Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Ainakin #109 näytti säilyttäneen lippansa. Nämähän piti poistaa välipala-asennusten yhteydessä.
14.9.: Niinpä, HKL 109 Koskelassa ja lippa tallella. Tässähän on sitten uusi "vaunutyyppi".
 
Viimeksi muokattu:
Välipalalista: (numero / viimeksi linjalla NrII-vaununa / ensimmäinen kerta linjalla MLNRV-vaununa)
  • 72 / 26.8.2010 v.48 @4T / N/A
  • 73 / 25.6.2010 v.62 @6/8 / N/A
  • 74 / 4.5.2010 v.158 @6/8 / N/A
  • 76 / 15.12.2008 v.64 @6/8 / 29.5.2009 v.164 @6/8
  • 77 / 7.11.2009 v.25 @3BT / 17.2.2010 v.95 @10
  • 80 / 21.4.2006 v.75 @7B / 18.1.2007 v.158 @6
  • 84 / 7.12.2009 v.42 @4 / 14.4.2010 v.164 @6/8
  • 85 / 2.9.2008 v.94 @10 / 28.1.2009 v.164 @6/8
  • 86 / 16.2.2009 v.140 @4 / 30.6.2009 v.58 @6/8
  • 90 / 24.4.2010 v.26 @3BT / 14.8.2010 v.97 @10
  • 91 / 2.7.2009 v.25 @3BT / 3.11.2009 v.156 @6/8
  • 93 / 30.3.2010 v.158 @6/8 / 2.8.2010 v.64 @6/8
  • 94 / 10.6.2010 v.26 @3BT / N/A
  • 96 / 11.5.2010 v.26 @3BT / 21.8.2010 v.82 @9
  • 98 / 11.9.2009 v.193 @10 / 27.11.2009 v.74 @7A
  • 99 / 6.6.2009 v.177 @7B / 14.11.2009 v.62 @6/8
  • 101 / 12.4.2009 v.29 @3BT / 10.10.2009 v.64 @6/8
  • 102 / 21.4.2009 v.52 @6 / 26.9.2009 v.159 @6/8
  • 105 / 13.3.2010 v.175 @7B / 27.4.2010 v.141 @4
  • 107 / 27.11.2009 v.141 @4 / 17.2.2010 v.102 @1A
  • 108 / 4.1.2010 v.97 @10 / 19.3.2010 v.93 @10
  • 109 / 27.5.2010 v.38 @3BT / N/A
  • 110 / 4.10.2009 v.62 @6/8 / 11.12.2009 v.64 @6/8
  • 111 / 30.10.2009 v.198 @10 / 23.12.2009 v.165 @6/8
  • 112 / 15.10.2009 v.147 @4 / 8.12.2009 v.159 @6/8

Saksassa käyneet NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen Saksaa / ensimmäinen kerta linjalla Saksasta tulon jälkeen)
  • 32 / 15.01.2009 v.101 @1A / 27.11.2009 v.164 @6/8
  • 40 / 4.6.2009 v.2 @1A / 27.4.2010 v.62 @6/8
  • 41 / 14.1.2010 v.75 @7A / N/A
  • 42 / 13.6.2008 @7B / 23.9.2009 v.58 @6/8
  • 44 / 6.11.2007 v.83 @7A / 22.1.2009 v.103 @1A
  • 52 / 25.5.2008 v.60 @6/8 / 31.7.2009 v.104 @1A
  • 54 / 24.3.2009 v.105 @1A / 8.2.2010 v.83 @7A
  • 55 / 30.3.2009 v.106 @1A / 27.3.2010 v.27 @3BT
  • 56 / 23.3.2010 v.174 @7B / N/A
  • 57 / 15.4.2010 v.59 @6/8 / N/A
  • 58 / 23.2.2009 v.85 @9 / 4.12.2009 v.38 @3BT
  • 59 / 14.9.2009 v.51 @6/8 / 20.7.2010 v.29 @3BT
  • 64 / 6.5.2010 v.171 @7B / N/A
  • 65 / 13.11.2009 v.77 @7A / N/A
  • 66 / 17.8.2009 v.176 @7B / 29.6.2010 v.44 @4T
  • 69 / 13.9.2007 v.174 @7B / 10.8.2009 v.76 @7A
  • 70 / 13.6.2008 @1A / 15.10.2009 v.159 @6/8

Suomessa korjatut NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen TK / ensimmäinen kerta linjalla TK:sta tulon jälkeen)
  • 33 / 2.6.2005 v.155 @6 / 31.1.2006 v.163 @7A
  • 46 / 18.10.2005 v.103 @1A / 9.9.2006 v.62 @7A
  • 67 / 15.6.2006 v.85 @8 / 6.11.2007 v.102 @1A
 
Mitä kiskoja tässä kuvan risteyksessä nyt vaihdetaan, kun viime vuonna tai pari vuotta sitten tuossa kohdassa vaihdettiin myös kiskoja?

Vai muistanko väärin, eli 9-linjan kiskojen rakentamisen aikana ei olisikaan vaihdettu kiskoja?
 
Tänään puolenpäivän tienoilla oli ilmeisesti jotain hämminkiä Hämeentiellä Sörnäisten pohjoispuolella, koska useampi kutoskasilla ollut vaunu ajoi Mäkelänkatua pitkin Pasilaan kääntymään.
 
Mitä kiskoja tässä kuvan risteyksessä nyt vaihdetaan, kun viime vuonna tai pari vuotta sitten tuossa kohdassa vaihdettiin myös kiskoja?
Vai muistanko väärin, eli 9-linjan kiskojen rakentamisen aikana ei olisikaan vaihdettu kiskoja?
Eipä silloin kiskotusta uudistettu, Uutta vain rakennettiin. Nyt taitaa olla kyseessä nimenomaan vaihteiden ja risteysten vaihto (paitsi tietysti sen ysilinjan "mukana tulleen" vaihteen).
 
18.9.: Olipa hauska havaita, että kahdeksikon poikkeusreitillä matkustajat käyttivät Roineentien pysäkkiä mennen tullen aivan tosi tarkoituksella. Eli tilausta voisi olla (8A ja 8B vaikka ;)).
Kuljettajille ei liene kerrottu bussin 8X lähtöpaikkaa kun Urheilutalon Helsinginkadun puoleisella pysäkillä kuulutettiin poikkeusreitti. Kaikki eivät osanneet mennä pysäkiltä kulman taakse Läntiselle Brahenkadulle.
Vaunujen pysäkkinäytöt näyttivät poikkeusreitillä joko uskollisesti normaalireitin pysäkkejä, tai sitten jopa "Poikkeusreitti" -tekstiä.
HKL 154; vaunussa on uusi Marianne -mainos, siis jo kolmas versio. Itse näin tänään. Miten kauan lienee ollutkaan.
 
HKL 154; vaunussa on uusi Marianne -mainos, siis jo kolmas versio. Itse näin tänään. Miten kauan lienee ollutkaan.

Näin sen Koskelassa to-aamuna varhain. Ainakin keskiviikosta 15.9. lähtien siis. Pilsnerivaunu lie menossa seuraavaksi vaatteidenvaihtoon. Ei sitäkään kyllä kovin paljon ole linjalla näkynyt.
 
Kuljettajille ei liene kerrottu bussin 8X lähtöpaikkaa kun Urheilutalon Helsinginkadun puoleisella pysäkillä kuulutettiin poikkeusreitti.

Bussin reitti vaihtui ilmoitetusta, kun vasta liikennöidessä selvisi ettei Urheilutalon ympäri mahdu ajamaan.
 
Bussin reitti vaihtui ilmoitetusta, kun vasta liikennöidessä selvisi ettei Urheilutalon ympäri mahdu ajamaan.

Vasta liikennöidessä? Mä en ole ajanut metriäkään bussia, mutta olisin kyllä voinut kerrottaessa auliisti kertoa, ettei noista mutkista mikään bussi taivu. Ja varmaan kuka vaan bussia ajava ja kaupunkia tunteva olisi voinut sen myös kertoa, jos vaan joku olisi kysynyt.
 
Vasta liikennöidessä? Mä en ole ajanut metriäkään bussia, mutta olisin kyllä voinut kerrottaessa auliisti kertoa, ettei noista mutkista mikään bussi taivu. Ja varmaan kuka vaan bussia ajava ja kaupunkia tunteva olisi voinut sen myös kertoa, jos vaan joku olisi kysynyt.

Jep, aika tavallinen poikkeusliikenteen suunnittelussa tapahtunut "pikkumoka". Kyllähän tuo 8X:n kääntösilmukka osui omaankin silmään kun ensi kerran kartan näin.
 
Vasta liikennöidessä? Mä en ole ajanut metriäkään bussia, mutta olisin kyllä voinut kerrottaessa auliisti kertoa, ettei noista mutkista mikään bussi taivu. Ja varmaan kuka vaan bussia ajava ja kaupunkia tunteva olisi voinut sen myös kertoa, jos vaan joku olisi kysynyt.

Ja ainakin osa kasin kuskeista pysähtyi vasta kasin normaalilla pysäkillä eikä siinä bussin vieressä kolmosen pysäkillä. Näin ollen kasin matkustajat joutuivat kävelemään kulman taakse. Ei minusta kovin fiksua toimintaa tuossa tilanteessa.
 
Ja ainakin osa kasin kuskeista pysähtyi vasta kasin normaalilla pysäkillä eikä siinä bussin vieressä kolmosen pysäkillä. Näin ollen kasin matkustajat joutuivat kävelemään kulman taakse. Ei minusta kovin fiksua toimintaa tuossa tilanteessa.

Kuskit ajavat niin kuin suunnittelijat suunnittelevat, valitettavasti. Kasin pysäkiltä olisi pitänyt siirtää kasin pysäkkikilvet brahiksen puolelle, että tuollainen poikkeuksellinen ajaminen olisi ollut perusteltavissa. Ja asia olisi tietysti pitänyt mainita tiedotteessa.
 
8X:n reitti Urheilutalon ympäri olisi ollut täysin ajettavissa busseilla ellei Kirstinkadulla olisi ollut tietyöstä johtuvia kapeampia ajoväyliä. Tässä suunnittelijoilla kävi käpy kun bussin ajoreittiä ei tarkistettu ajokelpoiseksi ennen tiedotusta ja liikenteen alkua.

Raitiolinjan 8 olisi pitänyt pysähtyä myös Läntisellä Brahenkadulla sijaitsevalla raitiovaunuapysäkillä Urheilutalo. Pysäkki oli merkitty myös poikkeusreitit esittelevään karttaan (linkki karttaan). Raitioliikenteessä on perinteisesti pysähdytty kaikilla poikkeusreitin pysäkeillä vaikka pysäkkikilvessä ei linjan numeroa olisikaan.
 
Raitiolinjan 8 olisi pitänyt pysähtyä myös Läntisellä Brahenkadulla sijaitsevalla raitiovaunuapysäkillä Urheilutalo. Pysäkki oli merkitty myös poikkeusreitit esittelevään karttaan (linkki karttaan). Raitioliikenteessä on perinteisesti pysähdytty kaikilla poikkeusreitin pysäkeillä vaikka pysäkkikilvessä ei linjan numeroa olisikaan.

Kyllä se siinäkin pysähty, ainakin se vuoro, jossa itse kyydissä olin.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös