Ruoholahti - Pasila ratikka?

Liittynyt
31 Tammikuu 2006
Viestit
2,686
Rupesin tässä miettimään seuraavanlaista poikittaislinjaa, kutsutaan sitä vaikka työnimellä 8B. Eli Ruoholahti - Pasila.

Logiikkana tässä on se Ruoholahti - Pasila on väli on hyvin hidas ja vaihdollinen. Reittiopas antaa matka-ajaksi juna + metro 19 minuuttia, ja minusta tuo on kävelyaikojen suhteen vähän optimistinen. Suora yhteys on 5km, eli tuo on käytännössä 15km/h matkanopeus.

Periaatteessa tämän voisi toteuttaa nykyisilläkin kiskoilla, 8 + 7 aikataulujen mukainen ajoaika noin 24 minuuttia. Mutta järkevämpi tämä olisi jos olisi
a) Topeliuksenkadun kiskot, tehdään joka tapauksessa
b) Uusittu Pasilansilta ja sitä myöten pysäkki aseman pääoven edessä, tehdään joka tapauksessa
c) Oikaisu Länsi-Pasilassa, paikalliset vastustaa kun pohjoisosasta menee suora yhteys pois

Liittyen kohtaan c, jos oikaisu olisi vain poikittaislinjan käytössä niin seiskan voisi jättää rauhaan. Tällöin olisi myös nopeampi yhteys Töölöön. Eli 8B siis ajaisi Kasin reittiä Töölöntorille, siitä Topeliuksenkatu - Nordenskiöldinkatu, ja edelleen Länsi-Pasilan oikaisten sillalle. Tuo on noin viisi kilometriä pitkä reitti, pitäisi mennä 15 - 20 min.

Jatkokehittelynä, jos olisi Vallilanlaakson kiskot niin tämän saisi kiinni Kasiin Paavalinkirkolla. Arabiaan taas menisi toinen poikittaislinja.

Kartan tapainen http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UT...d=117772242812241292903.0004916534d7ab34ffded

Mitäs luulette, olisiko kysyntää?
 
Miksei, mutta eiköhän se kannattaisi laittaa alkamaan Jätkäsaaresta samantien?

t. Rainer
Joo toki.

Rupesin vielä miettimään että mites toisaalta Ruoholahti - Jätkäsaari - Kamppi - Töölö - Pasila? Kai tuolla välillä jokunen matkustaja on kun sinne suunnitellaan peräti kahta raskasraidetta. :)
 
Joo toki.

Rupesin vielä miettimään että mites toisaalta Ruoholahti - Jätkäsaari - Kamppi - Töölö - Pasila? Kai tuolla välillä jokunen matkustaja on kun sinne suunnitellaan peräti kahta raskasraidetta. :)

Raskasraiteen (Pisaran) idea on lähinnä järjestää junalla Helsinkiin tuleville mahdollisuus jäädä pois junasta muuallakin kantakaupungissa kuin vain Pasilassa ja keskustassa.

Sen rakentamiseen voi toki mennä vuosikymemn pari joten siksi jokin nopeampi raitiotiereitti Pasilasta länteen kuin seiska olisi toivottava, mutta en näkisi että sen olisi välttämättä kuljettava ruuhkaisan keskustan kautta. Sitä reittiä kulkevia palvelee metro ja juna nykymuodossaankin paremmin.

t. Rainer
 
Logiikkana tässä on se Ruoholahti - Pasila on väli on hyvin hidas ja vaihdollinen. Reittiopas antaa matka-ajaksi juna + metro 19 minuuttia, ja minusta tuo on kävelyaikojen suhteen vähän optimistinen.
Tjaah. Äsken saavuin bussilla Porkkalankadulle klo 15:39 ja otin RL:n metroasemalta ensimmäisen metron (15:42) ja sitten vaihdoin Hki C:ssä E-junaan, joka oli täällä Huopalahdessa 15:57. Huopalahti on sentään lähes 4 km Pasilasta maalle päin. Samaa yhteyttä käytän säännöllisesti ja hyvin pelittää.
 
Mietinpähän tuossa linjan 1 tulevaisuutta, ja mieleeni tuli tällainen vaihtoehto, saataisiin yhteys
-Pasilasta pohjoiseen sekä etelään vaihdotta
-Linnanmäen, Eläintarhan ja Linnunlaulun seudulle pohjois-etelä-suunnassa
-Jätkäsaaresta Hietaniemeen, Eiraan ja Kauppatorille
-Eteläisestä kantakaupungista pohjoiseen kantakaupunkiin vaihdotta
voitaisiin korvata
-66A, mutta linjoille 65A ja 66 tarvittaisiin lisälähtöjä
-linjojen 67, 70T ja 72 reitti Suursuo/Tuusulanväylä-Käskynhaltijantie - Rautatientori,

Tämä ei ole varsinaisesti Ruoholahti-Pasila -ratikkalinja mutta sinne päin.
 
Rupesin tässä miettimään seuraavanlaista poikittaislinjaa, kutsutaan sitä vaikka työnimellä 8B. Eli Ruoholahti - Pasila.

Ruoholahti ei nyt varsinaisesti ole mikään maailman napa. Sieltä pääsee jo Töölöön ja Kamppiin/Rautatieasemalle. Eiköhän yhteys Pasilaan yhden vaihdon kestä.

Idea muuten on hyvä ja jos linja kulkisi vaikkapa Kampin kautta Punavuoreen, se aika pitkälti halkoisi tiheästi rakennetun Töölönlahden länsipuolisen kantakaupungin. Myös jatko Pasilasta Kumpulan suuntaan sopisi kuvaan varsin mainiosti. Toisaalta myös reitti Kyläsaarenkatua Kalasatamaan palvelisi monipuolisesti sekä uuden alueen Pasilanyhteytenä että vaihtoyhteytenä metroon.
 
Suora yhteys on 5km, eli tuo on käytännössä 15km/h matkanopeus.

Tuohon voisi nyt hieman vääräleukaisesti kommentoida, että vauhtihan vastaa jo keskimääräistä suoraa helsinkiläistä ratikkayhteyttä. :)

Toki tuolla pätkällä pitäisi pystyä parempaan kuin nykyratikat ydinkeskustassa.
 
Ruoholahti ei nyt varsinaisesti ole mikään maailman napa. Sieltä pääsee jo Töölöön ja Kamppiin/Rautatieasemalle. Eiköhän yhteys Pasilaan yhden vaihdon kestä.
Ruoholahdessa on kuitenkin todella paljon työpaikkoja, samoin Pasilassa. Kummassakin vielä lisärakentamisen myötä enemmän. Jos vaan kysyntää on niin toki kannattaa tarjota vaihdotonta yhteyttä.

---------- Viesti lisätty kello 18:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:34 ----------

Tuohon voisi nyt hieman vääräleukaisesti kommentoida, että vauhtihan vastaa jo keskimääräistä suoraa helsinkiläistä ratikkayhteyttä. :)

Toki tuolla pätkällä pitäisi pystyä parempaan kuin nykyratikat ydinkeskustassa.
Joo, mun pointti olikin että se olisi riittävän nopea ihan jo nilkutustahdillakin.
 
Ruoholahdessa on kuitenkin todella paljon työpaikkoja, samoin Pasilassa. Kummassakin vielä lisärakentamisen myötä enemmän. Jos vaan kysyntää on niin toki kannattaa tarjota vaihdotonta yhteyttä.

Luonnollisesti. Mun mielestä tässä ei ole kyse siitä, etteikö Pasila tarvitsisi parempia yhteyksiä. Seillä on Rautatieaseman lisäksi ainut asema, jossa kaikki lähijunat pysähtyvät. Maantieteellisesti ja kaupunkirakenteellisesti se sopisi Helsingin liikenteelliseksi keskukseksi ja vaihtoyhteyspaikaksi paljon Rautatieasemaa paremmin. Silti raitiotieyhteydet Pasilaan ovat pitkine vaihtomatkoineen ja Länsi-Pasilan kiemurteluineen lähinnä surkuhupaisia. Pasilasta pitäisi saada parempi yhteys Töölön ja Munkkiniemen suuntaan sekä myös itään. (Raide)yhteys Kallioon on ainut kelvollinen, joskin vähän turhan paljon mutkia ysin reitille saatiin piirrettyä.

Eli jos Pasilasta yhteys Töölöön on kaikin puolin hieno, niin kyse on enää siitä, mihin häntä vedetään. Ruoholahdessa on noin 10000 työpaikkaa, asukkaita kolmannes. Punavuoren vastaavat luvut ovat 8000 ja 6000. Alueet ovat pinta-alaltaan suurinpiirtein saman kokoiset, joskin Ruoholahti on merenrantoinen selvärajaisempi. (Jos alueelle vetää yhteyden, kukaan ei käytä sitä Tammasaarenlaiturin länsipuolelta.) En näe alueilla lukujen puolesta suurta eroa.

Ruoholahteen liikennöi tällä hetkellä metro ja raitiovaunu, tulevaisuudessa myös toinen. Ruoholahdesta pääsee joka suuntaan suhteellisen hyvin. Punavuoren liikenne on aika pitkälti bussilinjojen sekä parin lähiympäristössä kiertävän katuratikan varassa. Reittiopas antaa matka-ajaksi Pasilaan Ruoholahdesta 17-20 minuuttia, Punavuoresta 24-30 minuuttia.
 
Kuten yllä todettiin, suora reitti Pasilasta Ruoholahteen on perusteltu. Linja olisi kuitenkin vielä merkittävämpi, jos se jatkettasisiin Lauttasaareen. Se tarjoisi silloin suoran ja mukavamman yhteyden Lauttasaaresta Pasilaan, joka nykyään on huonotasoinen bussi + kävely + metro + kävely + juna tai bussi + pidempi kävely + juna. Linja olisi samalla uudenaikainen poikittaisheilurilinja jos reitiksi valittaisiin Lauttasaari - Ruoholahti - Töölö - Pasila - Kalasatama - Laajasalo.

Kaupan päälle tulisi mahdollisuus muuttaa 66A:n raitiolinjaksi, kun rataa ei tarvitsisi enää rakentaa kuin Käpylänaukiolta Käskynhaltijantielle (Jokerin raiteille).
 
Viimeksi muokattu:
Ruoholahden suurimpana ongelmana kokisin tällä hetkellä, että kaupunkisuunnittelu tekee parhaansa eristääkseen sen kantakaupungin kaupunkirakenteesta, kun pitäisi pyrkiä päinvastaiseen.

Itämerenkadun itäpäästä on vain pari korttelia matkaa Kampin vilkkaisiin osiin, mutta se pari korttelia onkin sitten melkoisen autiota, ja käveleminen on tehty hankalaksi. Nyt vielä remontissa Mechelininkadulta (vai liekö se jo Hietalahdenranta siinä kohti) poistettiin yksi suojatie, ja itse remontti tietysti tukkii kävely-yhteyksiä pahasti. Sen 6-8 kaistaisen tien lisäksi.

Ruoholahti onkin vähänturhan käpertynyt metriksen ja sen länsipuolella olevan ostarin ympärille, vaikka sen pitäisi avautua itään kohti keskustaa.

Se, että Ruoholahden keskustayhteydet ovat metro, ja motaria kulkevat lähiöbussit, jotka päätyvät maan alle, korostaa tätä erottamista. Ysi parantanee tilannetta merkittävästi, kun se avaa Kampin takaosia lisää, vaikkei Ruoholahteen sisään tulekaan.

Meni nyt vähän ohi aiheen kyllä...
 
Takaisin
Ylös