Työraitiovaunu

Vs: Raitiovaunuhavaintoja - tammikuu 2011

No mitä saimme oppia? Lyhyesti ilmaistuna "Eki" on ihan hyvä vaunu, jos siinä ei olisi harjaa eikä sitä työteliä. :) Jäikö jotain jäljelle?
Olin samassa tilaisuudessa. Mutta valitettavasti en saanut yhtä iloista kuvaa Ekistä.
Säätöä ja muutoksiakin tarvitaan, että siitä tulee kelpo vaunu.
Ja "kakkonen" on sitten jo tehtaalta tullessaan kelpo vaunu.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - tammikuu 2011

Käytön kannalta näyttää hankalalta harjan jatkuva ohjaamistarve, mikä hidastuttaa ajamista verrattuna vanhoihin harjavaunuihin, joilla voi antaa mennä vaan vauhdilla.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - tammikuu 2011

Käytön kannalta näyttää hankalalta harjan jatkuva ohjaamistarve, mikä hidastuttaa ajamista verrattuna vanhoihin harjavaunuihin, joilla voi antaa mennä vaan vauhdilla.

Itsekin kävin katsomassa tätä ihmettä. Tuo on tietenkin sinällään puute. Käytännön kokemus tulee näyttämään, kuinka suuri ongelma se oikeasti on. Kääntöpuolikin asiassa on: jos harjaa täytyy ohjata, toisaalta sitä myös voi ohjata. Eli uusi vaunu tekee siistimpää jälkeä. Vanhat vaunut kannattaa pitää varalla, jos tilaa vain on, pahojen lumipyrypäivien varalla jo kapasiteetinkin takia. Syntyy oikeastaan aika hyvä työnjako: vanhat vaunut voidaan tiukassa paikassa laittaa liikkeelle vaikka pahimpaan ruuhkaan, uusi keskittyy hiljaisen liikenteen aikaan perusteellisempaan puhdistustyöhön.

Hukkainvestointi ei uusi työvaunu missään tapauksessa ole, sillä käsittääkseni uusi hiomavaunu tarvittiin joka tapauksessa. Ei liene epäilystä, että sellaisena blondi pärjää niin kuin pitää. Ja jos se sen päälle vielä toimii auttavasti harjavaununa, niin asiat on aika hyvin. Ja luultavasti se toimii säätämisen jälkeen paremmin kuin auttavasti. Ainakin tehtaalla on selvä intressi tehdä parhaansa, sillä odottamassa on toisen vaunun tilaus, jos nyt toimitettuun ollaan tyytyväisiä.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - tammikuu 2011

Säätöä ja muutoksiakin tarvitaan, että siitä tulee kelpo vaunu.
Ja "kakkonen" on sitten jo tehtaalta tullessaan kelpo vaunu.

Minähän en tästä uudesta vaunusta tiedä mitään, mutta pitäisin aika normaalina, että testausta ja säätöjä tarvitaan. Varmaan tehtaan porukka on ensimetreillä aika kiinteästi mukana seuraamassa? Hyllytavarana noita ei voine mistään ostaa ja jos voisikin, vaatisi se silti rukkaamista tulevan ympäristön(rataverkon) tarpeisiin.

Perusuteliaana heitän vielä seuraavan kysymyksen: Toimiiko noiden työvaunujen kuljettajat myös ajoittain "tavallisten" ratikoiden kuljettajina. Eli tyyppikoulutus vaunuun, laitteisiin ja työmenetelmin (harjaus hionta yms.) tietysti tarvitaan, mutta tekeekö näitä töitä täysin eri porukka kuin matkustajavuoroja? Ja onko hionta- ym.töissä mukana muuta henkilöstöä kuin kuljettaja?
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös