Lahteen raitiovaunuliikenne?

Liittynyt
8 Helmikuu 2011
Viestit
26
Omasta mielestäni se voisi olla kannattavaa ja mukavampi+parempi liikkumismuoto Lahdessa kuin nämä pskaset bussit mitä täällä nyt on...:icon_frown: Noin sanonut runkolinjat voisivat olla Länsi-Itä: Salpakangas-PHKS-Rautatieasema-Ahtiala ja Etelä-Pohjoinen: Renkomäen ABC-Prisma Laune-Rautatieasema-Sibbetalo-Prisma Holma. Nuo olisivat runkolinjat ja rautatieasemasta tulisi Lahden liikenteen solmukohta, jonne voisi siirtää myöskin aivan kaiken Lahteen liittyvän bussiliikenteen. Bussihomma toimisi niin, että rautatieaseman alle tulisi sellainen asema, jonne bussit menisivät hakemaan asikkaansa. Vanha linja-autoasema voitaisi purkaa ja tilalle tulisi jtn modernia ja hyödyllistä ja samantien voisi rakentaa sen Toriparkin. Mutta en tiedä miten tuo menisi keskustassa tuo linjajuttu. Mihin sinne ratikkalinjat mahtuisi vai laitetaanko autoliikenteen sekaan vai suljetaan jotkut kadut pelkästään ratikkaliikenteelle ja ihmisille?
 
Viimeksi muokattu:
Täältä Suomen Raitiotieseuran sivuilta voi lukea Lahden aiemmista raitiotiesuunnitelmista: http://www.raitio.org/historia/lahti/lahti.htm

Kun en kaupunkia kovin hyvin tunne, on paha sanoa, olisiko ratikoille edellytyksiä. Asukasluvun puolesta yksi linja voisi mennäkin, mutta enemmän tuo on kiinni siitä, miten hajallaan asutus on.

Mutta rautatieasema kai on aika syrjässä keskustasta, eikös tori siinä Aleksanterinkadun luona olisi ennemminkin luonnollinen solmukohta?
 
Lahti on käsittääkseni kaupunkirakenteen puolesta poikkeuksellisen tiiviisti rakennettu. Vähän niinkuin Tampereella ja Kuopiossa Lahdessakin on maantieteellisistä syistä rakennettu tiivistä sinne minne on rakennettu ja jätetty osa alueista rakentamatta.

Tampereella ja Kuopiossa ovat vesistöt ohjanneet kaupunkirakennetta. Lahdessa taas Vesijärvi, harjut ja rautatie ovat pitkään määritelleet asutuksen leviämistä.
 
En sanoisi, että tuo rautatieasema olisi syrjässä keskustasta. Vähän päälle 0,5km tuosta asemasta sijaitsee Lahden ydin eli Trio kauppakeskus. Olisi muutenkin kätevämpää, että tuo ratikkaliikenteen keski/tukikohta olisi rautatieasemalla. En osaa tarkoin selittää sitä tässä palstalla, että miksi se tukikohta olisi hyvä olla siinä, mutta voithan itsekkkin asiaa tutkia. Ja voisihan tuosta VT12/Hollolankatu kohdalta lähteä linja myöskin torille päin, Aleksanterin kadulle. Ja kyllä ratikka voisi puikkelehtia ympäriinsä Lahtea. Onhan täällä 750as./km2. Ihan tarpeeksi tiheästi asutettua on. En jaksa Lahdesta kuvia laittaa parempi, ettö tutkitte Lahtea vaikka Google Mapsillä tai vois sitä laittaakkin kuvia jos haluutte.
 
En sanoisi, että tuo rautatieasema olisi syrjässä keskustasta. Vähän päälle 0,5km tuosta asemasta sijaitsee Lahden ydin eli Trio kauppakeskus.

Kaupungissa jonkin verran aikaa viettäneenä sanoisin rautatieaseman olevan Lahdessa suunnileen yhtä kaukana liikekeskustasta kuin Kauppatori on Helsingissä. Eli vähän syrjässä.

---------- Viesti lisätty kello 22:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:30 ----------

Helsingissä Stockmannilta Kauppatorille on muuten 0,8 km.
 
Hmm, omasta mielestäni matka ei tunnu niin pitkältä, mutta kai se saattaa olla. Lahdessa saisi mennä niitä rautatielinjoja ympäriinsä. Ei sen tarvitse olla vain Salpakangas-PHKS-Rautatieasema-Ahtiala ja Renkomäen ABC-Prisma Laune-Rautatieasema-Trio-Sibbetalo-Prisma Holma. Linjoja pitäisi ehdottomasti mennä muuallakin, mutta ns. ratikkaliikenteen tukikohtana voisi olla Rautatieasema. NO, tää on tällästä unelmointia vain...saapa nähä, koska koittaa se päivä, että rupeaa Lahti kasaamaan ratikkalinjoja.

---------- Viesti lisätty kello 23:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:58 ----------

Kuvia Lahdesta:

http://lauri.1g.fi/joukkol/kuvat/061004/lahdenliikenne273_01.jpg
Uudenmaankatu, rautatiesillan kohdalta etelästä päin tultaessa, rautatieasema sijaitsee tuolla lännenpänä, ei näy siis kuvassa.

http://lauri.1g.fi/joukkol/kuvat/061004/lahdenliikenne311_01.jpg
Uudenmaankatua Helsingin suuntaan.

http://www.lahenlehti.net/wp-content/asemanseutu1.jpg
Uudenmaankatua yöllä

http://www.ess.fi/upload/image/2009/2/16/avaa41220587.jpg
Ihana ruuhka Lahden keskustasta Renkomäkeen

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Regional_road_167_in_Lahti.jpg
Vesijärvenkatua Helsinkiin päin

http://1.bp.blogspot.com/_7WjUymZ2L90/TSDpgSiIjiI/AAAAAAAAIrs/9yB6ZHaBhJ8/s1600/Aleksi_Lahti_Trio_jouluvalot_30122010.jpg
Aleksanterinkatua, viimeinkin edes jonkinlainen kuva

http://lh6.ggpht.com/_FmENyV3fvEc/TFu5ymE83vI/AAAAAAAAJI4/mXON3mHyES8/Aleksi_112008.jpg
Aleksin ja Vesijärvenkadun risteyskohta

http://picasaweb.google.com/lahden.kuvapankki/KuviaLahdesta#5226481088501679810
Sibbetalo tuolla noin

http://picasaweb.google.com/lahden.kuvapankki/KuviaLahdesta#5226480856816527474
Vapaudenkatu, tori on tuolla jossain edessä päin

http://picasaweb.google.com/lahden.kuvapankki/KuviaLahdesta#5332588164869452066
Lahti illalla..

http://picasaweb.google.com/lahden.kuvapankki/KuviaLahdesta#5502198208415502802
Tori vappuna.

http://picasaweb.google.com/lahden.kuvapankki/KuviaLahdesta#5502198113460320098
Satamaa

http://www.a-klinikka.fi/lahti/imgs/sivukuvat/1ulkokuva.jpg
Hämeenkatua

http://www.ess.fi/upload/image/2008/4/2/markkinat.jpg
Rautatienkatu, joka on muutettu kävelykaduksi..

http://www.lahti.fi/www/images.nsf/files/cb074c4a594179d5c2256f660026d01c/$file/resize%20of%20rautatienkadun%20valot.jpg
Rautatienkatua asemalle päin

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Railway_station_in_Lahti_of_Finland.JPG
Ja rautatieasema, ei tosin VT12 puolelta tämä kuva..

http://i32.photobucket.com/albums/d23/tomihermes/IMG_5245.jpg
Sibbetalolta pois päin

http://i32.photobucket.com/albums/d23/tomihermes/5f6fe2ea.jpg
Asemanseutu nykyään

Parempia kuvia varmaan olisi mutten jaksanut etsiä ja silleen, mutta tutkikaa ite jne.
 
Viimeksi muokattu:
Ainahan sitä unelmoida saa, ja täytyy! Ei muuten kukaan saisi mitään aikaiseksi. Mäkin unelmoin joskus sellaisesta kaistapäisyydestä, että Helsingissä olisi museoratikkaliikennettä avovaunuilla... ;)

750 asukasta / km2 ei vielä ole sellainen luku, joka perustelisi raitiotietä. Nyt en muista tarkalleen, mutta jotain yli 2000 asukasta / km2 on yleinen kannattavuusraja, olisikohan 2200 tai 2500? Mutta tämä ei vielä ole tyrmäys, sillä luku lasketaan radan (pysäkkien) vaikutuspiiristä. Jos tuo 750 on koko kaupungin keskiarvo, josta jätetään asumattomat korvet, järvet ym pois, niin kyllä Lahdesta saattaa löytyä korridori, jonne raitiotie sopisi. Sen korridorin vaan pitää olla riittävän suuri / pitkä, jotta rata kannattaa rakentaa.

Jos Lahdesta on saatavilla asukastiheyttä kuvaava kartta, arviointi olisi jo aika helppoa. Siis sellainen, jossa kaupunki on jaettu pieniin ruutuihin, ja jokaisen ruudun asukasmäärää kuvataan vaikka eri väreillä.
 
Lahti on käsittääkseni kaupunkirakenteen puolesta poikkeuksellisen tiiviisti rakennettu. Vähän niinkuin Tampereella ja Kuopiossa Lahdessakin on maantieteellisistä syistä rakennettu tiivistä sinne minne on rakennettu ja jätetty osa alueista rakentamatta.

Tampereella ja Kuopiossa ovat vesistöt ohjanneet kaupunkirakennetta. Lahdessa taas Vesijärvi, harjut ja rautatie ovat pitkään määritelleet asutuksen leviämistä.

Juu, taitaapa Lahti olla tiivisti rakennettu Suomen mittakaavassa, mutta minun milestäni se ei ole tarpeeksi tiiviisti rakennettu silleen...on kyllä jotenkin typerää antaa esim. jollekin Kärkkäiselle joku miljoonan hehtaarin tontti Renkomäestä kun olisi se tontti löytynyt ihan jostain lähempääkin keskustaa ja Kärkkäiseen olisi voinut rakentaa enemmän kerroksia tuon laajan maankäytön sijaan. Lahdessa on juuri se ongelma, että nuo superhypermarketit syövät keskustan elämää. Ja tavallaan se, että Lahti on tiivisti rakennettu haittaa myös ratikkalinjojen tekemistä tai edes jonkinlaista suunnittelemista Lahteen. En oikeen usko, että porukka haluu ratikoita normaalin autoliikenteen sekaan...vaikka se olisi ihan ok.

---------- Viesti lisätty kello 23:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:44 ----------

Ainahan sitä unelmoida saa, ja täytyy! Ei muuten kukaan saisi mitään aikaiseksi. Mäkin unelmoin joskus sellaisesta kaistapäisyydestä, että Helsingissä olisi museoratikkaliikennettä avovaunuilla... ;)

750 asukasta / km2 ei vielä ole sellainen luku, joka perustelisi raitiotietä. Nyt en muista tarkalleen, mutta jotain yli 2000 asukasta / km2 on yleinen kannattavuusraja, olisikohan 2200 tai 2500? Mutta tämä ei vielä ole tyrmäys, sillä luku lasketaan radan (pysäkkien) vaikutuspiiristä. Jos tuo 750 on koko kaupungin keskiarvo, josta jätetään asumattomat korvet, järvet ym pois, niin kyllä Lahdesta saattaa löytyä korridori, jonne raitiotie sopisi. Sen korridorin vaan pitää olla riittävän suuri / pitkä, jotta rata kannattaa rakentaa.

Jos Lahdesta on saatavilla asukastiheyttä kuvaava kartta, arviointi olisi jo aika helppoa. Siis sellainen, jossa kaupunki on jaettu pieniin ruutuihin, ja jokaisen ruudun asukasmäärää kuvataan vaikka eri väreillä.

No juu u, mistäköhän sellasen kartan löytäs...kyllä se ratikkaliikenne vois olla kannattavaa lahdessa vaikka ei ihan ylitettäisikään 2000as./km2 rajaa...täytyy vaan olla oikeanlainen linja joka menee kaikki lahden tärkeimmät paikat ympäri.
 
Nyt en muista tarkalleen, mutta jotain yli 2000 asukasta / km2 on yleinen kannattavuusraja, olisikohan 2200 tai 2500? Mutta tämä ei vielä ole tyrmäys, sillä luku lasketaan radan (pysäkkien) vaikutuspiiristä.

Muistaakseni saksalaisessa suunnitteluohjeessa mainittu luku on 2000 asukasta / km2, mikä enimmäkseen täyttyi ja osin ylittyi reilustikin Turun saksalaisilla konsulteilla teettämässä selvityksessä ensi vaiheen reittien osalta. Norrköping taitaa olla laskentatavasta riippuen väkiluvultaan Lahtea pienempi, mutta tosin ilmeisesti tuntuvasti tiheämpi, ehkäpä sen ansiosta, että raitiotiet ovat säilyneet siellä vuodesta 1904.
 
No juu u, mistäköhän sellasen kartan löytäs...kyllä se ratikkaliikenne vois olla kannattavaa lahdessa vaikka ei ihan ylitettäisikään 2000as./km2 rajaa...täytyy vaan olla oikeanlainen linja joka menee kaikki lahden tärkeimmät paikat ympäri.

Nämähän ovat perus YKR-paikkatietoaineistoa, (C) Maanmittauslaitos.
 
Noin sanonut runkolinjat voisivat olla Länsi-Itä: Salpakangas-PHKS-Rautatieasema-Ahtiala ja Etelä-Pohjoinen: Renkomäen ABC-Prisma Laune-Rautatieasema-Sibbetalo-Prisma Holma.

Karttaa katsoessa näkisin mielenkiintoisena mahdollisuutena linkittää Loviisan ja Heinolan radat duoratikoilla mukaan tähän linjastoon. Kalustona voisi käyttää hybridivaunuja, jolloin kyseisille radoille ei tarvittaisi sähköistystä.
 
Duoratikka suoraan samalla laiturille kuin Z-juna olisi hyvä, keskustaan asemalta sitten vaikka vanhan satamaradan pätkän kautta. Vähäkäyttöistä rataahan menee mm. Heinolaan päin.
 
Lahdesta voisi noin näppituntumalta sanoa, että Lahdessa voisi olla jollakin tähtäimellä realistista toteuttaa 2-3 keskustasta lähiöihin ulottuvaa raitiolinjaa. Pitäisin kriteerinä, että haaralle keskustasta lähiöön pitäisi saada 10 - 20 000 asukasta ja keskimääräisen asukastiheyden linjan varressa olla noin 2000 as / linjakm 400-600 m säteellä linjasta.

Alustavia arvioita on helppo laskeaLahden kaupunginosien tai tilastoalueiden väestömäärien perusteella. Tarkempaa paikkatietoa tai YKR-tietoa ei tarvitse yleiseen tarkasteluun. Tarkastelu kannattaa tehdä niin, että ensin katsoo väestömäärältään suurimmat aluekokonaisuudet ja sitten lähtee sovittamaan niille raitiotietä.

Lahden tilastopalvelu
Lahden tilastoalueet kartalle

Lisäksi kannattaa ottaa huomioon suurimmat rakenteilla olevat ja kaavoituksessa olevat alueet.

Lahden leveät kadut mahdollistavat suhteellisen helposti raitiotien toteuttamisen katutilaan omille kaistoilleen.

Lahden osalta pitäisin kyllä viisaana kehityspolkuna, että ensin toteutettaisiin päälinjoille 10 minuutin välein telibussilla liikennöitävät runkolinjat ja raitiotie vasta kun matkamäärät oltaisiin saatu kasvuun niin, että bussin vetovoima ja kapasiteetti ei riitä.

Monella seudulla, jolla on nykyisin pelkästään siirtymäkauden sopimuksin ajettavaa bussiliikennettä, on käynyt niin, että kun joukkoliikenteen käyttäjämääriä on arvioitu nykyisen alhaisen matkamäärän perusteella, raideliikennettä ei saada ollenkaan kannattamaan, kun taas jos oletettaisiin matkustuksen tasoksi edes Turun tai Tampereen nykytaso, liikennöintikulut saataisiin katettua lipputuloilla ja muut hyödyt olisivat kohtuullisessa suhteessa investointiin.
 
Takaisin
Ylös