Toronton pikaratikkasuunnitelmat uusiksi

Liittynyt
7 Elokuu 2009
Viestit
2,290
Osui silmään Railway Gazetten juttu, jonka mukaan Toronton uusi joulukuun alussa virkaan astunut pormestari Rob Ford (nimi on enne) pyrkii laittamaan suurisuuntaisen Transit City -pikaratikkahankkeen jäihin ja siirtämään rahat metron rakentamiseen. Luemma "sota autoja vastaan päätty tähän" ja "kaduille ei rakenneta kiskoja yhtään lisää". Transit Cityn piti käsittää kahdeksan light rail -linjaa, joista viiden oli tarkoitus aloittaa liikennöinti esimmäisen kymmenen vuoden aikana. Ilmeisesti ainakin jo aloitettuja rakennushankkeita jatketaan. Itselleni jäi tosin epäselväksi, laitetaanko vireillä oleviin tunneleihin pikaratikan sijasta metrorataa.

Tämän lajin tempoilu tuntuu jotensakin olevan pohjoisamerikkalaisten erityisosaamislaji. Suomessakin on tietty käännetty kelkkaa äkistikin suunnitteluvaiheessa, mutta harvemmin tämän kokoisten hankkeiden toteutuksessa hötkyillään ihan tähän tyyliin. No, tekihän joku Munkkivuoreen metroasemalle luolan vaikka sinne ei vissiin kukaan koskaan suunnitellut mitään linjaa.
 
Ja tuliko suurena yllätyksenä? Kanadalainen Maclean's -lehti kirjoittaa tammikuun 17. päivän julkaisussaan Kanadan ruuhkista, jotka lehden mukaan ovat maailman pahimmat. Ratkaisuksi ei tarjota joukkoliikennettä:
Macleans sanoi:
Over 85 per cent of Canadians get to work by car, a figure that hasn't changed in two decades.
Artikkelissa annetaan jotain aikojakin: joukkoliikenteellä matka kestää 106 minuuttia, autolla vain 63 minuuttia. Valitettavasti ei näin toisella, pikaisella lukukerralla oikein selvinnyt, ovatko nuo jotain torontolaisten keskimääräisiä työmatkaan kuluvia aikoja vai mitä.

Arvatkaa mitä tarjotaan ratkaisuksi ruuhkiin? Maksullisia teitä. Artikkelissa kerrotaan, että aina kun tie muutetaan maksulliseksi, lisääntyy sen välityskyky kaksinkertaiseksi ja autojen keskinopeus kaksinkertaistuu. Näin yksinkertaista on Toronton ruuhkien ratkaiseminen!

Artikkelin on kirjoittanut Andrew Coyne. Hänen bloginsa on luettavissa niinkin yksinkertaisessa osoitteessa kuin
http://www2.macleans.ca/category/blog-central/canada-blog/andrew-coynes-blog/
Blogissa kerrotaan mm. autojen kasvattamisesta. Olisiko tässä bisnestä myös suomalaisille maanviljelijöille?

Osaako kukaan selittää, miten amerikkalaiset lehdet päivätään? Miten 17.1.2011 lehti voi olla luettavissa jo nyt?
 
blamecanada100510.jpg
 
Osaako kukaan selittää, miten amerikkalaiset lehdet päivätään? Miten 17.1.2011 lehti voi olla luettavissa jo nyt?

Saattaa suomalainenkin kuukausittain ilmestyvät lehti tulla postiluukusta ennen lehteen painettua päivää. Käsittääkseni päiväyksn on ainakin joskus ollut tarkoitus olla se, jolloin lehti on ehditty jaella joka paikkaan ja mahdolliset mainokset ovat ehtineet pyöriä. Tällöin lehti ei myytäessä näytä valmiiksi vanhentuneelta missään. Eipä tuossa paljon ole tolkkua nykymaailman tiedonvälityksen aikana, kun päiväykset tosiaan voivat olla viikon tai kaksi tulevaisuudessa.

---------- Viesti lisätty kello 13:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:03 ----------

Blogissa kerrotaan mm. autojen kasvattamisesta. Olisiko tässä bisnestä myös suomalaisille maanviljelijöille?

Jutussa siis selitetään kansainvälisestä kaupasta, jossa Yhdysvallat myy viljaa ulkomaille ja tuo japanilaisia autoja, mikä tekee viljanviljelystä melkein samaa toimintaa kuin autoteollisuus. Saman periaatteen mukaan jos Kanada ostaa Yhdysvalloista F35-sotakoneita, niin se on oikeastaan valmistanut ne itse.

En tiedä, onko alkuperäisen lainauksen takana joku oikea ekonomisti, mutta höpinä tuntuu putoavan samaan sarjaan kuin selitys, että vapaat markkinat hoitavat öljyn tuottamisen maailman tappiin saakka, koska tuottajathan aina vastaavat kasvaneeseen kysyntään. Näitä tyyppejä ei tunnu kaupankäynnin ulkopuolinen todellisuus heilauttavan ollenkaan. Sopii katsoa maailmassa talouksia, joiden ainoat vientituotteet ovat matalan jalostusasteen raaka-aineita. Samoin fossiilinen öljy voi ihan aikuisten oikeasti loppua, vaikka kysyntä olisi miten suuri.
 
Takaisin
Ylös