Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/45

Viestiketju: Lahteen raitiovaunuliikenne?

  1. #1
    Lahden seutu avatar
    Liittynyt
    08.02.2011
    Viestejä
    26

    oletus Lahteen raitiovaunuliikenne?

    Omasta mielestäni se voisi olla kannattavaa ja mukavampi+parempi liikkumismuoto Lahdessa kuin nämä pskaset bussit mitä täällä nyt on... Noin sanonut runkolinjat voisivat olla Länsi-Itä: Salpakangas-PHKS-Rautatieasema-Ahtiala ja Etelä-Pohjoinen: Renkomäen ABC-Prisma Laune-Rautatieasema-Sibbetalo-Prisma Holma. Nuo olisivat runkolinjat ja rautatieasemasta tulisi Lahden liikenteen solmukohta, jonne voisi siirtää myöskin aivan kaiken Lahteen liittyvän bussiliikenteen. Bussihomma toimisi niin, että rautatieaseman alle tulisi sellainen asema, jonne bussit menisivät hakemaan asikkaansa. Vanha linja-autoasema voitaisi purkaa ja tilalle tulisi jtn modernia ja hyödyllistä ja samantien voisi rakentaa sen Toriparkin. Mutta en tiedä miten tuo menisi keskustassa tuo linjajuttu. Mihin sinne ratikkalinjat mahtuisi vai laitetaanko autoliikenteen sekaan vai suljetaan jotkut kadut pelkästään ratikkaliikenteelle ja ihmisille?
    Viimeisin muokkaaja Lahden seutu; 09.02.2011 kello 21:29. Syy: Piti täydentää.

  2. #2
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Lahteen raitiovaunuliikenne?

    Täältä Suomen Raitiotieseuran sivuilta voi lukea Lahden aiemmista raitiotiesuunnitelmista: http://www.raitio.org/historia/lahti/lahti.htm

    Kun en kaupunkia kovin hyvin tunne, on paha sanoa, olisiko ratikoille edellytyksiä. Asukasluvun puolesta yksi linja voisi mennäkin, mutta enemmän tuo on kiinni siitä, miten hajallaan asutus on.

    Mutta rautatieasema kai on aika syrjässä keskustasta, eikös tori siinä Aleksanterinkadun luona olisi ennemminkin luonnollinen solmukohta?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #3

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3666

    oletus Vs: Lahteen raitiovaunuliikenne?

    Lahti on käsittääkseni kaupunkirakenteen puolesta poikkeuksellisen tiiviisti rakennettu. Vähän niinkuin Tampereella ja Kuopiossa Lahdessakin on maantieteellisistä syistä rakennettu tiivistä sinne minne on rakennettu ja jätetty osa alueista rakentamatta.

    Tampereella ja Kuopiossa ovat vesistöt ohjanneet kaupunkirakennetta. Lahdessa taas Vesijärvi, harjut ja rautatie ovat pitkään määritelleet asutuksen leviämistä.

  4. #4
    Lahden seutu avatar
    Liittynyt
    08.02.2011
    Viestejä
    26

    oletus Vs: Lahteen raitiovaunuliikenne?

    En sanoisi, että tuo rautatieasema olisi syrjässä keskustasta. Vähän päälle 0,5km tuosta asemasta sijaitsee Lahden ydin eli Trio kauppakeskus. Olisi muutenkin kätevämpää, että tuo ratikkaliikenteen keski/tukikohta olisi rautatieasemalla. En osaa tarkoin selittää sitä tässä palstalla, että miksi se tukikohta olisi hyvä olla siinä, mutta voithan itsekkkin asiaa tutkia. Ja voisihan tuosta VT12/Hollolankatu kohdalta lähteä linja myöskin torille päin, Aleksanterin kadulle. Ja kyllä ratikka voisi puikkelehtia ympäriinsä Lahtea. Onhan täällä 750as./km2. Ihan tarpeeksi tiheästi asutettua on. En jaksa Lahdesta kuvia laittaa parempi, ettö tutkitte Lahtea vaikka Google Mapsillä tai vois sitä laittaakkin kuvia jos haluutte.

  5. #5

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3666

    oletus Vs: Lahteen raitiovaunuliikenne?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lahden seutu Näytä viesti
    En sanoisi, että tuo rautatieasema olisi syrjässä keskustasta. Vähän päälle 0,5km tuosta asemasta sijaitsee Lahden ydin eli Trio kauppakeskus.
    Kaupungissa jonkin verran aikaa viettäneenä sanoisin rautatieaseman olevan Lahdessa suunnileen yhtä kaukana liikekeskustasta kuin Kauppatori on Helsingissä. Eli vähän syrjässä.

    ---------- Viesti lisätty kello 22:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:30 ----------

    Helsingissä Stockmannilta Kauppatorille on muuten 0,8 km.

  6. #6
    Lahden seutu avatar
    Liittynyt
    08.02.2011
    Viestejä
    26

    oletus Vs: Lahteen raitiovaunuliikenne?

    Hmm, omasta mielestäni matka ei tunnu niin pitkältä, mutta kai se saattaa olla. Lahdessa saisi mennä niitä rautatielinjoja ympäriinsä. Ei sen tarvitse olla vain Salpakangas-PHKS-Rautatieasema-Ahtiala ja Renkomäen ABC-Prisma Laune-Rautatieasema-Trio-Sibbetalo-Prisma Holma. Linjoja pitäisi ehdottomasti mennä muuallakin, mutta ns. ratikkaliikenteen tukikohtana voisi olla Rautatieasema. NO, tää on tällästä unelmointia vain...saapa nähä, koska koittaa se päivä, että rupeaa Lahti kasaamaan ratikkalinjoja.

    ---------- Viesti lisätty kello 23:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:58 ----------

    Kuvia Lahdesta:

    http://lauri.1g.fi/joukkol/kuvat/061...enne273_01.jpg
    Uudenmaankatu, rautatiesillan kohdalta etelästä päin tultaessa, rautatieasema sijaitsee tuolla lännenpänä, ei näy siis kuvassa.

    http://lauri.1g.fi/joukkol/kuvat/061...enne311_01.jpg
    Uudenmaankatua Helsingin suuntaan.

    http://www.lahenlehti.net/wp-content/asemanseutu1.jpg
    Uudenmaankatua yöllä

    http://www.ess.fi/upload/image/2009/...aa41220587.jpg
    Ihana ruuhka Lahden keskustasta Renkomäkeen

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedost...7_in_Lahti.jpg
    Vesijärvenkatua Helsinkiin päin

    http://1.bp.blogspot.com/_7WjUymZ2L9...t_30122010.jpg
    Aleksanterinkatua, viimeinkin edes jonkinlainen kuva

    http://lh6.ggpht.com/_FmENyV3fvEc/TF...ksi_112008.jpg
    Aleksin ja Vesijärvenkadun risteyskohta

    http://picasaweb.google.com/lahden.k...81088501679810
    Sibbetalo tuolla noin

    http://picasaweb.google.com/lahden.k...80856816527474
    Vapaudenkatu, tori on tuolla jossain edessä päin

    http://picasaweb.google.com/lahden.k...88164869452066
    Lahti illalla..

    http://picasaweb.google.com/lahden.k...98208415502802
    Tori vappuna.

    http://picasaweb.google.com/lahden.k...98113460320098
    Satamaa

    http://www.a-klinikka.fi/lahti/imgs/.../1ulkokuva.jpg
    Hämeenkatua

    http://www.ess.fi/upload/image/2008/4/2/markkinat.jpg
    Rautatienkatu, joka on muutettu kävelykaduksi..

    http://www.lahti.fi/www/images.nsf/f...un%20valot.jpg
    Rautatienkatua asemalle päin

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedost...of_Finland.JPG
    Ja rautatieasema, ei tosin VT12 puolelta tämä kuva..

    http://i32.photobucket.com/albums/d2...s/IMG_5245.jpg
    Sibbetalolta pois päin

    http://i32.photobucket.com/albums/d2...s/5f6fe2ea.jpg
    Asemanseutu nykyään

    Parempia kuvia varmaan olisi mutten jaksanut etsiä ja silleen, mutta tutkikaa ite jne.
    Viimeisin muokkaaja Lahden seutu; 09.02.2011 kello 23:25. Syy: Muutoksia

  7. #7

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Lahteen raitiovaunuliikenne?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lahden seutu Näytä viesti
    Parempia kuvia varmaan olisi mutten jaksanut etsiä ja silleen, mutta tutkikaa ite jne.
    Google StreetView toimii.
    Viimeisin muokkaaja hmikko; 09.02.2011 kello 23:22.

  8. #8
    Lahden seutu avatar
    Liittynyt
    08.02.2011
    Viestejä
    26

    oletus Vs: Lahteen raitiovaunuliikenne?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Tonne liikenteen sekaan ratikat vaan, ei ne taida muualle mahtuu

  9. #9
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Lahteen raitiovaunuliikenne?

    Ainahan sitä unelmoida saa, ja täytyy! Ei muuten kukaan saisi mitään aikaiseksi. Mäkin unelmoin joskus sellaisesta kaistapäisyydestä, että Helsingissä olisi museoratikkaliikennettä avovaunuilla...

    750 asukasta / km2 ei vielä ole sellainen luku, joka perustelisi raitiotietä. Nyt en muista tarkalleen, mutta jotain yli 2000 asukasta / km2 on yleinen kannattavuusraja, olisikohan 2200 tai 2500? Mutta tämä ei vielä ole tyrmäys, sillä luku lasketaan radan (pysäkkien) vaikutuspiiristä. Jos tuo 750 on koko kaupungin keskiarvo, josta jätetään asumattomat korvet, järvet ym pois, niin kyllä Lahdesta saattaa löytyä korridori, jonne raitiotie sopisi. Sen korridorin vaan pitää olla riittävän suuri / pitkä, jotta rata kannattaa rakentaa.

    Jos Lahdesta on saatavilla asukastiheyttä kuvaava kartta, arviointi olisi jo aika helppoa. Siis sellainen, jossa kaupunki on jaettu pieniin ruutuihin, ja jokaisen ruudun asukasmäärää kuvataan vaikka eri väreillä.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  10. #10
    Lahden seutu avatar
    Liittynyt
    08.02.2011
    Viestejä
    26

    oletus Vs: Lahteen raitiovaunuliikenne?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Lahti on käsittääkseni kaupunkirakenteen puolesta poikkeuksellisen tiiviisti rakennettu. Vähän niinkuin Tampereella ja Kuopiossa Lahdessakin on maantieteellisistä syistä rakennettu tiivistä sinne minne on rakennettu ja jätetty osa alueista rakentamatta.

    Tampereella ja Kuopiossa ovat vesistöt ohjanneet kaupunkirakennetta. Lahdessa taas Vesijärvi, harjut ja rautatie ovat pitkään määritelleet asutuksen leviämistä.
    Juu, taitaapa Lahti olla tiivisti rakennettu Suomen mittakaavassa, mutta minun milestäni se ei ole tarpeeksi tiiviisti rakennettu silleen...on kyllä jotenkin typerää antaa esim. jollekin Kärkkäiselle joku miljoonan hehtaarin tontti Renkomäestä kun olisi se tontti löytynyt ihan jostain lähempääkin keskustaa ja Kärkkäiseen olisi voinut rakentaa enemmän kerroksia tuon laajan maankäytön sijaan. Lahdessa on juuri se ongelma, että nuo superhypermarketit syövät keskustan elämää. Ja tavallaan se, että Lahti on tiivisti rakennettu haittaa myös ratikkalinjojen tekemistä tai edes jonkinlaista suunnittelemista Lahteen. En oikeen usko, että porukka haluu ratikoita normaalin autoliikenteen sekaan...vaikka se olisi ihan ok.

    ---------- Viesti lisätty kello 23:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:44 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Ainahan sitä unelmoida saa, ja täytyy! Ei muuten kukaan saisi mitään aikaiseksi. Mäkin unelmoin joskus sellaisesta kaistapäisyydestä, että Helsingissä olisi museoratikkaliikennettä avovaunuilla...

    750 asukasta / km2 ei vielä ole sellainen luku, joka perustelisi raitiotietä. Nyt en muista tarkalleen, mutta jotain yli 2000 asukasta / km2 on yleinen kannattavuusraja, olisikohan 2200 tai 2500? Mutta tämä ei vielä ole tyrmäys, sillä luku lasketaan radan (pysäkkien) vaikutuspiiristä. Jos tuo 750 on koko kaupungin keskiarvo, josta jätetään asumattomat korvet, järvet ym pois, niin kyllä Lahdesta saattaa löytyä korridori, jonne raitiotie sopisi. Sen korridorin vaan pitää olla riittävän suuri / pitkä, jotta rata kannattaa rakentaa.

    Jos Lahdesta on saatavilla asukastiheyttä kuvaava kartta, arviointi olisi jo aika helppoa. Siis sellainen, jossa kaupunki on jaettu pieniin ruutuihin, ja jokaisen ruudun asukasmäärää kuvataan vaikka eri väreillä.
    No juu u, mistäköhän sellasen kartan löytäs...kyllä se ratikkaliikenne vois olla kannattavaa lahdessa vaikka ei ihan ylitettäisikään 2000as./km2 rajaa...täytyy vaan olla oikeanlainen linja joka menee kaikki lahden tärkeimmät paikat ympäri.

  11. #11

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Lahteen raitiovaunuliikenne?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Nyt en muista tarkalleen, mutta jotain yli 2000 asukasta / km2 on yleinen kannattavuusraja, olisikohan 2200 tai 2500? Mutta tämä ei vielä ole tyrmäys, sillä luku lasketaan radan (pysäkkien) vaikutuspiiristä.
    Muistaakseni saksalaisessa suunnitteluohjeessa mainittu luku on 2000 asukasta / km2, mikä enimmäkseen täyttyi ja osin ylittyi reilustikin Turun saksalaisilla konsulteilla teettämässä selvityksessä ensi vaiheen reittien osalta. Norrköping taitaa olla laskentatavasta riippuen väkiluvultaan Lahtea pienempi, mutta tosin ilmeisesti tuntuvasti tiheämpi, ehkäpä sen ansiosta, että raitiotiet ovat säilyneet siellä vuodesta 1904.

  12. #12
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Lahteen raitiovaunuliikenne?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lahden seutu Näytä viesti
    No juu u, mistäköhän sellasen kartan löytäs...kyllä se ratikkaliikenne vois olla kannattavaa lahdessa vaikka ei ihan ylitettäisikään 2000as./km2 rajaa...täytyy vaan olla oikeanlainen linja joka menee kaikki lahden tärkeimmät paikat ympäri.
    Nämähän ovat perus YKR-paikkatietoaineistoa, (C) Maanmittauslaitos.
    Sakari Kestinen

  13. #13
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Lahteen raitiovaunuliikenne?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lahden seutu Näytä viesti
    Noin sanonut runkolinjat voisivat olla Länsi-Itä: Salpakangas-PHKS-Rautatieasema-Ahtiala ja Etelä-Pohjoinen: Renkomäen ABC-Prisma Laune-Rautatieasema-Sibbetalo-Prisma Holma.
    Karttaa katsoessa näkisin mielenkiintoisena mahdollisuutena linkittää Loviisan ja Heinolan radat duoratikoilla mukaan tähän linjastoon. Kalustona voisi käyttää hybridivaunuja, jolloin kyseisille radoille ei tarvittaisi sähköistystä.

  14. #14

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Lahteen raitiovaunuliikenne?

    Duoratikka suoraan samalla laiturille kuin Z-juna olisi hyvä, keskustaan asemalta sitten vaikka vanhan satamaradan pätkän kautta. Vähäkäyttöistä rataahan menee mm. Heinolaan päin.

  15. #15
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Lahteen raitiovaunuliikenne?

    Lahdesta voisi noin näppituntumalta sanoa, että Lahdessa voisi olla jollakin tähtäimellä realistista toteuttaa 2-3 keskustasta lähiöihin ulottuvaa raitiolinjaa. Pitäisin kriteerinä, että haaralle keskustasta lähiöön pitäisi saada 10 - 20 000 asukasta ja keskimääräisen asukastiheyden linjan varressa olla noin 2000 as / linjakm 400-600 m säteellä linjasta.

    Alustavia arvioita on helppo laskeaLahden kaupunginosien tai tilastoalueiden väestömäärien perusteella. Tarkempaa paikkatietoa tai YKR-tietoa ei tarvitse yleiseen tarkasteluun. Tarkastelu kannattaa tehdä niin, että ensin katsoo väestömäärältään suurimmat aluekokonaisuudet ja sitten lähtee sovittamaan niille raitiotietä.

    Lahden tilastopalvelu
    Lahden tilastoalueet kartalle

    Lisäksi kannattaa ottaa huomioon suurimmat rakenteilla olevat ja kaavoituksessa olevat alueet.

    Lahden leveät kadut mahdollistavat suhteellisen helposti raitiotien toteuttamisen katutilaan omille kaistoilleen.

    Lahden osalta pitäisin kyllä viisaana kehityspolkuna, että ensin toteutettaisiin päälinjoille 10 minuutin välein telibussilla liikennöitävät runkolinjat ja raitiotie vasta kun matkamäärät oltaisiin saatu kasvuun niin, että bussin vetovoima ja kapasiteetti ei riitä.

    Monella seudulla, jolla on nykyisin pelkästään siirtymäkauden sopimuksin ajettavaa bussiliikennettä, on käynyt niin, että kun joukkoliikenteen käyttäjämääriä on arvioitu nykyisen alhaisen matkamäärän perusteella, raideliikennettä ei saada ollenkaan kannattamaan, kun taas jos oletettaisiin matkustuksen tasoksi edes Turun tai Tampereen nykytaso, liikennöintikulut saataisiin katettua lipputuloilla ja muut hyödyt olisivat kohtuullisessa suhteessa investointiin.

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Junaliikenne Lahteen jälleen käynnissä
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 17.09.2010, 15:20
  2. HSL: Z-juna Helsingistä Lahteen 14.17 peruttu
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 17.09.2010, 13:30
  3. Blackpoolin raitiovaunuliikenne
    kirjoittanut Compact foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 24
    Viimeisin viesti: 20.02.2006, 18:39

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •