Käpylän raitiotie täyttää 80 vuotta

Tuon linkin takaa paljastuvassa kuvassa on hieno arkkuperävaunuyhdistelmä. Päivämäärä vain ihmetyttää. 6.5.1973 on sunnuntai. Miksi arkku on sijoitettu ykköselle juuri sunnuntaina, vaunupula vai jokin erikoistapahtuma?

Piirka
 
Päivämäärä

Uskaltaisin ehdottaa "omien havaintojen" perusteella, että vuosiluku on 1974. Perävaunu on mitä todennäköisimmin 764.
 
Piirkan ja Albertin havainnot olivat oikein. Vuosi on 1974. Silmät olivat ristissä kun katsoin tätä ja vuonna 1973 samalla rataosalla ottamaani NWF-vaunun 109 linjakuvaa ja laitoin vahingossa tälle myös saman vuositiedon. Kyseessä on ykköslinjan ruuhkajuna. Vakiovuoroissa oli VTS:iä.
 
Vaunu 12

Onko tietoa mihin aikaan tuo peruskorjattu vaunu 12 lähtee huomenna linjalle, olisiko liikeenteessä jo aamuruuhkassa 1A:lla, kovasti kiinnostaa käydä koeajamassa tuo veteraanivaunu.
 
Oletus on että #12 aloittaa vuoden ajourakkansa vasta puolen päivän maissa joskus noin klo 11.
 
Ykköslinjan vaunuissa on läpi ajopäivän erilaista Käpylä-Seuran paikalle hankkimaa ohjelmanesitystä. Trubaduureja, runonlausuntaa, haitarimusiikkia jne. mitä nyt ratikassa pystytään järjestämään. Kaikissa ruuhkavaunuissa ei tosin kuitenkaan. Helsingin piispa tekee myös piispantarkastuksen Käpylän srk:aan juhlapäivänä ja hänet haetaan jo aamutuimaan 339:llä Johanneksen srk:n alueella sijaitsevasta silmukasta.
 
Liittyykö vaunujen 12 ja 9 entisöinti nykyiseen vaunupulaan? Tuskin kunnostusta ainakaan ykköslinjaa varten on tehty. Muistan, että joku kaupunginvaltuutettu ehdotti muutama vuosi sitten yhden tai kahden laihialaisvaunun säästämistä liikennekäytössä, minkä HKL totesi olevan liian kallista. Joka tapauksessa on hieno kulttuuriteko.
 
Remontin myötä vaunuista 9 ja 12 saadaan erittäin hyväkuntoista jas toimintavarmaa kalustoa, jota voidaan käyttää tilausliikenteessä vielä vuosia. Mutta välitön syy lienee silti vaunupula. On erityisesti kiinnitettävä huomiota siihen, ettei kyse ole entisöinnistä vuoden 1959 asuun vaan palauttamisesta täydelliseen käyttökuntoon. Vaunussa 12 on esimerkiksi digitaaliset pysäkkinäytöt uusittujen 1980-luvun nivelvaunujen tapaan.
 
Sattuipa tänään Kalliossa parin pysäkkivälin matkalle 1A:lla tuo #12 ja on kyllä myönnettävä, että harvemmin yhtä tyylikkäitä spåria liikenteessä näkee, ylipäätään missään. Toivottavasti vaunu on ja pysyy liikenteessä vielä paljonkin kauemmin kuin nyt uhatun yhden vuoden.

Mikä muuten on muiden klassikkovaunujen (lähinnä #8:n ja #13:n) tilanne ajossaolon suhteen?
 
Takaisin
Ylös