Näytetään tulokset 1-12/12

Viestiketju: Ruoholahti - Pasila ratikka?

  1. #1

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Ruoholahti - Pasila ratikka?

    Rupesin tässä miettimään seuraavanlaista poikittaislinjaa, kutsutaan sitä vaikka työnimellä 8B. Eli Ruoholahti - Pasila.

    Logiikkana tässä on se Ruoholahti - Pasila on väli on hyvin hidas ja vaihdollinen. Reittiopas antaa matka-ajaksi juna + metro 19 minuuttia, ja minusta tuo on kävelyaikojen suhteen vähän optimistinen. Suora yhteys on 5km, eli tuo on käytännössä 15km/h matkanopeus.

    Periaatteessa tämän voisi toteuttaa nykyisilläkin kiskoilla, 8 + 7 aikataulujen mukainen ajoaika noin 24 minuuttia. Mutta järkevämpi tämä olisi jos olisi
    a) Topeliuksenkadun kiskot, tehdään joka tapauksessa
    b) Uusittu Pasilansilta ja sitä myöten pysäkki aseman pääoven edessä, tehdään joka tapauksessa
    c) Oikaisu Länsi-Pasilassa, paikalliset vastustaa kun pohjoisosasta menee suora yhteys pois

    Liittyen kohtaan c, jos oikaisu olisi vain poikittaislinjan käytössä niin seiskan voisi jättää rauhaan. Tällöin olisi myös nopeampi yhteys Töölöön. Eli 8B siis ajaisi Kasin reittiä Töölöntorille, siitä Topeliuksenkatu - Nordenskiöldinkatu, ja edelleen Länsi-Pasilan oikaisten sillalle. Tuo on noin viisi kilometriä pitkä reitti, pitäisi mennä 15 - 20 min.

    Jatkokehittelynä, jos olisi Vallilanlaakson kiskot niin tämän saisi kiinni Kasiin Paavalinkirkolla. Arabiaan taas menisi toinen poikittaislinja.

    Kartan tapainen http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UTF...534d7ab34ffded

    Mitäs luulette, olisiko kysyntää?

  2. #2

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Ruoholahti - Pasila ratikka?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Mitäs luulette, olisiko kysyntää?
    Miksei, mutta eiköhän se kannattaisi laittaa alkamaan Jätkäsaaresta samantien?

    t. Rainer

  3. #3

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Ruoholahti - Pasila ratikka?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Miksei, mutta eiköhän se kannattaisi laittaa alkamaan Jätkäsaaresta samantien?

    t. Rainer
    Joo toki.

    Rupesin vielä miettimään että mites toisaalta Ruoholahti - Jätkäsaari - Kamppi - Töölö - Pasila? Kai tuolla välillä jokunen matkustaja on kun sinne suunnitellaan peräti kahta raskasraidetta.

  4. #4

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Ruoholahti - Pasila ratikka?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Joo toki.

    Rupesin vielä miettimään että mites toisaalta Ruoholahti - Jätkäsaari - Kamppi - Töölö - Pasila? Kai tuolla välillä jokunen matkustaja on kun sinne suunnitellaan peräti kahta raskasraidetta.
    Raskasraiteen (Pisaran) idea on lähinnä järjestää junalla Helsinkiin tuleville mahdollisuus jäädä pois junasta muuallakin kantakaupungissa kuin vain Pasilassa ja keskustassa.

    Sen rakentamiseen voi toki mennä vuosikymemn pari joten siksi jokin nopeampi raitiotiereitti Pasilasta länteen kuin seiska olisi toivottava, mutta en näkisi että sen olisi välttämättä kuljettava ruuhkaisan keskustan kautta. Sitä reittiä kulkevia palvelee metro ja juna nykymuodossaankin paremmin.

    t. Rainer

  5. #5
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Ruoholahti - Pasila ratikka?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Logiikkana tässä on se Ruoholahti - Pasila on väli on hyvin hidas ja vaihdollinen. Reittiopas antaa matka-ajaksi juna + metro 19 minuuttia, ja minusta tuo on kävelyaikojen suhteen vähän optimistinen.
    Tjaah. Äsken saavuin bussilla Porkkalankadulle klo 15:39 ja otin RL:n metroasemalta ensimmäisen metron (15:42) ja sitten vaihdoin Hki C:ssä E-junaan, joka oli täällä Huopalahdessa 15:57. Huopalahti on sentään lähes 4 km Pasilasta maalle päin. Samaa yhteyttä käytän säännöllisesti ja hyvin pelittää.

  6. #6
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Ruoholahti - Pasila ratikka?

    Mietinpähän tuossa linjan 1 tulevaisuutta, ja mieleeni tuli tällainen vaihtoehto, saataisiin yhteys
    -Pasilasta pohjoiseen sekä etelään vaihdotta
    -Linnanmäen, Eläintarhan ja Linnunlaulun seudulle pohjois-etelä-suunnassa
    -Jätkäsaaresta Hietaniemeen, Eiraan ja Kauppatorille
    -Eteläisestä kantakaupungista pohjoiseen kantakaupunkiin vaihdotta
    voitaisiin korvata
    -66A, mutta linjoille 65A ja 66 tarvittaisiin lisälähtöjä
    -linjojen 67, 70T ja 72 reitti Suursuo/Tuusulanväylä-Käskynhaltijantie - Rautatientori,

    Tämä ei ole varsinaisesti Ruoholahti-Pasila -ratikkalinja mutta sinne päin.

  7. #7

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    839

    oletus Vs: Ruoholahti - Pasila ratikka?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Rupesin tässä miettimään seuraavanlaista poikittaislinjaa, kutsutaan sitä vaikka työnimellä 8B. Eli Ruoholahti - Pasila.
    Ruoholahti ei nyt varsinaisesti ole mikään maailman napa. Sieltä pääsee jo Töölöön ja Kamppiin/Rautatieasemalle. Eiköhän yhteys Pasilaan yhden vaihdon kestä.

    Idea muuten on hyvä ja jos linja kulkisi vaikkapa Kampin kautta Punavuoreen, se aika pitkälti halkoisi tiheästi rakennetun Töölönlahden länsipuolisen kantakaupungin. Myös jatko Pasilasta Kumpulan suuntaan sopisi kuvaan varsin mainiosti. Toisaalta myös reitti Kyläsaarenkatua Kalasatamaan palvelisi monipuolisesti sekä uuden alueen Pasilanyhteytenä että vaihtoyhteytenä metroon.

  8. #8

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Ruoholahti - Pasila ratikka?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Suora yhteys on 5km, eli tuo on käytännössä 15km/h matkanopeus.
    Tuohon voisi nyt hieman vääräleukaisesti kommentoida, että vauhtihan vastaa jo keskimääräistä suoraa helsinkiläistä ratikkayhteyttä.

    Toki tuolla pätkällä pitäisi pystyä parempaan kuin nykyratikat ydinkeskustassa.

  9. #9

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Ruoholahti - Pasila ratikka?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Ruoholahti ei nyt varsinaisesti ole mikään maailman napa. Sieltä pääsee jo Töölöön ja Kamppiin/Rautatieasemalle. Eiköhän yhteys Pasilaan yhden vaihdon kestä.
    Ruoholahdessa on kuitenkin todella paljon työpaikkoja, samoin Pasilassa. Kummassakin vielä lisärakentamisen myötä enemmän. Jos vaan kysyntää on niin toki kannattaa tarjota vaihdotonta yhteyttä.

    ---------- Viesti lisätty kello 18:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:34 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Tuohon voisi nyt hieman vääräleukaisesti kommentoida, että vauhtihan vastaa jo keskimääräistä suoraa helsinkiläistä ratikkayhteyttä.

    Toki tuolla pätkällä pitäisi pystyä parempaan kuin nykyratikat ydinkeskustassa.
    Joo, mun pointti olikin että se olisi riittävän nopea ihan jo nilkutustahdillakin.

  10. #10

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    839

    oletus Vs: Ruoholahti - Pasila ratikka?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Ruoholahdessa on kuitenkin todella paljon työpaikkoja, samoin Pasilassa. Kummassakin vielä lisärakentamisen myötä enemmän. Jos vaan kysyntää on niin toki kannattaa tarjota vaihdotonta yhteyttä.
    Luonnollisesti. Mun mielestä tässä ei ole kyse siitä, etteikö Pasila tarvitsisi parempia yhteyksiä. Seillä on Rautatieaseman lisäksi ainut asema, jossa kaikki lähijunat pysähtyvät. Maantieteellisesti ja kaupunkirakenteellisesti se sopisi Helsingin liikenteelliseksi keskukseksi ja vaihtoyhteyspaikaksi paljon Rautatieasemaa paremmin. Silti raitiotieyhteydet Pasilaan ovat pitkine vaihtomatkoineen ja Länsi-Pasilan kiemurteluineen lähinnä surkuhupaisia. Pasilasta pitäisi saada parempi yhteys Töölön ja Munkkiniemen suuntaan sekä myös itään. (Raide)yhteys Kallioon on ainut kelvollinen, joskin vähän turhan paljon mutkia ysin reitille saatiin piirrettyä.

    Eli jos Pasilasta yhteys Töölöön on kaikin puolin hieno, niin kyse on enää siitä, mihin häntä vedetään. Ruoholahdessa on noin 10000 työpaikkaa, asukkaita kolmannes. Punavuoren vastaavat luvut ovat 8000 ja 6000. Alueet ovat pinta-alaltaan suurinpiirtein saman kokoiset, joskin Ruoholahti on merenrantoinen selvärajaisempi. (Jos alueelle vetää yhteyden, kukaan ei käytä sitä Tammasaarenlaiturin länsipuolelta.) En näe alueilla lukujen puolesta suurta eroa.

    Ruoholahteen liikennöi tällä hetkellä metro ja raitiovaunu, tulevaisuudessa myös toinen. Ruoholahdesta pääsee joka suuntaan suhteellisen hyvin. Punavuoren liikenne on aika pitkälti bussilinjojen sekä parin lähiympäristössä kiertävän katuratikan varassa. Reittiopas antaa matka-ajaksi Pasilaan Ruoholahdesta 17-20 minuuttia, Punavuoresta 24-30 minuuttia.

  11. #11
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    809

    oletus Vs: Ruoholahti - Pasila ratikka?

    Kuten yllä todettiin, suora reitti Pasilasta Ruoholahteen on perusteltu. Linja olisi kuitenkin vielä merkittävämpi, jos se jatkettasisiin Lauttasaareen. Se tarjoisi silloin suoran ja mukavamman yhteyden Lauttasaaresta Pasilaan, joka nykyään on huonotasoinen bussi + kävely + metro + kävely + juna tai bussi + pidempi kävely + juna. Linja olisi samalla uudenaikainen poikittaisheilurilinja jos reitiksi valittaisiin Lauttasaari - Ruoholahti - Töölö - Pasila - Kalasatama - Laajasalo.

    Kaupan päälle tulisi mahdollisuus muuttaa 66A:n raitiolinjaksi, kun rataa ei tarvitsisi enää rakentaa kuin Käpylänaukiolta Käskynhaltijantielle (Jokerin raiteille).
    Viimeisin muokkaaja GT8N; 30.09.2010 kello 15:55.
    Näin se nyt vaan menee

  12. #12

    Liittynyt
    04.11.2008
    Sijainti
    Helsinki, Vallila
    Viestejä
    421

    oletus Vs: Ruoholahti - Pasila ratikka?

    Ruoholahden suurimpana ongelmana kokisin tällä hetkellä, että kaupunkisuunnittelu tekee parhaansa eristääkseen sen kantakaupungin kaupunkirakenteesta, kun pitäisi pyrkiä päinvastaiseen.

    Itämerenkadun itäpäästä on vain pari korttelia matkaa Kampin vilkkaisiin osiin, mutta se pari korttelia onkin sitten melkoisen autiota, ja käveleminen on tehty hankalaksi. Nyt vielä remontissa Mechelininkadulta (vai liekö se jo Hietalahdenranta siinä kohti) poistettiin yksi suojatie, ja itse remontti tietysti tukkii kävely-yhteyksiä pahasti. Sen 6-8 kaistaisen tien lisäksi.

    Ruoholahti onkin vähänturhan käpertynyt metriksen ja sen länsipuolella olevan ostarin ympärille, vaikka sen pitäisi avautua itään kohti keskustaa.

    Se, että Ruoholahden keskustayhteydet ovat metro, ja motaria kulkevat lähiöbussit, jotka päätyvät maan alle, korostaa tätä erottamista. Ysi parantanee tilannetta merkittävästi, kun se avaa Kampin takaosia lisää, vaikkei Ruoholahteen sisään tulekaan.

    Meni nyt vähän ohi aiheen kyllä...

Vastaavia viestiketjuja

  1. Itäkeskus - Pasila -matkat Malmin kautta
    kirjoittanut Knightrider foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 63
    Viimeisin viesti: 09.01.2012, 13:49
  2. Nizzan ratikka
    kirjoittanut teme foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 09.05.2010, 22:34
  3. Ratikka 2015
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 37
    Viimeisin viesti: 28.05.2009, 07:06
  4. Kamppi ja Itä-Pasila
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 11.01.2007, 17:21

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •