Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/19

Viestiketju: Työraitiovaunu

  1. #1

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    675

    oletus Työraitiovaunu

    Onkos kenelläkään tietoa koska uusi työraitiovaunu pääse töihin.
    Muistaakseni v. 2010 oli joku tavoite.
    Kaksihan niitä kaiketi lautakunta esitti tilattavaksi.

    Sen jälkeen ilmeisesti vanhat romutetaan ja osia lähetetään Tallinnan pajalle.

  2. #2
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Työraitiovaunu

    Vaunun pitäisi olla esillä InnoTrans -messuilla Berliinissä 21.-24.9.
    Sieltäkö sitten Helsinkiin?
    Käykääpä joku katsomassa ja kuvaamassa se.

  3. #3

    Liittynyt
    01.11.2010
    Viestejä
    339

    oletus Vs: Työraitiovaunu

    Tähän ketjuun varmaan sopii heittää kysymys vähän vanhemmista HKL:n työvaunuista tai ilmeisesti tarkemmin harjavaunuista.
    Tuli pitkästä aikaa nähtyä tuollainen peli työntouhussa ja heräsi mielenkiinto.

    Lueskelin raitio.org-sivua niiden tiimoilta. Kyseessä siis harjavaunut HKL 2120-2124, 2126. Niiden mainitaan valmistuneen alunperin 1928-1929.

    Miten paljon noissa vaunuissa on alkuperäistä rakennetta ja tekniikkaa jäljellä? Muutostöitä on kaikesta päätellen tehty paljon ja varmaan moneen kertaan.

    Onko esim.ajomoottorit, tehonsäätö jne. alkuperäistä mallia? Entä telit?

  4. #4
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Työraitiovaunu

    Korit harjavaunuissa ovat periaatteessa alkuperäiset 1920-luvulta, mutta niitä on lyhennetty päistä. Tämän seurauksena myös ohjaamot ovat uudet sen lisäksi, että matkustamon sisustusta vaunuissa myöskään ei enää ole. Ainakin moottorit on myös vaihdettu. Ellen väärin muista, alustat moottoreineen on otettu uudemmista kaksiakselisista vaunuista.
    terveisin
    JE

  5. #5
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Työraitiovaunu

    Vanhat 2-akseliset harjavaunut on valmistettu 1920-luvulla henkilöliikenteen raitiovaunuiksi. Ne on muutettu harjavaunuiksi 1960-luvun alussa, noin 35 vuoden matkustajapalveluksen jälkeen.

    Vaunujen korit (puuta) on lyhennetty siten, että koko vaunu on suunnilleen telin pituinen. Alkuperäiset telin ja korin väliset lehtijouset on vaihdettu kumijousiksi. Mekaaniset kontrollerit ja ajomoottorit ovat entisellään, tosin tuskin missään vaunussa alkuperäisiä saman vaunun laitteita, vaan samanlaisia, mutta uudempia. Mekaanisen jarrun alkuperäinen paineilmakäyttö on muuttettu hydrauliseksi. Virroittimet ovat nykyään samanlaisia kuin Nr-vaunuissa.

    Kaikki aurausvarusteet ovat tietenkin ”uusia”, ja nekin kerran uusittuja. Eli alun perin harjaa pyöritettiin ketjulla ja harjamoottori (vanha pikkuruotsalaisten ajomoottori) oli vaunun sisällä. Nykyään harjan käyttö on hydraulinen, ja hydrauliikan ansiosta akseleiden välissä on myös pienet harjat, jotka harjaavat jääpiikin irrottaman jään pois kiskon päältä.

    80 vuotta vanhojen vaunurunkojen ylläpito alkaa olla hankalaa. Uusi 4-akselinen työvaunu saanee seurakseen vielä toisen ja sen jälkeen näistä vanhoista harjavaunuista luovutaan. Yhden vaunun viennistä Tallinnaan on ollut puhe. Jos näin käy, sinne voinee päätyä varaosiksi ehkä toinenkin, kunhan HKL ei enää tarvitse.

    Aika lailla harjavaunuista on tietoa tällä SRS:n sivulla.

    Antero

  6. #6
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Työraitiovaunu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Uusi 4-akselinen työvaunu saanee seurakseen vielä toisen ja sen jälkeen näistä vanhoista harjavaunuista luovutaan.
    Kuulin noin kuukausi sitten, että toista työvaunua ei hankittaisi. Onko tilanne muuttunut? Toivottavasti on, koska töitä kahdelle työvaunulle totisesti riittää rataverkon laajentuessa.

    Harjavaunujen alustat (telit) eivät myöskään ole alkuperäisiä, ne on otettu myöhemmistä kaksiakselisista vaunuista. Perusmitoitukset olivat HKL:n kaksiakselisissa käytännössä samat 20-luvulta 50-luvulle, joten tuollaiset alustanvaihdokset on ollut mahdollista tehdä. Myös ASEA-vaunuissa 135 ja 157 on tällaiset vaihdokkialustat.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  7. #7

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    675

    oletus Vs: Työraitiovaunu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Yhden vaunun viennistä Tallinnaan on ollut puhe. Jos näin käy, sinne voinee päätyä varaosiksi ehkä toinenkin, kunhan HKL ei enää tarvitse.
    Mikä on raideleveys Tallinnassa?

  8. #8
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Työraitiovaunu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa Näytä viesti
    Mikä on raideleveys Tallinnassa?
    Se on 1067 eli vajaa 7 cm suurempi kuin meillä. Raideleveyden muutos onnistunee aika pienitöisesti.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  9. #9

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    495

    oletus Vs: Työraitiovaunu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Se on 1067 eli vajaa 7 cm suurempi kuin meillä. Raideleveyden muutos onnistunee aika pienitöisesti.
    Vanhojen mittojen mukaisesti siis puoli syltä...

  10. #10

    Liittynyt
    01.11.2010
    Viestejä
    339

    oletus Vs: Työraitiovaunu

    Kiitokset lisätiedoista kaikille asianosaisille!
    Ilmeisen paljon HKL-historiaa on noissa peleissä lukuisista muutostöistä huolimatta

    Ei noista yhtään vaunua ole ajateltu museoida sellaisenaan? Olen ymmärtänyt, että varaosia (matkustaja-)museovaunuihin noista ainakin saadaan, joka sekin olisi toki kannatettavaa

  11. #11
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Työraitiovaunu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iiko Näytä viesti
    Vanhojen mittojen mukaisesti siis puoli syltä...
    Tiedä noista vanhoista mitoista, sehän on tasaluku 42 tuumaa. Metrijärjestelmään siirryttiin mm. Suomessakin vasta 1890-luvulla, eli ihan vakiomitan rakentajat aikoinaan Tallinnaan valitsivat. Tuosta 1067 mm raideleveydestä "Kaapspoor" lisätietoja alkuperäiskielellä: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaapspoor

    Ensimmäisen raitiotien rakensi belgialainen operaattori Tramways de Réval Société Anonyme vuonna 1888 ja raideleveyden mitta tuli noilta Alaviltamailta.

    Raitiossa 2/1994 on hyvä artikkeli Tallinnan historiasta.

  12. #12
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Työraitiovaunu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikle Näytä viesti
    Kiitokset lisätiedoista kaikille asianosaisille!
    Ilmeisen paljon HKL-historiaa on noissa peleissä lukuisista muutostöistä huolimatta

    Ei noista yhtään vaunua ole ajateltu museoida sellaisenaan? Olen ymmärtänyt, että varaosia (matkustaja-)museovaunuihin noista ainakin saadaan, joka sekin olisi toki kannatettavaa
    Varaosalähteiksihän harjavaunut olisivat ihanteellisia. Minun käsitykseni on, että harjavaunuista (erotuksena Schörling-vaunuista, jotka molemmat menevät pataan) korvattaisiin kuitenkin vain osa uudishankintojen myötä. Ennemmin tai myöhemmin noiden vanhojen vaunujen aika toki tulee lopullisesti päätökseensä, hyvin iäkkäistä vaunuista on kyse.

    ---------- Viesti lisätty kello 11:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:11 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Tiedä noista vanhoista mitoista, sehän on tasaluku 42 tuumaa. Metrijärjestelmään siirryttiin mm. Suomessakin vasta 1890-luvulla, eli ihan vakiomitan rakentajat aikoinaan Tallinnaan valitsivat. Tuosta 1067 mm raideleveydestä "Kaapspoor" lisätietoja alkuperäiskielellä: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaapspoor

    Ensimmäisen raitiotien rakensi belgialainen operaattori Tramways de Réval Société Anonyme vuonna 1888 ja raideleveyden mitta tuli noilta Alaviltamailta.

    Raitiossa 2/1994 on hyvä artikkeli Tallinnan historiasta.
    Näin on. Ensimmäinen kapraiteisen radan käyttäjä oli itse asiassa Norja, jossa mm. alkuperäinen, Rörosin kautta kulkeva Trondheimin rata rakennettiin alun perin tällä raideleveydellä ja vasta myöhemmin standardisoitiin.

    Keskeisimmät raideleveyden hyödyntäjät olivat kuitenkin hollantilaiset, belgialaiset ja britit. Kaikki kolme hyödynsivät raideleveyttä ainakin jonkin verran myös emämaissaan, mutta lähinnä kuitenkin silloisissa siirtomaissa: britit rautateillä eteläisen Afrikan ja Australian siirtomaissa, Uudessa-Seelannissa ja Newfoundlandissa sekä raitioteillä muuallakin, esim. Hong Kongissa ja Ceylonissa (Sri Lankassa), hollantilaiset Itä-Intiassa (Indonesiassa) sekä rauta- että raitioteillä ja belgialaiset Belgian Kongossa, nykyisessä Kongon dem. tasavallassa rautateillä. Lisäksi raideleveys päätyi erityisen laajaan käyttöön Japanin keisarikuntaan, tämän rataverkon levinneisyysalueesta Taiwan ja Sahalin ovat nykyisin muiden valtioiden hallussa. Muita edelleen raideleveyttä käyttäviä ovat ainakin Tallinnan raitiotiet, Costa Rican rautatiet ja SQM-yhtiön sähköistetty nitraattirata Pohjois-Chilessä.
    terveisin
    JE

  13. #13

    Liittynyt
    02.01.2008
    Viestejä
    28

    oletus Vs: Työraitiovaunu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Kuulin noin kuukausi sitten, että toista työvaunua ei hankittaisi. Onko tilanne muuttunut? Toivottavasti on, koska töitä kahdelle työvaunulle totisesti riittää rataverkon laajentuessa.
    Muistan lukeneeni että toinen työvaunu tulee Helsinkiin vuoden 2012 aikana.

  14. #14
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Työraitiovaunu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Kuulin noin kuukausi sitten, että toista työvaunua ei hankittaisi.
    Niin, minä olen kuullut, että tämä uusi "Eki" onkin täysin p...a! Pitäneekö paikkansa?
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  15. #15
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - tammikuu 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Näkyy olevan Eki yötöissä näin alkuun. Sehän on ihan rutiinia uusien vaunujen kanssa – tietty määrä kilsoja ajetaan yön hiljaisina tunteina kaikessa rauhassa, kun yritetään löytää mahdolliset lastentaudit aikaisessa vaiheessa ja niin, ettei muu liikenne häiriintyisi. Hyvin se näkyy lumi lähtevän.

    Varmaan saamme ensi viikon sunnuntaina sitten ensi käden tietoa siitä, miten vaunu on vastannut odotuksia.
    No mitä saimme oppia? Lyhyesti ilmaistuna "Eki" on ihan hyvä vaunu, jos siinä ei olisi harjaa eikä sitä työteliä. Jäikö jotain jäljelle?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 16.01.2011 kello 19:12. Syy: siirretty toiseen ketjuun
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •