Sivu 4 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 46-60/77

Viestiketju: Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2011

  1. #46
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Pari viikkoa sitten hallista lähtevästä vaunusta pettivät jarrut ja syntyi peräänajo havaituilla seurauksilla Kustaa Vaasan tiellä.
    Kiitos, muisti palaa pätkittäin.
    Pari mannea, tai ludde ja manne seisoo K_sk_lan "kiertoradan solassa", sattuneesta syystä varmaankin (kun aitaa ei ole). Niillä taitaa olla , kuten HKL 12:lla asiaa m__laam__n.

  2. #47
    Hasse avatar
    Liittynyt
    04.02.2008
    Sijainti
    Siuntio
    Viestejä
    77

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2011

    Eilen 14.06.2011 ilalla kävi H055 autamassa raitiovaunut 206 & 214 Brahenkadun pysäkin kohdilla

  3. #48
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2011

    Liva-päivitysten myötä on vaunujen määränpäänäyttöjen tekstejä muutettu. Esim. ykköset matkaavat tätä nykyä Rautatientorille eli virheellinen Rautatieasema on saatu pois. Vitosten uusi kilvitys on Keskusta kun aikaisemmin se oli Kauppatori. Lisäksi uusi rv-pysäkki Tehtaanpuisto on nyt ohjelmoitu myös ajosuuntaan I, josta se aikaisemmin puuttui.

  4. #49
    NS
    NS ei ole kirjautuneena
    NS avatar
    Liittynyt
    26.01.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    339

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MrArakawa Näytä viesti
    Vitosten uusi kilvitys on Keskusta kun aikaisemmin se oli Kauppatori.
    Mielenkiintoista on että rautatieaseman jälkeen kilvitys näyttäisi olevan "OLYMPIATERM. EIRA" (sanat eri riveillä), eli taitaa olla ensimmäinen kerta kun ratikoiden ulkokilvissä mainitaan samanaikaisesti kahden seuraavan reittipisteen nimet. Tämä on mahdollista siksi että molemmat nimet ovat samat suomeksi ja ruotsiksi, kun terminaali lyhennetään sopivasti. Asiaa!

  5. #50

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut NS Näytä viesti
    Mielenkiintoista on että rautatieaseman jälkeen kilvitys näyttäisi olevan "OLYMPIATERM. EIRA" (sanat eri riveillä), eli taitaa olla ensimmäinen kerta kun ratikoiden ulkokilvissä mainitaan samanaikaisesti kahden seuraavan reittipisteen nimet. Tämä on mahdollista siksi että molemmat nimet ovat samat suomeksi ja ruotsiksi, kun terminaali lyhennetään sopivasti. Asiaa!
    Tuo on tosiaankin yksi pieni mutta samalla iso juttu. Olisikohan ehkä jonain kauniina päivänä koko linjaston kilvitys menossa uusiksi yhtä toimivin lopputuloksin...? Elämme mielenkiintoisia aikoja!

  6. #51
    NS
    NS ei ole kirjautuneena
    NS avatar
    Liittynyt
    26.01.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    339

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Tuo on tosiaankin yksi pieni mutta samalla iso juttu.
    En voisi olla enemmän samaa mieltä kanssasi. Olen aina ihmetellyt miksi ne kyltit on hankittu, kun niitä ei osata ohjelmoida informatiivisesti. Vitoslinjan ensimmäisten päivien kilvitys Kauppatorille ja Eiraan oli täysi fiasko. Samaa voisi sanoa ajan tasaamisesta Kauppatorilla.

    Lisähavaintona kerrottakoon että nyt myös Olympiaterminaalin ja Eiran sairaalan välisellä osuudella ulkokylteissä on kahden seuraavan reittipisteen nimet (Eira ja keskusta). En ole varma eilisillan havainnostani, mutta muistaakseni ensimmäisellä rivillä oli "EIRA KESKUSTA" ja toisella "EIRA CENTRUM". Eiran sairaalan pysäkiltä eteenpäin näytöissä oli vain "KESKUSTA CENTRUM" (sanat eri riveillä).

    Tietääkseni sekä Olympiaterminaali että keskusta ovat täysin uusia nimiä ratikoiden ulkonäytöissä. Olympiaterminaali-nimen käytön ymmärrän hyvin, mutta keskusta-sanan käyttö on mielenkiintoinen, sillä sen nimistä pysäkkiä ei ole olemassakaan, ja keskustan sijainti kartalla voi vaihdella paljonkin riippuen siitä keneltä sitä kysyy.

