Sivu 5 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345
Näytetään tulokset 61-73/73

Viestiketju: Vanhojen vaunujen romuttaminen

  1. #61
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: Vanhojen vaunujen romuttaminen

    HKL:n johtokunta on 24.8 pidetyssä kokouksessaan päättänyt säilyttää vaunut 157 ja 320 toistaiseksi ja odotetaan varikkoselvityksen valmistumista jolloin asia otetaan uudelleen käsiteltäväksi. Laaditaan kustannusarvio ja suunnitelma entisöinnistä ja tutkitaan mahdollisuutta osallistua jollakin tasolla ulkopuolisen tahon koordinoimaan entisöintihankkeeseen noudattaen kuitenkin päätösehdotuksen linjauksia, eli vaunujen tulee pysyä joko museo ja/tai raitioliikennekäytössä. Positiivista että vaunut saivat jatkoaikaa eivätkä ainakaan ilman minkäänlaisia jatkoselvityksiä joudu romuttamolle!

  2. #62

    Liittynyt
    26.11.2009
    Sijainti
    Lahti
    Viestejä
    18

    oletus Vs: Vanhojen vaunujen romuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    HKL:n johtokunta on 24.8 pidetyssä kokouksessaan päättänyt säilyttää vaunut 157 ja 320 toistaiseksi ja odotetaan varikkoselvityksen valmistumista jolloin asia otetaan uudelleen käsiteltäväksi. Laaditaan kustannusarvio ja suunnitelma entisöinnistä ja tutkitaan mahdollisuutta osallistua jollakin tasolla ulkopuolisen tahon koordinoimaan entisöintihankkeeseen noudattaen kuitenkin päätösehdotuksen linjauksia, eli vaunujen tulee pysyä joko museo ja/tai raitioliikennekäytössä. Positiivista että vaunut saivat jatkoaikaa eivätkä ainakaan ilman minkäänlaisia jatkoselvityksiä joudu romuttamolle!
    Hieno homma, onneksi järki näyttää kuitenkin voittavan! Sitä en kyllä edelleenkään ymmärrä minkä takia romuttamotuomion saanutta vaunua ei ole mahdollista myydä yksityiselle, esimerkiksi jonkinlaisella kunnossapitovelvoitteella. Oma mielipiteeni asiaan on että parempi että vaunu on olemassa jossakin muodossa kuin ei ollenkaan. Ja onhan näitä yksityisomistuksessa olleita vaunun koreja päätynyt sitten uudestaan kunnostukseen.
    Kuviani osoitteessa: www.ratapiha.com

  3. #63
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Vanhojen vaunujen romuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jpseppan Näytä viesti
    Sitä en kyllä edelleenkään ymmärrä minkä takia romuttamotuomion saanutta vaunua ei ole mahdollista myydä yksityiselle, esimerkiksi jonkinlaisella kunnossapitovelvoitteella. Oma mielipiteeni asiaan on että parempi että vaunu on olemassa jossakin muodossa kuin ei ollenkaan. Ja onhan näitä yksityisomistuksessa olleita vaunun koreja päätynyt sitten uudestaan kunnostukseen.
    Aika kova velvoite. Pitää olla suht. lämmin ja kuiva sisätila ja mahdollisuus liikuttaa / ajaa vaunulla. Muuten se ei pysy kunnossa. Kaupunginmuseo säilyttää liutaa vaunuja. Ne eivät ole kunnossa, vaikka ajokuntoisena joutuivatkin museolle. Että ovathan ne museon vaunut olemassa jossain muodossa. Näkemään niitä ei pääse. Ja ovat olleet niin kauan paikoillaan ilman mitään mitä huoltamiseksi voisi sanoa, että sellaista rahaa ei löydy, jolla niitä vielä liikkumaan saisi. (Jos voittaisin miljoonia lotossa...)
    Säilyttäminen ja kunnossapito ovat eri asioita.
    Taitaa olla avoperävaunu SR 233 ainoa esimerkki vaununraadon uudelleensyntymisestä. BS 1 on täysi replika. Onko muita sitten?

  4. #64
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Vanhojen vaunujen romuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Taitaa olla avoperävaunu SR 233 ainoa esimerkki vaununraadon uudelleensyntymisestä. BS 1 on täysi replika. Onko muita sitten?
    Suomessa on ratikoita vähän, mutta jos otetaan lukuun muukin kiskokalusto, suuri osa nykyään liikennekäytössä olevasta museokalustosta on alun perin pelkkiä raatoja. Ja niiden kunnostamisesta ovat vastanneet nimenomaan yksityiset tahot, kuten on tilanne SR 233:n ja BS 1:n kanssa myös. Ja tilanne on vielä ollut niin, että omistajataho on pitänyt itsellään paraskuntoisen kaluston, antanut sen ruostua muutaman lisävuoden kun yksityiset ovat uurastaneet heikompien parissa ja sitten ne paremmatkin on silputtu pataan.

    Jos taas mennään Suomen rajojen ulkopuolelle, vahingossa säilyneistä raadoista on kunnostettu tai uudelleen rakennettu monet arvokkaimmista museoesineistä. Olen omin silmin nähnyt sekä aihioita joista on aloitettu kuin myös valmiita töitä. Suomalainen käsitys kelvollisesta lähtökohdasta on suunnilleen sama asia kuin tuomittaisiin talven seissyt auto likaisuutensa ja tyhjentyneen akun vuoksi täydeksi romuksi. Sekä Sr 233 että BS 1 olivat hyväkuntoisia aihioita kansainvälisellä mitalla. Ja kumpikin on valitettavasti toteutettu vaatimattomasti suhteessa ulkomaiseen entisöintiin. En tällä moiti kumpaakaan hanketta, Suomen erityisolosuhteisiin nähden ne ovat kunnianarvoisia saavutuksia. Mutta totuus on sellainen, ettei kumpaakaan museoesineeksi hyväksyttäisi, koska se mikä niissä on jouduttu tekemään tyhjästä on tehty toisella tavoin kuin alkuperäistä rakennetta noudattaen.

    Ja kuten Albert kuvailet, tämä sama kuvio kuin muun kiskokaluston kanssa on nyt toteutumassa HKL:n museoraitiovaunujen kanssa. Kaupunginmuseolle on annettu arvokkaimmat kappaleet, joiden se antaa tuhoutua. Ne huonommat kappaleet jäivät HKL:lle ja osa niistä on nyt päätynyt Stadin ratikoille, joka suurella työllä, vaivalla ja rahalla hankkii puuttuvat osat ja kunnostaa vaunut. Samaan aikaan paremmat kappaleet happanevat, lahoavat ja hapettuvat sekä homehtuvat, niitä ”restauroidaan” väärin menetelmin ja lasten annetaan rikkoa osaa niistä. Jossain vaiheessa Kaupunginmuseo varmaan kaikessa hiljaisuudessa romuttaa vaunut todeten niiden museaalisen arvon kadonneen vaunujen tuhoutumisen johdosta. Eikä niitä tietenkään anneta kellekään, koska sillä tavoin museo menettäisi kasvonsa, kun se ei pystynyt huolehtimaan vaunuista siten kuin yksityinen on jo huolehtinut. Joskus sitten Jokioisten museorautatien hallussa oleva 750 mm:n raideleveydelle muutettu hevosvaunun raato on arvokkain ja ainoa Helsingin joukkoliikenteen muinaisjäänne joka 1900-luvun loppupuolen valokuvien perusteella rakennetaan uudelleen ratikan näköiseksi HKL:n 200-vuotisjuhlia varten.

    Antero

  5. #65
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: Vanhojen vaunujen romuttaminen

    Apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri on myönteisellä kannalla vanhojen raitiovaunujen uusiokäytöstä esimerkiksi infokioskeina tai kahviloina http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunki...n_kahviloiksi/ Kun tulee kysymys vaunujen kunnostamisesta edellämainittuihin käyttötarkoituksiin niin homma taitaa kaatua jälleen rahaan, kuka alkaisi maksumieheksi?

  6. #66

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Vanhojen vaunujen romuttaminen

    HS: Keksi ratikkavanhuksille uusi käyttötarkoitus, http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunki...yttotarkoitus/

  7. #67
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Vanhojen vaunujen romuttaminen

    HS:llä on asiasta myös kysely. Kaikki vastaamaan. http://www.hs.fi/ratikkakysely

  8. #68

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Vanhojen vaunujen romuttaminen

    Tampereen ratikan infopiste.

    ---------- Viesti lisätty kello 11:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 10:58 ----------

    Kommenteista, olisi hilpeä:
    Entä ratikkarata jossa pääsisi kokeilemaan miltä tuommoisen härvelin ajaminen tuntuu?

  9. #69
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6711

    oletus Vs: Vanhojen vaunujen romuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Tampereen ratikan infopiste.
    Myydään mieluummin Transtech-vaunun maketti tai pätkä siitä Treelle infokiskaksi sitten kun se jää tarpeettomaksi. Parempi infota nykyaikaisessa vaunussa kuin luoda mielikuvia vanhoista rämisijöistä (niin mainioita kuin vanhat ratikat ovatkin).
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  10. #70

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    673

    oletus Vs: Vanhojen vaunujen romuttaminen

    Asian vierestä, mutta museoinista jonka Stadin Brankkarit osaa ylpeänä hoitaa:

    http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunki...aksi_kampissa/

  11. #71
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Vanhojen vaunujen romuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa Näytä viesti
    Asian vierestä, mutta museoinista jonka Stadin Brankkarit osaa ylpeänä hoitaa:

    http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunki...aksi_kampissa/
    Miksei noita ole luovutettu HKM:n hallintaan? Kyllähän ne varmasti mahtuisivat Hyrylän kokoelmakeskukseen säilöön.

  12. #72
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Vanhojen vaunujen romuttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Miksei noita ole luovutettu HKM:n hallintaan? Kyllähän ne varmasti mahtuisivat Hyrylän kokoelmakeskukseen säilöön.
    Jospa Stadin Brankkarit haluavat pitää huolta historiastaan itse eivätkä ole antaneet vanhaa kalustoaan pois, kun taas HKL halusi ja haluaa edelleen museaalisesta kalustosta eroon.

  13. #73
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: Vanhojen vaunujen romuttaminen

    Tässä yksi idea vanhan ratikan säilyttämiseksi: http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunki...oisi_ratikkaa/

Sivu 5 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345

Vastaavia viestiketjuja

  1. Vanhojen ilmajohtojen koukkuja
    kirjoittanut Max foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 49
    Viimeisin viesti: 12.10.2011, 14:54
  2. Nockebybanan vanhojen vaunujen viimeiset päivät
    kirjoittanut JSL foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 21.06.2009, 15:19
  3. Vanhojen asuinalueiden uudistaminen
    kirjoittanut kemkim foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 106
    Viimeisin viesti: 17.10.2008, 02:27
  4. Vanhojen intialaisten junien kuvia
    kirjoittanut hannuky foorumissa Junat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 07.02.2007, 20:52
  5. Vaunujen jako
    kirjoittanut Jusa foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 05.01.2006, 13:24

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •