Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Liittynyt
1 Heinäkuu 2005
Viestit
384
Välipalalista: (numero / viimeksi linjalla NrII-vaununa / ensimmäinen kerta linjalla MLNRV-vaununa)
  • 72 / 26.8.2010 v.48 @4T / N/A
  • 73 / 25.6.2010 v.62 @6/8 / N/A
  • 76 / 15.12.2008 v.64 @6/8 / 29.5.2009 v.164 @6/8
  • 77 / 7.11.2009 v.25 @3BT / 17.2.2010 v.95 @10
  • 80 / 21.4.2006 v.75 @7B / 18.1.2007 v.158 @6
  • 84 / 7.12.2009 v.42 @4 / 14.4.2010 v.164 @6/8
  • 85 / 2.9.2008 v.94 @10 / 28.1.2009 v.164 @6/8
  • 86 / 16.2.2009 v.140 @4 / 30.6.2009 v.58 @6/8
  • 90 / 24.4.2010 v.26 @3BT / 14.8.2010 v.97 @10
  • 91 / 2.7.2009 v.25 @3BT / 3.11.2009 v.156 @6/8
  • 93 / 30.3.2010 v.158 @6/8 / 2.8.2010 v.64 @6/8
  • 94 / 10.6.2010 v.26 @3BT / N/A
  • 96 / 11.5.2010 v.26 @3BT / 21.8.2010 v.82 @9
  • 98 / 11.9.2009 v.193 @10 / 27.11.2009 v.74 @7A
  • 99 / 6.6.2009 v.177 @7B / 14.11.2009 v.62 @6/8
  • 101 / 12.4.2009 v.29 @3BT / 10.10.2009 v.64 @6/8
  • 102 / 21.4.2009 v.52 @6 / 26.9.2009 v.159 @6/8
  • 105 / 13.3.2010 v.175 @7B / 27.4.2010 v.141 @4
  • 107 / 27.11.2009 v.141 @4 / 17.2.2010 v.102 @1A
  • 108 / 4.1.2010 v.97 @10 / 19.3.2010 v.93 @10
  • 109 / 27.5.2010 v.38 @3BT / N/A
  • 110 / 4.10.2009 v.62 @6/8 / 11.12.2009 v.64 @6/8
  • 111 / 30.10.2009 v.198 @10 / 23.12.2009 v.165 @6/8
  • 112 / 15.10.2009 v.147 @4 / 8.12.2009 v.159 @6/8

Saksassa käyneet NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen Saksaa / ensimmäinen kerta linjalla Saksasta tulon jälkeen)
  • 32 / 15.01.2009 v.101 @1A / 27.11.2009 v.164 @6/8
  • 40 / 4.6.2009 v.2 @1A / 27.4.2010 v.62 @6/8
  • 41 / 14.1.2010 v.75 @7A / N/A
  • 42 / 13.6.2008 @7B / 23.9.2009 v.58 @6/8
  • 44 / 6.11.2007 v.83 @7A / 22.1.2009 v.103 @1A
  • 52 / 25.5.2008 v.60 @6/8 / 31.7.2009 v.104 @1A
  • 54 / 24.3.2009 v.105 @1A / 8.2.2010 v.83 @7A
  • 55 / 30.3.2009 v.106 @1A / 27.3.2010 v.27 @3BT
  • 56 / 23.3.2010 v.174 @7B / N/A
  • 57 / 15.4.2010 v.59 @6/8 / N/A
  • 58 / 23.2.2009 v.85 @9 / 4.12.2009 v.38 @3BT
  • 59 / 14.9.2009 v.51 @6/8 / 20.7.2010 v.29 @3BT
  • 64 / 6.5.2010 v.171 @7B / N/A
  • 65 / 13.11.2009 v.77 @7A / N/A
  • 66 / 17.8.2009 v.176 @7B / 29.6.2010 v.44 @4T
  • 69 / 13.9.2007 v.174 @7B / 10.8.2009 v.76 @7A
  • 70 / 13.6.2008 @1A / 15.10.2009 v.159 @6/8

Suomessa korjatut NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen TK / ensimmäinen kerta linjalla TK:sta tulon jälkeen)
  • 33 / 2.6.2005 v.155 @6 / 31.1.2006 v.163 @7A
  • 46 / 18.10.2005 v.103 @1A / 9.9.2006 v.62 @7A
  • 67 / 15.6.2006 v.85 @8 / 6.11.2007 v.102 @1A
 
6.9.: Kouluvaunuina muiden muassa HKL 163, 164 ja 165.
Kulttuuriratikkaa (HKL 166) käytettiin Hämeentiellä, kun se siirrettiin Valllassa pilttuusta toiseen. (Kuva SRS-uutisissa.)
 
Viimeksi muokattu:
Tänään 7. 9. liikehti hiomavaunu HKL 2119 ahkerasti ainakin aamupäivällä, havaittu 10 aikaan Mäkelänkadulla ja 12 tienoilla Snellmaninkadulla.

HKL 150 näyttää nyt edestäpäin hieman erilaiselta - yleisön pyynnöstä :)
Hmm, en mitään huomannut mitään tavallisesta poikkeavaa, kun havainnoin vaunun liikehtimässä Aleksilla tänään. No, havainto tuli tehtyä vähän kaukaa ja kiiressä, joten hienommat yksityiskohdat saattoivat jäädä huomaamatta. Olisi selvästi pitänyt myöhästyä luennoilta ja jäädä havainnoimaan vaunua lähempää, kun kamerakin oli sopivasti matkassa. ;)
 
Ainakin #109 näytti säilyttäneen lippansa. #72:sta ei ole tietoa. Nämähän piti poistaa välipala-asennusten yhteydessä.
 
10.9.: Nr I HKL 56 Vallilassa vaununnostolaitteessa ilman telejä. Lienee tänään saapunut Saksasta.
Korjaamolla myös tunnistamattomaksi jäänyt harjavaunu.
HKL 150 tilausajolle. Ei ole kilvessä H-kirjainta, ei ole mitään.
 
10.9.: Nr I HKL 56 Vallilassa...
Mikähän on muuten syynä siihen, että noissa peruskorjatuissa raitiovaunuissa nimenomaan järjestysnumeron numero 5 on tuota vanhaa "rekisterikilpi"-tyyppistä fonttia (joissain vaunuissa myös 7) ja muut numerot ovat taas fontiltaan 70-luvun puolivälissä HKL:n käyttöön tullutta 4G-suunnittelufirman lanseeraamaa tyyppiä? Edellinenhän oli aiemmin käytössä liikennevälineiden linjakilvissä (ja siis edelleenkin kaikenlaisten ajoneuvojen rekisterikilvissä), kunnes tämä jälkimmäinen fonttityyppi syrjäytti sen HKL:n bussien ulkoasun uudistuksessa (ensimmäinen uudet tyypin ulkoasuhan oli HKL-bussissa 649, Sisu BT-69CR/Wiima K100).

Miksi tällaiset eripariset ja -fonttiset numerot ovat käytössä nimenomaan peruskorjatuissa nivelraitiovaunuissa ja miksi juuri numero 5 (tai 7)?
 
Viimeksi muokattu:
Miksi tällaiset eripariset ja -fonttiset numerot ovat käytössä nimenomaan peruskorjatuissa nivelraitiovaunuissa ja miksi juuri numero 5 (tai 7)?

Veikkaisin että noita vanhoja numeroita on löydetty jostain ylähyllyltä Vallilassa ja niitä on päätetty sitten hyödyntää. Miksi tilata uusia jos tuollaisiakin on?
 
Veikkaisin että noita vanhoja numeroita on löydetty jostain ylähyllyltä Vallilassa ja niitä on päätetty sitten hyödyntää. Miksi tilata uusia jos tuollaisiakin on?
Sanos muuta ;).
Ajattelin asiaa lähinnä yhtenäisen ulkoasun kannalta, mutta onhan se toki "ihan sama mitä numeroita" siellä on, kun saa selvän.
 
Vanhana esteetikkona sanon kyllä, että vaikka jostakin kaapista löysyisi käyttämättömiä numeroita, niin parempi vain pitää ne siellä. Eriparisten numeroiden käyttäminen kun näyttää yksinkertaisesti jotenkin todella häiritsevältä sekä antaa hiukan sellaisen hälläväliä-vaikutelman. Tärkeintä tietenkin on, että on edes jokin selkeä numero, mutta selkeyttä on myös se, että numerot ovat samaa paria.
 
Vanhana esteetikkona sanon kyllä, että vaikka jostakin kaapista löysyisi käyttämättömiä numeroita, niin parempi vain pitää ne siellä. Eriparisten numeroiden käyttäminen kun näyttää yksinkertaisesti jotenkin todella häiritsevältä sekä antaa hiukan sellaisen hälläväliä-vaikutelman.
Juurikin näin; tätä minäkin tarkoitin ja olen samaa mieltä asiasta.
 
Veikkaisin että noita vanhoja numeroita on löydetty jostain ylähyllyltä Vallilassa ja niitä on päätetty sitten hyödyntää. Miksi tilata uusia jos tuollaisiakin on?

Ei mene näin, vaan numeroita on tilattu monelta eri valmistajalta ja jossain vaiheessa ketjua joku on mennyt pieleen, kun fontti on vaihtunut toimittajan mukaan vähän miten sattuu. Rekisterikilpi-fonttisia numeroita ei ole koskaan käytetty raitiovaunuissa, sen sijaan HKL:n busseissa kyllä (valkoisina).

Tällä hetkellä Nr-vaunuissa näkee siis kolmea erilaista fonttia sekaisin (oikea HKL-fontti, rekisterikilpi-fontti sekä jonkinlainen Helvetica/Variotram-fontti isokokoisempana ja eri värisenä kuin varioissa), lisäksi useampaa eri värisävyä.

Olen samaa mieltä vriston ja GT8N:n kanssa siitä, että numeroiden tulisi olla yhtenäisiä. Nyt vaan tilaamaan uusia numeroita HKL-fontin mukaan ja vanhat roskiin! Ja ne vaunujen kyljissä olevat väärät numerot vaihtoon! Tosin totuuden nimissä on sanottava, että meidän lisäksemme kovin moni ei taida tuollaista asiaa edes huomata kaupungilla kulkiessaan...
 
Tosin totuuden nimissä on sanottava, että meidän lisäksemme kovin moni ei taida tuollaista asiaa edes huomata kaupungilla kulkiessaan...

Tosiaan, useimmat eivät varmaan huomaa koko numeroita ollenkaan. Minuakin tuo fonttisekoilu häiritsee, mutta toisaalta se virkistää muistia kalustobongauksessa. Esimerkiksi näköhavainto vaunusta 107 on helpompi pitää mielessä, kun muistaa miten rumalta keulan paksu seiska näytti. :biggrin:
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös