Sivu 2 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/36

Viestiketju: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2011

  1. #16

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1731

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Kyllä vain näyttää olevan niin, että jos virroitin on väärinpäin ja nappaa kiinni johonkin ajolangassa, ei riitä vaurioksi hiilikiskon irtoaminen vaan koko virroitinroska kaatuu taaksepäin.
    Miten tämä tulkinta on tehty? Onko todettu, että se johtuu juurikin virroittimen asennosta, vai ehkä kuitenkin siitä, että polvi taaksepäin asennetussa kalustossa (Vario?) virroitin on muutoin heikompaa tekoa?

    Rautateillä Sm1/2 ja Sm5 ajavat puolet ajastaan virroitin "väärinpäin", eikä minulle asti ole kantautunut mitään väitettä siitä, että ne tällöin vaurioituessaan vaurioituisivat vakavammin. Samoin Sr2-veturi moniajon ensimmäisenä veturina ajaa virroitinpolvi taaksepäin. Enkä ole kuullut ongelmia siinäkään.

    Ja edelleenkään ymmärrä, mikä fyysinen seikka aiheuttaisi sen, että sama virroitin taittuisi katolle herkemmin toiseen suuntaan kuin toiseen.

  2. #17
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Miten tämä tulkinta on tehty? Onko todettu, että se johtuu juurikin virroittimen asennosta, vai ehkä kuitenkin siitä, että polvi taaksepäin asennetussa kalustossa (Vario?) virroitin on muutoin heikompaa tekoa?
    Samoja virroittimia Wauriotrameissakin käytetään. Muistaakseni aikanaan virroitin olisi haluttu asentaa "oikeinpäin" mutta katolla olevat huoltoluukut estivät sen.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Rautateillä Sm1/2 ja Sm5 ajavat puolet ajastaan virroitin "väärinpäin", eikä minulle asti ole kantautunut mitään väitettä siitä, että ne tällöin vaurioituessaan vaurioituisivat vakavammin. Samoin Sr2-veturi moniajon ensimmäisenä veturina ajaa virroitinpolvi taaksepäin. Enkä ole kuullut ongelmia siinäkään.
    Rautateillä ajolangat ovat huomattavasti järeämpää rakennetta, jos olet huomannut. Eikä ole sellaisia poikkilankoja ym. joihin virroitin voisi napata kiinni. Raitioteillä hankalat paikat ovat ajojohtojen risteykset. Harvoinpa virroittimia suoralla radalla menee rikki, ellei vaikkapa ajojohdon kannatinlanka sitten ole päässyt löystymään ja tarraa virroittimeen kiinni.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Ja edelleenkään ymmärrä, mikä fyysinen seikka aiheuttaisi sen, että sama virroitin taittuisi katolle herkemmin toiseen suuntaan kuin toiseen.
    Näkemykseni on, että virroittimen joustavuus on erilainen siinä tilanteessa, että virroitin nappaa kiinni syystä tai toisesta johonkin ajolangassa.
    Jos mennään "oikeinpäin" eli polvi eteenpäin ja virroitin nappaa kiinni. Tällöin hiilikisko hieman kääntyy mutta samalla työntää virroitinta alaspäin jousta vasten ja voi olla että selvitään joko ilman vaurioita tai sitten hiili vaurioituu tai hiilikisko irtoaa.
    Jos taasen mennään virroittimen polvi taaksepäin ja virroitin nappaa johonkin ajolangassa kiinni. Silloin hiilikisko taas hieman kääntyy mutta samalla virroittimeen kohdistuukin ylöspäin vetävä voima. Pahimmassa tapauksessa virroitin pääsee kääntymään ympäri "heittäytyy selälleen". Jos olet nähnyt tyypillisen virroitinvaurion kärsineen Wauriotramin, virroitin lojuu vaunun katolla pitkin pituuttaan hiilikisko vaunun takapäätä kohti möllistäen.
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  3. #18

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1731

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Jos mennään "oikeinpäin" eli polvi eteenpäin ja virroitin nappaa kiinni. Tällöin hiilikisko hieman kääntyy mutta samalla työntää virroitinta alaspäin jousta vasten ja voi olla että selvitään joko ilman vaurioita tai sitten hiili vaurioituu tai hiilikisko irtoaa.
    Jos taasen mennään virroittimen polvi taaksepäin ja virroitin nappaa johonkin ajolangassa kiinni. Silloin hiilikisko taas hieman kääntyy mutta samalla virroittimeen kohdistuukin ylöspäin vetävä voima.
    Hyväksyn selityksen, vaikka polven alapuolinen osa itse asiassa vaikuttaa toiseen suuntaan: Variotramissa laskevasti ja muissa nostavasti. Teoriassa polven ala- ja yläpuolen vaikutus eri suuntiin ehkä kumoaa toisensa, mutta ehkäpä todellisuudessa ei täysin, jolloin summavaikutus on kuten kuvailit. Voi myös olla, että ajattelen asiaa jotenkin väärin.

    Ja kuten vähättelevästi epäilitkin, olen huomannut rautateiden ajolankojen ripustuksineen olevan järeämpää tekoa.

  4. #19

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    426

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2011

    NrI 35 on menettänyt yli puolet B-osastaan (TS 25.2.2011 s.20). Onkohan vaunu pistetty väärästä kohtaa poikki välipalan lisäystä varten?

  5. #20
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eira Näytä viesti
    NrI 35 on menettänyt yli puolet B-osastaan (TS 25.2.2011 s.20). Onkohan vaunu pistetty väärästä kohtaa poikki välipalan lisäystä varten?
    Jos tämä on vitsikin, niin vaatisi vähän lisätietoa.

  6. #21
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1263

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2011

    Perjantai 25.02.:
    Alepa-152 ja Tuc-164 / 1A
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  7. #22

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eira Näytä viesti
    NrI 35 on menettänyt yli puolet B-osastaan (TS 25.2.2011 s.20). Onkohan vaunu pistetty väärästä kohtaa poikki välipalan lisäystä varten?
    ? Kerro lisätietoa? Löytyisko kuvaa tms jostain netistä?

  8. #23
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eira Näytä viesti
    NrI 35 on menettänyt yli puolet B-osastaan (TS 25.2.2011 s.20). Onkohan vaunu pistetty väärästä kohtaa poikki välipalan lisäystä varten?
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Jos tämä on vitsikin, niin vaatisi vähän lisätietoa.
    Stadissa kukaan lue Åbo underrättelseitä. Mitä *****a siellä on präntättynä?

  9. #24

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    426

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    ? Kerro lisätietoa? Löytyisko kuvaa tms jostain netistä?
    En ole löytänyt netistä. Olisikohan kuva Aleksilta? B-osa on poikki kolmannen ikkunan kohdalta. Katto- ja lattiakoteloiden katkaistut I-reikäpalkit erottuvat selvästi.

  10. #25

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    384

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Stadissa kukaan lue Åbo underrättelseitä. Mitä *****a siellä on präntättynä?
    Mitä jos Suomen hyvinvoinnista puuttuisi puolet?
    ------ rvk1249 ------

  11. #26
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eira Näytä viesti
    En ole löytänyt netistä. Olisikohan kuva Aleksilta? B-osa on poikki kolmannen ikkunan kohdalta. Katto- ja lattiakoteloiden katkaistut I-reikäpalkit erottuvat selvästi.
    No skannaa se kuva ja laita tänne!
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 26.02.2011 kello 18:07. Syy: ylimääräiset huutomerkit

  12. #27

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    426

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Stadissa kukaan lue Åbo underrättelseitä. Mitä *****a siellä on präntättynä?
    ÅU:sta en tiedä, mutta kun kuva oli TS:ssa, niin luulisi että Hesarissakin olisi ollut. Valitettavasti mulla ei ole A2-kokoista skanneria.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut rvk1249 Näytä viesti
    Mitä jos Suomen hyvinvoinnista puuttuisi puolet?
    Googlaamalla selvisi, että kuva on näköjään ollut myös Itä-Hämeessä ja Länsi-Uudessamaassa, mutta nettisivuille ei ilmeisesti pääse kuin maksamalla.

  13. #28
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eira Näytä viesti
    ÅU:sta en tiedä, mutta kun kuva oli TS:ssa, niin luulisi että Hesarissakin olisi ollut. Valitettavasti mulla ei ole A2-kokoista skanneria.
    Ei se kuva varmaankaan ole A2 -kokoa. Sen kun taittelee sivua tai leikkaa kuvan pois.
    Ei Hesari tiedä mitään moisesta.
    Viimeisin muokkaaja Albert; 26.02.2011 kello 16:48. Syy: Hesari

  14. #29

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    426

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Ei se kuva varmaankaan ole A2 -kokoa. Sen kun taittelee sivua tai leikkaa kuvan pois. Ei Hesari tiedä mitään moisesta.
    Kuva on kokosivun, ja TS on perinteistä sanomalehtikokoa. Vaununtynkäkään tuskin mahtuu A4:n pitkälle sivulle. Laitan kuvan seinälle, enkä halua siihen taittoviivoja. Siksitoiseksi jlf:n sivuilla julkaisemiseen pitäisi olla kuvaajan lupa, ainakin maininta kuvaajasta, enkä löydä sitä kuvan reunasta.

  15. #30

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    76

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2011

    aprillipäivä on vasta huhtikuun ensimmäinen....

Vastaavia viestiketjuja

  1. Havaintoja HSL-alueelta - helmikuu 2011
    kirjoittanut zige94 foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 287
    Viimeisin viesti: 02.03.2011, 19:25
  2. Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2010
    kirjoittanut Otso Kivekäs foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 63
    Viimeisin viesti: 03.03.2010, 00:56
  3. Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2009
    kirjoittanut risukasa foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 87
    Viimeisin viesti: 27.02.2009, 14:57
  4. Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2008
    kirjoittanut NS foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 77
    Viimeisin viesti: 29.02.2008, 21:55
  5. Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2007
    kirjoittanut Vesa Nurminen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 75
    Viimeisin viesti: 01.03.2007, 04:25

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •