Laihialaisten käyttö linjaliikenteessä

Liittynyt
11 Maaliskuu 2006
Viestit
292
HKL:lle joskus lähetin kyselyä vaunujen 9, 12 ja 505 käytöstä ja vastasivat etteivät nuo vaunut enää täytä HKL:n omia vaatimuksia. Olisi silti kiva jos ne tulisivat liikenteeseen, 505:hän ei ehtinyt olla ollenkaan liikenteessä. Onko jollakulla tietoa noihin liittyvistä mahdollisista suunnitelmista?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - toukokuu 2011

HKL:lle joskus lähetin kyselyä vaunujen 9, 12 ja 505 käytöstä ja vastasivat etteivät nuo vaunut enää täytä HKL:n omia vaatimuksia.

Vaunut 9 ja 12 on peruskorjattu vanhaa henkeä kunnioittaen mutta varusteltu kuitenkin linjaliikennekäyttöön. Löytyy satelliittietuudet ja pysäkkinäytöt ym. herkut. Niitä voi käyttää linjalla vaikka huomenna, kunhan ovat ehjiä.

Vaunua 505 ei ole tarkoitettu linjaliikenteeseen. Siitä mm. puuttuu oviautomatiikka, ovista huolehtii rahastaja.

Vaikea tietää, mitä tuo vastaaja on viestillään tarkoittanut. Mutta ainakin vaunut ovat korkealattiaisia, pienikapasiteettisia ja monelle kuljettajalle jo vieraita tai epämieluisia ajettavia. Käytännössä 9 ja 12 tulisivat linjalle kai joko jonkun erityisen merkkipäivän vuoksi (esim. linjan 3 85-vuotispäiviä juhlistettiin mm. siten, että vaunu 12 kulki päivän 3B:llä ja toisen 3T:llä) tai äkillisen, yllättävän ja suuren vaunupulan vuoksi.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - toukokuu 2011

Olen jotenkin, jostain saanut ymmärtää, että vaunut 9 ja 12 eivät enää tule linjaliikenteeseen.
Jotkin merkkitapahtumat voisivat tosiaan ehkä olla poikkeus.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - toukokuu 2011

En oikein ymmärrä mitä järkeä noita vaunuja 9 ja 12 oli peruskorjata kun eivät enää kuitenkaan linjaliikenteeseen tule, jos vaunut on tarkoitus "unohtaa" jonnekin hallin perälle niin olisi voitu pitää ennallaan ilman mitään suurta remppaa! Mieluummin kannattaisi ottaa linjalle käyttöön vaikka 1A:n ruuhkavuoroihin jolloin kaupunkilaiset saisivat ihailla noita vanhoja uljaita vaunuja, tänä kesänä noilla vaunuilla olisi voitu hyvin ajaa linjaa 5, vaunut olisivat sopineet hyvin Kauppatorin ja Eiran idylliseen ympäristöön ja mukavana lisänä samalla reitillä olisi ollut vielä museoratikka 157+233.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - toukokuu 2011

tänä kesänä noilla vaunuilla olisi voitu hyvin ajaa linjaa 5

Tästä olen muuten samaa mieltä. Matkustajamäärän puolesta tuskin tarvitaan suurempia vaunuja ainakaan sellaisiin vuoroihin, jotka eivät kerää suurta kuormaa laivoilta. Ja lyhyt vaunu mahtuisi hyvin museoratikan kanssa samalle raiteelle Kauppatorilla...
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - toukokuu 2011

Linjaa 5 ajetaan kesän ajan neljällä vaunulla, yksi vaunuista tulee olemaan kulttuuriratikka 166, tämän lisäksi linjalle olisi voitu sijoittaa laihialaiset 9,11 ja 12, mahtaako tuo 11 muuten olla tällä hetkellä ajokuntoinen? Tällainen vanhojen vaunujen kavalkadi lisättynä museoyhdistelmällä 157+233 olisi ollut todellinen kulttuuriteko HKL:n puolelta ja vanhat vaunut olisivat varmasti houkutelleet kaupunkilaisten lisäksi turisteja Eiran kiertoajelulle! Tietenkään en haluaisi että tuo järjestely veisi matkustajia SRS:n nostalgiselta avoperävaunulta ja uskonkin että turistit valitsisivat ennemmin kiertoajelun avovaunulla, laihialaiset olisivat varmasti enemmän niiden kaupunkilaisten mieleen jotka haluaisivat päästä kokemaan uudelleen tuon vaunun tunnelmaa.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - toukokuu 2011

En oikein ymmärrä mitä järkeä noita vaunuja 9 ja 12 oli peruskorjata kun eivät enää kuitenkaan linjaliikenteeseen tule, jos vaunut on tarkoitus "unohtaa" jonnekin hallin perälle niin olisi voitu pitää ennallaan ilman mitään suurta remppaa! Mieluummin kannattaisi ottaa linjalle käyttöön vaikka 1A:n ruuhkavuoroihin jolloin kaupunkilaiset saisivat ihailla noita vanhoja uljaita vaunuja, tänä kesänä noilla vaunuilla olisi voitu hyvin ajaa linjaa 5, vaunut olisivat sopineet hyvin Kauppatorin ja Eiran idylliseen ympäristöön ja mukavana lisänä samalla reitillä olisi ollut vielä museoratikka 157+233.
Vaunujen 9 ja 12 laitossa oli paljonkin järkeä. On muistettava, että päätökset niiden remonteista tehtiin aikana, jolloin Variotram-vaunujen käyttöaste oli heikko. Samaan aikaan hankittiin myös käytettyjä vaunuja Mannheimista. Nyt kun Variotram-vaunujen huoltosopimus toimii ja vaunujen käyttöaste on hyvä, on neliakselinen kalusto voitu vetää pois linjaliikenteestä ja Mannheimista ostettujenkin vaunujen käyttö on suhteellisen vähäistä.

Vaunu 11 on varattu koevaunuksi, jossa testataan uusien matalalattiavaunujen sähkökäyttöjä. Vaunulla ei siten enää tulla kuljettamaan matkustajia, ellei jotain kerrassaan käänteentekevää ja yllättävää tapahdu.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - toukokuu 2011

Linjaa 5 ajetaan kesän ajan neljällä vaunulla, yksi vaunuista tulee olemaan kulttuuriratikka 166 ...
Kun tiedostetaan matkustajat jotka tulevat laivaterminaalista suurine kantamuksineen, niin on kyllä syytä sijoittaa linjalle pelkästään matalalattiakalustoa.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - toukokuu 2011

Kun tiedostetaan matkustajat jotka tulevat laivaterminaalista suurine kantamuksineen, niin on kyllä syytä sijoittaa linjalle pelkästään matalalattiakalustoa.

Aikataulun mukaan vitosella on arkisin 2 nivelraitiovaunua ja 2 välipalavaunua (kulttuuriratikka on sijoitettu nivelraitiovaunuvuoroon vaikka onkin periaatteessa välipalavaunu), lauantaisin 1 nivelvaunu ja 3 matalaa sekä sunnuntaisin 1 nivelvaunu ja 2 matalaa. Vitosellahan on tarkoitus käyttää manneja, joten varmaankin yksi manne on joka päivä liikenteessä, arkisin ehkä enemmänkin.

Kerrottakoon vielä havaintona, että Tehtaankadulle on jo ilmestynyt kesän väliaikainen raitiovaunupysäkki kolmosille Eiran sairaalan tienoille. Pysäkkikilvissä ei toki vielä ole linjatunnuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - toukokuu 2011

Kerrottakoon vielä havaintona, että Tehtaankadulle on jo ilmestynyt kesän väliaikainen raitiovaunupysäkki kolmosille Eiran sairaalan tienoille. Pysäkkikilvissä ei toki vielä ole linjatunnuksia.

Ihmettelin kun jo viime perjantaina Liisankadulla oli pysäkillä kesän linjakartta, josta ei mitenkään näkynyt ettei se ole vielä voimassa. On täysin järjetöntä laittaa esille uudet linjakartat viitoslinjoineen etuajassa hämmentämään matkustajia ja turisteja, kun pysäkkien infotaulut pitää kuitenkin avata vielä uudestaan aikataulujen vaihtoa varten.
 
Takaisin
Ylös