Raitiovaunujen siisteys

Ovatko Helsingin raitiovaunut siistejä?


  • Äänestäjiä yhteensä
    49
Liittynyt
4 Lokakuu 2009
Viestit
3,221
Omakaupunki uutisoi raitiovaunujen likaisuudesta, etenkin viikonloppuisin. Joten kysytään nyt täälläkin mielipiteitä noista sotkijoista ja siitä, että ovatko raitiovunut siistejä vai likaisia.
 
Vaihtelee linjoittain ja vuorokaudenajoittain todella paljon. Keskimäärin vaunut ovat kuitenkin minusta siistissä kunnossa – huomioonottaen sen, että yksi vaunu saatta kuljettaa jopa 3000 matkustajaa yhden vuorokauden aikana. Ei silloi vaatimustasokaan voi olla sama kuin ministerimersun takapenkillä.
 
Vaihtelee linjoittain ja vuorokaudenajoittain todella paljon. Keskimäärin vaunut ovat kuitenkin minusta siistissä kunnossa – huomioonottaen sen, että yksi vaunu saatta kuljettaa jopa 3000 matkustajaa yhden vuorokauden aikana. Ei silloi vaatimustasokaan voi olla sama kuin ministerimersun takapenkillä.

Noh... Bussit ovat paljon siistimpiä vaikka kuljettavat lähes yhtä paljon matkustajia päivässä. Avorahastuksen huonoja puolia taas.
 
On ne suht siistejä, mutta... Mitäs jos tuotaisiin rahastajat takaisin? Siis semmoinen konduktööri ratikkaan. Voisi vaikka myydä kausilippujakin, neuvoa turisteja, jne.

Pointti on se että kaupunki nyt ja jatkossakin tukityöllistää aika reippaasti, jos valtion kanssa saadaan rahoitus sovittua niin enemmän (malliin Paltamo). Eli kun tuohon joka tapauksessa käytetään rahaa niin olisihan se kaikkien puolelta kiva että olisi jotain hyödyllistä työtä. Tässä on vielä se hyvä puoli että markkinaehtoisesti mitään rahastajia ei kyllä tule, eli tämän tyyppinen tukityö ei polje markkinapalkkoja jos sitä joku pelkää.
 
Noh... Bussit ovat paljon siistimpiä vaikka kuljettavat lähes yhtä paljon matkustajia päivässä. Avorahastuksen huonoja puolia taas.

"Tonttu" arvioi bussien siisteyttä ilmeisesti vain ilmaislehden artikkelin pohjalta istuinten kohdalta.

Ulkoapäin katsottuna bussit ovat usein kolhuisia kuin Kirgisian vihannestukkutorin linjalta (mistä lie tarttunutkaan tuollainen katsanto asiaan), mutta raitiovaunumme ovat ulkoapäinkin hyvää eurooppalaista ylästandardia. Missään EU:ssa en ole kuuna päivänä nähnyt niin kulmistaan ja kyljistään rappiolla olevia busseja kuin Helsingissä. HSL:n bussikalusto on ulkoiselta kunnoltaan aivan luokattoman surkeaa nähtävää. Citybussikuljettajat voisivat mennä harjoittelemaan jonnekin lasten kaahausradalle autonkäsittelyä. Halutessani voisin täyttää jlf:n sivustot umpeen näitä HSL:n ruttubussien kuvia. Varmasti Rautatientorilla ja Elielinaukiolla tunnin päivystyksen jälkeen saisin tänne laitettavaksi useamman kymmenen rupsautetun bussin kuvaa. Sellaista trendiä ei ole raitioteillä. Bussipuolella uusikin bussi on hetkessä surkeitten kuskien jäljiltä romutavaraa.
 
Bussit ovat paljon siistimpiä vaikka kuljettavat lähes yhtä paljon matkustajia päivässä.

Eivät kuljeta.

Menestyksenä pidetty linja 56 kuljettaa keskimäärin 370 matkustajaa per auto per päivä. Hajontaa tietysti on, ja jos käytetään samaa hajontaa kuin tein ratikan kanssa, niin voitaneen sanoa, että max 450 ihmistä per auto per päivä.

Jos vertailupohjaksi otetaan vilkas kantakaupunkilinja, niin linjalla 14 kuljetetaan keskimäärin 806 matkustajaa per auto per arkipäivä. Samalla hajonnalla max 970 ihmistä per auto per päivä.

970 ei ole lähes 3000 vaikka miten päin pyöristäisi.
 
Noh... Bussit ovat paljon siistimpiä

Hesassa paljon bussiakin käyttävänä en allekirjoita tätä väitettä. Bussit ovat paitsi ulkoa monasti kolhuilla ja likaisia niin sisällä ja vielä varsinkin peräpään sikaosastossa on monet taiteilijat tusseineen käyneet piirtelemässä taideteoksiaan. Puhumattakaan revityistä penkkien kankaista. Ja toisin kuin bussien tapauksessa niin Helsingissä ei ole tainnut kovin montaa umpihomeessa olevaa ratikkaa mennä.

Toki ratikoistakin löytyy sotkuja ja roskia, mutta ne eivät monesti vedä vertoja busseissa tavatuille tapauksille. Suurin syy puhtauteen on ratikoissa (ja metrossa) huolellinen vaunujen siivoaminen ja hoitaminen. Busseissa tuntuu kyllä siivoaminen olevan vähän yhtiöittäin hyvin vaihtelevaa.

Mutta se mikä onnistuu ratikoissa, niin onnistuu kyllä busseissakin. Mm. täällä Tampereella bussien siisteydestä pidetään kiinni. Ja täälläkin sottaajat ovat olleet lehdissä otsikoissa viime aikoina, kun autojen siistimiseen kuluu suuret summat rahaa. Mutta kuluista huolimatta kalusto pidetään siistinä, eikä anneta periksi sottaajille.
 
Ulkoapäin katsottuna bussit ovat usein kolhuisia kuin Kirgisian vihannestukkutorin linjalta (mistä lie tarttunutkaan tuollainen katsanto asiaan), mutta raitiovaunumme ovat ulkoapäinkin hyvää eurooppalaista ylästandardia.

Eivät tosin kaikki. Useammassa nivelvaunussa on maali halkeillut mainosten kohdalta (tämä tietysti näkyy vaan kun mainoksia ei ole) ja takaa paistaa ruskeaa, epäilyttävästi ruosteelta näyttävää tavaraa. Lisäksi mm. HKL 68 oli aika pahasti lommoilla kyljestään kun viimeeksi näin sen lähietäisyydeltä.

Tosin raitiovaunujen kohdalla tälläinen huonokuntoisuus on suhteellisen poikkeuksellista verrattuna bussien rönttöiseen ulkomuotoon.
 
Lisäksi mm. HKL 68 oli aika pahasti lommoilla kyljestään kun viimeeksi näin sen lähietäisyydeltä.
Tuollainen bussimainen kunto raitiovaunussa yleensä edeltää lähellä olevaa täyskorjausta. Sitten vaunu onkin taas kuin uusi.
 
Ko. uutisen yksi mielenkiintoinen kohta on mielestäni tässä ;):

Omakaupunki sanoi:
Keisala uskoo, että ratikoihin on joskus saatettu harkita samantyyppisiä muovisia penkkejä kuin metrossa. Ne olisi helpompi pitää puhtaana kuin kangaspenkkejä. Keisalan mukaan matkustajat pitävät kuitenkin enemmän kankaisista penkeistä, jotka ovat pehmeämpiä.

Juuri nyt raitiovaunujen penkkejä ei olla uusimassa, mutta tulevaisuudessa ratikoissa voidaan nähdään uudenlaisia istuimia.

- Todennäköistä on, että päällysratkaisu on erilainen ja helposti kunnossapidettävä. Tässä on varmasti joku matkustajakyselyn paikka, Keisala sanoo.
 
Ilmaislehtien jakelun lopettaminen ja lisätty vartiointi varsinkin iltasella auttaisivat siisteysongelmaan paljon.
 
Ulkoapäin katsottuna bussit ovat usein kolhuisia kuin Kirgisian vihannestukkutorin linjalta (mistä lie tarttunutkaan tuollainen katsanto asiaan), mutta raitiovaunumme ovat ulkoapäinkin hyvää eurooppalaista ylästandardia. Missään EU:ssa en ole kuuna päivänä nähnyt niin kulmistaan ja kyljistään rappiolla olevia busseja kuin Helsingissä. HSL:n bussikalusto on ulkoiselta kunnoltaan aivan luokattoman surkeaa nähtävää. Citybussikuljettajat voisivat mennä harjoittelemaan jonnekin lasten kaahausradalle autonkäsittelyä. Halutessani voisin täyttää jlf:n sivustot umpeen näitä HSL:n ruttubussien kuvia. Varmasti Rautatientorilla ja Elielinaukiolla tunnin päivystyksen jälkeen saisin tänne laitettavaksi useamman kymmenen rupsautetun bussin kuvaa. Sellaista trendiä ei ole raitioteillä. Bussipuolella uusikin bussi on hetkessä surkeitten kuskien jäljiltä romutavaraa.

Kyllä niitä kolhuisia ja kulmista rappiolla olevia busseja on myös esim. Tukholmassa.
Ja yllätys yllätys ne ovat Nobinan busseja :biggrin:!
 
Kyllä niitä kolhuisia ja kulmista rappiolla olevia busseja on myös esim. Tukholmassa.
Ja yllätys yllätys ne ovat Nobinan busseja :biggrin:!
Joo, tämä oli minullekin yllätys (tai oikeastaan pettymys) käydessämme viime kesänä Tukholmassa. Olen aina pitänyt SL:n kaupunkibussiliikenteestä, mutta tällä kertaa ulkoisesti huonossa kunnossa olevien bussien määrä kyllä pisti hieman silmään.
 
Kyllä niitä kolhuisia ja kulmista rappiolla olevia busseja on myös esim. Tukholmassa.
Ja yllätys yllätys ne ovat Nobinan busseja

Täällä sentään istumapaikoilla on istuimet, Tukholmassa taas koko penkkirivi tai istuintyynyt voi puuttua, kun bussi lähtee linjalle varikolta. Edellisellä matkallani Tukholmassa matkustin kolmella bussilla ja kahdesta autosta puuttui penkkejä. Myös yhdessä autossa invaramppi oli rikki, niin pyörätuolilla liikkuminen ei ollut helppoa. Eli Tukholmassa ne ajelee romuilla, täällä "vain" epäsiisteillä ja vähän rikkinäisiä autoilla.

/Skurubisin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Saattaapa tuo ratikoiden ulkoinen kunto "vähän" selittyä sillä että ne menevät kiskoilla. Hankala sieltä kiskoilta on törmäillä pysäkkeihin ja liikennemerkkeihin.

Voisihan HSL vaatia siistissä ulkoisessa kunnossa olevia busseja mutta kuinkahan järkky kuluerä siitä tulisi? Lipunhinnat nostoon että saadaan priimapellit bussiin ja matkustaja maksaa suu hymyssä, kyllähän samasta palvelusta kuin ennenkin mutta suorilla pelleillä kannattaa maksaa lisää!
 
Takaisin
Ylös