Raitiovaunuhavaintoja - elokuu 2011

Ai siellä tehdään vielä jotain. Luulin, että työt ovat jo loppuneet. Uusi korjauskierrosko menossa?

En osaa sanoa.

Yksi vaunu otettiin ulos ja toinen meni sisään. Numeroita en valitettavasti erottanut. Enkä jaksanut mennä yöllä lähemäs ihmettelemään.
 
Tänään n. klo 14:30 kaksi linjan 3T vaunua yritti yhtä aikaa Mikonkadulle. Vaunut kohtasivat toisensa, mutta ilman kosketusta, Aleksin ja Mikonkadun risteyksessä. Tilanne ratkaistiin hetken ihmettelyn jälkeen siten, että Aleksilta tulossa olevan välipalavaunun kuljettaja käveli peruuttamaan oman vaununsa. Mikonkadun pysäkin tuntumassa oleva sähkökaappi oli auki ja kaksi henkilöä ihmettelemässä sekä kaappia että vaunujen menoa. Taisi olla häiriötä turvalaitteessa.

Antero
 
Tänään n. klo 14:30 kaksi linjan 3T vaunua yritti yhtä aikaa Mikonkadulle. Vaunut kohtasivat toisensa, mutta ilman kosketusta, Aleksin ja Mikonkadun risteyksessä. Taisi olla häiriötä turvalaitteessa.
Melko huono TURVAlaite, jos sallii vaunujen nokkakolarin? :cool:
 
Melko huono TURVAlaite, jos sallii vaunujen nokkakolarin? :cool:

Asetinlaite on parempi nimitys. Tässä tapauksessa siis laitteisto oli mennyt pois päältä ja liikennettä ohjattiin LOKista. Joskus sitten ei tieto mene perille niin kuin pitää ja tulee peruuttelua. Varsinkin kun näitä vikatilanteita yleensä sattuu juuri kolmosen pahimpaan turistiiruuhka-aikaan.

Pakkopysäytyslaitteitahan ei vaunuissa ole, joten siltä osin on turvallisuus kuljettajien vastuulla.
 
Lauantaina 20.8.2011 noin kello 11 vaunu 339 Ensi linjalla ja noin kello 16 Paciuksenkadulla matkalla Munkkiniemeen.
 
hs.fi sanoi:
Ainakin raitiovaunulinjalla numero yhdeksän yksi vaunui suistui kiskoilta vesimassan takia Jämsänkadulla Vallilassa ja pakotti muut vaunut poikkeusreiteille.

Mitähän Jämsänkadulla oikein tapahtui? Suistuuko ratikka tosiaan kiskoilta pelkän (virtaavan) veden vuoksi?

Vai onko vesi tuonut mukanaan esim. hiekkaa ja roinaa, joka on täyttänyt kiskouran, mitä sitten kuljettaja ei virtaavan sadeveden vuoksi ole nähnyt ja vaunu on sen tähden noussut kiskoilta?

---------- Viesti lisätty kello 22:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:43 ----------

Mitähän Jämsänkadulla oikein tapahtui?

Saamani tekstarin mukaan ei mitään. Asemapäällikönkadun kieppeillä sen sijaan on mato poissa kiskoilta.
 
Asemapäällikönkadun kieppeillä sen sijaan on mato poissa kiskoilta.

Ratamestarinkadulla heti Ratamestarinkadun ja Asemapäällikönkadun liikenneympyrän jälkeen oli 230 pahasti ässällä ainakin yksi teli pois kiskoilta. Katuun painuneista tuoreenoloisista urista ja autojen särkyneistä taustapeileistä voisi päätellä, että teli oli suistunut jo Ratapihantien ja Asemapäällikönkadun risteyksen vaihteessa. En kuitenkaan ollut paikalla suistumisen sattuessa eikä paikalla ollut kuljettajakaan osannut sanoa varmasti missä suistuminen oli tapahtunut.
 
Tänään linjalla 4 vaunu 227 vuorossa 44 (ainakin lähdössä Munkkiniemestä klo 20:54).
 
Tänään aamulla (n. klo 7) oli myöskin linjalla 10 Variotram. Havainto tehtiin Ruskeasuon pysäkkilä. Vaunu oli niin kaukana että järjestys numero meni arvailuksi.

/Skurubisin
 
Ratamestarinkadulla heti Ratamestarinkadun ja Asemapäällikönkadun liikenneympyrän jälkeen oli 230 pahasti ässällä ainakin yksi teli pois kiskoilta..
Hesarissa on tämmöinen kuva sadeuutisiin liittyen.. liekkö sama tapahtuma?
1314032476-3efcdcf-1.540x405.jpg
 
En ymmärrä ollenkaan, mitä HS kirjoittaa tänään raitioliikenteen kuljettajapulasta. Perjantaina peruttiin 10 "vuoroa". Tarkoittaako tämä tosiaan 10 vuoroa niistä n. 94:sta, jotka ovat kulussa? Sehän olisi valtava luku. Vai tarkoittaako tämä kymmentä lähtöä päätepysäkiltä?

Mitä tarkoittaa, että 50 kuljettajaa joutui jäämään pois töistä? Kuljettajia on kai vähän vajaa 400, joten sairastuiko tosiaan heistä yli 10% vai ovatko mukana myös kesälomalla olevat?

Myöhemmin jutussa vielä lukee, että raitioliikenteessä ajetaan päivittäin runsaat sata vuoroa, mikä ei voi millään mittarilla pitää paikkaansa. Sitten juttu antaa vielä ymmärtää, että kuljettajia on myös liikkeellä sata eli yhtä monta kuin vuoroja, vaikka palkkalistoilla on 350 kuljettajaa.

Aikamoista huttua kyllä koko teksti. Ja mikähän se perjantain tilanne mahtoi oikeasti olla?
 
En ymmärrä ollenkaan, mitä HS kirjoittaa tänään raitioliikenteen kuljettajapulasta. Perjantaina peruttiin 10 "vuoroa". Tarkoittaako tämä tosiaan 10 vuoroa niistä n. 94:sta, jotka ovat kulussa? Sehän olisi valtava luku. Vai tarkoittaako tämä kymmentä lähtöä päätepysäkiltä?

Olisko eilen ollut hetkellisesti 10 vuoroa sisällä? Tuosta sitten tulee eräskin ajamaton lähtö ja 10 sellaista kertyy nopeasti.

Myöhemmin jutussa vielä lukee, että raitioliikenteessä ajetaan päivittäin runsaat sata vuoroa, mikä ei voi millään mittarilla pitää paikkaansa.
Yhden mittarin kekkasin, ja se on kunkin linjan päätepysäkkilähdot päivässä. Eikös ne liiku jossain 100 paremmalla puolella pl. 1/1A.

Sitten juttu antaa vielä ymmärtää, että kuljettajia on myös liikkeellä sata eli yhtä monta kuin vuoroja, vaikka palkkalistoilla on 350 kuljettajaa.

...joista arkipäivän aikana lienee työvuorossa vajaa 200. Eli kaiketi aamuruuhkan ja vastaavasti iltaruuhkan aikana on sitten kerrallaan noin 100 kuljettajaa töissä.
Harvinaisen Selvää tekstiähän se on, kun osaa lukea tulkita.
 
Vuoroja eli vaunupäiviä ajetaan siis tosiaan noin sata arkisin. Ja keskimääräinen vuoron eli vaunun päiväsuorite on jotain muutamakymmentä lähtöä, ~16 tuntia. Arkisin ajettavat ruuhkavuorot ajavat puolet tästä, n. 7-8h, jolloin yhden kuljettajan työpäivä riittää koko vuoron ajoon.
 
Mechelinkadulla on meneillään tietöitä ja käyttöönotettu uusi liikenneympyrä jotka ruuhkauttavat myös raitiovaunuliikennettä http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunk...oittivat_raitiovaunuliikenteen_taydellisesti/ jutussa kerrotaan että uuden liikenneympyrän käyttöönotto on aiheuttanut hämmennystä autoilijoissa jonka takia liikenne on sumppuuntunut, missä kohtaa meklua tämä uusi ympyrä mahtaa olla, onko Marian sairaalan kohdalla vai Itämerenkadun risteyksessä?
 
Takaisin
Ylös