Kolmoset, viitonen ja ratikka Merikadulle

Liittynyt
26 Syyskuu 2006
Viestit
3,859
Kirottua. Juuri kun kesällä alkoi tottua siihen, että ratikoilla on aikataulut, liikenne palaa samaan surkeuteen. :mad: Kun kesällä 3B kävi kääntymässä Perämiehenkadulla ja vitonen kulki kotoa kaupungille(3B ja 5) pääsi yhtä helposti kuin kaupungilta kotiin(3B ja 6). Nyt 3B kulkee taas ihan miten sattuu aikataulut ovat hyvin viitteelliset. Ja fredan pysäkillä ei ole edes kunnollista ohitusaikanäyttöä, vaan onneton led näyttö, joka ei sovi useamman linjan käyttöön. :icon_frown:

Rata Merikadulle pitäisi saada nopeasti aikaan, jotta kolmosen eteläinen reitti voidaan katkaista, nykyisen muotoisena se on vaan huonoa palvelua. Viitosen tyyppinen palvelu yhteen suuntaan riittänee Etelärannalle ja Olympiaterminaalille.
 
Ja fredan pysäkillä ei ole edes kunnollista ohitusaikanäyttöä, vaan onneton led näyttö, joka ei sovi useamman linjan käyttöön. :icon_frown:
Näyttäähän tämä LED-näyttö useampia linjoja. Tosin yhden kerrallaan, mutta ajallisesti peräkkäin.

Antero
 
LED-näytöthän nimenomaan näyttävät monta linjaa kerralla, LCD-näytöt yhtä kerrallaan.
 
Näyttäähän tämä LED-näyttö useampia linjoja. Tosin yhden kerrallaan, mutta ajallisesti peräkkäin.

Ei siitä ole paljonkaan iloa, kun se näyttää aina väärää linjaa ja näyttökin on huonossa paikassa kun siitä ei näe linjojen tuloaikaa samalla kun kävelemässä ohi. Ohitusaikanäyttöjen pitäisi näyttää kaikki linjat kerralla kaikilla vilkkailla pysäkeillä, jossa vaihtoehtona on kävely.
 
Ei siitä ole paljonkaan iloa, kun se näyttää aina väärää linjaa ja näyttökin on huonossa paikassa kun siitä ei näe linjojen tuloaikaa samalla kun kävelemässä ohi.

Tästä olen aivan samaa mieltä. LCD-näytöt eivät ole läheskään yhtä käyttäjäystävällisiä kuin isompien pysäkkien LED-näytöt, jotka näyttävät monta linjaa yhdellä vilkaisulla ja näytön näkee myös pysäkkikatoksen ulkopuolelta. Ja kuten olen jo joskus jossain ketjussa nipottanut, eivät LCD-näyttöjen esittämät ajat ainakaan omilla lähipysäkeilläni aina korreloi liikennevälineen (oli kyseessä spåra tai bussi) todellista tuloaikaa. Tässä oli tosin kesällä havaittavissa parannusta - joka saattoi kyllä johtua vain siitä, että kesällä aikataulut pitivät.
 
Muu linjasto todellakin kiitti ja kumarsi kun vitonen hoiti myöhästelyn kaikkien puolesta. Kolmonen kulki epävarmasti vain Eltsun päässä missä oli välillä pitkiä tasauksia ja toisaalta joskus ajettiin päättärin läpi. Eli kun Eltsun päätkin avattaisiin, niin kolmosesta tulisi aivan todellinen matkustajien linja.

Mitä vitosen lenkkiin tulee, niin muutamilla elementeillä sekin saataisiin toimimaan. Ensimmäinen on kahden vaunun pituinen tasauspysäkki, toissijainen asia olisi huoltoruutujen varaaminen kadunvarsille mm. roska-autoja varten (ja niiden valvominen!). Toisaalta myös kurinalaisella ajotavalla on paljon vaikutusta, vitosen varrella kun on matkustajilla paljon taipumusta tulla pysäkille myöhässä ja hidastaa lähtöjä.

Käy myös sääliksi Eiran-Munkkisaaren-Punavuoren matkustajia, joilta kesän päätyttyä vietiin läpiviikkoinen yöliikenne. Nuo alueet kyllä ansaitsisivat sen, varsinkin kun asutus laajenee Hernesaareen päin.
 
Ja tarkennetaan nyt vielä, että kolmosestahan tietenkin tulisi kaksi erillistä linjaa, nykyinen kirjainsähellys voitaisiin unohtaa.
 
Käy myös sääliksi Eiran-Munkkisaaren-Punavuoren matkustajia, joilta kesän päätyttyä vietiin läpiviikkoinen yöliikenne. Nuo alueet kyllä ansaitsisivat sen, varsinkin kun asutus laajenee Hernesaareen päin.

Tosta tuli paljon myönteistä palautetta ainakin itselle... perämiehessä oltiin usein hämmästyneitä siitä, et siel spora oli yölläkin, ja lähinnä vain harmittelivat, ettei se jatku ikuisuuksiin. yhden ainoan kerran kuulin valitusta siitä, että o meluhaittoja o_O
 
Ei siitä ole paljonkaan iloa, kun se näyttää aina väärää linjaa ja näyttökin on huonossa paikassa kun siitä ei näe linjojen tuloaikaa samalla kun kävelemässä ohi. Ohitusaikanäyttöjen pitäisi näyttää kaikki linjat kerralla kaikilla vilkkailla pysäkeillä, jossa vaihtoehtona on kävely.

Nämä patterinäytöt ovat kyllä minustakin aika lailla yhtä tyhjän kanssa. Minä käytän noita minuuttinäyttöjä oikeastaan kahdella tavalla: joko kadulla ohi kävellessä kuten sinä, eli vilkaisen, jäisinkö odottamaan ratikkaa vai kävelenkö perille. Silloin ei mennä katoksen sisäpuolelle ollenkaan saatikka että ruvettaisiin odottelemaan, milloin näyttö suvaitsee kertoa sen tiedon tai ne tiedot, joita minä tarvitsen. Tai käytän näyttöjä siihen, että yhdessä ratikassa istuessani vilkaisen, milloin seuraava jonkin potentiaalisen vaihtolinjan vaunu tulee. Eli vaikka matkalla Munkasta Kamppiin tsekkaan Oopperalla, milloin 3T on tulossa. Jos se tulee ihan kohta, vaihdan. Jos ei, menen nelosella Lasipalatsille ja kävelen. Tällaiseen noista patterinäytöistä ei ole mitään hyötyä.

Kaikista hauskinta patterinäyttöjen kanssa oli se, että kun ne piti hankkia, niillekin tietysti laskettiin H/K. Se tehtiin niin, että vedettiin hihasta joku aikasäästö, jonka mukaan matkustajien aikaa jotenkin säästyy siitä että patterinäyttö kertoo, milloin bussi tulee. Näitä säästöminuutteja sopivasti laskeskelemalla saatiin sitten ikään kuin osoitettua, että kannattaa hankkia satoja tällaisia vempuloita. :lol:

---------- Viesti lisätty kello 0:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 0:05 ----------

Muu linjasto todellakin kiitti ja kumarsi kun vitonen hoiti myöhästelyn kaikkien puolesta.

No sanopa muuta. Ja museoliikenne kirosi :) Vaikea se on ymmärtää, miten vitonen saattoikin kulkea niin epätäsmällisesti. Arjesta ei ole samalla lailla kokemusta, mutta varsinkin lauantaisin tiheän vuorovälin aikaan nuo kulkivat kyllä ihan miten sattui. Melkein veikkaan, että ilman kieppiä aseman kautta vitonen olisi kulkenut aika lailla säännöllisesti.
 
Nämä patterinäytöt ovat kyllä minustakin aika lailla yhtä tyhjän kanssa.

Myöskään kuljettajille niistä ei ole hyötyä kuten led-näytöistä on. Ledinäyttöjen avulla voi esimerkiksi suunnitella aikataulun tasaamisia välttäen perässä tulevien vuorojen häiritsemisen.

Omat kokemukset vitosesta eivät ole mitenkään yltiönegatiivisia. Ihan ajamattakin näkee ettei vitosen reitillä ole tarpeeksi oikaisu- ja ajantasausmahdollisuuksia, mutta omalla kohdalla kaikki kuitenkin sujui. En muistaakseni koko kesänä myöhästynyt vaihdosta. Yhden kerran meni liikenne sekaisin, kun Kapteeninkadulla sattui kolari. Silloin ajoin kierroksen verran linjan ainoana vaununa. Ja myöhästyin huimat kaksi minuuttia :D
 
Takaisin
Ylös