NrI:ien lisäpalahanke

Linjan 1/1A nousevat matkustajat arkivuorokautta kohden:

1989 - 13 600
1992 - 10 400
1995 - 13 000
1999 - 8 000
2002 - 10 900
2006 - 7 300
2008 - 7 200
2009 - 7 100

Tuoreimpia lukuja minulla ei ole. Ysi lie vaikuttanut jonkin verran.

Eli matkustajamäärät vuodesta 1989 ovat lähes puolittuneet. Ja kun kaupunkirakenne ei ole muuttunut tuosta ja tuskinpa joukkoliikenteen käyttäjäosuudet, niin potentiaalia käyttäjämäärän lähes kaksinkertaistamiseen pitäisi olla...
 
Eli matkustajamäärät vuodesta 1989 ovat lähes puolittuneet. Ja kun kaupunkirakenne ei ole muuttunut tuosta ja tuskinpa joukkoliikenteen käyttäjäosuudet, niin potentiaalia käyttäjämäärän lähes kaksinkertaistamiseen pitäisi olla...

Luulenpa, että asumisväljyys juurikin ykkösen palvelemilla vanhoilla asuinaluilla on kasvanut selvästi sitten vuoden 1989. Tämänkin takia pitäisi linjaa jatkaa ainakin Oulunkylän asemalle Raide-Jokerin linjaukselle asti.
 
Ainoa hassu juttu, joka pistää silmään, on jälleen kerran emmetys. Kun vuoroväli pitenee, niin emme ennustaa, että linjan 7 matkustajamäärä Sörnäisten ja Pasilan välillä tippuu 22%. Näkis vaan! Nyt toivoisin, että matkustajalaskennat tehtäisiin todellisuudessakin, ensi talvena nykyisellä talvikauden vajaan 8 min vuorovälillä ja sitten vielä uudelleen tulevaisuudessa sillä 10 min vuorovälillä, ja katsottaisiin, mitä todellisuudessa tapahtui. Jonkun verran matkustajamäärä voi laskeakin, mutta epäilen, että lasku on enintään muutaman prosentin.

Matkustajalaskennat? Eikö matkalippujen tarkastuksesta saa aika hyvän infon paljonko vaunuissa on matkustajia?
 
Kaupunginhallituksen päätöksessä 10.10 puolletaan kymmenen vanhan NrI-vaunun peruskorjausta ja välipalan lisäämistä niihin http://www.hel.fi/hki/helsinki/fi/P...siakirja?ls=11&doc=Halke_2011-10-10_Khs_35_El

Nyt kun vielä Valtuusto hyväksyy esityksen niin vaunujen peruskorjaus ja välipalojen lisäys olisi tarkoitus toteuttaa vuosina 2012-2013.

Varmaankin peruskorjattavat kymmenen vaunua ovat niitä joita ei ole vielä lainkaan peruskorjattu, tällaisia ovat 31, 37, 43, 48, 49, 50, 51, 60, 61, 62, 63 ja 68.
 
Varmaankin peruskorjattavat kymmenen vaunua ovat niitä joita ei ole vielä lainkaan peruskorjattu, tällaisia ovat 31, 37, 43, 48, 49, 50, 51, 60, 61, 62, 63 ja 68.

Niinkuin varmaan on käytännöllisintä, laitetaan ne palikat sellaisiin vaunuihin, jotka ovat vasta menossa huoltoon. Mutta siitä huolimatta jättäisin 31:n nykmittoihinsa; onhan se sentään ensimmäinen nivelvaunu Helsingissä. (olettaen että nämä ovat tulleet järjestyksessä) Sen jopa remppaisin alkuperäisen näköiseksi...
 
Mutta siitä huolimatta jättäisin 31:n nykmittoihinsa; onhan se sentään ensimmäinen nivelvaunu Helsingissä. (olettaen että nämä ovat tulleet järjestyksessä) Sen jopa remppaisin alkuperäisen näköiseksi...
Ensimmäinenhän se on, ja ensimmäisenä nivelenä se Helsinkiin aikanaan saapuikin. Ja tätä ensimmäisyyttä saatetaan hyvinkin kunnioittaa alkuperäisillä väreillä yms. jutuilla, kun sen aika koittaa...
 
Niinkuin varmaan on käytännöllisintä, laitetaan ne palikat sellaisiin vaunuihin, jotka ovat vasta menossa huoltoon. Mutta siitä huolimatta jättäisin 31:n nykymittoihinsa; onhan se sentään ensimmäinen nivelvaunu Helsingissä. (olettaen että nämä ovat tulleet järjestyksessä) Sen jopa remppaisin alkuperäisen näköiseksi...

"Jostain" syystä se on ollut jo pitkään nostettuna syrjään rataverkolta KH:ssa. Milloinkahan se tienasi viimeksi linjakilometrejä?
 
Jokin 50 -sarjalainen (ei 50) oli Vallilassa riisutun näköisenä pari päivää sitten. Näin vain ohimennen, kun tallin ovi oli auki. Ja oli tallissa, josta lähdetään ja johon tullaan, eli 17. Sitten veikkaisin Koskelassa näkemääni vaunua 68 myös lisäpalavaunuksi.
Eli 63 ja veikkaus 5x ja 68.
 
Välipalalista: (numero / viimeksi linjalla NrI-vaununa / ensimmäinen kerta linjalla MLNRV-vaununa)
  • 34 / 1.3.2012 v.40 @4 / N/A
  • 38 / 30.3.2012 v.173 @7B / N/A
  • 63 / 21.12.2011 v.73 @7A / N/A

 
Välipalalista: (numero / viimeksi linjalla NrI-vaununa / ensimmäinen kerta linjalla MLNRV-vaununa)

Jatkossa meillä on siis sekä ensimmäisen että toisen sarjan MLNRV-vaunuja, eli pitäisikö niitä alkaa merkitä ykkös- ja kakkospäättein? MLNRVI ja MLNRVII tai kenties MLNRV1 ja MLNRV2?
 
Jatkossa meillä on siis sekä ensimmäisen että toisen sarjan MLNRV-vaunuja, eli pitäisikö niitä alkaa merkitä ykkös- ja kakkospäättein? MLNRVI ja MLNRVII tai kenties MLNRV1 ja MLNRV2?
Parempi olisi yksinkertaistaa kirjoitusasua: NR1LE, NR2LE
 
Jatkossa meillä on siis sekä ensimmäisen että toisen sarjan MLNRV-vaunuja, eli pitäisikö niitä alkaa merkitä ykkös- ja kakkospäättein? MLNRVI ja MLNRVII tai kenties MLNRV1 ja MLNRV2?

Miksi ne pitää erottaa toisistaan muuten kuin, että toiset on numeroilla 71-112 ja toiset ei? Ei MLRV vaunuja eroteta toisistaan MLRV1 ja MLRV2, vaan numeroilla 201-220 ja 221-240.
 
Miksi ne pitää erottaa toisistaan muuten kuin, että toiset on numeroilla 71-112 ja toiset ei? Ei MLRV vaunuja eroteta toisistaan MLRV1 ja MLRV2, vaan numeroilla 201-220 ja 221-240.

Onko ensimmäisen ja toisen sarjan Varioissa vastaavan luokan teknisiä eroja kuin nivelissä? Pikkunippeleissä löytyy muutoksia molemmista, mutta NRI:ssä ja II:ssa on ihan oleellisiakin teknisiä eroavaisuuksia.
 
Mitä, mitä, mitä?

Sitä, että 20 vaunun tilaus oli alkuperäinen ja toiset 20 tilattiin optiona melkein samantien; näin muistelen. Käytännössä sarjoissa ei ole mitään eroa, vaan uudempi sarja sisältää vain vähäisiä viilauksia. Enkä muuten ole varma, onko asia edes noin, sillä "2-sarjan" vaunujahan saapui jo ennen kuin "1-sarja" oli kokonaan toimitettu; eli viimeisissä "1-sarjan" vaunuissa saattaa olla vastaavat muutokset, mene tiedä. Joku kalustofriikimpi selvittäköön asian.
Ainoa ero, minkä pystyn varmasti näkemään, on kuljettajan oikean jalan kohdilla: siellä palaa toistakymmentä punaista lediä, kun turvalaite on toiminnassa. Mutten muista sitäkään kummassa sarjassa näin on :)
 
Takaisin
Ylös