Raitiovaunuhavaintoja - toukokuu 2011

NS

Liittynyt
26 Tammikuu 2006
Viestit
398
2.5.2011 havaittu MLNRV 103 linjalla 4, siis pidennettynä.
 
Välipalalista: (numero / viimeksi linjalla NrII-vaununa / ensimmäinen kerta linjalla MLNRV-vaununa)
  • 71 / 14.09.2010 v.26 @3BT / 31.12.10 v.61 @6/8
  • 72 / 26.8.2010 v.48 @4T / 5.1.2011 v.1 @1A
  • 73 / 25.6.2010 v.62 @6/8 / 10.12.2010 v.86 @9
  • 74 / 4.5.2010 v.158 @6/8 / 20.12.2010 v.173 @7B
  • 75 / 22.10.2010 v.38 @3BT / 16.1.2011 v.37 @3BT
  • 76 / 15.12.2008 v.64 @6/8 / 29.5.2009 v.164 @6/8
  • 77 / 7.11.2009 v.25 @3BT / 17.2.2010 v.95 @10
  • 78 / N/A / N/A
  • 79 / N/A / N/A
  • 80 / 21.4.2006 v.75 @7B / 18.1.2007 v.158 @6
  • 81 / 23.4.2011 v.91 @10 / N/A
  • 82 / 18.11.2010 v.34 @3BT / 19.2.2011 v.75 @7A
  • 83 / 29.3.2011 v.91 @10 / N/A
  • 84 / 7.12.2009 v.42 @4 / 14.4.2010 v.164 @6/8
  • 85 / 2.9.2008 v.94 @10 / 28.1.2009 v.164 @6/8
  • 86 / 16.2.2009 v.140 @4 / 30.6.2009 v.58 @6/8
  • 87 / N/A / N/A
  • 88 / 7.3.2011 v.74 @7A / N/A
  • 89 / 8.12.2010 v.53 @6/8 / 16.3.2011 v.39 @3BT
  • 90 / 24.4.2010 v.26 @3BT / 14.8.2010 v.97 @10
  • 91 / 2.7.2009 v.25 @3BT / 3.11.2009 v.156 @6/8
  • 92 / N/A / N/A
  • 93 / 30.3.2010 v.158 @6/8 / 2.8.2010 v.64 @6/8
  • 94 / 10.6.2010 v.26 @3BT / 15.10.2010 v.55 @6/8
  • 95 / N/A / N/A
  • 96 / 11.5.2010 v.26 @3BT / 21.8.2010 v.82 @9
  • 97 / 8.2.2011 v.53 @6/8 / 3.5.2011 v.151 @6/8
  • 98 / 11.9.2009 v.193 @10 / 27.11.2009 v.74 @7A
  • 99 / 6.6.2009 v.177 @7B / 14.11.2009 v.62 @6/8
  • 100 / N/A / N/A
  • 101 / 12.4.2009 v.29 @3BT / 10.10.2009 v.64 @6/8
  • 102 / 21.4.2009 v.52 @6 / 26.9.2009 v.159 @6/8
  • 103 / 5.1.2011 v.59 @6/8 / (9.4.2011 tilausajo),11.4.2011 v.55 @6/8
  • 104 / 8.11.2010 v.191 @10 / 31.1.2011 v.105 @1A
  • 105 / 13.3.2010 v.175 @7B / 27.4.2010 v.141 @4
  • 106 / 1.2.2011 v.42 @4 / 23.4.2011 v.83 @9
  • 107 / 27.11.2009 v.141 @4 / 17.2.2010 v.102 @1A
  • 108 / 4.1.2010 v.97 @10 / 19.3.2010 v.93 @10
  • 109 / 27.5.2010 v.38 @3BT / 25.9.2010 v.93 @10
  • 110 / 4.10.2009 v.62 @6/8 / 11.12.2009 v.64 @6/8
  • 111 / 30.10.2009 v.198 @10 / 23.12.2009 v.165 @6/8
  • 112 / 15.10.2009 v.147 @4 / 8.12.2009 v.159 @6/8

Saksassa käyneet NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen Saksaa / ensimmäinen kerta linjalla Saksasta tulon jälkeen)
  • 32 / 15.01.2009 v.101 @1A / 27.11.2009 v.164 @6/8
  • 40 / 4.6.2009 v.2 @1A / 27.4.2010 v.62 @6/8
  • 41 / 14.1.2010 v.75 @7A / 4.11.2010 v.62 @6/8
  • 42 / 13.6.2008 @7B / 23.9.2009 v.58 @6/8
  • 44 / 6.11.2007 v.83 @7A / 22.1.2009 v.103 @1A
  • 52 / 25.5.2008 v.60 @6/8 / 31.7.2009 v.104 @1A
  • 54 / 24.3.2009 v.105 @1A / 8.2.2010 v.83 @7A
  • 55 / 30.3.2009 v.106 @1A / 27.3.2010 v.27 @3BT
  • 56 / 23.3.2010 v.174 @7B / 15.12.2010 v.102 @1A
  • 57 / 15.4.2010 v.59 @6/8 / 24.3.2011 v.102 @1A
  • 58 / 23.2.2009 v.85 @9 / 4.12.2009 v.38 @3BT
  • 59 / 14.9.2009 v.51 @6/8 / 20.7.2010 v.29 @3BT
  • 64 / 6.5.2010 v.171 @7B / N/A
  • 65 / 13.11.2009 v.77 @7A / 5.10.10 v.173 @7B
  • 66 / 17.8.2009 v.176 @7B / 29.6.2010 v.44 @4T
  • 69 / 13.9.2007 v.174 @7B / 10.8.2009 v.76 @7A
  • 70 / 13.6.2008 @1A / 15.10.2009 v.159 @6/8

Suomessa korjatut NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen TK / ensimmäinen kerta linjalla TK:sta tulon jälkeen)
  • 33 / 2.6.2005 v.155 @6 / 31.1.2006 v.163 @7A
  • 46 / 18.10.2005 v.103 @1A / 9.9.2006 v.62 @7A
  • 67 / 15.6.2006 v.85 @8 / 6.11.2007 v.102 @1A
 
Valmet-vaunussa 45 oli kokeeksi noin kymmenen vuotta keltahelmamaalaus. Sen se sai marraskuussa 1993, kun vaunu oli "plussauksessa" eli tyyppi muuttui NrI:stä NrI+:ksi.

Mutta milloinkas se keltahelma maalattiinkaan pois? En löydä tietoa painetun ja siten ainoan ikuisen tiedon lähteiltä, siis Raition uutispalstoilta. Lehtihän pitäisi olla kaiken ymmärrykseni mukaan tuollaisen tiedon ainoa ja kaikkein suositeltavin pysyvä dokumentaatiopaikka. Ehkä se on aikoinaan jäänyt epähuomiossa laittamatta lehteen? Onko joku tuon päiväyksen laittanut muistikirjaansa? Pelkkään miesmuistiin ei enää näin pitkän ajan jälkeen kannata kenenkään luottaa.
 
Valmet-vaunussa 45 oli kokeeksi noin kymmenen vuotta keltahelmamaalaus. Mutta milloinkas se keltahelma maalattiinkaan pois?

Poiminto Raitioseuran vanhalta uutissivulta
SRS sanoi:
NrI HKL 45 nähtiin tiistaina 16.11.2004 linjalla 4 täyskorjattuna ilman keltaista helman alaosaa. Näin yksi erikoisuus raitiovaunujemme värimaailmassa on jäänyt historiaan.
 
Poiminto Raitiotieseuran vanhalta uutissivulta

Kiitos Piirka! On siis Raitio-lehdenkin voittanut dokumentaatiopaikka - SRS:n www-uutissivut.

Löysin sitten saman kohdan itsekin SRS:n uutisarkistosivuilta antamasi vihjeen ansiosta hyvin helposti, ja havainnon on sinne näemmä lähettänyt Raitio-lehden päätoimittaja. Mutta voisihan tuollaiset "tärkeät" jutut kai olla ajallaan painettunakin, luulen ma.
 
Noin kymmenen vuotta on hyvin tyypillinen ikä vaunun maalaukselle, kuten myös esimerkiksi maalausurakka punaharmaasta viherkeltaiseen osoitti.
 
Vaunu 153 kantaa nykyään Samsungin mainosteippejä, havaittu Käpylässä 7.50.
 
Tänään klo 15:57 tuli Paciuksenkadun sillalla vastaan vaunu 33, jonka kaikissa neljässä rullakilvessä oli linjatunnus 5. Harmi, ettei sattunut kameraa mukaan. Joutuukohan vielä monta vuotta odottelemaan, ennen kuin näkee viitosen Paciuksenkadulla ihan vakituisesti?

Veikkaus: vaunu on lähtenyt 15:53 päätepysäkiltä ja oli menossa kohti Terminaalia. Kun rullakilvissä ei ole 4T:tä, niin siitä johtui tuo outo tunnus. Onko näin?
 
12.5.: päivällä Samsung, HKL 153 vuorossa 3 ja oppilas puikossa.
HKL 164, TUC, linjalla 7A.
HKL 2119 liikkeellä omin konein, tosin Koskelassa, mutta kuitenkin. On se vieläkin hengissä vaikka kaveri (2118) jo meni.
 
Samsung illalla klo 20 aikaan linjalla 10 oppilasajossa matkustajineen. Ei kovin tavallinen näky tuo manne-10. Ja Fazer samaan aikaan nelosella. Vielä harvinaisempaa.
 
Takaisin
Ylös