Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2011

Pari viikkoa sitten hallista lähtevästä vaunusta pettivät jarrut ja syntyi peräänajo havaituilla seurauksilla Kustaa Vaasan tiellä.
Kiitos, muisti palaa pätkittäin.
Pari mannea, tai ludde ja manne seisoo K_sk_lan "kiertoradan solassa", sattuneesta syystä varmaankin (kun aitaa ei ole). Niillä taitaa olla , kuten HKL 12:lla asiaa m__laam__n.
 
Eilen 14.06.2011 ilalla kävi H055 autamassa raitiovaunut 206 & 214 Brahenkadun pysäkin kohdilla
 
Liva-päivitysten myötä on vaunujen määränpäänäyttöjen tekstejä muutettu. Esim. ykköset matkaavat tätä nykyä Rautatientorille eli virheellinen Rautatieasema on saatu pois. Vitosten uusi kilvitys on Keskusta kun aikaisemmin se oli Kauppatori. Lisäksi uusi rv-pysäkki Tehtaanpuisto on nyt ohjelmoitu myös ajosuuntaan I, josta se aikaisemmin puuttui.
 
Vitosten uusi kilvitys on Keskusta kun aikaisemmin se oli Kauppatori.

Mielenkiintoista on että rautatieaseman jälkeen kilvitys näyttäisi olevan "OLYMPIATERM. EIRA" (sanat eri riveillä), eli taitaa olla ensimmäinen kerta kun ratikoiden ulkokilvissä mainitaan samanaikaisesti kahden seuraavan reittipisteen nimet. Tämä on mahdollista siksi että molemmat nimet ovat samat suomeksi ja ruotsiksi, kun terminaali lyhennetään sopivasti. Asiaa! :D
 
Mielenkiintoista on että rautatieaseman jälkeen kilvitys näyttäisi olevan "OLYMPIATERM. EIRA" (sanat eri riveillä), eli taitaa olla ensimmäinen kerta kun ratikoiden ulkokilvissä mainitaan samanaikaisesti kahden seuraavan reittipisteen nimet. Tämä on mahdollista siksi että molemmat nimet ovat samat suomeksi ja ruotsiksi, kun terminaali lyhennetään sopivasti. Asiaa! :D

Tuo on tosiaankin yksi pieni mutta samalla iso juttu. Olisikohan ehkä jonain kauniina päivänä koko linjaston kilvitys menossa uusiksi yhtä toimivin lopputuloksin...? Elämme mielenkiintoisia aikoja!
 
Tuo on tosiaankin yksi pieni mutta samalla iso juttu.

En voisi olla enemmän samaa mieltä kanssasi. Olen aina ihmetellyt miksi ne kyltit on hankittu, kun niitä ei osata ohjelmoida informatiivisesti. Vitoslinjan ensimmäisten päivien kilvitys Kauppatorille ja Eiraan oli täysi fiasko. Samaa voisi sanoa ajan tasaamisesta Kauppatorilla.

Lisähavaintona kerrottakoon että nyt myös Olympiaterminaalin ja Eiran sairaalan välisellä osuudella ulkokylteissä on kahden seuraavan reittipisteen nimet (Eira ja keskusta). En ole varma eilisillan havainnostani, mutta muistaakseni ensimmäisellä rivillä oli "EIRA KESKUSTA" ja toisella "EIRA CENTRUM". Eiran sairaalan pysäkiltä eteenpäin näytöissä oli vain "KESKUSTA CENTRUM" (sanat eri riveillä).

Tietääkseni sekä Olympiaterminaali että keskusta ovat täysin uusia nimiä ratikoiden ulkonäytöissä. Olympiaterminaali-nimen käytön ymmärrän hyvin, mutta keskusta-sanan käyttö on mielenkiintoinen, sillä sen nimistä pysäkkiä ei ole olemassakaan, ja keskustan sijainti kartalla voi vaihdella paljonkin riippuen siitä keneltä sitä kysyy.
 
Lisähavaintona kerrottakoon että nyt myös Olympiaterminaalin ja Eiran sairaalan välisellä osuudella ulkokylteissä on kahden seuraavan reittipisteen nimet (Eira ja keskusta). En ole varma eilisillan havainnostani, mutta muistaakseni ensimmäisellä rivillä oli "EIRA KESKUSTA" ja toisella "EIRA CENTRUM". Eiran sairaalan pysäkiltä eteenpäin näytöissä oli vain "KESKUSTA CENTRUM" (sanat eri riveillä).

Jep, ja Eiran ja Keskustan välissä on vielä viiva, molemmilla kielillä. Kyllä nämä uudet tekstit ovat informatiivisempia. Eri juttu sitten, että Olympiaterminaali-nimistä pysäkkiä ei ole olemassa, se on nimeltään Olympialaituri / Olympiakajen. Tässä tapauksessa kuitenkin minusta tuo terminaali on vaunun kilvessä perustellumpi enkä panisi pahakseni, vaikka pysäkin nimi vaihdettaisiin kansalle tutumpaan muotoon.

Olympiaterminaali-nimen käytön ymmärrän hyvin, mutta keskusta-sanan käyttö on mielenkiintoinen, sillä sen nimistä pysäkkiä ei ole olemassakaan, ja keskustan sijainti kartalla voi vaihdella paljonkin riippuen siitä keneltä sitä kysyy.

Keskustaa ei tosiaan kovin paljon ole käytetty kilvissä tai linjanimissä. Kun linjan 2 reitti vuonna 1995 muuttui niin, että se alkoi kiertää YT:n ja RT:n kautta, linjanimi pysyi edelleen Katajanokka (terminaali) - Linjat -muodossa. Minä siitä aikani narisin HKL:n viestintään, vai olikohan se silloin vielä tiedotus nimeltään. Siihen sitten tulikin tämä Keskusta välietapiksi jossain vaiheessa. Ensimmäinen kerta, kun muistan tämännimisen paikan linjanimestä tai pysäkkikilvistä. Tuo jäi elämään 4T:n aikaankin, eli ellen ihan väärin muista niin KTR:n ja Mastokadun pysäkeillä lukee "Keskusta Munkkiniemi".

Vielä havainto ja mukava kertomus eiliseltä eli la 18.6. Seiskapäivää-manne hajosi Tehtaankadulle Kapteeninkadun pysäkille noin klo 10:30 aikaan. Siinä oli ilmeisesti servovika. Tilanne kesti noin 40 minuuttia, minä aikana perään kertyivät kaikki muut linjan 5 vaunut sekä museoratikka. Olin museoratikan rahastajana, ja siinä sitten raivausautoa odotellessa kadulle tupsahti eräästä rappukäytävästä ullanlinnalaisrouva. Hän ihmetteli, mitä oli tapahtunut, ja siinä keskustellessamme sanoin, että tämä on kyllä ratikoiden huono puoli; kun yksi hajoaa, niin kaikki muutkin jäävät seisomaan. Rouva vastasi salamannopeasti: "Juu, mutta kyllä ne muuten ovat niin kivoja." Olkoon tämä osoituksena siitä, että helsinkiläiset aika estottomasti rakastavat raitiovaunujaan ja niiden huonotkin puolet hyväksytään siinä sivussa itsestäänselvyyksinä, joita ei pahemmin jäädä murehtimaan.

Tilanne muuten ratkesi sitten H055:n myötä, kaipa vaihtoivat kammen paikoilleen ja vaunu jatkoi halliin. Oli sen päivän ainoa manne vitosella, eli loppupäivän linja kulkikin mannetta. Viitonen sitten kulki pitkälle iltapäivään aivan miten sattui, mikä tietysti heijastui museoliikenteeseenkin.

Linjalla 9 olivat eilen Alepa ja Etuovi. 7A:llakin näkyi joku sinertävä manne, en pannut merkille oliko Fazer vai Samsung vai peräti molemmat.
 
Olen ollut keskustassa usein ja ajoin itse viitosen ekana ajopäivänä. Ihmettelin että matkustajat oliva t heti löytäneet vitosen. Ihan sama tilanne tänää n ja muina päivvinä, vitosessa näyttää olevan matkustajia runsaasti.

Mielestäni olisi aika erikoista, jos vitonen ei keräisi runsaasti matkustajia. Nousevathan sen kyytiin nyt kaikki Tehtaankadun matkustajat, kun aikaisemmin massat jakaantuivat tasaisemmin kahteen eri suuntaan kulkevaan kolmoseen sekä vielä ykköseen. Myös Eiran sairaalalla tuntuisi olevan enemmän odottajia vitosen pysäkillä kuin kolmosen uudella pysäkkikorokkeella.
 
Mielestäni olisi aika erikoista, jos vitonen ei keräisi runsaasti matkustajia.

Minä pidän silti yllättävänä, että myös rautatieaseman pysäkillä siihen noustaan. Itse olen kerran käyttänyt sitä, ja sillä kerralla näköetäisyydellä 5:n takana tuli myös 3T, mutta erittäin suuri määrä ihmisiä nousi siihen 5:een eikä jäänyt odottamaan tuttua 3T:tä. Tämä tapahtui 8.6.
 
Minä pidän silti yllättävänä, että myös rautatieaseman pysäkillä siihen noustaan. Itse olen kerran käyttänyt sitä, ja sillä kerralla näköetäisyydellä 5:n takana tuli myös 3T, mutta erittäin suuri määrä ihmisiä nousi siihen 5:een eikä jäänyt odottamaan tuttua 3T:tä. Tämä tapahtui 8.6.

Miksi viitosen käyttäjä tarvitsisi 3T:tä? Ainoastaan jos aikoo ajaa Aleksille Rautatientorilta?
 
Miksi viitosen käyttäjä tarvitsisi 3T:tä? Ainoastaan jos aikoo ajaa Aleksille Rautatientorilta?

No siksi että se viitonen korvaa sen 3T:n ja koska se käyttäjä yleensä on ihan pihalla tällaisista poikkeusreiteistä eikä sillä ole hajuakaan, mihin se viitonen on menossa. Ja ihmetyksen aihe on siis, että nyt moni käyttäjä näyttäisi ihan oikeasti tietävän ja uskaltavan sitä vitosta käyttää.
 
Veikkaisin syitä olevan kaksi:

A - Suhteellisen hyvä tiedotus.
B - Linjanumeron selkeys. Kun vaunulla on selkeästi normaalista poikkeava numero 5, matkustajat saattavat ihan oikeasti tarkistaa reittikartasta, että minnekkäs tämä viitonen menee. Näin ei takuulla kävisi, jos poikkeuslinjan numerona olisi ollut 3X (tai jotain muuta yhtä nerokasta normaalia poikkeusjärjestelyhöttöä).
 
Jottei tämä aihe mene ihan pelkästään linjan 5 puimiseksi, niin laitetaan välin yksi havaintokin...;)

Ma 20.06: HKL 151 ("Etuovi") / 7A
 
Takaisin
Ylös