Päihtyneet matkustajat

Samppa

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
23 Joulukuu 2007
Viestit
626
Eikös siitä ole joku laki että kuljettaja voi kieltäytyä ottamasta päihtynyttä matkustajaa kyytiin? Olisi helppoa työtä aamuyöbussikuskeilla jos kieltäytyisivät ottamasta suurinta osaa matkustajista kyytiin.

Ei nyt sentään. Päihtymys pelkästään ei riitä syyksi olla ottamatta asiakasta kyytiin.
Laki järjestyksen pitämisestä joukkoliikenteessä:3 §
Kuljettaja saa kieltäytyä ottamasta matkustajaksi päihtynyttä henkilöä, jonka voidaan väkivaltaisen, uhkaavan tai meluavan käyttäytymisensä perusteella päätellä todennäköisesti aiheuttavan häiriötä.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajanta...search[pika]=järjestyksen pitämisestä joukko*
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Matkustajien kuljettaminen hallisivuilla

Helsingin raitiovaunusäännössä, mitä soveltuvin osin saa käyttää myös bussiliikenteessä, sanotaan lyhyesti, henkilökunnalla on oikeus kieltää ilmeisesti humalaiselta henkilöltä pääsyn vaunuun. Eli ilmeisesti-kunnon arviointiin riittää kuskin näkemys.
 
Vs: Matkustajien kuljettaminen hallisivuilla

Helsingin raitiovaunusäännössä, mitä soveltuvin osin saa käyttää myös bussiliikenteessä, sanotaan lyhyesti, henkilökunnalla on oikeus kieltää ilmeisesti humalaiselta henkilöltä pääsyn vaunuun. Eli ilmeisesti-kunnon arviointiin riittää kuskin näkemys.

En usko, että raitivaunusäännöllä voidaan säätää asiasta lakia tiukemmin.
Miten ihmeessä raitovaunusääntöä saa tai voi soveltaa bussiliikenteeseen?
Ei bussinkuljettajien tarvitse tietää ko. säännöstä yhtään mitään.
 
Vs: Matkustajien kuljettaminen hallisivuilla

Joskus 70-luvulla jaettiin HKL:n toimittamia henkilökunnan toimintaohjeita -kirjasia, joissa mainitsemani teksti löytyy. Olisi tietysti pitänyt tähdentää sen tarkoittavan Helsingin sisäisen liikenteen busseja, mutta yleisesti ottaen jos kuljettaja kieltää päihtyneeltä bussiin tulon, niin ellei matkustaja jää sovinnolla ulos, niin sakkoa tai jopa putkaa on herkästi jaa ihan oikeutetusti tiedossa, jos virkavalta sattuu paikalle. Ainahan kuski voi sanoa, että tämä tyyppi on aikaisemminkin häiriköinyt.
 
Vs: Matkustajien kuljettaminen hallisivuilla

Joskus 70-luvulla jaettiin HKL:n toimittamia henkilökunnan toimintaohjeita -kirjasia, joissa mainitsemani teksti löytyy. Olisi tietysti pitänyt tähdentää sen tarkoittavan Helsingin sisäisen liikenteen busseja, mutta yleisesti ottaen jos kuljettaja kieltää päihtyneeltä bussiin tulon, niin ellei matkustaja jää sovinnolla ulos, niin sakkoa tai jopa putkaa on herkästi jaa ihan oikeutetusti tiedossa, jos virkavalta sattuu paikalle. Ainahan kuski voi sanoa, että tämä tyyppi on aikaisemminkin häiriköinyt.

Historia on tärkeää, mielenkiintoista ja joskus jopa hauskaa.
40 vuotta sitten ovat kuitenkin olleet erilaiset käyttäytymistavat ja voimassa eri säädökset, mm. Helsingin kaupungin järjestyssääntö.

Eiköhän palata tässä asiassa tähän päivään. Jos asiakas pystyy todistamaan, ettei hän millään tavalla ole käyttäytynyt uhkaavasti, niin sakkoja ei voi tulla.
Todistajina voivat toimia esim. matkakumppanit tai muut matkustajat.
Korvausvaatimukseen (esim. taksikulut tms.) taas voi löytyä perusteet.

Tänä päivänä joukkoliikenteen kuljettaja ei voi evätä asiakkaan kyytiin pääsyä pelkästään päihtymyksen vuoksi.
 
Vs: Matkustajien kuljettaminen hallisivuilla

40 vuotta sitten ovat kuitenkin olleet erilaiset käyttäytymistavat ja voimassa eri säädökset

1960-luvulla sai muuten sakkoa siitä, että käveli kadulla ilman paitaa. Oi aikoja, oi tapoja!

HSL:n vuoden 2011 Palvelu- ja myyntiohjeessa todetaan näin: "Kuljettaja saa kieltäytyä ottamasta matkustajaksi uhkaavasti käyttäytyvää henkilöä, jos epäilee tämän aiheuttavan häiriötä."

Tämä on linjassa myös lain kanssa. Päihtymys sinänsä ei anna perustetta estää pääsyä joukkoliikennevälineeseen.
 
Vs: Matkustajien kuljettaminen hallisivuilla

Olisin kuvitellut paria edelläkirjoittanutta vähän ymmärtäväisemmiksi kuljettajaa kohtaan. Siis kuskin pitää vain hymyillen todeta kyytiintulohetkellä ryhdistäytyvä tyyppi tervetulleeksi, vaikka vanhojen kokemusten mukaan tietää hänen jo Hakaniemessä möykkäävän autossa. Jossain lauantaiyön nolla-N vuorossa voi olla satakin matkustajaa, niin silloin on vaikea pitää järjestystä enää kun tämä häirikkö on jo autossa. Ja joku viherpiipertäjä taas valittaa, kun ei saa rauhassa matkustaa, ole siinä kaikille mieliksi. Tai jos on joutunut tällaisen tyypin pistämään pihalle ja tämä henkilö uhkaa ensi kerralla käyttää puukkoa. Itse olin yli 30 vuotta töissä pks:n joukkoliikenteessä ja opin monta kertaa, että kuski oppii aika nopeasti tietämään liikennealueensa sekapäät. Sinänsä keskustelu voiko siististi käyttäytyvän juopon panna pihalle on enemmän akateemista, kyllä käytännössä rähisijöitäkin löytyy ihan riittävästi. Mitäs liikenneasiantuntija 339-df tykkää, jos minä tulen juomaan kossua hänen raitsikkaan, pyytääkö huikkaa vai millainen on käytäntö.
 
Vs: Matkustajien kuljettaminen hallisivuilla

Olisin kuvitellut paria edelläkirjoittanutta vähän ymmärtäväisemmiksi kuljettajaa kohtaan.

Eihän tässä ole kyse ymmärtäväisyydestä vaan laista.

Siis kuskin pitää vain hymyillen todeta kyytiintulohetkellä ryhdistäytyvä tyyppi tervetulleeksi, vaikka vanhojen kokemusten mukaan tietää hänen jo Hakaniemessä möykkäävän autossa. [...] Itse olin yli 30 vuotta töissä pks:n joukkoliikenteessä ja opin monta kertaa, että kuski oppii aika nopeasti tietämään liikennealueensa sekapäät.

Ei. Kyllä tällainen tilanne täyttää sen lainkohdan, jota tässä nyt on siteerattu suoraan ja epäsuoraan parikin kertaa. Sampan linkkaaman lain §3: "Kuljettaja saa kieltäytyä ottamasta matkustajaksi päihtynyttä henkilöä, jonka voidaan väkivaltaisen, uhkaavan tai meluavan käyttäytymisensä perusteella päätellä todennäköisesti aiheuttavan häiriötä." Kuvaamassasi tilanteessa laki siis antaa mahdollisuuden jättää tämä tuttu häirikkö pysäkille, kun Sinulla on aivan perusteltu epäily siitä, että hän todennäköisesti aiheuttaa häiriötä.

Mitäs liikenneasiantuntija 339-df tykkää, jos minä tulen juomaan kossua hänen raitsikkaan, pyytääkö huikkaa vai millainen on käytäntö.

Liikenneasiantuntija 339-DF toivottaa Sinut tervetulleeksi juomaan kossua tilausajoratikkaan, kun olet vuokrannut sen yksityiskäyttöön. Huikkaa en kohteliaana luonnollisestikaan pyydä, mutta jos en ole virantoimituksessa ja tarjotat oma-aloitteisesti hömpsyt, otan tietysti mielelläni!

Yleisölle avoimessa museoratikkaliikenteessä alkoholin nauttiminen on kielletty mutta sopivasti nauttineena pääsee kyllä kyytiin. Olen pari kertaa joutunut huomauttamaan sekä alkoholin juomisesta että tupakoinnista, mutta ystävällinen huomautus on aina riittänyt. Eikä ole sattumaa, että liikenne loppuu lauantaisin jo klo 17...
 
Vähän juhlatuulella olevia ei pitäisi käännyttää ovella jos ei ole merkkejä että alkavat korkata matkan aikana pulloja ja tölkkejä. Ongelmallisimmat ovat rappiojuopot jotka eivät käytännössä pysy pystyssä sekä sellaiset nuorisojengit jotka eivät välttämättä ole kovassa humalassa vielä, mutta jotka käyttäytyvät provosoivasti ja avaavat omia eväitään, mahdollisesti läikyttäen niiiden sisältöä istuimille ja muiden matkustajien vaatteille.

t. Rainer
 
Ja kääntäen: kyllä se joukkoliikenne johon nimenomaan itse matkustajana turvaudun vaikkapa baari-illan jälkeen. Sanomattakin on selvää, että siellä käyttäydytään päihtyneenäkin siivosti. Muuten tulee ns. noutaja (ts. poliisi tms.).

Kuljettajana puolestaan toivotan matkustajat viihdeillankin jälkeen kyytiini, monellehan se on ainoa järkevä tapa mennä kotiin tai jatkoille. Taksikyyti on usein kallista ja jonot niihin on usein niin pitkät, että nimenomaan niissä syntyy ongelmia. Mutta kuljettajana valvon toki sitä, että kaikkien matka sujuu turvallisesti ja asiallisesti. Olen kyllä jättänyt pois kyydistä henkilöitä, jotka eivät ole näitä kritereitä täyttäneet, mutta senkin täytyy tapahtua vasta viimeisenä keinona ja ko. asiakkaiden turvallisuutta (varsinkin talvisaikaan) vaarantamatta. Sitä varten on viimekädessä turvauduttava turvallisuusalan ammattilaisiin eli poliisiin tai vartijoihin.

---------- Viesti lisätty kello 9:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 9:40 ----------

Lisätään nyt vielä, että järjestyslain mukaan päihdyttävän aineen nauttiminen on kielletty yleisellä paikalla taajamassa ja julkisessa liikenteessä olevassa kulkuneuvossa.

Linkki

---------- Viesti lisätty kello 10:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 9:55 ----------

Joukkoliikenneammattilaisen työnkuva on ensisijassa palveluammatti, johon toki saattaa sisältyä, työn luonteesta riippuen, mm. joukkoliikennevälineen ajamista. Vallankäyttöammatti se ei ole missään nimessä, vaikka vielä muutama vuosikymmen sitten vaikutti siltä, jolloin esimerkiksi bussikuskeja pidettiin "ärjyinä", jotka eivät olleet päässet armeijassa upseeriuralle tms. Ja ihan aiheesta näin; esimerkiksi minun lapsuuteni Lauttasaaren bussilinjoilla oikein pelättiin muutamia vakiokuljettajia.
 
Joukkoliikenneammattilaisen työnkuva on ensisijassa palveluammatti, johon toki saattaa sisältyä, työn luonteesta riippuen, mm. joukkoliikennevälineen ajamista.

Hyvin on sinuun nykytrendin mukainen propaganda uponnut...

Oikeastihan kuljettajan (välineestä riippumatta) ensisijainen tehtävä on kuljettaa ns. lasti (oli se sitten ihmisiä tai tavaraa) turvallisesti sinne minne on tarkoitus. Asiakaspalvelu on kyllä tärkeä tehtävä, mutta aivan ilmiselvästi se tulee järjestyksessä vasta päätehtävän jälkeen.
 
Minusta asiakkaiden turvallinen kuljettaminen on itsestäänselvä osa sitä palveluammatin toimenkuvaa. Sensijaan matkustajalähtöinen asiakaspalvelu ei vielä pari vuosikymmentä sitten ollut ja on erittäin hyvä, että näihin asioihin kiinnitetään nykyään niin paljon huomiota.

tlajunen sanoi:
Hyvin on sinuun nykytrendin mukainen propaganda uponnut...
Voisinpa jopa todeta, että olen itse ollut mukana rakentamassa tätä "nykytrendin propagandaa". En todellakaan kaipaa niitä aikoja, jolloin bussinkuljettajia pelättiin, eikä mistään palvelusta voitu puhuakaan.
 
Ihan hauska vastakkainasettelu, sillä kuljettaminen ja asiakaspalvelu, siis tässä tapauksessa, eivät oikeastaan ole erillisiä tehtäviä, vaan eri näkökulmia samaan konkreettisten tehtävien joukkoon. Eikä sillä ole väliä, kumpana hommaa pitää, jos sen tekee kunnolla. Nimittäin jos näkökulmana on kuljettaminen, asiakaspalvelu on ihmisten kuljettamisen olennainen osa, vastaten tavaran kuljettamisessa kuorman lastaamista, sitomista ja purkamista. Ja vristo totesikin jo, että kuljettaminen on keskeinen osa asiakaspalvelua, jos se valitaan ensisijaiseksi näkökulmaksi. Kuljetushan se on se ensisijainen palvelu, jota asiakkaat ovat ostamassa.

Itsekin olen toiminut jo melkein neljä vuotta autonkuljettajana, tavarakuljetusten puolella tosin. Kuljettajan työn erityispiirre on siinä, että toimeen yhdistyy samanaikaisesti monta eri roolia, kuljettaja on viimeinen niitti, jossa yhdistyy monta erillistä toimintalinjaa. Kuljettaja on asiakaspalvelija, firmansa edustaja, usein ainoa ihminen, jonka asiakas yrityksestä tapaa ja joka joutuu useinkin neuvottelemaan monesta käytännön yksityiskohdasta. Hän on kuljetuksensa johtaja, joka vastaa aikataulusta, turvallisuudesta, ja tavaran sopimuksenmukaisesta toimituksesta. Ja kauniiksi lopuksi, kuljettaja on osa myös yrityksen taloushallintoa, hän varmentaa, että kuljetettava tavara tulee asianmukaisesti kuitattua vastaanotetuksi, huolehtii omalta osaltaan reklamoinneista ja tavaraa noutaessaan varmistaa, että se vastaa rahtikirjoja.

---------- Viesti lisätty kello 18:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:20 ----------

Ei. Kyllä tällainen tilanne täyttää sen lainkohdan, jota tässä nyt on siteerattu suoraan ja epäsuoraan parikin kertaa. Sampan linkkaaman lain §3: "Kuljettaja saa kieltäytyä ottamasta matkustajaksi päihtynyttä henkilöä, jonka voidaan väkivaltaisen, uhkaavan tai meluavan käyttäytymisensä perusteella päätellä todennäköisesti aiheuttavan häiriötä." Kuvaamassasi tilanteessa laki siis antaa mahdollisuuden jättää tämä tuttu häirikkö pysäkille, kun Sinulla on aivan perusteltu epäily siitä, että hän todennäköisesti aiheuttaa häiriötä.

Kyllä kun tuota tarkkaan lukee, niin tuon epäilyn täytyy perustua jo väkivaltaiseen, uhkaavaan tai meluavaan käytökökseen ja jos asiakas kyytiin tullessaan käyttäytyy asiallisesti, niin kyytiin on otettava ja ulos heitetään vasta kun väkivaltainen, uhkaava tai meluava käytös alkaa. Eli siellä Hakaniemessä. Tosin omien kokemusteni perusteella juuri tuo on oikea menettelytapa. Kokemukseni ovat kyllä ajalta, jolloin toimin yläasteen opettajana, mutta johtopäätös niistä on selvä: häiriköintiin pitää puuttua topakasti ja heti, mutta vasta sitten kun jotain konkreettista. Eli siis olla tiukka mutta reilu. Tämä toimintatapa ainakin koululuokassa minimoi häiriköinnin. Osin juuri siksi, että ei näytetä vain kuinka häiriköinti ei kannata, vaan näytetään myös että asiallainen käytös kannattaa.
 
Kyllä kun tuota tarkkaan lukee, niin tuon epäilyn täytyy perustua jo väkivaltaiseen, uhkaavaan tai meluavaan käytökökseen ja jos asiakas kyytiin tullessaan käyttäytyy asiallisesti, niin kyytiin on otettava ja ulos heitetään vasta kun väkivaltainen, uhkaava tai meluava käytös alkaa.

Mä luen aina lakia vähän kuin piru Raamattua. Lakihan ei sano, milloin sen käytöksen on pitänyt olla uhkaavaa jne. Joten mun tulkintani on, että jos henkilö tosiaan on, kuten Antin esimerkissä, käyttäytynyt jo useita kertoja uhkaavasti ja häiritsevästi vaikkapa eilen tai viime viikolla, niin se riittää. Lakihan ei suoraan sano, että sen käytöksen pitää olla uhkaavaa juuri nyt.
 
Mä luen aina lakia vähän kuin piru Raamattua. Lakihan ei sano, milloin sen käytöksen on pitänyt olla uhkaavaa jne. Joten mun tulkintani on, että jos henkilö tosiaan on, kuten Antin esimerkissä, käyttäytynyt jo useita kertoja uhkaavasti ja häiritsevästi vaikkapa eilen tai viime viikolla, niin se riittää. Lakihan ei suoraan sano, että sen käytöksen pitää olla uhkaavaa juuri nyt.

Milloin sitten pääsee osoittamaan että on parantanut tapansa vai onko se matkustus tästä lähtien aina siitä kiinni kuka kuljettaja osuu kohdalle?
 
Takaisin
Ylös