Eri maissa kun kiertää ja katselee raitiovaununkuljettajien ulkoista olemusta niin jää miettimään mistä kulttuurierot ja sitä kautta ammatin arvostus vaihtelee.
Kotoisessa Helsingissä koulutetaan vuosittain aika paljon uusia kuljettajia, mutta ilmeisesti vaihtuvuus on kuitenkin suuri. Ulkoisesti kyljettajat ovat yleensä kotimaan kasvatteja, virkapuku on siisti ja käytännöllinen mutta vaatisi kyllä täydellisen uudistamisen arvostetumpaan malliin. Pelkästään tummempi väri jo vaikuttaisi. VR on onnistunut melko hyvin asusteissa.
Tallinnassa taitaa melkein kaikki olla naisia ja epäilempä että ovat taustaltaan venäjänkielisiä, miehiä ei ole, virkapukua ei ole.
Tukholma, Ruotsalaiseen tapaan riikinruotsalaisia miehiä hienoissa kostyymeissa.
Saksa, Sveitsi, perinteisesti miesten ammatti, vanhempaa tyylikästä herrasmiestä.
samoin mielestäni Prahassa.
Italiassa alkaa sitten taasen näkyä etelä euroopan tavat, mutta miesten ammatti.
Elikkä mitä pitäisi tehdä jotta ammattia arvostettaisiin enemmän siten kuin vanhoissa kuvissakin kuultaa.
Kotoisessa Helsingissä koulutetaan vuosittain aika paljon uusia kuljettajia, mutta ilmeisesti vaihtuvuus on kuitenkin suuri. Ulkoisesti kyljettajat ovat yleensä kotimaan kasvatteja, virkapuku on siisti ja käytännöllinen mutta vaatisi kyllä täydellisen uudistamisen arvostetumpaan malliin. Pelkästään tummempi väri jo vaikuttaisi. VR on onnistunut melko hyvin asusteissa.
Tallinnassa taitaa melkein kaikki olla naisia ja epäilempä että ovat taustaltaan venäjänkielisiä, miehiä ei ole, virkapukua ei ole.
Tukholma, Ruotsalaiseen tapaan riikinruotsalaisia miehiä hienoissa kostyymeissa.
Saksa, Sveitsi, perinteisesti miesten ammatti, vanhempaa tyylikästä herrasmiestä.
samoin mielestäni Prahassa.
Italiassa alkaa sitten taasen näkyä etelä euroopan tavat, mutta miesten ammatti.
Elikkä mitä pitäisi tehdä jotta ammattia arvostettaisiin enemmän siten kuin vanhoissa kuvissakin kuultaa.