Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2011

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,148
Väliaikaisen raitiolinjan 5 ensimmäinen vuoro 121 lähti Kauppatorilta aikataulun mukaan 6.6.2011 klo 6:00. Vuorossa oli vaunu 162.

Aamulla linjalla olivat lisäksi vaunut 154 (vuoro 122) ja 151 (vuoro 124).
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja kesäkuu 2011

Aamukymmenen aikaan havaitsin että pysäkkien elektroniset näytöt Aleksilla ja Mikonkadulla oli päivitetty näyttämään myös linjan 5 seuraavien vuorojen saapumisajat, eli niihin oli liimattu uudet numeropaneelit määränpääteksteineen. Rautatieaseman pysäkillä ei näkynyt viitoslinjan lähtöjä, sillä siellä näytön kaikki neljä riviä (linjat 3B, 3T, 6 ja 9) olivat jo käytössä. (Aleksiltahan poistui linjan 4T rivi, joka korvattiin linjalla 5.) Paristokäyttöiset pikkunäytöt mm. Katajanokalla näyttivät sekä linjan 3T että 4 seuraavat lähdöt. Linjan 1 käytöstä poistetulla pysäkillä Senaatintorilla paristonäyttö kehotti katsomaan aikataulua.

Perinteiset (ei elektroniset) pysäkkikyltit Aleksilla suunnassa kohti keskustaa näyttivät sangen mielenkiintoisilta, sillä niihin oli merkitty linja 3T kahdesti. Yhdessä liuskassa luki "3T Eläintarha" ja toisessa "3T Kamppi Töölö". Elektronisessa näytössä puolestaan luki "3T Töölö Kallio", eli kolme erilaista merkintätapaa yhdellä ja samalla pysäkillä.

Elektronisiin näyttöihin Mikonkadulla ja Aleksilla oli mielestäni fiksusti merkitty viitoslinjan kohdalle "5 Kauppatori Kaivopuisto", mutta sen sijaan pysäkkiliuskaan painettu "5 Kauppatori" on hieman harhaanjohtava, sillä se ei kerro linjan jatkuvan Kauppatorilta eteenpäin. Esimerkiksi Rautatieaseman pysäkillä vain kartasta näkee että viitonen jatkaa Kauppatorilta eteenpäin.

---------- Viesti lisätty kello 14:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:24 ----------

Havainto 6.6. n. klo 11: Linjan 1 Variotram oli Kaivokadulla Ateneumin edessä keula kohti Hakaniemeä. Vaunu oli siis jonkinlaisella pidennetyllä reitillä, koska oli ohittanut uuden päätepysäkkinsä Mikonkadulla.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja kesäkuu 2011

Aamukymmenen aikaan havaitsin että pysäkkien elektroniset näytöt Aleksilla ja Mikonkadulla oli päivitetty näyttämään myös linjan 5 seuraavien vuorojen saapumisajat, eli niihin oli liimattu uudet numeropaneelit määränpääteksteineen.

Kiva, että nuo on pantu toimimaan kunnolla. Vielä aamulla näytöt olivat osin pimeinä ja/tai niissä pyöri outoja harakanvarpaita alimmalla tekstirivillä.
 
Illalla 6.6. tuli vielä vastaan vaunu 164 (Tuc) linjalla 5. Lie vuorosta 123, joka aloittaa ykkösellä ja tulee aamuruuhkan jälkeen viitoselle. Vaikka voihan kyseessä olla myös vaununvaihto joko vuorosta 121 tai 122. 124 joka tapauksessa oli tuohon aikaan jo hallissa.
 
7.6

Ludde 150 tuli vastaan manskulla puoliltapäivin, tilausajossa tietenkin.
 
Linjalla 1 näkyy vähän kaikenlaisia tekstejä. Pysäkkikilvissä ja pysäkkien minuuttinäytöissä määränpää on Rautatientori, mikä minusta on ihan oikein. Mutta vastaantulleissa Varioissa lukeekin Rautatieasema ja ruotsiksi Järnvägsstatione, koska viimeinen kirjain ei mahdu näyttöön. (Järnvägstorget kyllä mahtuisi.) Helsingissähän on kyllä tuonniminen pysäkki, mutta sinne linja 1 ei aja.

Ja tänään 7.6. oli vuorossa 102 Samsung-manne 153, jossa tietysti lukee nauhakilvissä Kauppatori <-> Käpylä, vaikka vaunu ei kulje Kauppatorille. Manneihin ei toki kannata kesäksi muuttaa nauhatekstejä, mutta sanomattakin on selvää, ettei manneja missään tapauksessa pitäisi myöskään sijoittaa ykköselle, kun tekstit kerran ovat väärät.

Johdonmukaisuudessa olisi nyt aika lailla parantamisen varaa.
 
Mutta vastaantulleissa Varioissa lukeekin Rautatieasema ja ruotsiksi Järnvägsstatione, koska viimeinen kirjain ei mahdu näyttöön.

Itse asiassa niissä lukee ruotsiksi "Järnvägstatione", eli sen lisäksi ettei viimeinen kirjain mahdu näyttöön, niin sana on virheellisesti kirjoitettu yhdellä s-kirjaimella. Sama virhe on esiintynyt kautta vuosien useasti vaunujen sisänäytöissä.

Johdonmukaisuudessa olisi nyt aika lailla parantamisen varaa.

Olen ehdottomasti samaa mieltä! Voi meitä pedantteja. :redface:
 
Siltä varalta ettei missään vielä ole mainittu: huomattavaan osaan HKL:n linjaliikenteen raitiovaunuista on ilmestynyt HSL:n logo. Eli piparkakku ja kuntayhtymän kirjaintunnus koristavat vaunun nokkaa sekä lukuisissa Variotram-vaunuissa että huomattavassa määrässä korkealattiaisia nivelvaunuja.
 
Havainto 8.6.2011: Lähes kaikkiin raitiovaunuihin on lisätty valkoinen HSL-tunnus teksteineen. Se sijaitsee nivelvaunuissa etuikkunan alla vasemmalla ja Vario-vaunuissa vasemman etulampun oikealla puolella. Lisäksi tunnus löytyy ainakin nivelvaunujen kyljistä - muistaakseni vaunujen ovipuolelta. Manneista en tehnyt havaintoa.

Olisikohan tämä syy siihen ettei korkealattiaisuudesta kertovaa porrassymbolia ole vieläkään - monen kuukauden odottelun jälkeen - ilmestynyt NrI-vaunujen keuloihin? Nyt vaikuttaisivat keulat olevan niin täynnä tavaraa ettei sinne mitään porrassymbolia enää mahdukaan. Harmillista.
 
Havainto 8.6.2011: Lähes kaikkiin raitiovaunuihin on lisätty valkoinen HSL-tunnus teksteineen. Se sijaitsee nivelvaunuissa etuikkunan alla vasemmalla ja Vario-vaunuissa vasemman etulampun oikealla puolella. Lisäksi tunnus löytyy ainakin nivelvaunujen kyljistä - muistaakseni vaunujen ovipuolelta. Manneista en tehnyt havaintoa.

Valitettavaa. On kyllä harvinaisen ruma ilmestys valkoinen HSL-logo niin Varion kuin nivelvaunun keulassa. Mielestäni jos näitä HSL-logoja on nyt sitten pakko liimailla, niin laitettaisiin ne siististi HKL-logojen viereen tai alle eikä tehtäisi vaunuista tällaista sillisalaattia merkintöjen suhteen.
 
Joo, tuo HSL:n logon toteutustapa ratikoissa on kyllä harvinaisen ruma ja epäonnistunut. Eilen näin vaunussa 75 ekaa kertaa.

Se on minusta ihan OK, että tilaaja eli HSL logoineen näkyy jollain tavalla vaunujen kyljissä, tai vaikka nokassakin, jos logolle löytyy tuulilasin alta sopivasti tilaa. Mutta hiukan vaivaa voisi nähdä toteutuksen osalta eikä lätkiä sinne jotain kaapin pohjalta löytyneitä valmiita tarroja. Vähimmäisvaatimuksena nyt ainakin se, että väri vastaa samaa keltaista sävyä, jota käytetään ko. vaunutyypin järjestysnumeroissa ja keltaisessa muutenkin. Eikä olisi pahitteeksi, jos logon koko haettaisiin vastaavan HKL-logon, Helsingin vaakunan tai muun vastaavan perusteella.
 
Lisäksi tunnus löytyy ainakin nivelvaunujen kyljistä - muistaakseni vaunujen ovipuolelta.

Tämä olikin itseltäni virheellinen havainto, sillä nyt illalla tarkistin ettei HSL-tunnuksia ole muualla kuin vaunujen keuloissa. Olen samaa mieltä siitä että ne pilaavat vaunujen ulkonäön.

Havaintoja 8.6.2011: Kulttuuriratikka oli klo 21.06 Kauppatorilta lähtevässä linjan 5 vuorossa, joka ajaa Rautatieaseman pysäkiltä Koskelan halliin. Onkohan normaalia että kulttuurivaunu on liikkeellä vielä yhtä myöhään? Linjalla jatkoi vielä tämän jälkeen yksi Manne ja MLNRV 105. Huomasin myös eilen ja tänään, ettei Kauppatorin elektroninen pysäkkinäyttö näytä lainkaan niitä vitoslinjan vuoroja, jotka ajavat halliin R:aseman pysäkiltä, vaikka ne ennen sitä kiertävät normaalisti Kaivopuiston kautta.
 
Havaintoja 8.6.2011: Kulttuuriratikka oli klo 21.06 Kauppatorilta lähtevässä linjan 5 vuorossa, joka ajaa Rautatieaseman pysäkiltä Koskelan halliin. Onkohan normaalia että kulttuurivaunu on liikkeellä vielä yhtä myöhään?

Ei se ainakaan alkuperäisen suunnitelman mukaan ole normaalia. Mutta kyllä siinä vaununvaihtamisessakin on hommaa, kun ensin pitää tuoda Silakka Koskelasta johonkin, siirtää matkustajat sinne, ajaa alkuperäinen vaunu Koskelaan ja tehdä taas kahden tunnin päästä sama homma uudelleen.

Kaiken huippu on se, ettei vaununvaihdolle oikein ole loogista paikkaa missään. Rautatieasema kai olisi paras, mutta se on niin vilkas paikka, että aika taikuri saa olla, että saa vaunun sinne oikeaan väliin. Jos taas vie vaihtovaunun KT:lle, niin siinähän se vaihtovaunu ajaa sitten lähes täyden lenkin vitosta tyhjänä kun yrittää päästä pois linjalta ja Koskelaan.
 
Kaiken huippu on se, ettei vaununvaihdolle oikein ole loogista paikkaa missään. Rautatieasema kai olisi paras, mutta se on niin vilkas paikka, että aika taikuri saa olla, että saa vaunun sinne oikeaan väliin. Jos taas vie vaihtovaunun KT:lle, niin siinähän se vaihtovaunu ajaa sitten lähes täyden lenkin vitosta tyhjänä kun yrittää päästä pois linjalta ja Koskelaan.

Toimivin ratkaisu voisi olla vaihtovaunun vieminen Kolmikulman ohitusraiteelle ja siirtyä sieltä liikenteenohjauksen avulla samaan aikaan vuorovaunun kanssa YT:n pysäkille. Liikennettä on toki Erottajankin seutuvilla sen verran runsaasti, että väliin pujahtaa helposti ylimääräinen vaunu, mutta onneksi YT:n pysäkille mahtuu kerrallaan kolme vaunua.
 
Jos taas vie vaihtovaunun KT:lle, niin siinähän se vaihtovaunu ajaa sitten lähes täyden lenkin vitosta tyhjänä kun yrittää päästä pois linjalta ja Koskelaan.

Mikonkatu? Pysäkki ei ole kauhean iso, yksi vaunu kerrallaan mahtuu, mutta vitosen suuntaan on kuitenkin 3T:llä 10min välein vaan.
 
Takaisin
Ylös