Mitä linjaa nopeutettaisiin seuraavaksi?

Minkä raitiolinjan nopeutus olisi mielestäsi vuorossa linjan 8 jälkeen?


  • Äänestäjiä yhteensä
    69

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,148
Kuten toisesta topikista saadaan lukea, on linjan 8 nopeuttamisselvitys muiden toimenpiteiden paitsi liikennevalojen osalta käytännössä valmis. Talven aikana saataneen myös liikennevalojen etuuksien tehostamisraportti valmiiksi. Sitten alkaa toimenpiteiden toteutus.

Toivottavasti ajatuksena on, että samalla kun linjan 8 käytännön toimenpiteiden toteutus on käynnissä, ryhdytään jo selvittämään seuraavan linjan toimenpideluetteloa. Jos siis ajatellaan, että nopeutustoimenpiteiden kartoitus etenee tällä tavalla linjakohtaisesti, niin mikä olisi foorumilaisten mielestä paras/sopivin/kannattavin/tärkein kohde, tai muuten vaan se kohde, joka seuraavaksi pitäisi ottaa työn alle?

Olisi myös mukava lukea perusteluita valinnalle.

Sellainen reunaehto vielä, että tässä ei nyt panna linjoja uusiksi, vaan valittavana ovat nykyiset linjat ilman reittimuutoksia. Ainoana poikkeuksena on linja 9, jonka lähitulevaisuuden jatkot lienevät jo "itsestäänselviä".
 
6, 4 ja 10 ovat ne, joista voisi saada samojen korridorien busseja nopeampia, ja siten hyvän argumentin bussien korvaamiseen.

Toisaalta Seiskalla ja ykkösellä saattaisi olla suurinta potentiaalia nopeutua (Mäkelänkatu). Kutosen helpommat osathan olivat jo mukana kasiselvityksessä. Säästöt olisivat varmaan suurimpia Mannerheimintien linjoilla, kun siinä on eniten vaunuja liikkeellä.

Äänestän silti kutosta, koska jos se tehdään saman tien, siinä saadaan kasin kanssa yhteiset osuudet mukaan "nopeutushyötyihin", eli alkutila on vielä vanha tilanne, eikä kasin jo parantama tilanne. Tällöin siitä saa toisen hyvän mainoskeissin nopeuttamiselle, kun prosentit näyttävät hyvältä.

Sitäpaitsi Bulevardin järjettömyydellä pitäisi hakata jotain asianmukaista tahoa päähän ja lujaa.

o.
ps. mielipidettäni vääristänee se, että kasi ja kutonen ovat ne linjat joita käytän itse eniten.
 
Äänestän silti kutosta, koska jos se tehdään saman tien, siinä saadaan kasin kanssa yhteiset osuudet mukaan "nopeutushyötyihin", eli alkutila on vielä vanha tilanne, eikä kasin jo parantama tilanne.

Yhteisen osuuden hyödyt on arvioitu molempien linjojen osalta, joten niitä ei voisi ainakaan hyvällä omallatunnolla laskea uudestaan samojen toimenpiteiden hyödyiksi. ;)
 
Annan ääneni neloselle. Siksikö, että se on kotilinjani? ;) No, ei ainoastaan siksi...

- linjan 4 matkustajamäärä on suurin, joten sitä nopeuttamalla hyöty koskee mahdollisimman monia matkustajia

- linjan 4 osuus Mannerheimintiellä on Helsingin kuormitetuin rv-osuus, joten sen nopeuttaminen koskee samalla myös linjaa 10 (ja osin 3 ja 7)

- linjan 4 vuoroväli on lyhyt, jolloin aitoja säästöjä saavutetaan helpommin, ruuhkavuoro voidaan karsia jo 5 min kierrosajan lyhennyksellä ja jos nopeutusta saadaan hiukan enemmän, saadaan jo kokopäivävuorokin pois

- linjan 4 varrella on sellaisia kohteita, joissa saavutetaan hyötyjä ratikan lisäksi myös muille (esim. Tukholmankadulta Tullinpuomin kohdalla vasemmalle Manskulle kääntyville mahtuisi risteykseen oma ryhmittymiskaista, joka sujuvoittaisi sekä autojen että ratikan kulkua ko. risteyksessä huomattavasti ja ennen kaikkea lisäisi liikenneturvallisuutta)

- linjan 4 varrella on paljon sellaisia kohteita, joissa varova-valoilla ja melko yksinkertaisilla nollaviiveillä saavutetaan isoja aikasäästöjä pienellä vaivalla
 
Äänestän ykköstä. Se on linjoista se joka vaatii eniten remonttia, ja Mäkelänkadulla on potentiaalia.
 
Yhteisen osuuden hyödyt on arvioitu molempien linjojen osalta, joten niitä ei voisi ainakaan hyvällä omallatunnolla laskea uudestaan samojen toimenpiteiden hyödyiksi. ;)

Ei tietenkään raportissa. Ajattelin enemmän julkisen keskustelun kannalta, kun siinä homma kuitenkin typistetään yhteen prosenttiin, että näin monta prosenttia nopeutui/voisi nopeutua koko linjalta. Silloin olisi hienoa, että väisi järkevästi antaa referenssiluvuksi myös sen "alkuperäisen" ennen yhteisten osuuksien nopeuttamista.

Vaikka ehkä olen nyt optimisti, kun ajattelen ratikoiden nopeuttamisesta käytävän suurtakin julkista keskustelua...
 
Vastasin 4, ja mielestäni kaupan pälle nopeutettaisiin linjaa 10 kanssa.

Kuten 339DF kirjoitti ne ovat kuormitetuimmat linjat. Lisäksi Mannerheimintien suuntaan ei mene metroa joka tarjoaisi vaihtoehdon ruuhklien ohi kuten on asian laita Hämeentien suunnan kohdalla.

t. Rainer
 
Nelosen , kympin. kolmosen ja seiskan ongelma on Mannerheimintien ylikuormitus.
Topeliuksen radan valmistuminen tuo helpotusta, kun liikenettä voidaan jakaa ja myös mahdollistaa vitosen liikennöinnin aloittamisen Talinrannasta Eiranrantaan.
 
->Mielestäni kannattaa valita sellainen linja, jonka käyttämään reittiin tai liikenneympäristöön ei ole tiedossa suurempia muutoksia lähitulevaisuudessa, saati että reittimuutoksiin olisi tarvetta. Suurin hyöty saataisiin eittämättä Manneheimintien linjoilta, mutta kuten Jusa totesi, sikäli kun Topeliuksen kadulle saadaan rata, niin se muuttaa itsessään Manskun liikenneympäristöä merkittävästi raitiovaunuille suotuisammaksi.

Siksi yksi tai kuusi. Mieluummin ehkä kuusi, koska ykköstä pitäisi remontoida enemmänkin: reittimuutos Sturenkatua Linjoille ja jatko Oulunkylän asemalle. Kutosen reitti ei mielestäni sinänsä tarvitse muutosta ja parantaminen taas olisi luontevaa jatkoa linjan kahdeksan parannuksille. Kurvista HIetalahteen olisi paljon tehtävissä ja suurelta matkaa parannukset auttaisivat myös muita linjoja.
 
Täällä on kotilinjoja äänestetty kovasti, joten vedän minäkin muinaiseen kotiini päin: 10.

Kympin molemmat päädyt ovat säännöllisen epäsäännöllisen epävarmimpia liikenneympäristöjä. Yhdellä hetkellä pääsee läpi hujauksessa, seuraavalla lähdöllä viiden minuutin kuluttua joutuu seisomaan joka valoissa (Kolmikulma, Bulevardi, Erottaja, P.Espa) tai seisomaan autoletkan päässä Korppaanmäentiellä. Mannerheimintielle pääsy on arpapeliä molemmissa päissä ja mm. porrastaminen muiden linjojen kanssa on sen vuoksi lähes mahdotonta. Kymppi kulkee suuren osan matkasta nelosen ja seiskan kanssa, jolloin niidenkin matka nopeutuisi.
Nelosen päädyt taas ovat huomattavasti sujuvammat keskustan suuntaan, jolloin pääsy yhteisille linjaosuuksille saadaan jo nykyisillä keinoilla kuntoon, jos halutaan.
 
Täällä on kotilinjoja äänestetty kovasti, joten vedän minäkin muinaiseen kotiini päin: 10.

Kympin molemmat päädyt ovat säännöllisen epäsäännöllisen epävarmimpia liikenneympäristöjä. Yhdellä hetkellä pääsee läpi hujauksessa, seuraavalla lähdöllä viiden minuutin kuluttua joutuu seisomaan joka valoissa (Kolmikulma, Bulevardi, Erottaja, P.Espa) tai seisomaan autoletkan päässä Korppaanmäentiellä. Mannerheimintielle pääsy on arpapeliä molemmissa päissä ja mm. porrastaminen muiden linjojen kanssa on sen vuoksi lähes mahdotonta. Kymppi kulkee suuren osan matkasta nelosen ja seiskan kanssa, jolloin niidenkin matka nopeutuisi.
Nelosen päädyt taas ovat huomattavasti sujuvammat keskustan suuntaan, jolloin pääsy yhteisille linjaosuuksille saadaan jo nykyisillä keinoilla kuntoon, jos halutaan.
Minusta tuossa Korppaanmäen ja Manskun risteyksessä pitäisi kieltää vasemmalla kääntyminen kympin suuntaa lukuunottamatta ja samalla siirtää suojatie Manskun yli Korppaanmäentien pohjoispuolelle. Sen jälkeen tuossa risteyksessä on kaksi valovaihetta, toisella pääsee Kymppi ja sen suuntainen autoliikenne Korppaanmäentielle ja sieltä pois sekä jalankulkijat Manskun yli (Koroistentieltä pohjoiseen kääntyvät samalla vuorolla), toisella Manskun liikenne suoraan ja jalankulkijat Korppaanmäentien ja Koroistien yli. Kaikkien liikkuminen minusta nopeutuu.

Pikku-Huopalahdesta on pohjoiseen päin kaksi muutakin reittiä, joko Korppaanmäentie - Vihdintie - Mansku tai Tilkankatu - Tilkanvierto - Mansku. Ruskeasuolta etelään kääntyvän liikenteen taas voisi keskittää Koroistentie-Kiskontie reitille.
 
Minusta tuossa Korppaanmäen ja Manskun risteyksessä pitäisi kieltää vasemmalla kääntyminen kympin suuntaa lukuunottamatta ja samalla siirtää suojatie Manskun yli Korppaanmäentien pohjoispuolelle.

Olisin varovainen noiden suojateiden siirtojen kanssa. Sujuvat kävely-yhteydet ovat kuitenkin kaupungissa todella keskeinen asia. Itse huomasin tämän, kun Mechelininkadun ja Itämerenkadun risteyksessä siirrettiin suojatie eteläpuolelle. Seurauksena siitä kulkee nyt sitten jatkuvasti ihmisiä yli pohjoispuolelta ilman suojatietä, kun toisella puolella on hyvä lounaspaikka.

Ennemmin kuin suojatien siirtoa (lue: poistoa), katsoisin mahdollisuutta keskikorokkeille ja varova-valoille.

Tuossa Korppaanmäentien risteyksessä on pohjoispuolella kävelytunneli, ja siksi siellä ei ole suojatietä. Vähän hassua se olisikin siihen suraan päälle rakentaa.
 
Tuossa Korppaanmäentien risteyksessä on pohjoispuolella kävelytunneli, ja siksi siellä ei ole suojatietä. Vähän hassua se olisikin siihen suraan päälle rakentaa.

En ollut tajunnutkaan että siellä on tunneli.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ääniä on nyt annettu 50. Olisiko siis pika-analyysi paikallaan?

Linja 4 johtaa tuloksia, 34% annetuista äänistä. Hyvänä kakkosena on linja 6, 24% annetuista äänistä.

Sitten onkin jo pitkä harppaus seuraaviin; linjat 1/1A ja 10 saavat molemmat 10% äänistä, ja loput ovat hajaääniä muille linjoille.

Minusta äänestyksen tulos on looginen. Linja 6, jonka vaunut ovat samassa kierrossa linjan 8 kanssa, tuntuu loogiselta valinnalta olkoonkin että siltä ei enää saada ulosmitattua koko linjan matkalta hyötyjä, kun Sörnäisten pohjoispuolelta hyödyt tulevat jo linjan 8 tehostamisen ansiosta ikään kuin kaupnpäällisinä. Sen vuoksi en usko, että kierrosta 6/8 saataisiin enää toista vaunua pois ja siten aikaiseksi aitoja liikennöintikustannussäästöjä.

Sen sijaan linjoilta 4 ja 10 voisi hyvinkin saada yhden kokopäivävuoron pois kummaltakin. Linjoilla on pitkä yhteinen osuus, joten toiselle tehtävät tehostamistoimenpiteet vaikutavat myös toiselle. Voitaneen sanoa, että Mannerheimintien suunta kokonaisuutena on saanut 44% eli lähes puolet äänistä.

Se, että linja 4 johtaa nelosen ja kympin välistä kisaa, johtuu uskoakseni Tukholmankadusta.

Eli kun osuus Tullinpuomilta Ylioppilastalolle on molemmille yhteinen, pitää eroja hakea sitten haaroilta. Kympin osuus Tullinpuomin pohjoispuolella on – ainakin teoriassa, Ruskeasuon risteystä myöten – nollaviivealuetta, ja erottelu autoista on Manskulla toteutettu hyvin. Pikkiksessä ei pahemmin pysty nopeutusta tekemään, ja Erottajan eteläpuolellakin keinot ovat vähissä.

Sen sijaan nelosella, jolla kyllä silläkin on teoriassa nollaviiveet Tullinpuomista eteenpäin, on pari tehostuskelpoista paikkaa. Toinen niistä on em. Tukholmankatu, jossa pääongelmana ovat ratikan eteen kääntyvät autot, pahimpana risteyksenä Topeliuksenkadun risteys, sekä liian kapeiden rv-kaistojen aiheuttamat peiliongelmat. Myös Katajanokalla on Satamakadun ja Päävartion välisellä osuudella tehostetamismahdollisuuksia.
 
Ääni meni ykköselle, koska se on myös pidennyksen tarpeessa, niin samassa rytäkässä onnistuu hyvin nopeutuskin. Myös bussien voittaminen nopeudessa on aika helppoa, tarvitaan vain uusi tasainen kiskotus Mäkelänkadulle ja nopeammat uudet vaunut jotka ovat jo tulossa. "Eteläinen" päätepysäkki voitaisiin laittaa vaikka Lauttasaareen ja pohjoinen Oulunkylään niin eiköhän matkustajamäärät saada nelosen luokkaan.
 
Takaisin
Ylös