Näytetään tulokset 1-10/10

Viestiketju: Isät pääsevät koeajamaan ratikoita isänpäivänä

  1. #1
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    01.07.2005
    Viestejä
    507

    oletus Isät pääsevät koeajamaan ratikoita isänpäivänä


  2. #2

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    426

    oletus

    Isänpäivänä TV2:n uutisissa 18.00 näytettiin, kuinka isiltä sujui tämä ratikoitten koeajo, samoin MTV3:n Kymppiuutisten loppukevennyksessä.
    Iskät pääsivät kokeilemaan mm. Mannea 151.

  3. #3
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus

    Katsoin FST:n uutisista ja ihan hauskalta meno näytti. Toivottavasti toistuu ensi vuonna, voisi viedä oman isän ajelulle.
    Sakari Kestinen

  4. #4
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus

    TV1 20.30 eli "hallituksen pääuutislähetys" näytti myös kuvaa tapahtumasta. Oli siis varsinainen uutispommi tänään.
    Rattivaunukin vilahti kuvassa.

  5. #5
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    01.07.2005
    Viestejä
    507

    oletus

    Oli kerrassaan mieleenpainuva tapahtuma, sainpa kokeilla NrII:lla #73 ajoakin. Eniten kauhistutti Koskelan hallipihalla, ulkosalla seisovien vanhojen "laihian nivelten" sekä yhden perävaunun kurja, suorastaan surkea kunto. Näyttivät olevan valmiina romutukseen. Sääli.

  6. #6
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Ellen ihan väärin muista, joukossa saattoi hyvin olla myös kaupunginmuseon museovaunuja. Ainakaan kaikki kama ei ole romuksi menossa. Aika toki voi romuttaa melkein mitä vain, valitettavasti.
    terveisin
    JE

  7. #7
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut a__m
    Oli kerrassaan mieleenpainuva tapahtuma, sainpa kokeilla NrII:lla #73 ajoakin. Eniten kauhistutti Koskelan hallipihalla, ulkosalla seisovien vanhojen "laihian nivelten" sekä yhden perävaunun kurja, suorastaan surkea kunto. Näyttivät olevan valmiina romutukseen. Sääli.
    Minusta raitioliikenneyksikkö säilyttää vanhaa kalustoa kokonaisuutena hyvin. Koskelan vastikään uusitussa ja laajennetussa hallissa on sisällä 2 läpiajettavaa ja toimivaa raidetta täytetty erilaisin museovaunuin. Halliin on tehty 2 vaihteetonta säilytysraidetta ja vielä kolmas vaihteellinen ja ilmajohdollinen pätkä. Kaikki ovat täynnä vanhoja vaunuja. Katettu raidetila ei ole Helsingissä halpaa.

    Vanhoja vaunuja kierrellessä tuli selvästi havaituksi, että parhaiten vaunut säilyvät, kun niitä käytetään edes silloin tällöin. Tämä oli vallilan miesten mielessä, kun he vuosikymmeniä sitten kunnostivat tosi vanhoja 2-akselisia - ajokuntoon. Nyt nämä helmet on tuomittu suurelta osin hiljaiseen kuolemaan seisomaan käyttökiellossa, joka muka säilyttää vaunut.

    Vilkaisu 320:iin ja sitten 313:een antanee asiasta oikean kuvan - panen vielä näkösälle kuvatkin, kunhan ehdin. HKL:n tilausajovaunusta voi nostaa virroittimen ylös ja kiertää rattia. Kaupunginmuseolle annetun 313:n kohtalo on tätä vauhtia romutus ennemmin tai myöhemmin, kun tilaa ei ole ja se on niin huonossa kunnossakin, kun sille ei ole koskaan tehty mitään.

    Ulkona seisova 4-akselinen perävaunu 520 kuuluu myös Kaup.museon kokoelmiin, eikä sitä saa käyttää. Onneksi SRS:n vuosien takaisen tilausajon ansiosta sattumalta säilyi myös 505, joten ainakin yhden 4-akselisen perävaunun säilyminen jälkipolville on ihan oikeasti turvattu.

    Antero

  8. #8
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus

    JE on oikeassa siinä, että ulkona pihalla seisoo myös kaupunginmuseon ratikkajuna HKL 331 + 521. Yhdistelmä on pölyinen ja "himmeä", mutta ei sen teknisesti surkea tarvitse olla. Sen vierellä seisoskeli jonossa 10 (Keppi-Karia), 25 (Iso-Valmet) ja 3 (Keppi-Karia). Nämä alkavat olla jo hieman heikossa "hapessa". Siitä vasemalle mentäessä (katsojalla kasvot pohjoiseen) jonossa olivat tilausajovaunu 337 (VTS) ja HKL 30 (Iso-Valmet, RM3). Nämäkin saisi ajokelpoiseen kuntoon tietyllä panostuksella.
    Mennäksemme itse isänpäiväajeluun niin koeajettavina isille tarjottiin NrI 66:ta, NrII 73:a, Manne 151:tä ja Vario 206:ta. Ehkäpä jonain syksynä pääsemme kokeilemaan ilmajarrullistakin vaunua, esimerkiksi ajokytkimen käsipyörällä eli "ratilla" varustettu vaunu voisi olla hyvinkin mielenkiintoinen ajettava.

  9. #9

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    676

    oletus

    Katseeni kiinnittyi myöskin hallin perällä olleeseen nivelen nokkaan, taisi olla 112 vai 113, kuka tietää mikä tarkoitus sillä on ollut.
    Olihan siellä myöskin 339 hienon näköisenä.
    Vielä kun olisi nähnyt uusitun 12.

  10. #10
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    340

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa
    Katseeni kiinnittyi myöskin hallin perällä olleeseen nivelen nokkaan, taisi olla 112 vai 113, kuka tietää mikä tarkoitus sillä on ollut.
    Asiasta on keskusteltu kuvien ohessa vaunut.org:issa: http://vaunut.org/kuvasivu.php/18054 ja http://vaunut.org/kuvasivu.php/17501.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Ratikoita Vantaalle
    kirjoittanut Max foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 23.08.2009, 21:43
  2. Vanhoja ratikoita?
    kirjoittanut munkka foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 25.02.2008, 15:14
  3. Ratikoita ja vähän muuta Lissabonista ja Portosta
    kirjoittanut Kotkalainen foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 12.07.2007, 23:34
  4. Ratikoita skutsissa
    kirjoittanut Piirka foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 22.12.2005, 16:36

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •