Viimeksi muokannut moderaattori:
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
No eikös Stadi ole ensi vuonna muotoilupääkaupunki. Designhän tarkoittanee kallista ja epäkäytännöllistä. Mutta sellaiseen toki täytyy riittää rahaa.Moisista häkkyröistä sitten pitäisi maksaa jopa 700 000€!
Ja ihan Stefan Lindfors on sitten nuo häkkyrät suunnitellut. Huh huh. Nyt voisi kerrankin sanoa ihan aiheella, että olisin itsekin osannut suunnitella paremman näköiset "designkatokset" ja takuulla Lindforsia halvemmalla. Oikeastaan sellaiset voisi suunnitella joku vaikka ilmaiseksi, jos sillä saataisiin estettyä noiden kammotusten tulo Hakaniemeen tai mihinkään muuallekaan.
Designhän tarkoittanee kallista ja epäkäytännöllistä.
Noin muotoilupääkaupungissa, näin Alicantessa.
Mikähän tässäkin asiassa on totuus ja mistä se pitää selvittää? Torstain Suomenmaa-lehdessä olevassa valtuutettu Laura Kolben haastattelussa oli tähän asti näkemistäni lehtiartikkeleista eniten tietoa designpysäkkiasiasta. Sopiiko jotenkin kuvaan, etteivät kaupungin omat lehdet pysty kertomaan asiasta kaupunkilaisille...Tietääkö joku, mitä JCDecauxin vakiolasilaatikko asennuksineen maksaa? Tuo mainittu 700 000 e vaikuttaa aika käsittämättömältä maallikon silmään, jos ajattelee, että mitä summalla saa esimerkiksi omakotitaloa rakentaessa.
Haluaisin esimerkiksi tietää, miten HKL:n johtokunta on asiasta keskustellut. Onko sekin luullut, että HS:n ja muiden tietojen mukaan yksi pysäkkikatos maksaa 700.000 kun ne ennen maksoivat 30.000.
Jutun mukaan HKL:n rakennusyksikön johtaja Juha Saarikko toteaa, että design-katos on itse asiassa normaalia JC-Decaux -katosta puolta halvempi, kun suhteutetaan hinta katoksen kokoon eli sateelta suojaavan katon pinta-alaan. Normaalipysäkki maksaa 30.000 € ja tämä alle 100.000 €. Helsingin mediassa pyörinyt 700.000 euron hinta tarkoittaa kahdeksan pysäkkikatoksen yhteishintaa, joka on Saarikon tiedon mukaan, 778.000 €. Tämä hinta ei sisällä Lindforsin suunnittelupalkkiota. Lopullinen hinta selviää, kun pysäkkien valmistus kilpailutetaan.
Tuskin nyt sentään näin on tapahtunut.Antero Alku sanoi:Haluaisin esimerkiksi tietää, miten HKL:n johtokunta on asiasta keskustellut. Onko sekin luullut, että HS:n ja muiden tietojen mukaan yksi pysäkkikatos maksaa 700.000 kun ne ennen maksoivat 30.000.
esityslista sanoi:Suunnittelusopimuksen mukaan maksettava suunnittelukustannus on määrältään enintään 68 000 euroa. Pysäkin prototyypin rakentamisesta aiheutuva kustannus on kuljetuksineen n. 10 000 euroa.
JCDecauxin arvio on, että Hakaniemen pysäkkikokonaisuuden rakentaminen tulee maksamaan n. 600 000 - 700 000 euroa asennuksineen.