NrI:ien lisäpalahanke

Ainoa ero, minkä pystyn varmasti näkemään, on kuljettajan oikean jalan kohdilla: siellä palaa toistakymmentä punaista lediä, kun turvalaite on toiminnassa. Mutten muista sitäkään kummassa sarjassa näin on :)

Turvalaitteen jalkakytkimen valo on uudemman sarjan ominaisuus.
 
Miksi ne pitää erottaa toisistaan muuten kuin, että toiset on numeroilla 71-112 ja toiset ei? Ei MLRV vaunuja eroteta toisistaan MLRV1 ja MLRV2, vaan numeroilla 201-220 ja 221-240.

Toki numero yksilöi MLNRV-vaunun ilman 1- tai 2-päätettäkin, mutta koska täällä yleisesti on puhuttu erikseen NrI- ja NrII-vaunuista (esimerkiksi tämän viestiketjun nimessä), niin eikö sarjaan viittaavan numeron pitäisi pysyä mukana myös vaunun madalluksen jälkeen?
 
Toki numero yksilöi MLNRV-vaunun ilman 1- tai 2-päätettäkin, mutta koska täällä yleisesti on puhuttu erikseen NrI- ja NrII-vaunuista (esimerkiksi tämän viestiketjun nimessä), niin eikö sarjaan viittaavan numeron pitäisi pysyä mukana myös vaunun madalluksen jälkeen?

Aivan niin. Samaa vanhaa sarjaahan ne ovat, mutta vain päivitettyjä versioita. Eli voisihan sanoa, että NrI.0 on alkuperäinen 34 ja sitten NrI.2 on välipalaversio. Toki samalla tavoin saataisiin kaikki muutkin muutokset mukaan, kuten rahastajanpaikan poisto NrI.1. Sekä keskiosan penkkien muutokset yms.
 
Enkä muuten ole varma, onko asia edes noin, sillä "2-sarjan" vaunujahan saapui jo ennen kuin "1-sarja" oli kokonaan toimitettu; eli viimeisissä "1-sarjan" vaunuissa saattaa olla vastaavat muutokset, mene tiedä.
Ainoa ero, minkä pystyn varmasti näkemään, on kuljettajan oikean jalan kohdilla: siellä palaa toistakymmentä punaista lediä, kun turvalaite on toiminnassa. Mutten muista sitäkään kummassa sarjassa näin on :)
MLRV"1" HKL 219 on toimitettu viimeisenä 21.01.2004 ;). "Viimeinen" eli HKL 240 (MLRV"2"), on toimitettu 23.06.2003.

---------- Viesti lisätty kello 17:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:51 ----------

Toki numero yksilöi MLNRV-vaunun ilman 1- tai 2-päätettäkin, mutta koska täällä yleisesti on puhuttu erikseen NrI- ja NrII-vaunuista (esimerkiksi tämän viestiketjun nimessä), niin eikö sarjaan viittaavan numeron pitäisi pysyä mukana myös vaunun madalluksen jälkeen?
Ei se niillä taida olla niin tarkkaa. Eihän Saksassa aikanaan peruskorjatuille NRI -vaunuillekaan ole omaa tunnusta.
 
Ei se niillä taida olla niin tarkkaa. Eihän Saksassa aikanaan peruskorjatuille NRI -vaunuillekaan ole omaa tunnusta.

Jep. Ei ole niin tarkkaa. Asiakkaan kannalta on sama tuliko aikoinaan NrI vai NrII eli NRV. Jatkossa sama onko MLNRV ykkös vai kakkossarjasta tehty matalalattianivelraitiovaunu.

37 taitaa olla 4. Saksaan menijä.
 
Jep. Ei ole niin tarkkaa.
Ei nyt aivan noinkaan, minun mielestäni. Onhan Nr-sarjoen välillä ihan maallikoillekin näkyviä eroja. Eiväthän Sm1- ja Sm2-junatkaan ole "samoja", vaikka samantapaisia ovatkin ( toki niiden väliset erot ovat huomattavampia kun Nr-sarjojen).
 
Viimeksi muokattu:
Ei nyt aivan noinkaan, minun mielestäni. Onhan Nr-sarjoen välillä ihan maallikoillekin näkyviä eroja. Eiväthän Sm1- ja Sm2-junatkaan ole "samoja", vaikka samantapaisia ovatkin ( toki niiden väliset erot ovat huomattavampia kun Nr-sarjojen).

No, en tiedä virallista nimeä tuleville väliosavaunuille, mutta tiedän oman työni kannalta sen olevan sama kumpi MLNRV on kyseessä. Matala osa niissä molemmissa on, ja yhtä paljon paikkoja (toivottavasti).
 
Ei nyt aivan noinkaan, minun mielestäni. Onhan Nr-sarjoen välillä ihan maallikoillekin näkyviä eroja. Eiväthän Sm1- ja Sm2-junatkaan ole "samoja", vaikka samantapaisia ovatkin ( toki niiden väliset erot ovat huomattavampia kun Nr-sarjojen).

Myös HKL:n omilla sivuilla kummatkin Nr-sarjat esitellään kalusto-osiossa erillään, vaunut 31-70 on merkitty tunnuksella NRV I ja vaunut 71-112 tunnuksella MLNRV II.
Jatkossa koko Nr-sarjasta tulee siis olemaan kolmea eri versiota, NRV I, MLNRV I ja MLNRV II.
 
Välipalalista: (numero / viimeksi linjalla NrI-vaununa / ensimmäinen kerta linjalla MLNRV1-vaununa)
  • 34 / 1.3.2012 v.40 @4 / N/A
  • 37 / 23.5.2012 v.93 @10 / N/A
  • 38 / 30.3.2012 v.173 @7B / N/A
  • 50 / 10.12.2012 v.190 @10 / N/A
  • 60 / 19.10.2012 v.106 @1A / N/A
  • 63 / 21.12.2011 v.73 @7A / N/A
  • 68 / 15.6.2012 v.2 @1/1A / N/A



Näistä 38 saapui perjantaina 11.1.13 Vallilaan 11 maissa.
 
Välipalalista: (numero / viimeksi linjalla NrI-vaununa / ensimmäinen kerta linjalla MLNRV1-vaununa)
  • 34 / 1.3.2012 v.40 @4 / N/A
  • 37 / 23.5.2012 v.93 @10 / N/A
  • 38 / 30.3.2012 v.173 @7B / N/A
  • 50 / 10.12.2012 v.190 @10 / N/A
  • 60 / 19.10.2012 v.106 @1A / N/A
  • 63 / 21.12.2011 v.73 @7A / N/A
  • 68 / 15.6.2012 v.2 @1/1A / N/A



Näistä 38 saapui perjantaina 11.1.13 Vallilaan 11 maissa.

Ilta-Sanomissa 16.1.2013 on aiheesta uutinen

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288532433937.html?pos=ok-nln#comments-anchor
 
Takaisin
Ylös