Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Uusi 4-akselinen työvaunu saanee seurakseen vielä toisen ja sen jälkeen näistä vanhoista harjavaunuista luovutaan.
Yhden vaunun viennistä Tallinnaan on ollut puhe. Jos näin käy, sinne voinee päätyä varaosiksi ehkä toinenkin, kunhan HKL ei enää tarvitse.
Mikä on raideleveys Tallinnassa?
Se on 1067 eli vajaa 7 cm suurempi kuin meillä. Raideleveyden muutos onnistunee aika pienitöisesti.
Vanhojen mittojen mukaisesti siis puoli syltä...
Varaosalähteiksihän harjavaunut olisivat ihanteellisia. Minun käsitykseni on, että harjavaunuista (erotuksena Schörling-vaunuista, jotka molemmat menevät pataan) korvattaisiin kuitenkin vain osa uudishankintojen myötä. Ennemmin tai myöhemmin noiden vanhojen vaunujen aika toki tulee lopullisesti päätökseensä, hyvin iäkkäistä vaunuista on kyse.Kiitokset lisätiedoista kaikille asianosaisille!
Ilmeisen paljon HKL-historiaa on noissa peleissä lukuisista muutostöistä huolimatta
Ei noista yhtään vaunua ole ajateltu museoida sellaisenaan? Olen ymmärtänyt, että varaosia (matkustaja-)museovaunuihin noista ainakin saadaan, joka sekin olisi toki kannatettavaa
Näin on. Ensimmäinen kapraiteisen radan käyttäjä oli itse asiassa Norja, jossa mm. alkuperäinen, Rörosin kautta kulkeva Trondheimin rata rakennettiin alun perin tällä raideleveydellä ja vasta myöhemmin standardisoitiin.Tiedä noista vanhoista mitoista, sehän on tasaluku 42 tuumaa. Metrijärjestelmään siirryttiin mm. Suomessakin vasta 1890-luvulla, eli ihan vakiomitan rakentajat aikoinaan Tallinnaan valitsivat. Tuosta 1067 mm raideleveydestä "Kaapspoor" lisätietoja alkuperäiskielellä: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaapspoor
Ensimmäisen raitiotien rakensi belgialainen operaattori Tramways de Réval Société Anonyme vuonna 1888 ja raideleveyden mitta tuli noilta Alaviltamailta.
Raitiossa 2/1994 on hyvä artikkeli Tallinnan historiasta.
Kuulin noin kuukausi sitten, että toista työvaunua ei hankittaisi. Onko tilanne muuttunut? Toivottavasti on, koska töitä kahdelle työvaunulle totisesti riittää rataverkon laajentuessa.
Kuulin noin kuukausi sitten, että toista työvaunua ei hankittaisi.
No mitä saimme oppia? Lyhyesti ilmaistuna "Eki" on ihan hyvä vaunu, jos siinä ei olisi harjaa eikä sitä työteliä. Jäikö jotain jäljelle?Näkyy olevan Eki yötöissä näin alkuun. Sehän on ihan rutiinia uusien vaunujen kanssa – tietty määrä kilsoja ajetaan yön hiljaisina tunteina kaikessa rauhassa, kun yritetään löytää mahdolliset lastentaudit aikaisessa vaiheessa ja niin, ettei muu liikenne häiriintyisi. Hyvin se näkyy lumi lähtevän.
Varmaan saamme ensi viikon sunnuntaina sitten ensi käden tietoa siitä, miten vaunu on vastannut odotuksia.