NrI:ien lisäpalahanke

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,557
HSL:n hallituksen ensi viikon esityslistalla on raitiovaunukaluston kehittämissuunnitelman muuttaminen niin, että 10 vanhempaa nivelraitiovaunua varustetaan peruskorjauksen yhteydessä matalalattiaisella väliosalla 2011 - 2012.
 
Hyvä uutinen. Mielenkiintoista on arvioida, miten pitkään NrI - II kalustolla voi liikennöidä. Tuleekohan niistä samanlaisia klassikoita kuin Milanon Peter Wittit, Tukholman A24:t tai PCC-vaunut eräissä USA:n kaupungeissa.

Kyseessä on kuitenkin niin yleiseen tekniikkaan perustuva vaunu, että todennäköisesti varaosien tai vaihto-osien saatavuus voi olla varsin pitkään taattu.
 
Esityslistassa kerrotaan rehellisesti myös, että hankkeen tarkoituksena on pidentää ruuhkan vuorovälejä. Jää sitten jokaisen itse arvioitavaksi, parantuuko kokonaispalvelu vai ei. Ainakin jossain vaiheessa nämä neljä vuoroa oli tarkoitus ottaa seiskalta, jolla olisi sitten kautta päivän 10 min vuoroväli. Jotta tämä käytännössä onnistuu, vaatii se myös tehostamistoimia ja nopeutusta.

Itse suhtaudun tuohon varovaisen myönteisesti. Töpövaunuista on aika päästä pikku hiljaa eroon. Pasilan syöttöyhteyksiä metroon tuo kuitenkin heikentää, ellei seiskaa sillä osuudella jotenkin tueta.

Vaikka voihan toki olla, ettei niitä ruuhkia lopulta seiskalta otetakaan.
 
Itse pidän tätä hanketta erittäin hyvänä ja tuo rutkasti lisävuosia jo lähes 40-vuotiaille nivelvaunuille. Hankehan muistuttaa kovasti mannheimilaisien vastaavaa, jolloin 1990-luvun alkupuoliskolla, 1960-luvun alkupuolelta kotoisin olevat saneerattiin ja varustettiin matalalla välipalalla. Hienoa!

Mitä tuohon vuorovälin pitenemiseen ja pidempien yksikköjen käyttöön tulee, niin sehän on ollut yksi keskeisimpiä asioita, kun tälläkin foorumilla on keskusteltu raitioliikenteen talouden kuin myöskin liikenteen tehostamisesta.

Pidän tätä hanketta merkittävänä Helsingin raitioliikenteen kannalta.

---------- Viesti lisätty kello 16:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:26 ----------

Vaikka voihan toki olla, ettei niitä ruuhkia lopulta seiskalta otetakaan.
Mun mielestäni tuossa puhutaan juuri linjojen h4 ja h10 ruuhkavuoroista. Pieni lainaus hankkeenkuvaustekstistä:

RAITIOVAUNUKALUSTON KEHITTÄMISSUUNNITELMAN MUUTTAMINEN sanoi:
Väliosallisten vaunujen suurempaa kokoa on hyödynnetty ensivaiheessa lisäkapasiteettina kuormitetuilla raitiolinjoilla 4 ja 10. Suurempien vaunujen avulla voidaan toisaalta hieman pidentää ruuhkan tiheimpiä vuorovälejä ruuhka-ajan vaunumäärän pienentämiseksi sekä linjojen keskinäisen tahdistamisen ja vakiominuuttisten aikataulujen aikaansaamiseksi. Vuorovälien muuttaminen edellyttää kapasiteetiltaan yhdenmukaisen kaluston käyttöä kullakin linjalla.
 
Esityslistassa kerrotaan rehellisesti myös, että hankkeen tarkoituksena on pidentää ruuhkan vuorovälejä. Jää sitten jokaisen itse arvioitavaksi, parantuuko kokonaispalvelu vai ei.

Ymmärtääkseni Mansku on nykyisellään siinä tilassa, että vuorovälin kasvattaminen voi ihan hyvin lyhentää matka-aikoja enemmän kuin 1-2 minuutin vuorovälin pidennys niitä pidentää (eli 30-60s). Ei itse asiassa ole ollenkaan vaikea uskoa moista. Varsinkin jos vuorovälin tuomaa pelivaraa aletaan hyödyntä aktiivisesti nopeutushankkeessa.
 
Esityslistaa ei mielestäni voi tulkita vriston esittämällä tavalla. Tasavuoroväleiksi on kaiketi ajateltu meillä 5 ja 10 ("varalla" 7,5?), jolloin linjoilla 4 ja 10 olisi tuo 5 min. Aiemmin olen myös kuullut sellaisia arvioita, että em. linjoilla välipalojen tuoma lisäkapasiteetti tulee ruuhkassa hyvin käyttöön jo 5 min vuorovälillä.

Siksi oma tulkintani on, että välipalojakin käytettäisiin lähinnä kohottamaan sekavuorovälisiä linjoja siihen kymppiin. Maininta seiskasta perustuu terveisiin suunnittelijoilta.

Otto, jos matkustetaan pitkiä matkoja ja jos todella tehostetaan Manskun etuuksia, niin kokonaismatka-aika voi lyhentyä. Laskin joskus Munkka-keskusta, jolloin 7 min vuorovälillä olisi aina nopeammin perillä kuin 5 min vv:lla, silloinkin kun tulee pysäkille vaunun juuri lähdettyä. Tämä kuitenkin edellyttää sitä, että Manskun nopeutustoimenpiteet ja ehkä Topeliuksen ratakin oikeasti pitää tehdä.
 
Oman vuorovälin löytäminen eri linjojen kesken on mennyt lyhyiden vuorovälien takia vaikeaksi varsinkin Manskulla. Jos ei ole ketään edessä, niin esimerkiksi 7B voi kiriä Kelalta Stockalle neljä minuuttia, toisaalta jos kymppi tulee Huopalahdesta päin etuajassa, niin sen perässä saatetaan jurrutella pari minuuttia myöhässä koko tuo väli. Nykyisissä aikatauluissa ruuhka-aikaan on eliminoitu näiden väärään väliin joutumisten aiheuttamaa haittaa laittamalla aikatauluun löysää tämä muutama minuutti, ettei väärään väliin joutunut vaunu jää pahasti myöhään.

Vuorovälien pidentämisillä ja muutenkin porrastuksen parantamisella on tosiaankin saavutettavissa selviä matka-aikasäästöjä. Ja linjoilla kuten 4 ja 10 pitäisi myös jatkossa lisätä kapasiteettia kytkemällä vaunuja yhteen eikä lisäämällä vuoroja, jolloin säästetään myös ruuhkatyötunneissa. Tietysti vielä erikseen tulevat harvemman vuorovälin antamat mahdollisuudet valoetuuksien toteuttamisessa.
 
Esityslistassa kerrotaan rehellisesti myös, että hankkeen tarkoituksena on pidentää ruuhkan vuorovälejä. Jää sitten jokaisen itse arvioitavaksi, parantuuko kokonaispalvelu vai ei. Ainakin jossain vaiheessa nämä neljä vuoroa oli tarkoitus ottaa seiskalta, jolla olisi sitten kautta päivän 10 min vuoroväli.

Seiskaa itse lähes päivittäin käyttävänä en lainkaan pahastuisi linjan siirtymistä 10 minuutin tasavuoroväliin. En nyt turhaan ala tähän listaamaan tasavuorovälin kaikkia hyviä puolia kun kaikki ne kuitenkin tietävät. Joka tapauksessa vuorojen vähennys seiskalta olisi tässä mielessä selkeä parannus - toivottavasti tämä tulee myös toteutumaan.
 
Mun mielestäni tuossa puhutaan juuri linjojen h4 ja h10 ruuhkavuoroista. Pieni lainaus hankkeenkuvaustekstistä:

Ja olikos sille muuten jotain syytä, ettei pitkät Mannet pahemmin ajele nelosella taikka kympillä? Aika pöljää jos syy neloselta puuttumiseen on se, ettei nauhassa ole 4T:tä.
 
Ja olikos sille muuten jotain syytä, ettei pitkät Mannet pahemmin ajele nelosella taikka kympillä? Aika pöljää jos syy neloselta puuttumiseen on se, ettei nauhassa ole 4T:tä.

Tästä on muistaakseni tällä foorumilla ollut juttua, että pitkiä manneja ei laiteta neloselle, koska niillä on vaikeuksia pysyä aikataulussa, mikä voi nykyisillä aikatauluilla olla isompikin ongelma jos vuorot sumppuuntuvat.

Käytännön syy on varmaankin siinä, että manneja säilytetään Koskelassa (ja ne hankittiin aikana, jolloin vaunut eivät normaalisti kiertäneet hallien välillä), joten vain Koskelan kuljettajilla on mannekoulutus. Jos näin on, on järkevämpää ajattaa manneja Koskelan linjoilla kuin siirtää niitä Töölöön ja antaa Töölön kuljettajille koulutusta kokonaan uuteen vaunutyyppiin. (Vai olenko aiavan hakoteillä tämän ajatuksen kanssa?).
 
Käytännön syy on varmaankin siinä, että manneja säilytetään Koskelassa (ja ne hankittiin aikana, jolloin vaunut eivät normaalisti kiertäneet hallien välillä), joten vain Koskelan kuljettajilla on mannekoulutus. Jos näin on, on järkevämpää ajattaa manneja Koskelan linjoilla kuin siirtää niitä Töölöön ja antaa Töölön kuljettajille koulutusta kokonaan uuteen vaunutyyppiin. (Vai olenko aiavan hakoteillä tämän ajatuksen kanssa?).

Suurimmalla osalla kuljettajista, myös Töölön puolella, on ns. mannekoulutus, mutta se on hankittu aikana, jolloin niitä ajettiin kammella. Nykyiseen servokahvaan taas osalta kuskeista koulutus puuttuu, tosin viimeisetkin ovat sen saamassa. Näin ollen se ei olisi esteenä mannejen tuomiseen Töölööseen.

Mutta tuo aikataulussa pysymisen hankaluus voi toki olla syynä, noiden vanhojen rouvien kiihtyvyys/hidastuvuus eivät vastaa nykypäivän olosuhteita. Tosin Töölön linjoilla tuota ajoaikaa on suhteessa enemmän kuin joillakin Koskelan linjoilla.
 
Minä en ilahtuisi, jos seiskalta karsittaisiin vuoroja. Tasaista vuoroväliä isompi ilo on se, että odotusaika pysäkillä on lyhyempi.
Vaikka vaunut olisivat pidennettyjä, niin jos matka-aika ei yhtään lyhenisi, niin ainoa etu olisi, että vaunussa on ehkä enemmän tilaa, tosin harvempi vuoroväli aiheuttaisi sen, että lisätilalle olisi myös enemmän käyttäjiä.
Mieluimmin siis odotan seiskaa aamulla 7min ja käytän matkaan 15min, kun odottelen 10 ja käytän matkaan 15min.

Sinänsä on mielenkiintoista kuulla, miten liikenteen karsiminen parantaa palvelua. Onko kolmosen ratikan palvelu parempi sunnuntaisin 12min väleillä kuin entisillä 10min väleillä? Onko bussin 18 palvelu parempi nykyisillä 15min väleillä kuin aiemmilla 7-8 min ruuhkaväleillä?
 
Minä en ilahtuisi, jos seiskalta karsittaisiin vuoroja. Tasaista vuoroväliä isompi ilo on se, että odotusaika pysäkillä on lyhyempi.

Tasatahtiaikatauluthan perustuvat juuri siihen, että odotusaika pysäkillä olisi lyhyempi, koska valtaosa tuntisi käyttämiensä linjojen ohitusajat. Isommilla yksiköillä voisi monta Helsingin raitiolinjaa muuttaa tasatahtiaikatauluihin, jolloin sama (tai jopa parempi) palvelu tuotettaisiin vähemmillä vuoroilla.
 
En tiedä, onko asiaa tutkittu, mutta minä en matkustajana ole kiinnostunut siitä, muistanko minuutilleen ajat oikein, vaan siitä, että pääsen mahdollisimman nopeasti eteenpäin.
Ratikkapysäkille tullaan sattumanvaraisesti, isot massat eivät opettele seiskan tai jonkun muun aikatauluja ulkoa. Ja vaikka opettelisivatkin: huonompaa palvelua on de facto pidempi vuoroväli, jollei vuorovälin pidennystä kompensoida sillä, että matkustusaika lyhenee. Ehkäpä matkustajan näkökulma olisi tärkeää ottaa esille, eikä jokin teoreettinen matemaattinen malli.

Minun palveluni ei parane, jos vuoroväli pitenee ja mikään muu ei muutu. Ehkä jonkun muun palvelu paranee.
 
En tiedä, onko asiaa tutkittu, mutta minä en matkustajana ole kiinnostunut siitä, muistanko minuutilleen ajat oikein, vaan siitä, että pääsen mahdollisimman nopeasti eteenpäin.
Ratikkapysäkille tullaan sattumanvaraisesti, isot massat eivät opettele seiskan tai jonkun muun aikatauluja ulkoa.

On kaksi syytä, miksi ihmiset eivät opettele aikatauluja ulkoa. Ensimmäinen on, että se voi olla turhan vaikeaa: jos vaikka vuoroväli on 7 min. niin lähtöajat jollain tunnilla voisivat olla vaikka 1, 8, 15,22, 29, 36, 43, 50 ,57 ja seuraavalla tunnilla taas jotain muuta. Eihän tuollaista Erkkikään muista. Toisekseen jos aikataulut heittävät muutamallakin minuutilla, niin tuon kokoluokan vuorovälillä ei aikataulujen tietämisestä ole mitään hyötyä, sillä pysäkille pitää kuitenkin tulla muutamaa minuuttia etuajassa, jolloin odotusaika on melkeinpä sama kuin keskimääräinen odotusaika, kun pysäkille tullaan satunnaiseen aikaan.

Siispä: jos ensinnä noudatetaan tasatahtiaikataulua, eli vuoroväli on joku tunnin selkeä murto-osa, käytännössä 5, 10, 15, 20 tai 30 min, niin aikataulu on aina täsmälleen sama joka tunnilla ja on muutenkin helppo muistaa. Se on vaikkapa 02, 12, 22, 32, 42, 52 eli muotoa x:y2. Jos ja siis jos liikennöinti on täsmällistä, niin palvelu aivan oikeasti paranee samaan aikaan kun liikennöintikustannukset pienenevät. Tasatahtisen aikataulun oppivat käytännössä kaikki linjaa ja pysäkkiä säännöllisesti käyttävät. Varsinkin jos aikataulujen tiedottamiseen kiinnitetään huomiota.

Mutta kuten sanoit: jos mikään muu ei muutu, niin vuorovälin harventaminen tosiaankin vain huonontaa palvelua. Tässä kokoluokassa huononnus ei kuitenkaan ole oleellinen ja sen voi perustella syntyneillä säästöillä. Edullisemmat liikennöintikustannukset tarkoittavat myös edullisempia lippuhintoja ja sitä kautta myös matkustajat hyötyvät.
 
Takaisin
Ylös