Fredan ratikka

Liittynyt
31 Tammikuu 2006
Viestit
2,686
Östersundom-sekoilun keskellä jotain järkevääkin työn alla.
KSV sanoi:
Nyt suunnitellaan eteläisen kantakaupungin joukkoliikenteen tulevaisuutta

Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto toivoo asukkailta ja yrityksiltä näkemyksiä eteläisen kantakaupungin joukkoliikenteen tulevaisuudesta. Virasto laatii selvitystä, jossa hahmotellaan Kampin ja Kaivokadun eteläpuolisia alueita palvelevaa joukkoliikennelinjastoa. Erityisesti tarkastellaan aluetta Bulevardin eteläpuolella.

Yksi selvityksen keskeinen kysymys on se, pitäisikö Merisataman ja ydinkeskustan välinen joukkoliikenne hoitaa bussilla vai jatketaanko raitiotietä Kirurgilta Merikadulle. Yhtenä vaihtoehtona on tutkittu myös kutsuohjattua joukkoliikennelinjaa, joka täydentäisi jo nykyisissä kehittämissuunnitelmissa olevia ja tulevina vuosina toteutettavia linjoja.

Raitiotie Fredan keskiosalle?

Toinen iso suunnittelukysymys on raitiotien rakentaminen Fredrikinkadulle Kampin ja Bulevardin välille. Selvityksen alustavien tulosten perusteella raitiotien rakentaminen vaikuttaa perustellulta: liikennemallien mukaan raitiotielle olisi selvästi kysyntää. Raitiotien toteuttaminen vaatisi joko Fredrikinkadun kaksisuuntaistamista tai toisen ajokaistan poistamista, kuten kadun eteläosalla on tehty. Eirasta alkava linja voisi jatkua Töölön kautta joko Pasilaan tai Munkkivuoreen. Raitiolinja korvaisi nykyiset bussilinjat 14 ja 14B Kampin eteläpuolella.

Lisäksi selvityksessä on tutkittu Hernesaareen suunnitellun raitiotien kytkeytymistä eteläisen Helsingin tulevaan raitiotielinjastoon.
http://www.hel.fi/hki/Ksv/fi/Uutiset/etel_kantak_joukkoliikenne

Minä sanoisin äkkiseltään tietenkin että sekä että
7 Hernesaari - Freda - Pasila - Messukeskus - Käpylä
1 Ilmala - Pasila - Kurvi - Senaatintori - Bulevardi - Freda - Munkkivuori
 
No uutinehan on itsestään selvyys kaikille raitiovaunujen kehitysraportteja seuranneille.

Fredan rataa tarvitaan etenkin Töölön suuntaa meneville linjoille kuten kolmoselle sekä vitoselle (Muvu). Nyt kun kaiketi aika pitkälle asti on jo suunniteltu Topeliuksen kadun radan rakentaminen aivan muutaman vuoden sisällä on tämä luonnollinen ja välttämätön jatke rinnakkaisreitin rakentamiselle Manskua ajatellen.

Kirran radan jatkeessa Eiran suuntaan on otettava huomioon etenkin Hernesaaren liikenne.

Lähinnä ihmettelen mitä on tapahtunut, kun tähän asti ratiovaunulaajennushankkeiden suunnittelu määrätyillä alueilla on ollut aika pysähdyksissä sarvijaakko-keskustelun ansiosta.
 
Viimeksi muokattu:
Hienoa ammattimaista työtä ovat pojat tehneet.
Vai kutsubussi ratikan vaihtoehtona :lol: Ei kai kukaan tosissaan .... halua.

Esityksestä saa hyvän käsityksen tulevaisuuden linjoista.
Olisin kaivannut vielä Kalasataman ratikan jatkon Pasilasta Meilahteen ja samalla 58B lopetuksen
 
Tuossa kartassa on etelässä linjoja noiden laajennusten jälkeen aika tolkuttomasti. Mutta tuossa ei ole vielä vedetty rukseja ykkösen yli telakkakadun osalta eikä kolmosiakaan ole vielä katkottu.

Isompaa linjastoremonttia tarvittaisiin. Mutta ensin pitää saada rakennettua lisää rataa.
 
Myös yölinjat pitää miettiä uudelleen !
Toimisiko ratikka yön runkolinjana, kuten ehdotin (hieman väärässä ketjussa;))

Eteläisestä kantakaupungista pitäisi olla yksi linja Itä-Helsinkiin. 16 on tällä hetkellä se linja, mutta ei kulje kovinkaan Merisataman, Merikadun ja Kaivopuiston läheltä. Myöskin Hietalahden torin lähiseudulta, kuten Bulevardilta, vaihdotta ei itään pääse. Tai pienen kävelyn jälkeen kyllä. Saisi kulkea useamman kadun kautta, miksei samalla korvaten linjan h14 Kamppia eteläisemmän osuuden:
 

Liitetiedostot

  • h16.jpg
    h16.jpg
    150 KB · Lukukerrat: 494
Tähän liittyen ihan mielenkiintoinen laskuharjoitus olisi Jokeri Fredalle. Eli mitä jos Pasilan ja/tai Munkkivuoren haarat olisivat Jokerin jatkoja?

Eli Munkkivuoren suuntaa voisi tarkastella niin että Jokeri jatkaakin Huopalahden asemalta Topeliuksenkatua ja Fredaa aina Hernesaareen saakka. Munkkivuoreen voi mennä haara tai jotain. Tämä sitten sekä tunneli että pintavaihtoehtona, tuo on kuitenkin lähes täysin uutta rataa eli ihan suurta kustannuseroa ei pitäisi olla. Vaihtoehdossa tunneliin Paciuksenkadun rinteessä ja Töölön metron varauksia Kamppiin. Siitä sitten joko tunnelissa Punavuoreen, tai jos se vaan suinkin onnistuisi niin pintaan ennen sitä.

Sama Pasilan suuntaan. Jokeri Oulunkylän asemalta joka Käpylän läpi tai Kustaa Vaasankatu - Vallilanlaakso. Pasilasta sitten Nordenskiöldinkatua josta tunnelliin tai pinnassa.
 
Tähän liittyen ihan mielenkiintoinen laskuharjoitus olisi Jokeri Fredalle. Eli mitä jos Pasilan ja/tai Munkkivuoren haarat olisivat Jokerin jatkoja?

Mielestäni luonnollisin haarautuminen olisi Leppävaaran lähdöstä Pajamäen aseman jälkeen Huopalahdentielle ja siinä yhtyisi Munkkivuoren ostokeskuksen luona Munkkivuoren rataan. Ei tarvisi rataa kuin n. kilometri lisää vihdintien ympyrästä.
Näin tulisi nopea yhteys Leppävaaran asemalta via Meilahti jota Pajamäkiläiset ja Pitskun väki myös käyttäisi.

Mutta tuo ei nyt ole Etelä-Helsinkiä
 
Mielestäni luonnollisin haarautuminen olisi Leppävaaran lähdöstä Pajamäen aseman jälkeen Huopalahdentielle ja siinä yhtyisi Munkkivuoren ostokeskuksen luona Munkkivuoren rataan. Ei tarvisi rataa kuin n. kilometri lisää vihdintien ympyrästä.
Näin tulisi nopea yhteys Leppävaaran asemalta via Meilahti jota Pajamäkiläiset ja Pitskun väki myös käyttäisi.

Mutta tuo ei nyt ole Etelä-Helsinkiä
No ei se varmaan Etelä-Helsinkiläisiä haittaisikaan jos pääsisi suoraan Pitäjänmäelle ja Leppävaaraan. Väittäisin vaan äkkiseltään että Huopalahden asemalta (vaihto) tulee enemmän matkustajia ja muutenkin Jokerin kysyntä on itäpainotteinen.

Mitenköhän muuten on, mikä olisi nopein ja kätevin esimerkiksi välillä Myyrmäki - Bulevardi:
a) Rautatieasemalle kutosella ja vaihto junaan, vai
b) Ratikkalla X Fredan ja Topeliuksenkadun kautta Pasilaan ja vaihto junaan, vai
c) Ratikalla Y Freda - Huopalahdentie ja Huopalahden asemalla vaihto junaan?

C on noin 2 - 3 km pidempi kuin b, mutta vähän nopeampi noin äkkiseltään ja vaihto on Huopalahdessa lyhyempi kävely.
 
Mitenköhän muuten on, mikä olisi nopein ja kätevin esimerkiksi välillä Myyrmäki - Bulevardi:
a) Rautatieasemalle kutosella ja vaihto junaan, vai
b) Ratikkalla X Fredan ja Topeliuksenkadun kautta Pasilaan ja vaihto junaan, vai
c) Ratikalla Y Freda - Huopalahdentie ja Huopalahden asemalla vaihto junaan?

d) Kävely Pisaran keskusta-asemalle ja juna. :)

No, vähän riippuu millä kohdalla Bulevardia ollaan kannattaako ratikkaa käyttää.
 
Mitenköhän muuten on, mikä olisi nopein ja kätevin esimerkiksi välillä Myyrmäki - Bulevardi:
a) Rautatieasemalle kutosella ja vaihto junaan, vai
b) Ratikkalla X Fredan ja Topeliuksenkadun kautta Pasilaan ja vaihto junaan, vai
c) Ratikalla Y Freda - Huopalahdentie ja Huopalahden asemalla vaihto junaan?

Itse käyn viikonloppuisin töissä Bulevardin alkupäässä ja tulen juuri Myyrmäestä, kaikkein nopein yhteys on juna+kävely Kaivopihan läpi ellei sopivaa ratikkaa satu juuri tulemaan Rautatieaseman pysäkille. Itse asiassa testasin kerran olenko kävellen nopeammin Bulevardin Erottajan pysäkillä kuin ratikka. Lähdin kävelemään samaan aikaan Rautatieaseman pysäkiltä kun ysin ratikka seisoi pysäkillä, Kaivopihan kautta oikaisemalla olin Erottajan pysäkillä samaan aikaan ratikan kanssa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
d) Kävely Pisaran keskusta-asemalle ja juna. :)

No, vähän riippuu millä kohdalla Bulevardia ollaan kannattaako ratikkaa käyttää.
:)
Sanotaan sitten Fredalta, mun pointti on oikeastaan että tuo väli on joka tapauksessa aikaa vievä menee sitten ratikalla tai kävellen.

Itse käyn viikonloppuisin töissä Bulevardin alkupäässä ja tulen juuri Myyrmäestä, kaikkein nopein yhteys on juna+kävely kaivopihan läpi ellei sopivaa ratikkaa satu juuri tulemaan Rautatieaseman pysäkille, itse asiassa testasin kerran olenko kävellen nopeammin Bulevardin Erottajan pysäkillä kuin ratikka, lähdin kävelemään samaan aikaan Rautatieaseman pysäkiltä kun ysin ratikka seisoi pysäkillä, kaivopihan kautta oikaisemalla olin Erottajan pysäkillä samaan aikaan ratikan kanssa.
Kauan sulla kestää kävellä asemalta, siis laiturilta?

Se mitä mietin, ja mitataan selkeyden vuoksi Huopalahden asemalta:
a) 9 min junalla + kävely + kutonen/kävely 10-- 15 min, sanotaan 20 - 25 min.
b) Bulevardi - Pasila varmaan menisi ratikalle jotain karvan alle 20 min, kävelyt laiturille päälle 2 - 3 min ja Huopalahteen 4 min, olisiko 25 min?
c) suora ratikka huopalahteen jotain 25 min plus kävely laiturille.

Nopeusjärjestys joo a, b, c mutta erot on aika pienet ja tuossa vaihtoehdossa c tulee selkeästi vähiten kävelyä.
 
Kauan sulla kestää kävellä asemalta, siis laiturilta?

Asemalaiturilta Kaivokadun ratikkapysäkille kävelee reippaalla kävelyvauhdilla pari minuuttia, Rautatieaseman pysäkiltä Bulevardille, Erottajan kulmaan kävelee n.5-7 min.
 
Terveisiä vaan Laiturin tilaisuudesta.
Late piti asiantuntevan kalvosulkeisen.
Yleisöä oli ehkä vajaa sata ja suurin osa ratikkavastustajia.
Niinhän se yleensä meneekin, että vastustajat osallistuvat tilaisuuksiin ja
muut ovat hiljaa.

Halvemmaksi tulee kun sinne ei mitään linjastoa rakenneta.
Kovasti haikailivat bussi 17 perään.
 
Takaisin
Ylös