Raitiovaunujen siisteys

Ovatko Helsingin raitiovaunut siistejä?


  • Äänestäjiä yhteensä
    49
Tämä bussien ulkoasu, ja tekninenkin kunto, taitaa olla yksi niitä näkyvimpiä ja negatiivisimpia seurauksia, mitä kilpailuttamisella on ollut. Sinänsä tietysti mikään ei estä sitä, että kunnallinen liikennelaitos hoitaa kalustoaan huonosti tai yksityinen firma hyvin. Jälkimmäisestä on ainakin silmämääräisenä esimerkkinä vaikkapa Åbergin linja.

Kuitenkin taitaa pääsääntöisesti olla sillä tavalla, että kunnallisen liike(nne)laitoksen tuotto-odotukset eivät ole se tärkein juttu, vaan kalustosta pidetään huolta ja kunnossapidosta ollaan valmiita maksamaan. Siihen panostetaan myös ammattiylpeyttä, "meidän ratikoista" pidetään huolta. Yksityisellä puolella tuotto-odotukset kiilaavat tällaisten muka-pikkuseikkojen ohi, jolloin hankitaan kiinalaisia kertakäyttöbusseja, tai kohdellaan pitkäikäisemmäksi tarkoitettuja länsibussejakin kertakäyttöisinä.

En tunne bussiliikennöitsijöiden korjaamotiloja enkä henkilökuntaa tai sen ammattiylpeyttä, mutta jos bussien ulkoasusta voi jotain päätellä, niin ollaan kaukana siitä hengestä, mikä ratikkapuolella vallitsee. Metrolla menen harvemmin, mutta kyllä sielläkin vaikuttaa siltä, että kalustosta pidetään hyvää huolta.

Tähän voikin sopivasti todeta, että onneksi vältettiin HKL-RL:n ja ML:n yhtiöittäminen. Sillä olisi saattanut olla arvaamattomat seuraukset juuri tämäntyyppisissä asioissa – vaikka poliitikko kirkkain silmin muuta vakuuttaisikin päätöstä tehdessään.
 
Tämä bussien ulkoasu, ja tekninenkin kunto, taitaa olla yksi niitä näkyvimpiä ja negatiivisimpia seurauksia, mitä kilpailuttamisella on ollut.
Tuollaista kuulee joskus. Mutta onkohan koko totuus sittenkään tuossa?

Joukkoliikennettä kilpailutetaan eri puolilla maailmaa vaikka kuinka paljon eikä kaluston ulkoinen siisteys ole millään tavoin itsestäänselvästi poikkeavaa verrattuna kilpailuttamattomaan liikenteeseen. Jo Helsingin seudulla HSL-liikenteen eri yritysten busseissa on eroja tämän suhteen. Varsin siistejä autoja on muillakin kuin Åbergin Linjalla. Suurista yrityksistä tulee mieleen varsinkin Pohjolan Kaupunkiliikenne. Veoliankin autot ovat ulkoisesti varsin hyvässä kunnossa. Sitten on pari huomattavan suurta toimijaa, joilla tilanne on toinen. Mutta muistutan, missä kunnossa HKL:n Ruskeasuon varikon bussitkin olivat 1980-luvun lopulla, jo vuosia ennen kilpailuttamisista. Ruhan edustavaa bussirivistöä heinäkuussa 1987. Toinen kuva Ruhasta samalta illalta.
 
Niin, mitä realistisia vaihtoehtoja bussiliikenteen kilpailuttamiselle olisi?

---------- Viesti lisätty kello 11:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:50 ----------

Laitan tähän vielä uusimman linkin, josta voi ladata HSL:n seudullisen bussiliikenteen asiakastyytyväisyystutkimusen (kevät 2010) ja ihan ylpeyttä tunnen, että olen tutkimuksessa erittäin hyvin pärjänneen PKL:n (Pohjolan Kaupunkiliikenne) joukkoliikenneammattilainen. Mukavaa olla porukassa, joka todella haluaa yrittää tehdä hommansa kunnolla.

Matkustajien tyytyväisyys Helsingin joukkoliikennepalveluihin keväällä 2010 (pdf)

HSL:n seudullisen bussiliikenteen asiakastyytyväisyystutkimus, kevät 2010 (pdf)
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös