Raitiovaunuhavaintoja - tammikuu 2011

Vartin mukaan vaunu saatiin peruuttamalla 10 minuutissa takaisin kiskoille.

Ei se tainnut ihan kymmenessä minuutissa mennä, mutta yllättävän nopeasti kuitenkin. Olin saapumassa junalta Rautatieaseman pysäkille heti 9.40 jälkeen. Huomasin ensin kolme 3T:tä peräkkäin ja sitten tuon linjalle 7A kilvitetyn Varion seisomassa oudosti risteyksessä. Etummainen teli oli noussut Kaivokadulta Mannerheimintielle pohjoiseen kulkevaa kaarrettä peittävän jääkerroksen päälle ja alkanut puskea suoraan, kuten uutiskuvasta näkyy. Kaivokadulta pääsi juuri ja juuri ohi suoraan. Suuntasin Lasipalatsin pysäkin pohjoispäähän katsomaan kääntyykö vaunuja Arkadiankadulle. Sillä aikaa H055 tuli paikalle ja vaunu peruutettiin takaisin kiskoille. Viivyin vielä sen verran, että suistunut vaunu oli tarkistettu ja ajettiin omin voimin kohti Kamppia. Toimistolla Kansakoulukadun kulmassa olin kymmentä yli kymmenen.

Arkadiankadulle ei muuten kääntynyt vaunuja. Yksi 4 tai 4T yritti, mutta joutui peruuttamaan. Jäätä taisi olla liikaa sielläkin.
 
Etummainen teli oli noussut Kaivokadulta Mannerheimintielle pohjoiseen kulkevaa kaarrettä peittävän jääkerroksen päälle ja alkanut puskea suoraan, kuten uutiskuvasta näkyy. [...] Arkadiankadulle ei muuten kääntynyt vaunuja. Yksi 4 tai 4T yritti, mutta joutui peruuttamaan. Jäätä taisi olla liikaa sielläkin.

Taitaisi olla paikallaan tehostaa poikkeusyhteyksinä käytettyjen reittiosuuksien ja vaihteiden putsausta. Vaikka tietysti tämä nopea lauhtuminen on varmaan aika hankala olosuhde.
 
Myöskin tänään klo 11:n kieppeillä oli MLNRV 107 sammuneena Aleksilla Senaatintorin kohdalla, perässään Manne työntämässä. Yhdistelmä ajoi Aleksia Manskulle ja jatkoi siitä pohjoiseen. Meno oli niin hidasta, että pysyin yhdistelmän vierellä lastenvaunuja työntäen koko matkan Lasipalatsille saakka. Perään kertyi iso letka linjojen 3T, 4 ja 7A vaunuja, ja pelkästään neloslinjan vaunuja oli sumpussa neljä. Poikkeusinfo ei tiedottanut tästäkään tilanteesta mitään.

Taisipa olla vähän turhan raskas kuorma Mannen työnnettäväksi? Pystyykö taikka onko koskaan menty siten, että kaksi vaunua on työntänyt kolmatta?
 
Metrovärinen manne oli tänään 11.1.11 klo 20 aikoihin linjalla 8. Kaipa sitten ollut myös linjalla 6.
 
4 ja 10 olisivat toki päässeet Manskulta Arkadiankadulle. Seiskan kanssa olisikin tullut hankalampaa.

Niinpä. Onneksi Kampin rata ja siihen liittyvät vaihdetyöt Manskulla saivat aikaan tuon Arkadian-varayhteyden teon. Tarvetta olisi ollut jo paljon aikaisemmin.

KTN ja KIR kuitenkin hyötyivät selkeästi tuosta Kampin radasta, ja onhan se 4 & 10 kannalta muutenkin selkeämpi poikkeusreitti, että kierretään Töölö via KP kuin että ajetaan MKN/PHU-Kiasma ja mietitään sitten erikseen, ruvetaanko etelään mottiin jääneillä vaunuilla ajamaan jotain KIR-KTN-pendeliä.

Fredan puuttuvan radan saisi minusta myös rakentaa mahdollisimman pian. Se olisi tarpeellinen varayhteytenä, vaikkei linjaliikennettä heti alkuun saataisikaan.
 
18.1.: Uusi kuljettajakurssi taitaa olla menossa. Kurssin aikana on ainakin ennen nähnyt Mannejakin enempi liikkeellä.
Nyt sitten tarkkana, mainosvaunujen kuvia kaipaa ainakin SRS-net!
 
18.1.: Uusi kuljettajakurssi taitaa olla menossa. Kurssin aikana on ainakin ennen nähnyt Mannejakin enempi liikkeellä.
Toivottavasti näin myös tapahtuu tälläkin kertaa.;) Tänään oli linjalla 1A iltaruuhkassa liikenteessä Alepa-152 sekä Tuc-164.
 
Tänään oli linjalla 1A iltaruuhkassa liikenteessä Alepa-152 sekä Tuc-164.

Tuc oli (ilmeisesti) myös 7A:lla aamuruuhkassa (bongasin halliin menossa, joten saattoi liikkua muissakin tarkoituksissa, mutta ainakin ohitti pysäkin 7A:n hallivuoron aikataulun mukaan).
 
Välipalalista: (numero / viimeksi linjalla NrII-vaununa / ensimmäinen kerta linjalla MLNRV-vaununa)
  • 71 / 14.09.2010 v.26 @3BT / 31.12.10 v.61 @6/8
  • 72 / 26.8.2010 v.48 @4T / 5.1.2011 v.1 @1A
  • 73 / 25.6.2010 v.62 @6/8 / 10.12.2010 v.86 @9
  • 74 / 4.5.2010 v.158 @6/8 / 20.12.2010 v.173 @7B
  • 75 / 22.10.2010 v.38 @3BT / 16.1.2011 v.37 @3BT
  • 76 / 15.12.2008 v.64 @6/8 / 29.5.2009 v.164 @6/8
  • 77 / 7.11.2009 v.25 @3BT / 17.2.2010 v.95 @10
  • 80 / 21.4.2006 v.75 @7B / 18.1.2007 v.158 @6
  • 82 / 18.11.2010 v.34 @3BT / N/A
  • 84 / 7.12.2009 v.42 @4 / 14.4.2010 v.164 @6/8
  • 85 / 2.9.2008 v.94 @10 / 28.1.2009 v.164 @6/8
  • 86 / 16.2.2009 v.140 @4 / 30.6.2009 v.58 @6/8
  • 90 / 24.4.2010 v.26 @3BT / 14.8.2010 v.97 @10
  • 91 / 2.7.2009 v.25 @3BT / 3.11.2009 v.156 @6/8
  • 93 / 30.3.2010 v.158 @6/8 / 2.8.2010 v.64 @6/8
  • 94 / 10.6.2010 v.26 @3BT / 15.10.2010 v.55 @6/8
  • 96 / 11.5.2010 v.26 @3BT / 21.8.2010 v.82 @9
  • 98 / 11.9.2009 v.193 @10 / 27.11.2009 v.74 @7A
  • 99 / 6.6.2009 v.177 @7B / 14.11.2009 v.62 @6/8
  • 101 / 12.4.2009 v.29 @3BT / 10.10.2009 v.64 @6/8
  • 102 / 21.4.2009 v.52 @6 / 26.9.2009 v.159 @6/8
  • 103 / 5.1.2011 v.59 @6/8 / N/A
  • 104 / 8.11.2010 v.191 @10 / N/A
  • 105 / 13.3.2010 v.175 @7B / 27.4.2010 v.141 @4
  • 107 / 27.11.2009 v.141 @4 / 17.2.2010 v.102 @1A
  • 108 / 4.1.2010 v.97 @10 / 19.3.2010 v.93 @10
  • 109 / 27.5.2010 v.38 @3BT / 25.9.2010 v.93 @10
  • 110 / 4.10.2009 v.62 @6/8 / 11.12.2009 v.64 @6/8
  • 111 / 30.10.2009 v.198 @10 / 23.12.2009 v.165 @6/8
  • 112 / 15.10.2009 v.147 @4 / 8.12.2009 v.159 @6/8

Saksassa käyneet NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen Saksaa / ensimmäinen kerta linjalla Saksasta tulon jälkeen)
  • 32 / 15.01.2009 v.101 @1A / 27.11.2009 v.164 @6/8
  • 40 / 4.6.2009 v.2 @1A / 27.4.2010 v.62 @6/8
  • 41 / 14.1.2010 v.75 @7A / 4.11.2010 v.62 @6/8
  • 42 / 13.6.2008 @7B / 23.9.2009 v.58 @6/8
  • 44 / 6.11.2007 v.83 @7A / 22.1.2009 v.103 @1A
  • 52 / 25.5.2008 v.60 @6/8 / 31.7.2009 v.104 @1A
  • 54 / 24.3.2009 v.105 @1A / 8.2.2010 v.83 @7A
  • 55 / 30.3.2009 v.106 @1A / 27.3.2010 v.27 @3BT
  • 56 / 23.3.2010 v.174 @7B / 15.12.2010 v.102 @1A
  • 57 / 15.4.2010 v.59 @6/8 / N/A
  • 58 / 23.2.2009 v.85 @9 / 4.12.2009 v.38 @3BT
  • 59 / 14.9.2009 v.51 @6/8 / 20.7.2010 v.29 @3BT
  • 64 / 6.5.2010 v.171 @7B / N/A
  • 65 / 13.11.2009 v.77 @7A / 5.10.10 v.173 @7B
  • 66 / 17.8.2009 v.176 @7B / 29.6.2010 v.44 @4T
  • 69 / 13.9.2007 v.174 @7B / 10.8.2009 v.76 @7A
  • 70 / 13.6.2008 @1A / 15.10.2009 v.159 @6/8

Suomessa korjatut NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen TK / ensimmäinen kerta linjalla TK:sta tulon jälkeen)
  • 33 / 2.6.2005 v.155 @6 / 31.1.2006 v.163 @7A
  • 46 / 18.10.2005 v.103 @1A / 9.9.2006 v.62 @7A
  • 67 / 15.6.2006 v.85 @8 / 6.11.2007 v.102 @1A
 
HKL 154 on saanut uudet teipit, mainostaa nyt FAZER 120V.

Vaunu on 28.1.2011 linjalla 1/1A (vuoro 2), ja siellä on noin kello 9.30 alkaen tarjoilua (taisi olla suklaata).
 

Liitetiedostot

  • 154_Fazer.JPG
    154_Fazer.JPG
    49.6 KB · Lukukerrat: 99
HKL 154 on saanut uudet teipit, mainostaa nyt FAZER 120V.

Vaunu on 28.1.2011 linjalla 1/1A (vuoro 2), ja siellä on noin kello 9.30 alkaen tarjoilua (taisi olla suklaata).

Miksei ne keksineet tätä tuotetarjoilua jo silloin, kun yhden Mannen kyljessä luki Pilsner Urquell... :smile:
 
Näkyi olevan tänään manneja liikenteessä Fazerin Sinisen lisäksi ainakin pari muutakin. Fasu kulki iltaruuhkassa Kruununhaassa, en nähnyt linjaa. Etuovi ja sysimusta Valoratikka olivat 1A:lla.
 
Takaisin
Ylös