  7. #52
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut NS Näytä viesti
    Lisähavaintona kerrottakoon että nyt myös Olympiaterminaalin ja Eiran sairaalan välisellä osuudella ulkokylteissä on kahden seuraavan reittipisteen nimet (Eira ja keskusta). En ole varma eilisillan havainnostani, mutta muistaakseni ensimmäisellä rivillä oli "EIRA KESKUSTA" ja toisella "EIRA CENTRUM". Eiran sairaalan pysäkiltä eteenpäin näytöissä oli vain "KESKUSTA CENTRUM" (sanat eri riveillä).
    Jep, ja Eiran ja Keskustan välissä on vielä viiva, molemmilla kielillä. Kyllä nämä uudet tekstit ovat informatiivisempia. Eri juttu sitten, että Olympiaterminaali-nimistä pysäkkiä ei ole olemassa, se on nimeltään Olympialaituri / Olympiakajen. Tässä tapauksessa kuitenkin minusta tuo terminaali on vaunun kilvessä perustellumpi enkä panisi pahakseni, vaikka pysäkin nimi vaihdettaisiin kansalle tutumpaan muotoon.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut NS Näytä viesti
    Olympiaterminaali-nimen käytön ymmärrän hyvin, mutta keskusta-sanan käyttö on mielenkiintoinen, sillä sen nimistä pysäkkiä ei ole olemassakaan, ja keskustan sijainti kartalla voi vaihdella paljonkin riippuen siitä keneltä sitä kysyy.
    Keskustaa ei tosiaan kovin paljon ole käytetty kilvissä tai linjanimissä. Kun linjan 2 reitti vuonna 1995 muuttui niin, että se alkoi kiertää YT:n ja RT:n kautta, linjanimi pysyi edelleen Katajanokka (terminaali) - Linjat -muodossa. Minä siitä aikani narisin HKL:n viestintään, vai olikohan se silloin vielä tiedotus nimeltään. Siihen sitten tulikin tämä Keskusta välietapiksi jossain vaiheessa. Ensimmäinen kerta, kun muistan tämännimisen paikan linjanimestä tai pysäkkikilvistä. Tuo jäi elämään 4T:n aikaankin, eli ellen ihan väärin muista niin KTR:n ja Mastokadun pysäkeillä lukee "Keskusta Munkkiniemi".

    Vielä havainto ja mukava kertomus eiliseltä eli la 18.6. Seiskapäivää-manne hajosi Tehtaankadulle Kapteeninkadun pysäkille noin klo 10:30 aikaan. Siinä oli ilmeisesti servovika. Tilanne kesti noin 40 minuuttia, minä aikana perään kertyivät kaikki muut linjan 5 vaunut sekä museoratikka. Olin museoratikan rahastajana, ja siinä sitten raivausautoa odotellessa kadulle tupsahti eräästä rappukäytävästä ullanlinnalaisrouva. Hän ihmetteli, mitä oli tapahtunut, ja siinä keskustellessamme sanoin, että tämä on kyllä ratikoiden huono puoli; kun yksi hajoaa, niin kaikki muutkin jäävät seisomaan. Rouva vastasi salamannopeasti: "Juu, mutta kyllä ne muuten ovat niin kivoja." Olkoon tämä osoituksena siitä, että helsinkiläiset aika estottomasti rakastavat raitiovaunujaan ja niiden huonotkin puolet hyväksytään siinä sivussa itsestäänselvyyksinä, joita ei pahemmin jäädä murehtimaan.

    Tilanne muuten ratkesi sitten H055:n myötä, kaipa vaihtoivat kammen paikoilleen ja vaunu jatkoi halliin. Oli sen päivän ainoa manne vitosella, eli loppupäivän linja kulkikin mannetta. Viitonen sitten kulki pitkälle iltapäivään aivan miten sattui, mikä tietysti heijastui museoliikenteeseenkin.

    Linjalla 9 olivat eilen Alepa ja Etuovi. 7A:llakin näkyi joku sinertävä manne, en pannut merkille oliko Fazer vai Samsung vai peräti molemmat.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  8. #53
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    7A:llakin näkyi joku sinertävä manne, en pannut merkille oliko Fazer vai Samsung vai peräti molemmat.
    Molemmat näyttivät olevan linjalla kun illalla ulkoilin.

  9. #54
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Olen ollut keskustassa usein ja ajoin itse viitosen ekana ajopäivänä. Ihmettelin että matkustajat oliva t heti löytäneet vitosen. Ihan sama tilanne tänää n ja muina päivvinä, vitosessa näyttää olevan matkustajia runsaasti.
    Mielestäni olisi aika erikoista, jos vitonen ei keräisi runsaasti matkustajia. Nousevathan sen kyytiin nyt kaikki Tehtaankadun matkustajat, kun aikaisemmin massat jakaantuivat tasaisemmin kahteen eri suuntaan kulkevaan kolmoseen sekä vielä ykköseen. Myös Eiran sairaalalla tuntuisi olevan enemmän odottajia vitosen pysäkillä kuin kolmosen uudella pysäkkikorokkeella.

  10. #55

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MrArakawa Näytä viesti
    Mielestäni olisi aika erikoista, jos vitonen ei keräisi runsaasti matkustajia.
    Minä pidän silti yllättävänä, että myös rautatieaseman pysäkillä siihen noustaan. Itse olen kerran käyttänyt sitä, ja sillä kerralla näköetäisyydellä 5:n takana tuli myös 3T, mutta erittäin suuri määrä ihmisiä nousi siihen 5:een eikä jäänyt odottamaan tuttua 3T:tä. Tämä tapahtui 8.6.

  11. #56

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    495

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Minä pidän silti yllättävänä, että myös rautatieaseman pysäkillä siihen noustaan. Itse olen kerran käyttänyt sitä, ja sillä kerralla näköetäisyydellä 5:n takana tuli myös 3T, mutta erittäin suuri määrä ihmisiä nousi siihen 5:een eikä jäänyt odottamaan tuttua 3T:tä. Tämä tapahtui 8.6.
    Miksi viitosen käyttäjä tarvitsisi 3T:tä? Ainoastaan jos aikoo ajaa Aleksille Rautatientorilta?

  12. #57

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iiko Näytä viesti
    Miksi viitosen käyttäjä tarvitsisi 3T:tä? Ainoastaan jos aikoo ajaa Aleksille Rautatientorilta?
    No siksi että se viitonen korvaa sen 3T:n ja koska se käyttäjä yleensä on ihan pihalla tällaisista poikkeusreiteistä eikä sillä ole hajuakaan, mihin se viitonen on menossa. Ja ihmetyksen aihe on siis, että nyt moni käyttäjä näyttäisi ihan oikeasti tietävän ja uskaltavan sitä vitosta käyttää.

  13. #58
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2011

    Veikkaisin syitä olevan kaksi:

    A - Suhteellisen hyvä tiedotus.
    B - Linjanumeron selkeys. Kun vaunulla on selkeästi normaalista poikkeava numero 5, matkustajat saattavat ihan oikeasti tarkistaa reittikartasta, että minnekkäs tämä viitonen menee. Näin ei takuulla kävisi, jos poikkeuslinjan numerona olisi ollut 3X (tai jotain muuta yhtä nerokasta normaalia poikkeusjärjestelyhöttöä).

  14. #59

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1276

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2011

    Eli HKL/HSL:llä on kiitollinen tehtävä luvassa: selvittää, miksi näin hyvin onnistuttiin ja ottaa opiksi.
    Ville

  15. #60
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2011

    Jottei tämä aihe mene ihan pelkästään linjan 5 puimiseksi, niin laitetaan välin yksi havaintokin...

    Ma 20.06: HKL 151 ("Etuovi") / 7A
    We komen aan in Erps-Kwerps.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2010
    kirjoittanut aki foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 47
    Viimeisin viesti: 01.07.2010, 10:58
  2. Raitiovaunuhavaintoja - kesäkuu 2009
    kirjoittanut risukasa foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 80
    Viimeisin viesti: 02.07.2009, 15:38
  3. Raitiovaunuhavaintoja touko-kesäkuu 2008
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 74
    Viimeisin viesti: 01.07.2008, 06:48
  4. Raitiovaunuhavaintoja touko-kesäkuu 2007
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 119
    Viimeisin viesti: 06.07.2007, 10:43
  5. Raitiovaunuhavaintoja touko - kesäkuu 2006
    kirjoittanut aki foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 45
    Viimeisin viesti: 30.06.2006, 22:13

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •