Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/30

Viestiketju: Elimäenkadun ja Mäkelänkadun risteys

  1. #1

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Elimäenkadun ja Mäkelänkadun risteys

    Tuli eräässä muussa yhteydesssä esille, ja kävin tänään katsomassa ihan paikan päällä.

    Minä en ole tästä ihan sataprosenttisen varma, mutta minusta Mäkelänkatua etelästä tultaessa ei saa kääntyä vasemmalle Elimäenkadulle eikä myöskään pohjoisesta tultaessa Mäkelänrinteeseen. Paikassa ei ole mitään ryhmitysmerkkejä tai kääntymiskaistoja, ja valot toimii niin että ratikoilla ei ole erillistä nuolivaloa, eli ne samaan aikaan vihreän kuin Mäkelänkadun suunta. Toisaalta ei sitä ole erikseen kiellettykään. Tänään kun pari valokiertoa katselin niin yksi pakettiauto siitä kääntyi.

    Tuo on jokatapauksessa vähän vaarallista. Paikassa myös tapahtui taannoin onnettomuus:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Oma kaupunki
    Keskustaa kohti matkannut raitiovaunu murjoi torstaina Mäkelänkadulla samaan suuntaan ajaneen henkilöauton, joka oli kääntynyt vaunun eteen. Auton vetämiseen pois kolaripaikalta tarvittiin raivauskalustoa. Kukaan ei loukkaantunut puoliltapäivin Elimäenkadun kohdalla sattuneessa onnettomuudessa.
    http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunki...elankadulla.1/
    Jostain syystä kuitenkin esimerkiksi Google Mapsin mukaan siitä saa kääntyä kumpaankin suuntaan, ja jos tuo datasetti on jotenkin jaettua niin olisiko niin että samaa sanoo autonavigaattorikin?

  2. #2

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Elimäenkadun ja Mäkelänkadun risteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Minä en ole tästä ihan sataprosenttisen varma, mutta minusta Mäkelänkatua etelästä tultaessa ei saa kääntyä vasemmalle Elimäenkadulle eikä myöskään pohjoisesta tultaessa Mäkelänrinteeseen. Paikassa ei ole mitään ryhmitysmerkkejä tai kääntymiskaistoja, ja valot toimii niin että ratikoilla ei ole erillistä nuolivaloa, eli ne samaan aikaan vihreän kuin Mäkelänkadun suunta. Toisaalta ei sitä ole erikseen kiellettykään.
    Viimeiseen se tiivistyy: ei ole kiellettykään, joten se on sallittua. Paikalla ei ole kieltomerkkejä, määräysmerkkejä (jotka kieltävät kaiken muun paitsi määrätyn; ne ympyränuolet) eikä sulkuviivoja. Ryhmitysmerkkejä ja kääntymiskaistoja tuskin löytyy 99 %:sta Suomen risteyksiä. Ei niitä kaksi- tai kolmikaistaiselle tielle sen enempää vaadita, että kääntyminen olisi sallittua.

  3. #3

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Elimäenkadun ja Mäkelänkadun risteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Viimeiseen se tiivistyy: ei ole kiellettykään, joten se on sallittua. Paikalla ei ole kieltomerkkejä, määräysmerkkejä (jotka kieltävät kaiken muun paitsi määrätyn; ne ympyränuolet) eikä sulkuviivoja. Ryhmitysmerkkejä ja kääntymiskaistoja tuskin löytyy 99 %:sta Suomen risteyksiä. Ei niitä kaksi- tai kolmikaistaiselle tielle sen enempää vaadita, että kääntyminen olisi sallittua.
    Samaa mietin. Mun liikennepää vaan sanoo että ne kiskot siinä vieressä on kaista, eli jos haluaisin kääntyä vasemmalle niin minun ainakin pitäisi ryhmittyä niille kiskoille. Mutta toisaalta saako noin tehdä kun kyseessä on erotettu ratikkarata?

    Mutta ihan asiasta, musta tuolle risteykselle, samoin kuin Hollolan- ja Hattulantien risteyksille pitäisi tehdä jotain.

  4. #4

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Elimäenkadun ja Mäkelänkadun risteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Samaa mietin. Mun liikennepää vaan sanoo että ne kiskot siinä vieressä on kaista, eli jos haluaisin kääntyä vasemmalle niin minun ainakin pitäisi ryhmittyä niille kiskoille. Mutta toisaalta saako noin tehdä kun kyseessä on erotettu ratikkarata?
    No merkinnät eivät näytä olevan ihan yhtenäisiä, mutta esim. Radanrakentajantiellä siinä on ajokieltomerkki, Hämeenkadun päässä taas on liikenteenjakaja. Suuri osa sivuteiltä Mäkelänkadulle kääntyvistä joutuu kuitenkin luottamaan ihan puhtaaseen kaupunkilaisjärkeen. Eiköhän se juridisesti kuitenkin tulkita erilliseksi raitiovaunuradaksi, ei tien osaksi tai raitiovaunukaistaksi.

    Ja ryhmittyminen ei voi tapahtua parisataa metriä ennen ilman opastusta. Miten siis ryhmityt raitiovaunupysäkin läpi, kun haluat kääntyä Elimäenkadulle? Ja saahan esim. Huopalahdentien talouskaistoiltakin kääntyä vasemmalle ilman ryhmittymistä keskikaistoille puurivistön läpi. Ryhmittymissäännöt eivät edellytä ryhmittymistä muuten kuin käytettävissä olevan kaistatilan laitaan.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    582

    oletus Vs: Elimäenkadun ja Mäkelänkadun risteys

    Nyt ei ymmärrä:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Hämeenkadun päässä taas on liikenteenjakaja.
    Hämeenkadun?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Eiköhän se juridisesti kuitenkin tulkita erilliseksi raitiovaunuradaksi, ei tien osaksi tai raitiovaunukaistaksi.
    Juridisesti ei ole olemasa raitiovaunurataa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Ja saahan esim. Huopalahdentien talouskaistoiltakin kääntyä vasemmalle
    Mikä on talouskaista?

  6. #6

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Elimäenkadun ja Mäkelänkadun risteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Samppa Näytä viesti
    Hämeenkadun?
    -tien.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Samppa Näytä viesti
    Juridisesti ei ole olemasa raitiovaunurataa
    Ei, mutta jos se ei ole tieliikennelain ajoväylääkään, järkevin mieleen tuleva nimitys nyt on raitiovaunurata. Kun siinä on kiskot, siinä kulkee raitiovaunuja eikä siinä kulje autoja. Juridisesti ei ole olemassa myöskään metrorataa, mutta sellainenkin löytyy. Juridiikan kannalta tässä nyt oli vain se pointti, että juridisesti tuskin on tulkittavissa autoille sallituksi tieksi tai tien osaksi; sillä nyt ei ole mitään väliä mikä se sitten varsinaisesti on.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Samppa Näytä viesti
    Mikä on talouskaista?
    Lempinimitys reunakaduille tiellä, jolla on keskellä nopeat ajoradat ja erilliset tiet reunoilla pysäköintiä ja tonttiliityntää varten. Vastaavia en Suomesta tiedä kuin Tampereella Sammonkadulla ja Teiskontiellä.

  7. #7
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    582

    oletus Vs: Elimäenkadun ja Mäkelänkadun risteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti

    Ei, mutta jos se ei ole tieliikennelain ajoväylääkään, järkevin mieleen tuleva nimitys nyt on raitiovaunurata. Kun siinä on kiskot, siinä kulkee raitiovaunuja eikä siinä kulje autoja. Juridiikan kannalta tässä nyt oli vain se pointti, että juridisesti tuskin on tulkittavissa autoille sallituksi tieksi tai tien osaksi; sillä nyt ei ole mitään väliä mikä se sitten varsinaisesti on.
    Minun mielestäni sillä on väliä mikä se on varsinkin juridiikan kannalta. Kävisikö tällainen termi?:
    2 § Määritelmiä: Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:
    14) raitiotiellä yksinomaan raitiovaunuliikenteelle tarkoitettua tien osaa tai erillistä tietä; (7.5.1997/414)

    ---------- Viesti lisätty kello 19:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:16 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Ja saahan esim. Huopalahdentien talouskaistoiltakin kääntyä vasemmalle ilman ryhmittymistä keskikaistoille puurivistön läpi.
    Nyt menee kyllä OT:
    Tämä oli minulle niin vaikeasti aukeava juttu, että piti ensin oikein asiaa funtsia, ennen kuin sitä saattoi ruveta ajattelemaan (kummityttöni käyttämä sanonta).

    Huopalahdentien "talouskaistat" ovat kaksisuuntaisia, kun taas muistini mukaan ainakin -80 luvulla Sammonkadun vastaavat olivat yksisuuntaisia.

    Tästä päästään tietokilpailu- tai knoppikysymykseen: millä kadulla Suomessa on eniten kaistoja?
    Huopalahdentiellä, parhaimmillaan 9 kaistaa.

  8. #8

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Elimäenkadun ja Mäkelänkadun risteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Samppa Näytä viesti
    Minun mielestäni sillä on väliä mikä se on varsinkin juridiikan kannalta. Kävisikö tällainen termi?
    Käy. Mutta jos nyt haluaisit vähän valottaa, miksi olet tuon mielipiteesi olennaisuudesta muodostanut, kun se ei vaikuta siihen, saako tuossa risteyksessä kääntyä vasemmalle ryhmittymättä sen puurivistön läpi.

  9. #9
    Tunnistettu jäsen Waltsu avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    625

    oletus Vs: Elimäenkadun ja Mäkelänkadun risteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Samppa Näytä viesti
    Nyt menee kyllä OT: - - millä kadulla Suomessa on eniten kaistoja?
    Huopalahdentiellä, parhaimmillaan 9 kaistaa.
    Turussa Aninkaistensilta on myös 9 kaistan levyinen: sillan pohjoispäässä vie 3 kaistaa etelään ja 6 kaistaa pohjoiseen.

  10. #10
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    582

    oletus Vs: Elimäenkadun ja Mäkelänkadun risteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Mutta jos nyt haluaisit vähän valottaa, miksi olet tuon mielipiteesi olennaisuudesta muodostanut
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Eiköhän se juridisesti kuitenkin tulkita erilliseksi raitiovaunuradaksi, ei tien osaksi tai raitiovaunukaistaksi.
    Tuostahan tämä lähti, halusin korjata virheellisen tiedon.
    Jos juridiikasta puhutaan tai siihen vedotaan, niin termien on syytä olla oikein.

    ---------- Viesti lisätty kello 17:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:42 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Minä en ole tästä ihan sataprosenttisen varma, mutta minusta Mäkelänkatua etelästä tultaessa ei saa kääntyä vasemmalle Elimäenkadulle eikä myöskään pohjoisesta tultaessa Mäkelänrinteeseen. Paikassa ei ole mitään ryhmitysmerkkejä tai kääntymiskaistoja, ja valot toimii niin että ratikoilla ei ole erillistä nuolivaloa, eli ne samaan aikaan vihreän kuin Mäkelänkadun suunta. Toisaalta ei sitä ole erikseen kiellettykään. Tänään kun pari valokiertoa katselin niin yksi pakettiauto siitä kääntyi.

    Tuo on jokatapauksessa vähän vaarallista.
    Alkuperäiseen kysymykseen: saa kääntyä ja varsinkin etelästä tullessa käännytään hyvin usein vasemmalle Elimäenkadulle. Kiskoille ei saa ryhmittyä. Yhtä vaarallisia ovat kaikki risteykset, joista käännytään vasemmalle kiskojen yli ja niitähän riittää.

  11. #11
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Elimäenkadun ja Mäkelänkadun risteys

    Tähän viestiketjuun sopii hyvin taannoinen Viherahon liikennevinkki. Saako autoilla siis ajaa Mäkelänkadun raitiovaunuradalla, koska mitkään liikennemerkit tai liikenteenjakajat (pois lukien uintikeskuksen risteyksessä kohti Sörnäistä oleva "ajoneuvoilla ajo kielletty" -liikennemerkki lisäkilpineen) eivät tätä kiellä?

  12. #12
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Elimäenkadun ja Mäkelänkadun risteys

    Ei kiellä Puistotielläkään. Mun nähdäkseni ei kuitenkaan saa, sillä puistossa kulkeva ratikkarata ei mitenkään automaattisesti ole katu. Eihän sitä ole tarkoitettu ajoneuvoille ollenkaan. Ei autolla saa ajaa Espan puistossakaan, mutta en muista nähneeni siellä erikseen kieltomerkkiäkään. Tai Ruttopuistossa. Jne.

    Pointti siis: koska raitiovaunu ei ole ajoneuvo, ei sille tehty rata ole automaattisesti myöskään ajoneuvoille tarkoitettu väylä. Kuten ei ole rautatiekään. Näin mä tulkitsisin.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  13. #13
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    582

    oletus Vs: Elimäenkadun ja Mäkelänkadun risteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Ei kiellä Puistotielläkään. Mun nähdäkseni ei kuitenkaan saa, sillä puistossa kulkeva ratikkarata ei mitenkään automaattisesti ole katu. Eihän sitä ole tarkoitettu ajoneuvoille ollenkaan. Ei autolla saa ajaa Espan puistossakaan, mutta en muista nähneeni siellä erikseen kieltomerkkiäkään. Tai Ruttopuistossa. Jne.

    Pointti siis: koska raitiovaunu ei ole ajoneuvo, ei sille tehty rata ole automaattisesti myöskään ajoneuvoille tarkoitettu väylä. Kuten ei ole rautatiekään. Näin mä tulkitsisin.
    No noinhan se menee, ja alla olevat säädökset sen määrittävät:

    2 § Määritelmiä
    Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:
    2) ajoradalla ajoneuvoliikenteelle tarkoitettua, yhden tai useamman ajokaistan käsittävää tien osaa, pyörätietä lukuun ottamatta; (7.5.1997/414)
    4) ajokaistalla tiemerkinnöin osoitettua tai muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa ja pyöräkaistaa; (7.5.1997/414)
    14) raitiotiellä yksinomaan raitiovaunuliikenteelle tarkoitettua tien osaa tai erillistä tietä; (7.5.1997/414)

    2 a § Ajoneuvojen määritelmät
    Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:
    1) ajoneuvolla maalla kulkemaan tarkoitettua laitetta, joka ei kulje kiskoilla;

    8 § Tien eri osien käyttö
    Ajoneuvoja on kuljetettava ajoradalla.
    Viimeisin muokkaaja Samppa; 12.08.2011 kello 12:57.

  14. #14
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Elimäenkadun ja Mäkelänkadun risteys

    Tuossa 2 § 14 ei kuitenkaan erikseen sanota, miten autoilijalle kerrotaan, että paikka X onkin raitiotie eikä ajorataa. Mutta ei sitä minusta tarvitsekaan kertoa, eihän jalkakäytäviäkään ole merkitty erikseen jalkakäytäviksi vaan autoilijan oletetaan ymmärtävän, ettei jalkakäytävä ole ajorataa.

    Tämä tulkinta tosiaan ratkaisee myös nuo sulkuviivattomat, korotetut ja eri värisellä asfaltilla päällystetyt rv-kaistat. Eli kun ne näin selkeästi on erotettu ajoradasta, niin kyllä ne silloin ovat yksiselitteisesti tulkittavissa raitiotieksi kuten toisessa topikissa totesit. Tosin talvella on ongelmia, sillä korotus on nimellinen ja kun tien pinnassa on lunta, ei korotusta tai asfaltin väriä edes huomaa. Tosin ei huomaisi sulkuviivaakaan sitten.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  15. #15
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Elimäenkadun ja Mäkelänkadun risteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Tämä tulkinta tosiaan ratkaisee myös nuo sulkuviivattomat, korotetut ja eri värisellä asfaltilla päällystetyt rv-kaistat. Eli kun ne näin selkeästi on erotettu ajoradasta, niin kyllä ne silloin ovat yksiselitteisesti tulkittavissa raitiotieksi kuten toisessa topikissa totesit. Tosin talvella on ongelmia, sillä korotus on nimellinen ja kun tien pinnassa on lunta, ei korotusta tai asfaltin väriä edes huomaa. Tosin ei huomaisi sulkuviivaakaan sitten.
    Noudatetaan tulkintaasi ja todetaan korotetut rv-kaistat raitiotieksi. Rv-kaistalle tai -tielle ei saa ryhmittyä kääntymistä varten, mutta saako sen ylittää kääntyäkseen vasemmalle. Sulkuviiva on selkeä tapaus, mutta kevyt korotus ei. Alkukesästä auto teki u-käännöksen Nordenskiöldinkadun korotuksen yli (ei risteyksen kohdalla) jääden vierellä ajaneen raitiovaunun alle. Paikalle tulleen poliisin tulkinta oli, että korotuksen yli saa toki kääntyä, mutta autoilijan olisi pitänyt ensin väistää raitiovaunua. Ts. tilanne olisi sama kuin risteyksissä. Jos asia on näin, niin esim. Manskulla tai Tukholmankadulla saa nykyään tehdä u-käännöksiä mielin määrin.

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Viivästyksiä Mäkelänkadun ja Koskelantien liikenteessä la 5.6.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 02.06.2010, 10:40
  2. Malminrinteen rata, Fredan ja Urho Kekkosen kadun risteys
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 16.05.2010, 03:21
  3. Mäkelänkadun ja Hämeentien linjojen katkaisu Sörnäisiin
    kirjoittanut a__m foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 15.09.2005, 02:58
  4. Mäkelänkadun ratikkaliikenne
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 26
    Viimeisin viesti: 06.09.2005, 22:03
  5. Mäkelänkadun onnettomuus
    kirjoittanut HeSa foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 09.08.2005, 15:54

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •