Vanhojen vaunujen romuttaminen

yksityisomistuksessa esimerkiksi jäätelökioskina tai vastaavana, mikäli mitään muuta vaihtoehtoa ei ole.
No Turun torilla sellainen rassukka taitaa edelleen olla. Vai onko jo palanut ;)
En pidä sellaista vaihtoehtona. Parempi mieluummin sitten hävittää. Minullakin olisi pihalla tilaa 157:lle. Mutta eihän se ole vaihtoehto. Tännepä happanisi.
Jos kaupungilla ei ole halua säilyttää historiaansa elävästi, niin ei voi kuin myötähävetä.
Onneksi Stadi ei ole kulttuuripääkaupunki. Sillä sitä nimeä se ei ansaitsisi.
Kaupunginmuseon ratikkavarasto Hyrylässä on surullinen vitsi. Luulen, että pianaikaa saamme kuulla vaunujen "katoamisesta" sieltä. Ku ei ny voi mithän.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - toukokuu 2011

Vanhasta Wembeystä tulin juuri lukeneeksi, että se oli itse asiassa tarkoitettukin brittiläisen imperiumin näyttelyn ajan seisovaksi väliaikaiseksi rakennukseksi, joka piti purkaa 1925, mutta sai näköjään jatkoaikaa kiitettävät 78 vuotta purkamiseen asti vuoteen 2003. Yhdysvalloissa tietty pistetään urheiluareenoita sileäksi mennen tullen, jopa alle 20 vuoden ikäisiä, jos jollakulla on esittää rahakkaampi hanke tilalle. Taitaa tosin purkuinto olla laman aikana häviksissä.
Menee ohi varsinaisen aiheen, mutta en malta olla kommentoimatta - nähtyäni töllöstä eilisen jalkapallon mestareiden liigan ottelun FC Barcelona - Manchester United. Kyseisen hyvätasoisen ottelun tapahtumapaikkana oli "uusi" Wembleyn areena Lontoossa. Tuli vain mieleen, että Wembleyllä järjestetään edelleenkin ainoastaan kansainvälisiä jalkapallo-otteluita eli edellisen ottelun kaltaisten otteluiden lisäksi myös Englannin maajoukkueen pelejä. Mikään Valioliigassa pelaava lontoolaisjoukkue ei taida pelata kotiotteluitaan Wembleyllä? Jos kyseisellä areenalla järjestettäisiin enemmän jalkapallo-otteluita, niin olisiko stadionilla enemmän arvoa? Yhdysvalloissa nuo stadionit ovat yleensä jonkun seurajoukkueen omistamia, joten niillä lienee enemmän käyttöä ja hankkeen "kuoletus" on siten kaiketi nopeampaa...?
(Wembleyllä on aikojen saatossa järjestetty myös musiikkikonsertteja, mutta kuinka usein niitä nykyään onkaan?)
 
Kumman nyt romutuksen uhan alla olevista vaunuista säästäisit mieluummin (157 vai 320), jos olisi pakko valita?

Itse valitsisin Rattikarian eli 320, joka edustaa minulle ensimmäistä modernia raitiovaunutyyppiä Helsingissä.
 
Itse valitsisin samoilla perusteilla mahdollisimman erilaisen nykyaikaiseen verrattuna, kun noita nykyaikaisia ratikoita on matkustajia liikuttamassa reilut määrät.
 
Löytyisikö 157:lle ajokuntoista sen ajan perävaunua, Kaipiota tai vastaavaa.
Minusta nuo perävaunut ovat melko unohdettuja.
Ei taida ajokuntoisina olla kuin 505 teliperävaunu ja Stadin Ratikoiden avoperävaunu, yleisin käytetyin välimalliston edustaja puuttuu.
 
Löytyisikö 157:lle ajokuntoista sen ajan perävaunua, Kaipiota tai vastaavaa.
Ne mitä on, ovat Kaupunginmuseon omaisuutta ja Tuusulassa.
Museon kantahan on se, että vaunut happanee paikoilleen. Liikuttaa niitä ei saa. Nehän menisivät pilalle.
 
Ihan näin ajatuksena, jos nyt romutusuhan alla olevia vaunuja ei saada kotimaisin toimin säilytettyä niin olisiko niille mahdollista löytää kotia jostain ulkomailta? Maailmalla on ymmärtääkseni olemassa museoraitioteitä, joilla operoidaan ja/tai museoidaan myös muuta kuin kotimaan kalustoa. Olisiko siis mahdollista lahjoittaa 157 ja/tai 320 jonnekin muuallepäin maailmaa säilytettäväksi tai jopa ajettaviksi, mieluiten jollekin 1000 mm raideleveyksiselle museoraitiotielle?

Kun nyt ei itselle ole rahaa ostaa peltolänttiä ja rakennuttaa sille raidelenkkiä museoliikennettä varten...
 
Ihan näin ajatuksena, jos nyt romutusuhan alla olevia vaunuja ei saada kotimaisin toimin säilytettyä niin olisiko niille mahdollista löytää kotia jostain ulkomailta? Maailmalla on ymmärtääkseni olemassa museoraitioteitä, joilla operoidaan ja/tai museoidaan myös muuta kuin kotimaan kalustoa. Olisiko siis mahdollista lahjoittaa 157 ja/tai 320 jonnekin muuallepäin maailmaa säilytettäväksi tai jopa ajettaviksi, mieluiten jollekin 1000 mm raideleveyksiselle museoraitiotielle?

Pohjoismaisista metrisistä paikoista on kiinnostusta tiedusteltu Mannaminnestä, Skjoldenæsholmista ja Trondheimista. Heillä ei ole kiinnostusta ottaa suomalaisia raitiovaunuja huostaansa. Skjoldenæsholm olisi ollut kaikkein lupaavin paikka, onhan SHS:llä jo ennestään ulkomaisia raitiovaunuja Australiaa myöten kokoelmissa ja ajossa. Metrin raiteisto on siellä kuitenkin vaatimattomampi kuin normaaliraiteinen ja heillä on jo ulkomaisia vaunuja tarpeeseen sekä kotimaisiakin vaunuja vielä liikenteeseenkunnostamatta - eli kädet ja hallit ovat täynnä kalustoa ja kunnostustyötä tuleviksi vuosikymmeniksi on ilman lisälahjoituksia.

Saksa on metrin systeemien syntykehto, mutta siellä museovaunut ovat osa kaupunkien verkostoa. "Metsään" rakennetut raitiotieyhdistysten museoraitiotiet ovat siellä lähes tuntematon juttu.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - toukokuu 2011

No voihan vanhan stadionin toki hyödyttömänä jättää ränsistymään pystyynkin, mutta mitä iloa siitä kenellekään on. Olympiastadionillahan ei ole oikeastaan mitään käyttöä sen jälkeen jos ja kun uusi sisästadion 20-30 vuoden kuluessa valmistuu. Käyttökieltokuntoon stadion ränsistyy parissakymmenessä vuodessa jos ylläpito lopetetaan ja on aika vaikeaa kuvitella, että jostain löytyisi jatkuvasti miljoonia euroja vuodessa hyödyttömän rakennuksen ylläpitoon.

Olympiastadionia ei missään tapauksessa tulla purkamaan, sen verran historiallisesti merkittävästä rakennuksesta on kuitenkin kyse. Mihinkään uuteen suureen sisästadioniin en myöskään usko, koska sille ei Suomessa olisi juurikaan käyttöä.

Stadikan ongelmahan on se, että se on häpeällisesti jätetty ränsistymään. Kansallisstadionin ylläpito maksaa, eikä sitä asiaa voi lähestyä ainoastaan liiketaloudellisesta näkökulmasta. Toinen asia mikä tässä on mättänyt on Museoviraston suhtautuminen asiaan. Siellä ei ymmärretä kahta asiaa:

1) paitsi että Stadikka on historiallisesti merkittävä rakennus, se on myös edelleen toiminnassa oleva urheilu/konserttiareena, jota on syytä modernisoida (toki vanhaa kunnioittaen, muttei mihinkään aataminaikuisiin ratkaisuihin hirttäytyen)

2) Stadikka ei ole tälläkään hetkellä missään alkuperäisessä kuosissa, vaan on aikojen myötä muuntunut ja kehittynyt nykyisen kaltaiseksi rakennukseksi.

Veikkaan että järki alkaa kuitenkin pikkuhiljaa voittamaan ja Stadikalla on vielä useita vuosikymmeniä aktiivista palvelusaikaa jäljellä. Nykyaikaiset muoviset mitäänsanomattomat popcornkattilathan Stadikka pesee mennen tullen sekä arkkitehtuurissa että atmosfäärissä.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - toukokuu 2011

Mihinkään uuteen suureen sisästadioniin en myöskään usko, koska sille ei Suomessa olisi juurikaan käyttöä.

Stadikan ongelmahan on se, että se on häpeällisesti jätetty ränsistymään. Kansallisstadionin ylläpito maksaa, eikä sitä asiaa voi lähestyä ainoastaan liiketaloudellisesta näkökulmasta.

Kyllä uudelle sisästadionille on paljon kysyntää, mutta niin vanhat kuin uudetkin juoksuradalliset stadionit ovat nykyään lähinnä ongelmajätettä. Olympialaisiinkin rakennetaan juoksuradalliset stadionit kertakäyttöön, kun niitä ei kukaan halua kisojen jälkeen käyttää. Ykkösongelmana olympiastadionin peruskorjauksessa ovat nimenomaan juoksuradat, jotka tekisivät kunnostetusta stadionista aika kelvottoman sekä konserteille, jalkapallolle ja monille muillekin tapahtumille.

Veikkaan että järki alkaa kuitenkin pikkuhiljaa voittamaan ja Stadikalla on vielä useita vuosikymmeniä aktiivista palvelusaikaa jäljellä. Nykyaikaiset muoviset mitäänsanomattomat popcornkattilathan Stadikka pesee mennen tullen sekä arkkitehtuurissa että atmosfäärissä.

Eipä kukaan näytä nykyään haluavan järjestää paljon mitään isoja tapahtumia stadikalla. Konserteillekaan se ei onnettomien palveluiden ja juoksuratojen takia kelpaa.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - toukokuu 2011

Kyllä uudelle sisästadionille on paljon kysyntää, mutta niin vanhat kuin uudetkin juoksuradalliset stadionit ovat nykyään lähinnä ongelmajätettä. Olympialaisiinkin rakennetaan juoksuradalliset stadionit kertakäyttöön, kun niitä ei kukaan halua kisojen jälkeen käyttää. Ykkösongelmana olympiastadionin peruskorjauksessa ovat nimenomaan juoksuradat, jotka tekisivät kunnostetusta stadionista aika kelvottoman sekä konserteille, jalkapallolle ja monille muillekin tapahtumille.

Eipä kukaan näytä nykyään haluavan järjestää paljon mitään isoja tapahtumia stadikalla. Konserteillekaan se ei onnettomien palveluiden ja juoksuratojen takia kelpaa.

Tiedä sitten siitä kysynnästä, suurtapahtumia järjestetään Suomessa varsin rajallinen määrä. Juoksuradat eivät tee stadionista automaattisesti mitenkään kelvotonta konserttien, jalkapallon tai muidenkaan tapahtumien järjestämiseen. Päinvastoin Stadikalla katsomot etenkin suorilla ovat hyvinkin lähellä itse kenttäaluetta. Kylmä fakta kaikenlisäksi on se, että Suomeen ei missään tapauksessa rakennettaisi tällaista uutta suurstadionia ilman juoksuratoja. Yleisurheilu on viimeaikaisesta suhteellisen vaatimattomasta menestyksestä huolimatta kuitenkin vielä sen verran kova juttu härmässä.

Suomessa on tasan tarkkaan kysyntää ainoastaan yhdelle suurstadionille jatkossakin. Enkä näe mitään realistista syytä sille, miksi tämä ei juurikin olisi kunnostettu Olympiastadion, etenkin kun sitä ollaan Suomelle myönnettyjen yu:n EM-kisojen takia jo päätetty alkaa laittamaan parempaan kuosiin.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - elokuu 2011

Liikennelaitos-liikelaitoksen johtokunta (HKL) 11 / 18.08.2011
Lausunto Elina Moision valtuustoaloitteesta koskien vanhojen raitiovaunujen uusiokäyttöä (pdf) (html)
Löytyy myös SRS-uutisista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - elokuu 2011

Liikennelaitos-liikelaitoksen johtokunta (HKL) 11 / 18.08.2011
Lausunto Elina Moision valtuustoaloitteesta koskien vanhojen raitiovaunujen uusiokäyttöä (pdf) (html)
Löytyy myös SRS-uutisista.

Tylyä tekstiä HKL:ltä, vanhat vaunut halutaan mieluummin romuttaa kuin myydä jollekin kolmannelle osapuolelle yksityiskäyttöön, tekstistä saa käsityksen ettei HKL:llä ole mitään mielenkiintoa edes yrittää säilyttää yhtään enempää vanhoja vaunuja, naula on jo aika syvällä vaunujen 157 ja 320 arkussa ja jopa NAC-kokeiluvaunu 11 halutaan romuttaa! Näiden jälkeen lähtölistalla ovat lyhyet mannet sekä ensimmäiset peruskorjaamattomat NrI:t.
 
Takaisin
Ylös