Kysymyksiä liittyen Viipuriin

Liittynyt
9 Heinäkuu 2005
Viestit
573
SRS:n sivuilta löytyi maininta Viipurin uusimmasta moottorivaunusta:

SRS sanoi:
Vuonna 1930 raitiotiet vastaanotti Hannoversche Waggonfabrikilta upouuden moottorivaunun, joka oli silloin maamme nykyaikaisin raitiovaunu
Millä perusteella tämä yksittäinen vaunu oli nykyaikaisempi kuin esim. samana vuonna ASEAn HRO:lle toimittamat vaunut? ASEAn vaunuissahan oli modernit kaksoisovet edessä ja takana, kun taas Viipurin HaWassa oli (käsinsuljettavat?) yksöisovet. Mielestäni ASEA-vaunujen korirakenne oli uudenaikaisempi kuin tuossa Viipurin vaunussa.

Toinen kysymys liittyy linjaston laajennukseen. Onko tiedossa minne uutta rataa oltaisiin rakennettu, ellei sodat olisi muuttaneet suunnitelmia?

Piirka
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
1930-luvun helsinkiläis- ja turkulaisvaunut olivat hyvin pitkälti rakenteellisesti kopioita 1920-luvun vaunutuotannosta, muistuttivat Helsinkiinkin 1920-luvun alussa toimitettua kalustoa, kun taas Viipurin vaunu 19 edusti valmistuessaan uusinta korityyppiä. Tietysti eräiden yksityiskohtien suhteen vaunujen "modernius" ei aina noudata samaa logiikkaa kuin korien suhteen. Sama "ongelma" on läsnä nytkin. Kumpi on modernimpi, Nr-vaunu tyristoriohjauksineen kaikkineen vai samanikäinen vaunu jossain muualla, joka ehkä koriltaan on paljonkin modernimman oloinen mutta ohjauslaitteiltaan 1950-luvun tasolla?

Viipurin laajennuksista en tiedä, Neitsytniemi olisi ehkä ollut uskottava laajennussuunta kun kaksi muuta linjaa oli jo ehditty yhdistääkin.
 
Piirka sanoi:
Toinen kysymys liittyy linjaston laajennukseen. Onko tiedossa minne uutta rataa oltaisiin rakennettu, ellei sodat olisi muuttaneet suunnitelmia?
- Neitsytniemen linjaa Sorvaliin. Ilmeisesti linja olisi jouduttu vetämään Palotorilta sotilassairaala-alueen läpi sillalle, josta Sorvalintorin kautta Savonkatua kääntynyt lenkkiä Neljäskatu - Veistämöntie - Kolmaskatu takaisin, jotta linja olisi palvellut Sorvalinsahalla työskenteleviä.
- Papulan linjaa Papulanlahden sillan yli, kääntösilmukka Kynnäpäänaukiolle.
 
JE on hienosti asian ytimessä.

Tarkastellaan Suomen moottorivaunutilannetta ensiksi helsinkiläispohjalta. Pikkuruotsalaisten jälkeen, jonka ennätyssuuren vaunusarjan (76 kpl) toimitus alkoi jo 1908 ja viimeiset vaunut valmistuivat 1917, mutta toimitettiin sodan jälkeen maahan vasta 1919, HRO halusi jotain kehittyneempää kalustoa. Nopeimman toimituksen tarjosi amerikkalainen Brill ja vaunutyyppi oli sitäpaisi ennennäkemättömän moderni. Maailmansodan runtelemat eurooppalaiset valmistajat eivät pystyneet tarjoamaan mitään vastaavaa tuotetta eivätkä niin nopeasti. Brillin tehtaat tekivät tuolloin ratikoita kellon ympäri maailman markkinoille. Kahdenkymmenen vaunun sarja tilattiin kesällä 1919 ja ne olivat kaikki Suomessa jo seuraavana vuonna. Vaunuissa oli paljon meille uusia innovaatioita ja vaunuja pidettiin todellisina esikuvina kaikissa kaksiakselisvaunutilauksissa viimeisiin tilauksiin saakka 1944. Viimeiset noista vaunuista valmistuivat tosin vasta 1951.

HRO oli "polttanut päreet" ASEA:n kanssa viimeistään Brändö Spårvägs Ab:n jumbojen kanssa. Ne kaksi sen ajan "Variota" valmistuivat 1917 ja saatiin maahan 1919. Jumbot omisti Kulosaaren yhtiö, mutta teknisestä huolenpidosta vastasi HRO. Vaunuissa oli vikaa vian perään, eikä ASEA:lla ollut suurtakaan innostusta tehdä voitavaansa. Ajan kanssa niistä(kin) saatiin oivia pelejä, kun hieman avitettiin AEG:n laitteilla.

Jenkkivaunujen jälkeen tarvittiin lisää vaunuja ja nyt saksalaiset tehtaat pystyivät vastaamaan huutoon. NWF eli Norddeutsche Waggonfabrik Bremenistä (myöhemmin Hansa Waggonbau, joka valmisti hauskoja nivelvaunuja vielä 70-luvulla lähialueelle) sai 30 moottorivaunun tilauksen 1923-25 ja vaunut saapuivat 1924-25. Malli oli "amerikkalainen" eli Brill, mutta koriltaan nyt kuitenkin saksalaistettu. Lisääkin "amerikkalaisia" 1910-luvun lopun mallisia vaunuja tarvittiin ja seuraavan tilauksen sai nyt jo maineensa HRO:ssa ja yleensä tuotantokykynsäkin palauttanut ASEA. Tilauksia tehtiin 1927-29 ja 42 vaunua valmistui vuosina 1928-30. Isot ruotsalaiset olivat täysin saksalaisten vaunujen kopioita, vihellyspilli oli tosin eri kulmassa keulassa kuin sakemanneissa, johtuen ruotsalaisten vääräkätisyydestä. Uusimmissa ASEA:n vaunuissa oli lisäksi tiettyjä linjanumerorullakokeiluja, jotka vaikuttivat tuulilasin ulkonäköön.

Näin ollen voidaan todeta Piirkan kysymykseen, että ASEA:n vaunu oli "kopio" vuonna 1919 tehdystä Brillin vaunusta tietyin teknisin muutoksin kuten tehon nosto uusilla moottorivalinnoilla 2x 26 kW >2 x 41 kW ja vahvistetuin alusrakentein.

Turussa ei aluksi seurattu pääkaupungin kehitystä vaan hankittiin vielä 1921 pari pikkuruotsalaistyylistä NWF-vaunua Saksasta. Seuraavat hankinnat olivat kuitenkin Helsingin amerikkalais-tyyppisiä vaunuja 1933-34 ASEA:lta ja sitten ensimmäistä kertaa kotimaiselta valmistajalta Suomen Autoteollisuus SAT:ltä saatiin amerikkalais-tyyppisiä vaunuja 1934 ja 1938.

Käytän tässä nyt tätä amerikkalais-tyyppisanaa selventämään vaunumallia. Helsingissä sitä käytettiin, mutta Turussa tuskin. Sama malli on kuitenkin täsmälleen kyseessä.

Viipuri oli toista maata. Meidän kaksi muuta raitiotietä olivat Helsingin kaupungin omistama raitiotieosakeyhtiö ja Turun kaupungin omistama kunnallinen raitiotielaitos. Viipurin osakeyhtiö kuului saksalaisen AEG:n omistukseen. Viipurin Kaasu ja Sähkö Oy:n sekä Viipurin kaupungin kesken oli jatkuvia riitoja asiasta kuin asiasta: lipunhinnoista, liikennetiheydestä jne. Viipurissa oli ollut myös ASEA-pikkuruotsalaiskautensa, mutta 1922-24 Viipuriin ostettiin tietysti perussaksalaisia MAN-raitiovaunuja. Sellaisia tyypillisen saksalaisen oloisia, joita varmasti on ollut yhtiön emämaassa monessakin paikassa. Verrattuna amerikkalaiseen vaunuun, merkittävin ero lienee ovien aukaisumetodissa. Saksalaisessa se liukuu korin sisään suorana eikä taitu niinkuin amerikkalaisessa. Voimme nyt olettaa, että Viipurin MAN (luetaan äm-aa-än) vastaa kutakuinkin Amerikan Brilliä ja sen variantteja NWF/ASEA/SAT, eli jos meillä muissa kaupungeissa olisi ollut saksalaisvaikutus päällä, vaunut pikkuruotsalaisten jälkeen olisivatkin olleet Viipurin MAN-tyyppisiä.

Sitten Viipurissa rupesi "kiehumaan" raitiotieyhtiön ja kaupungin kesken. Hieman ennen huipennusta, joka johti kaikkien sopimusten irtisanomiseen 1931, oli Kaasu & Sähkö hankkinut 1930 maistiaisiksi yhden herkkunamupalan Saksasta eli HaWa:n moottorivaunun. Liekö ollut tarkoitus jatkaa tilauksia sitten tulevina vuosina enemmänkin, mene tiedä. Luulisin ainakin itse, että se oli maamme nykyaikaisin moottorivaunu aikanaan eli koko 1930-luvun. Sen jälkeen ei tapahtunut yhtään mitään ennenkuin ASEA:n arkut saapuivat seuraavan sodan runtelemaan Suomeen.

Mielenkiinnolla odottelen myös muiden käsityksiä asiasta. Linja-asioista sitten eri postauksessa jossain maailman vaiheessa.
 
SRS'n sivulla olevissa kuvissa Viipurin ratikoista näkyy linjanumerot joissakin kuvissa. Tietäisikö joku milloin linjanumerot otettiin käyttöön?
 
Viipurilaisia (SNTL) raitiovaunuja

Viipurin (SNTL) raitiotielaitos sai vuosina 1955-56 tuliteriä ET-54 -moottori- ja EB-54 -perävaunuja. Valmistaja DDR:ssä oli VEB Waggonfabrik Gotha, joka valmisti kyseisiä LOWA-vaunuja. Moottorivaunujen numerot olivat 081-089, perävaunuja oli kuusi kappaletta.

Liikenteen hätäisen lakkauttamisen jälkeen 1957 moottorivaunuista viisi lähti Kaliningradiin ja neljä Pjatigorskiin, perävaunuista kaksi Kaliningradiin ja neljä Pjatigorskiin.

Tässä viipurilainen neuvostoratikka Pjatigorskissa 1964.

Поезд LOWA T54+B54 29+73, один из четырех поступивших из Выборга после закрытия там трамвая в 1957 г. Кольцо на Белой Ромашке, фото: С.В.Васильев, июль 1964; предоставил Руслан Лысянский.
 
Viipurin raitiotieaikatauluissa 1937 käytetyt lyhenteet:

As. = Asema
K:la = Kelkkala
L:ta = Linnansilta
N:mi = Neitsytniemi
Pap. = Papula
rist. = risteys
R:m = Ristimäki

I linjalla (Pap.-As.-K:la-As.-L:ta-As.-K:la-As.-Pap.) oli 11 M.v.+J.v. -vuoroa ja yksi M.v.-vuoro sekä II linjalla (L:ta-N:mi) kaksi M.v.-vuoroa.

Lähdeteos "Viipurin kaupungin Sähkölaitos - Raitiotie-Osasto, Työvuorot ja aikataulut kaupungin raitioteillä N:eek: 10, 32 sivua, A6, 1937"

Papula-Kelkkala ja v.v. vihreät kilvet sekä Kelkkala-Linnansilta-Kelkkala punaiset kilvet. Neitsytniemen linjalla oli siniset kilvet.
 
http://lenobltrans.narod.ru/vyb-foto5.html

http://lenobltrans.narod.ru/vyb-tm.html

Näiden kahden linkin takaa löytyy mielenkiintoisia kuvia ja venäjäntaitajille tekstiäkin Viipurin raitioteistä, myös neuvostoaikaan. Mahtaisikohan kukaan foorumin venäjää osaavista jaksaa kääntää tekstit suomeksi? Googlesta ei ollut paljon apua...

Tuolla on mm moottorivaunu 101, jollaista ei kai pitäisi olla olemassakaan, sekä useampia ainakin minulle ennennäkemättömiä kuvia.

Myös ruotsinkielinen wiki tietää yhtä sun toista, enemmän kuin suomen- tai englanninkielinen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Viborgs_spårvägar
 
Tuolla on mm moottorivaunu 101, jollaista ei kai pitäisi olla olemassakaan

Moottorivaunu 101 lienee kuitenkin kuvattu Kaliningradissa. Ykköslinjan reitti "Voiton aukio - Draamateatteri" viittaa enempi Kaliningradiin. Sinne sekä Viipuriin toimitettiin vuonna 1955 Gothan ET54 -sarjan moottorivaunuja. Kaliningradiin 17 vaunua (not 100-116) ja Viipuriin 6 kpl. Eikös ollut niin, että Viipurin moottorivaunut päätyivät kaksi vuotta myöhemmin juuri Kaliningradiin?
 
Draamateatterin mäkin osasin tuosta tavata mutta se eka paikka jäi aivan hämäräksi. Mutta jos tuo kuva on Kaliningradista, niin sehän selittääkin oudon numeron. Kuvateksti siinä tapauksessa on virheellinen, kun alussa sanotaan Viipurin raitiotiet. Vai mahtaako loppu selittää asiaa jotenkin?

Viipurin vaunut menivät Kaliningradiin ja Pjatigorskiin. En tiedä, mikä meni minnekin mutta Compact tuossa edellä kertoo lukuja.
 
Takaisin
Ylös