Århusin pikaratikka : uusi nettisivu

Mikko Laaksonen

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
2,789
Århusin pikaraitiotiehankkeesta uusi nettisivu: http://www.aarhuskommune.dk/letbaner

Århus päätti jo vuonna 2000 palauttaa raitioliikenteen, mutta ei saanut hankkeelle valtionrahoitusta.

Pikaraitiotiestä on tehty v. 2005 uusi, pienimuotoisempi suunnitelma, jonka investointikustannus on noin miljardi Tanskan kruunua. Hanke toteutetaan vaiheittain, osaksi hyödyntäen paikallisrautateitä sekä rakentamalla ensi vaiheessa pikaraitiotietä varten mitoitettu bussiväylä.

Århusin kunnan on tarkoitus kattaa oma osuutensa investoinnista rationalisoimalla bussiliikennettä. Hankkeeseen odotetaan myös seudun ja valtion rahoitusta.
 
Mikko Laaksonen sanoi:
Pikaraitiotiestä on tehty v. 2005 uusi, pienimuotoisempi suunnitelma, jonka investointikustannus on noin miljardi Tanskan kruunua. Hanke toteutetaan vaiheittain, osaksi hyödyntäen paikallisrautateitä sekä rakentamalla ensi vaiheessa pikaraitiotietä varten mitoitettu bussiväylä.
Kuinkahan hyvin tiehankkeet saisivat rahoitusta, jos ne ilmoitettaisiin samalla tavoin: Aiomme käyttää NN-kaupungin katurakentamiseen 1.000.000.000.000 euroa, jotta saamme katuverkon valmiiksi.

PK-seudulla tehdään PLJ-suunnitelmaa http://www.kaupunkiliikenne.net/plj2002.htm, jossa periaatteessa nämä miljardit ovat laskettavissa. Mutta kun käytännön toteutuspäätöksiä tehdään, tiehankkeiden kokonaisuudet uhontuvat. Esim. länsimetrosta on aina puhuttu "kokonaisuutena", kuten Matinkylään noin 450 Me ja Kivenlahteen noin 1.000 Me. Mutta Länsiväylän ja Kehä 2:n rakentaminen 1990-luvulla ei koskaan esiintynyt kerralla valmiina kokonaisuutena, vaan suunnilleen risteysväli tai kaista kerrallaan.

Antero
 
Mikko Laaksonen sanoi:
rakentamalla ensi vaiheessa pikaraitiotietä varten mitoitettu bussiväylä.
Lundin kaupungissa Ruotsissa valmistui vuonna 2003 Lundalänken -niminen bussien laatukäytävä. Tulevaisuudessa Lundalänken voi olla osa Lundin, Dalbyn, Staffanstropin ja Malmön pikaraitiotieverkostoa. Jo nykyinen järjestely on lisännyt matkustusta Lundin ja Dalbyn välillä: ensimmäisen kuukauden aikana nousujen määrät lisääntyivät 15000 ja toisena kuukautena 21000 nousulla.
 
Takaisin
Ylös