaamaan 25 vanhinta SL79-nivelvaunua, eli numeroita 101-125. Kahdenkymmenen vaunun lisäys oli ajateltu verkoston laajennuksia varten ja italialaisvaunujen häiriöherkkyydestä seuraavan vaunupulan ehkäisemiseen.

    Uudessa hankinnassa vaunumääräksi on määritetty 67 vaunua. Aiemmin hankinnan piti olla noin 80 vaunua, joilla olisi korvattu koko nykyinen vaunusto. Nyt suunnitelmana on kuitenkin korvata 25 vanhinta SL79-niveltä ja lisäksi italialaiset SL95-vaunut. Nykyisestä kalustosta liikenteeseen jäisivät siten vain 15 kpl SL79-vaunuja, numerot 126-140 vuosilta 1989-1990. Vaunujen kokonaismääräksi tulisi 82 vaunua, eli kymmenen enemmän kuin nyt. Tämän toivotaan, yhdessä uusilta vaunuilta odotetun paremman toimintavarmuuden kanssa, mahdollistavan verkoston laajennukset. Linja 13 jatketaan lähitulevaisuudessa metrorataa pitkin Bekkestuaan heti, kunhan riittävä määrä vaunuja on varustettu metron kulunvalvonnalla. Lisäksi suunnitteilla on kaksi muuta laajennusta, mukaan luettuna pitkään laajennussuunnitelmissa tuloksetta esiintynyt Tönsenhagenin rata kaupungin pohjoisosissa.
    terveisin
    JE

  3. #33
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Oslon raitiotiet

    29.4.: Kaikki SL95 -vaunut kahta lukuun ottamatta on postettu liikenteestä rakenteista löytyneiden vaurioiden vuoksi.
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10109632

  4. #34
    bussifriikki avatar
    Liittynyt
    02.05.2007
    Viestejä
    2364

    oletus Vs: Oslon raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    29.4.: Kaikki SL95 -vaunut kahta lukuun ottamatta on postettu liikenteestä rakenteista löytyneiden vaurioiden vuoksi.
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10109632
    Millaisen vaurion?

  5. #35
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Oslon raitiotiet

    Kaiketi ruostetta ja halkeamia vaununosia yhdistävissä kiinnikkeissä. Vaikee tuo norjankieli. Ei TranslateClient edes auta.

  6. #36

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Oslon raitiotiet

    Aivan oikein tulkittu. Alkuun yhdestä yksiköstä löydettiin ruosteen aiheuttamaa halkeilua nivelissä. Kun tutkimuksiin otettiin kuusi muuta vaunua, joista niistäkin löytyi samanlaisia vaurioita, päätettiin koko SL-95 -kalusto poistaa liikenteestä toistaiseksi ja arvioida tilanne. Nyt koko kalustolle tehdään laatututkimus ja toivotaan, että osa kalustosta saadaan käyttöön pian.

    VG:n mukaan Oslotrikken odottaa Ansaldolta korkeinta prioriteettia ja fokusta ongelman ratkaisuun. Mitenköhän Ansaldo mahtaa suhtautua asiaan, kun kalusto on jo yli kymmenvuotiasta? Toisaalta vaunutyypin ruosteilusta on tiedetty jo siitä saakka, kun ensimmäinen vaunu oli valmistunut vuonna 1999.

  7. #37
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Oslon raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    VG:n mukaan Oslotrikken odottaa Ansaldolta korkeinta prioriteettia ja fokusta ongelman ratkaisuun. Mitenköhän Ansaldo mahtaa suhtautua asiaan, kun kalusto on jo yli kymmenvuotiasta? Toisaalta vaunutyypin ruosteilusta on tiedetty jo siitä saakka, kun ensimmäinen vaunu oli valmistunut vuonna 1999.
    Ansaldon rooli riippuu siitä, minkälainen takuu vaunuille on hankintasopimuksessa määritelty. Silloin, kun vaunut hankintaan kymmeniksi vuosiksi, voidaan sopia korroosion tyyppisille pitkän ajan kuluessa esiin tuleville vioille useiden vuosien takuuaika. Jos tällaista takuuta ei ole, kysymys on silloin siitä, että vaunun suunnittelijalta ja valmistajalta toivotaan tilanteeseen apua, koska suunnittelijalla on hallussaan tarvittava suunnittelumateriaali. Vaikka SL joutuisikin maksamaan korjauksen kokonaan itse, korjauksen hankinta on luultavasti halvempaa Ansaldolta kuin kolmannelta osapuolelta.

    Itse ongelmasta voi sanoa, että kyseessä voi olla suunnitteluvirhe. Korroosio sinänsä ei ole suunnitteluvirhe, mutta se on, jos korroosion vaikutusta ei oteta rakenteessa huomioon. Käytännössä tällaisissa tilanteissa siten, että rakenteen ainevahvuudet mitoitetaan niin, että käyttöaikainen korroosio ei heikennä rakennetta niin paljon, ettei rakenne kestä sille tulevaa kuormitusta.

    Antero

  8. #38

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Oslon raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Vaikka SL joutuisikin maksamaan korjauksen kokonaan itse...
    Paitsi, että Stor-Oslo Lokaltrafikk AS ei maksa mitään korjauksia. SL AS, kuten myös AS Oslo Sporveier, ovat kumpikin nykyään pöytälaatikkoyhtiöitä. 1.1.2008 nuo yhtiöt päätyivät Ruter AS:n omistukseen. Ruter on sama kuin meidän HSL, eli pelkkä liikenteen tilaajataho. OS:lle tehtiin HKL/HelBit 1.7.2003, jolloin eri osiot yhtiöitettiin → Oslo Sporvognsdrift AS (nyk. Oslotrikken) sekä Oslo T-banedrift AS. Bussipuolella toimenpide toteutettiin jo 23.4.1997 (AS Sporveisbussene). Oslotrikken on siis se osapuoli, joka saattaa joutua korroosiogaten maksumieheksi. Tai siis Oslon kunnan veronmaksajat, jos aivan tarkkoja ollaan.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Korroosio sinänsä ei ole suunnitteluvirhe, mutta se on, jos korroosion vaikutusta ei oteta rakenteessa huomioon.
    Tai italialaisille suunnittelijoille ei vain tullut mieleen Oslon talvikunnossapidon erityisolosuhteet? Suolaa kylvetään kaduille kuin siemenviljaa pelloille. Oliskohan mistään ruosteenestoaineista mihinkään, näin jälkikäteen ajatellen?
    :P

    Matkustajat, tehkää kasoja kadun reunaan!

  9. #39

    Liittynyt
    25.10.2007
    Sijainti
    Vantaa / Vanda
    Viestejä
    92

    oletus Vs: Oslon raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka Näytä viesti
    Oslotrikken on siis se osapuoli, joka saattaa joutua korroosiogaten maksumieheksi. Tai siis Oslon kunnan veronmaksajat, jos aivan tarkkoja ollaan.
    Taikka vaunut Oslotrikkenille vuokraava Oslo Vognselskap AS... Joka tapauksessa loppukädessä tosiaan Oslon veronmaksajat, koska kunta omistaa molemmat.

    Ja jotta Oslon joukkoliikenteen organisaatio ei olisi turhan selkeä, on aikanaan AS Oslo Sporveieristä erotettu tuottajapuoli Kollektivtransportproduksjon AS (eli KTP) - joka on siis Oslotrikkenin, Oslo T-banedriftin ja Unibussin emoyhtiö - vaihtanut nyt toukokuun alusta nimeä ja on nykyisin Sporveien Oslo AS .

  10. #40

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Oslon raitiotiet

    Runsaat organisaatiomuutokset ja liikennelaitos-liikelaitos-laitos-laitokset osataan näköjään muuallakin.

  11. #41
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Oslon raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka Näytä viesti
    Tai italialaisille suunnittelijoille ei vain tullut mieleen Oslon talvikunnossapidon erityisolosuhteet? Suolaa kylvetään kaduille kuin siemenviljaa pelloille. Oliskohan mistään ruosteenestoaineista mihinkään, näin jälkikäteen ajatellen?
    Johtuukos suolaus Oslon nastarengaskielloista, eli saada kaupungin talviolot pois kemiallisesti?
    Eikös nastat ole siellä kiellettyjä, tai kalliin hinnan käyttömaksulla mahdollista?

  12. #42
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Oslon raitiotiet

    http://www.osloby.no/nyheter/Oslo-vu...l#.UYoqL0qcGyw
    Oslossa mietitään mahdollisuutta vuokrata raitiovaunuja Saksasta.

  13. #43

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Oslon raitiotiet

    http://www.osloby.no/nyheter/Politik...e-7192771.html
    Ilmeisesti SL-95 -vaunulla ei enää ajella kovinkaan pitkään. 30 vaunua on nyt huollossa, kaksi ajossa. Poliitokot tahtovat romuttaa koko sarjan, samoin vanhemmat vaunut, 40 kappaletta, ja hankkia 98 uutta vaunua tilalle. Poikkeuksena Edistyspuolue FrP, joka korvaisi kaikki busseilla.

    Päätöstä asiasta ei saada ennen kesää, mutta ilmeisesti todennäköisin ja toivotuin skenario olisi, että italialaiset vaunut olisi käytössä seuraavat viisi vuotta ja vuodesta 2018 vuoteen 2021 koko sarja olisi korvattu uusilla vaunuilla ja pistettäisiin romuksi. Tällä tavoin oslolaiset saattavat saada tapauksen käännettyä voitoksi, koska jos oikein muistan, on sekä vanhoilla että uusilla vaunuilla melko kalliit käyttökustannukset. Ja jos Ansaldon kanssa on diili aikoinaan tehty järkevästi, ei uusien vaunujen pitämisestä liikenteestä koidu isojakaan kustannuksia ja romutus hoituu luonnollisesti elinkaaren vain päättyessä aikaisemmin. Muistaakseni SL-95 -sarjan vaunut eivät ole edes täysin yhteensopivia kaikkien linjareittien ja laiturien kanssa. Joten tässähän on mahdollisuus ihan tuplavoittoon.

    Onko Transtech valmiudessa? 98 vaunun tarve, hei!

  14. #44

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Oslon raitiotiet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    30 vaunua on nyt huollossa, kaksi ajossa.

    Muistaakseni SL-95 -sarjan vaunut eivät ole edes täysin yhteensopivia kaikkien linjareittien ja laiturien kanssa. Joten tässähän on mahdollisuus ihan tuplavoittoon.
    Kaksi vaunua (eilen vaunu 145 ja tänään 144) on jo saatu takaisin liikenteeseen. Huomenna pitäisi kolmannen vaunun (168) palautua huollosta. Italiaanoja ei mielellään käytetä Majorstuenin suunnan linjoilla (11, 12 sekä 19), koska jokunen kaarre Homansbyenissä on hieman liian "krappe" (tiukka) ja raiteiden väli on paikoitellen liian pieni näille vaunuille. Bogstadsveienillä uusitaan kiskotus/pysäkit Homansbyenin/Uranienborgin ja Majorstuenin välillä, syksyllä pitäisi osuuden jälleen olla trikkeliikenteen käytössä. Silloin poistuu ilmeisesti italiaanojen käyttörajoitus tuolla suunnalla.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Johtuukos suolaus Oslon nastarengaskielloista, eli saada kaupungin talviolot pois kemiallisesti?
    Eikös nastat ole siellä kiellettyjä, tai kalliin hinnan käyttömaksulla mahdollista?
    Ei kait kiellettyjä, vaan raippamaksulla rasitetut. Vuonna 2010 Oslon autoilijoista 86% käytti kitkarenkaita. Porkkanakeppinä tietenkin "öylätit", eli käyttömaksut. Viime talvena maksut olivat 4 €/vrk, 52€/kk tai 159€ koko kaudelta. Nastarenkaisella autolla ajelevalle öylättimättömälle autolijalle langetetaan sadan egen pikavoitto. Samalla luvalla sai myös ajaa Bergenissä, jossa esiintyy samanlaista nastarengasvihamielisyyttä. Ja johtaa sitten Fakiiri Kronblomin talvikunnossapitotoimenpiteisiin - "suola, suola, enemppi suola".
    Viimeisin muokkaaja Piirka; 09.05.2013 kello 20:38.
    :P

    Matkustajat, tehkää kasoja kadun reunaan!

  15. #45
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    477

    oletus Vs: Oslon raitiotiet

    Toukokuun ajan useita ratikkalinjoja liikennöity Oslossa bussein koska vaunuja ei ole riittävästi normaalia liikennöintiä varten: Ruterin tiedote
    --
    Lauri Räty

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tukholman raitiotiet
    kirjoittanut Albert foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 172
    Viimeisin viesti: 03.04.2017, 22:07
  2. Oslon T-bane
    kirjoittanut Piirka foorumissa Metrot
    Vastauksia: 89
    Viimeisin viesti: 15.05.2016, 15:46
  3. Genèven raitiotiet
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 14.12.2009, 21:58
  4. Nizzan raitiotiet
    kirjoittanut Lauri Räty foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 18.10.2009, 18:26
  5. Tukholman raitiotiet
    kirjoittanut Vesa Nurminen foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 02.04.2009, 09:36

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •