Matalia raitiovaunuja Tallinnaan

Oletteko nyt aivan varmoja siitä että Tallinna säilyttää maailman tappiin raitiotieverkollaan eksoottisen 1067 mm raideleveyden? Katsokaa esim tämän artikkelin http://www.hbl.fi/text/ekonomi/2011/5/5/w62993.php
kuvaa ja itse artikkelia. Kuvan vaunu on normaaliraiteinen, ja artikelissa lukee että linjaa 4 tullaan rakentamaan uudestaan ja että siihen tarvitaan EU-rahoitusta. Eli mistään pikkumuutoksista ei silloin liene kyse.
Höblän kuva on CAFin markkinointimateriaalia, eikä raideleveydellä ole mitään yhteyttä siihen, mitä Tallinnaan toimitetaan. Toisaalta artikkelin loppulause asettaa kyseenalaiseksi sen, onko CAF vaunujen toimittaja. Olisikohan niin, että jos Espanjan valtio maksaa päästöoikeudet raitiovaunuilla, Eestin valtion tai Tallinnan kaupungin ei tarvitse kilpailuttaa vaunuhankintaa, mutta Espanjan valtion täytyy. Tosin en epäile, etteikö kauppaa varmasti junailla espanjalaiselle valmistajalle. Se voi olla jopa laillisesti mahdollista asettaa kaupan ehdoksi.

Tallinnassa on kyllä suunniteltu leveäraiteisia raitioteitä. Eli 1520 tai 1524 mm:n raideleveyttä kiirustrammille eli pikaraitioteille. Mutta linjan 4 kanssa en usko raideleveysmuutoksen olevan mielekäs, koska se edellyttäisi kaksoisraideleveyttä keskustassa, jossa kiskotusta on juuri laajasti uusittu.

Antero
 
Antero on tietysti oikeassa siinä, ettei raitiovaunun sovittaminen uusiin olosuhteisiin korileveydenkään suhteen ole kovin vaativa prosessi. Syy, miksi edellinen lausuntoni oli niinkin skeptinen, johtui puhtaasti Trondheimin raitiotien pienestä koosta. Kirjoilla on yhdeksän vaunua, ja niistä oikeasti linjaliikennekelpoisia on suunnilleen kuusi vaunua. Koska Trondheimissa ei ole näköpiirissä raitiotien laajennusta (eikä onneksi myöskään lakkautusta), uudishankinta tulee aikanaan olemaan samassa kokoluokassa. Kuuden tai yhdeksän vaunun sarja on niin pieni, että sellaista varten haetaan vaunua, joka käy liikenteeseen sellaisenaan tai korkeintaan minimaalisin muutoksin. Tallinnan 15 vaunun hankinta olisi todennäköiseen Trondheimin ostokseen verrattuna varsinainen suurtilaus.

Olen Anteron kanssa samoilla linjoilla myös Tallinnan raideleveyden suhteen. Viimeksi 1520 mm oli esillä, kun Tallinnaan visioitiin Karlsruhen mallista TramTrain-ratkaisua. Ne suunnitelmat ovat kuitenkin unohtuneet, eikä raideleveyden muutokselle ole mitään järkevää syytä.
 
Takaisin
Ylös