Isät pääsevät koeajamaan ratikoita isänpäivänä

Isänpäivänä TV2:n uutisissa 18.00 näytettiin, kuinka isiltä sujui tämä ratikoitten koeajo, samoin MTV3:n Kymppiuutisten loppukevennyksessä.
Iskät pääsivät kokeilemaan mm. Mannea 151.
 
Katsoin FST:n uutisista ja ihan hauskalta meno näytti. Toivottavasti toistuu ensi vuonna, voisi viedä oman isän ajelulle. :)
 
TV1 20.30 eli "hallituksen pääuutislähetys" näytti myös kuvaa tapahtumasta. Oli siis varsinainen uutispommi tänään.
Rattivaunukin vilahti kuvassa.
 
Oli kerrassaan mieleenpainuva tapahtuma, sainpa kokeilla NrII:lla #73 ajoakin. Eniten kauhistutti Koskelan hallipihalla, ulkosalla seisovien vanhojen "laihian nivelten" sekä yhden perävaunun kurja, suorastaan surkea kunto. Näyttivät olevan valmiina romutukseen. Sääli.
 
Ellen ihan väärin muista, joukossa saattoi hyvin olla myös kaupunginmuseon museovaunuja. Ainakaan kaikki kama ei ole romuksi menossa. Aika toki voi romuttaa melkein mitä vain, valitettavasti.
 
a__m sanoi:
Oli kerrassaan mieleenpainuva tapahtuma, sainpa kokeilla NrII:lla #73 ajoakin. Eniten kauhistutti Koskelan hallipihalla, ulkosalla seisovien vanhojen "laihian nivelten" sekä yhden perävaunun kurja, suorastaan surkea kunto. Näyttivät olevan valmiina romutukseen. Sääli.
Minusta raitioliikenneyksikkö säilyttää vanhaa kalustoa kokonaisuutena hyvin. Koskelan vastikään uusitussa ja laajennetussa hallissa on sisällä 2 läpiajettavaa ja toimivaa raidetta täytetty erilaisin museovaunuin. Halliin on tehty 2 vaihteetonta säilytysraidetta ja vielä kolmas vaihteellinen ja ilmajohdollinen pätkä. Kaikki ovat täynnä vanhoja vaunuja. Katettu raidetila ei ole Helsingissä halpaa.

Vanhoja vaunuja kierrellessä tuli selvästi havaituksi, että parhaiten vaunut säilyvät, kun niitä käytetään edes silloin tällöin. Tämä oli vallilan miesten mielessä, kun he vuosikymmeniä sitten kunnostivat tosi vanhoja 2-akselisia - ajokuntoon. Nyt nämä helmet on tuomittu suurelta osin hiljaiseen kuolemaan seisomaan käyttökiellossa, joka muka säilyttää vaunut.

Vilkaisu 320:iin ja sitten 313:een antanee asiasta oikean kuvan - panen vielä näkösälle kuvatkin, kunhan ehdin. HKL:n tilausajovaunusta voi nostaa virroittimen ylös ja kiertää rattia. Kaupunginmuseolle annetun 313:n kohtalo on tätä vauhtia romutus ennemmin tai myöhemmin, kun tilaa ei ole ja se on niin huonossa kunnossakin, kun sille ei ole koskaan tehty mitään.

Ulkona seisova 4-akselinen perävaunu 520 kuuluu myös Kaup.museon kokoelmiin, eikä sitä saa käyttää. Onneksi SRS:n vuosien takaisen tilausajon ansiosta sattumalta säilyi myös 505, joten ainakin yhden 4-akselisen perävaunun säilyminen jälkipolville on ihan oikeasti turvattu.

Antero
 
JE on oikeassa siinä, että ulkona pihalla seisoo myös kaupunginmuseon ratikkajuna HKL 331 + 521. Yhdistelmä on pölyinen ja "himmeä", mutta ei sen teknisesti surkea tarvitse olla. Sen vierellä seisoskeli jonossa 10 (Keppi-Karia), 25 (Iso-Valmet) ja 3 (Keppi-Karia). Nämä alkavat olla jo hieman heikossa "hapessa". Siitä vasemalle mentäessä (katsojalla kasvot pohjoiseen) jonossa olivat tilausajovaunu 337 (VTS) ja HKL 30 (Iso-Valmet, RM3). Nämäkin saisi ajokelpoiseen kuntoon tietyllä panostuksella.
Mennäksemme itse isänpäiväajeluun niin koeajettavina isille tarjottiin NrI 66:ta, NrII 73:a, Manne 151:tä ja Vario 206:ta. Ehkäpä jonain syksynä pääsemme kokeilemaan ilmajarrullistakin vaunua, esimerkiksi ajokytkimen käsipyörällä eli "ratilla" varustettu vaunu voisi olla hyvinkin mielenkiintoinen ajettava.
 
Katseeni kiinnittyi myöskin hallin perällä olleeseen nivelen nokkaan, taisi olla 112 vai 113, kuka tietää mikä tarkoitus sillä on ollut.
Olihan siellä myöskin 339 hienon näköisenä.
Vielä kun olisi nähnyt uusitun 12.
 
Takaisin
Ylös