Szegedin kaupungin liikennelaitos on tilannut 9 matalalattiaista Pesan valmistamaa vaunua. Tilaus liittyy kaupungissa parhaillaan menneillä olevaan joukkoliikenneprojektiin, jossa uusitaan jo olemassaolevia ja rakennetaan uusia raitiovaunu- ja trollikkalinjoja sekä parannellaan kaupungin liikenneinfrastruktuuria. Pesan eka vaunu saapunee Unkariin ensi vuoden puolella ja loput tulevat sopimuksen mukaan kesään 2012 mennessä. Tämä sopimus lienee Pesa:n ensimmäinen ulkomaan toimitsijan kanssa solmittu, ja tietojeni mukaan Szegedin kaupunki onnistuikin tästä syystä saamaan todella hyvin varustellut vaunut huomattavan halvalla.
Pesan Varsovaan toimitettava vaunutyyppi, joka tulee muistuttamaan Unkarin ns. "Csardas"-mallia on juuri ollut esillä Szegedissä:
http://itbpanorama.fw.hu/pesa_tram/p..._tram_hun.html
Szegedin projektista kiinostuneille tässä on (osittain) englanninkielinen keskustelusivusto runsaalla kuvamaterialilla höystettynä:
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=691256
Szegedin liikennelaitos on muutenkin puuhaillut mielenkiintoisten juttujen parissa. Muun muuassa busseja on muutettu trollikoiksi
http://vonalhalozat.lapunk.hu/tarhel.../szeged_31.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...f/f7/T-850.jpg
http://hampage.hu/kozlekedes/szeged14/img_7696.jpg
kehitetty oma ARC haitaritrollikka http://www.inventkft.hu/_common/ref_...T-ARCTr187.jpg
ja uusittu vanhoja tuontitatra vaunuja sekä ulkoa että sisältä http://hampage.hu/kozlekedes/szeged23/img_6796.jpg
ja päätetty kehittää Tatran Kt4 vaunun rakenteisiin pohjautuva omaa suunnittelutyötä olevalla matalalla keskiosalla ja uudella tekniikalla varustettu nivelraitiovaunu. http://ingatlan.net/magazin/2010/09/...amos-kepekkel/
Tämän projektin onnistumisen seuraaminen onkin mielenkiintoista meidän matalalattia-välipalaprojektia silmällä pitäen.