Näytetään tulokset 1-14/14

Viestiketju: Postitalon pysäkki ja häpeävaihde

  1. #1
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Postitalon pysäkki ja häpeävaihde

    Tulipa tässä mieleen. Nyt on Lasipalatsin pysäkki. Vielä 90-luvulla sen virallinen nimi oli Postitalo. Tosin HKL-läiset puhuivat silloinkin Lasipalatsin pysäkistä. Kansa puhui Sokoksen pysäkistä, mutta nykyään ei juuri enää kuule sitä, kaikki vaan puhuvat Lasipalatsista.

    Postitalon pysäkin kohdalla oli joskus, kai 1970-luvulla, ns. häpeävaihde eli puolenvaihtoraide. Mikä tämän puolenvaihtoraiteen käyttötarkoitus oli ja kuinka usein sitä käytettiin?

    Se kai oli lajinsa ainoa varikkoalueita lukuunottamatta, joten ihmettelen, mitä hyötyä siitä oikein oli. Jos puolenvaihtopaikkoja olisi ollut ympäri verkkoa, niistä olisi ollut hyötyä poikkeustilanteissa, mutta kun tuo on ainoa ja kalusto yksisuuntaista, niin jää kyllä hämärän peittoon, mitä iloa siitä oli.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  2. #2
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    896

    oletus Vs: Postitalon pysäkki ja häpeävaihde

    Kyseinen vaide on ollut käytössä ainakin 1970-luvulla.
    http://vaunut.org/kuva/34060?t=postitalo

  3. #3
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Postitalon pysäkki ja häpeävaihde

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Tulipa tässä mieleen.
    Postitalon pysäkin kohdalla oli joskus, kai 1970-luvulla, ns. häpeävaihde eli puolenvaihtoraide. Mikä tämän puolenvaihtoraiteen käyttötarkoitus oli ja kuinka usein sitä käytettiin?
    Se kai oli lajinsa ainoa varikkoalueita lukuunottamatta, joten ihmettelen, mitä hyötyä siitä oikein oli. Jos puolenvaihtopaikkoja olisi ollut ympäri verkkoa, niistä olisi ollut hyötyä poikkeustilanteissa, mutta kun tuo on ainoa ja kalusto yksisuuntaista, niin jää kyllä hämärän peittoon, mitä iloa siitä oli.
    Pitää miettiä milloin yhteys on tehty. Minä en näytä tietävän. Jospa sillä on historiaa sinne asti, jolloin oli kaksisuuntavaunuja.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Postitalon pysäkki ja häpeävaihde

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Pitää miettiä milloin yhteys on tehty. Minä en näytä tietävän. Jospa sillä on historiaa sinne asti, jolloin oli kaksisuuntavaunuja.
    Se on tehty vasta silloin kun Erottajan silmukka poistettiin, sitä jollain tavalla korvaamaan. Siis joskus 1960-luvun puolen välin jälkeen, tarkka vuosi on jossain papereissani kyllä ylhäällä.

  5. #5

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Postitalon pysäkki ja häpeävaihde

    Parillisille häpeävaihteille lienee pienehköä kysyntää Kampin nurkilla, kunhan Jätkäsaaren yhteys ensin valmistuu. Kasille saisi edullisesti varareitin Mechelininkadulle, kun Malminrinteellä olisi yksi häpeävaihde Jätkäsaaren suunnasta, josta yksiraiteinen yhteys Fredrikinkadulle jossa toinen häpeävaihde takaisin oikealle puolelle.

    Kaksiraiteinen yhteys Jätkästä Fredrikinkadulle taidettiin aiemmin mainita erittäin huonoksi nykyisen ratageometrian kannalta, vaikka se mainittiinkin varareittikartoituksessa.

  6. #6
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Postitalon pysäkki ja häpeävaihde

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Kansa puhui Sokoksen pysäkistä, mutta nykyään ei juuri enää kuule sitä, kaikki vaan puhuvat Lasipalatsista.
    Kyllä väittäisin että kuljettajalta kysytään useammin Sokoksen pysäkkiä kuin Lasipalatsia. Samaten Messuhallista puhutaan enemmän kuin Kisahallista.
    "Juna toisi huumeet."

  7. #7
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Postitalon pysäkki ja häpeävaihde

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Kyllä väittäisin että kuljettajalta kysytään useammin Sokoksen pysäkkiä kuin Lasipalatsia. Samaten Messuhallista puhutaan enemmän kuin Kisahallista.
    Voi hyvin olla. Mähän kuulen vain oman lähipiirini puheet, muissa viiteryhmissä tilanne voi olla ihan toinen. Voi johtua siitäkin, etten oikein tunne ketään, joka ylipäätään kävisi Sokoksella, joten pysäkilläkään ei ole sennimisenä sitten pahemmin virkaa.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  8. #8

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    673

    oletus Vs: Postitalon pysäkki ja häpeävaihde

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Kyllä väittäisin että kuljettajalta kysytään useammin Sokoksen pysäkkiä kuin Lasipalatsia. Samaten Messuhallista puhutaan enemmän kuin Kisahallista.
    Samahan se on stockan pysäkki, piti oikein luntata mikä se on oikealta nimeltään = ylioppilastalo.
    Aikoinaan siinä olikin manskulla pysäkki kansankielessä nimeltään ylioppilastalo, aikatauluvahtien kirjaamiskopit olivat pysäkin luona kummallakin puolella rataa.
    "Oi niitä aikoja"

  9. #9
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    896

    oletus Vs: Postitalon pysäkki ja häpeävaihde

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Se kai oli lajinsa ainoa varikkoalueita lukuunottamatta, joten ihmettelen, mitä hyötyä siitä oikein oli. Jos puolenvaihtopaikkoja olisi ollut ympäri verkkoa, niistä olisi ollut hyötyä poikkeustilanteissa, mutta kun tuo on ainoa ja kalusto yksisuuntaista, niin jää kyllä hämärän peittoon, mitä iloa siitä oli.
    Palataampa tähän aiheeseen. Postitalon häpeävaihde ei ilmeisesti ollut ainut laatuaan sillä Raitiolehden 1/1990 kansikuvassa 1950-luvulta linja 3 Porvoonkadun päätepysäkiltä näyttäisi olevan vastaavallainen häpeävaide kuin Postitalon luona oli.
    Nimi: IMG_0021.jpg
Katselukertoja: 1537
Koko: 56,4 KB

  10. #10
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Postitalon pysäkki ja häpeävaihde

    Mietin tässä juuri, että milloin viimeiset osuudet muuttuivat yksiraiteisista kaksiraiteisiksi, ellei Salmisaaren rataa lasketa? Haagan rata taisi lakkautukseen 1953 saakka olla jopa kokonaan yksiraiteinen, toki kohtausraitein ja silmukoin, Kuusitieltä pohjoiseen.
    terveisin
    JE

  11. #11
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    896

    oletus Vs: Postitalon pysäkki ja häpeävaihde

    Nyt ilmeisesti löytyi yksi häpeävaide lisää
    Alla olevassa kuvassa pitäisi näkyä Kauppatorin häpeävaihde. Kuva on viimeistään vuodelta 1935
    Nimi: Helsinki 1935_0005 Rajaus.jpg
Katselukertoja: 963
Koko: 146,6 KB
    Myönnetään näkyy hieman heikosti mutta siellä se on

  12. #12

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    426

    oletus Vs: Postitalon pysäkki ja häpeävaihde

    Turussa oli häpeävaihde eli heittoraide Puistokadun vaihtoaseman kohdalla. Raide poistettiin sen jälkeen kun ykkönen siirrettin kulkemaan vaihtoaseman kautta joskus 1950-1951.

  13. #13
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Postitalon pysäkki ja häpeävaihde

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Resiina Näytä viesti
    Raitiolehden 1/1990 kansikuvassa 1950-luvulta linja 3 Porvoonkadun päätepysäkiltä näyttäisi olevan vastaavallainen häpeävaide kuin Postitalon luona oli.
    Minulla on villi teoria, saa todistaa vääräksi tai arvella oikeaksi!

    Vuonna 1913 otettiin tämä rataosuus käyttöön, tietysti kaksiraiteisena. Rata päättyi silloin Kajaaninkadun kohdalle eli siihen, missä kuvan vaihde on. Kun kalusto oli kaksisuuntaista, ei silmukoitaollut pakko tehdä eikä tähän paikkaan olisi oikein mahtunutkaan. Olisiko siis niin, että kuvan vaihde on asennettu paikoilleen vuonna 1913 kääntöraiteeksi?

    Vuonna 1922 otettiin käyttöön jatke Eläintarhan läpi Töölöön, ja kun kalusto yhä vielä oli kaksisuuntaista, niin mitä sitä turhaan tuota vaihdetta purkamaan. Saattoihan sille olla käyttöä myöhemminkin. Kuvanottohetkellä vaihde olisi noin 40-vuotias, mikä ei ole ollenkaan paljon. Munkkiniemen sivuraiteen tänä keväänä uusittu vastavaihde oli n. 60-vuotias.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  14. #14
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Postitalon pysäkki ja häpeävaihde

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Pitää miettiä milloin yhteys on tehty. Minä en näytä tietävän. Jospa sillä on historiaa sinne asti, jolloin oli kaksisuuntavaunuja.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Se on tehty vasta silloin kun Erottajan silmukka poistettiin, sitä jollain tavalla korvaamaan. Siis joskus 1960-luvun puolen välin jälkeen, tarkka vuosi on jossain papereissani kyllä ylhäällä.
    Mutta Postitalon "häpeävaihteen" tarkoitus on näillä tiedoin edelleen epäselvä. 60 -luvun puolivälin jälkeen oltiin jo kokonaan yksisuuntavaunuissa. Ainoat, jotka olisivat voineet todella hyödyntää tätä vaihdetta, olivat hiomavaunut.

Vastaavia viestiketjuja

  1. HKL: Uusi pysäkki Koskelantielle
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 09.09.2009, 09:50
  2. HKL: Linjojen 55, 55A, 65A ja 66A pysäkki Simonkadulle
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 13.11.2008, 13:30
  3. HKL: Pysäkki siirtyi Teerisuontiellä
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.10.2008, 15:10
  4. Hämeenlinnanväylä ja Jokerin pysäkki
    kirjoittanut Multsun poika foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.05.2006, 21:54
  5. Mikä pysäkki ja 21V:n reitti?
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 08.11.2005, 11:16

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •