Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2011

Liittynyt
8 Heinäkuu 2007
Viestit
957
2.9

Variotram tuli tänään vastaan Rautatientorilla Kaisaniemen suuntaan kilvin "2". Minne mahtoi olla menossa? :D
 
Laajalahdentiellä on noin klo 18:30 sattunut kahden auton kolari ja toinen autoista seisoo nyt keskustasta tulevien raitiovaunujen tukkeena. Neljä vaunua on jumissa Munkassa, muuten 4 kulkee Kuusitielle. Poikkeusinfo ei klo 19 aikaan tiennyt tapahtuneesta mitään. H055 tuli paikalle klo 19:05.

Nopeaa toimintaa H055:lta. Sain klo 19:13 viestin, jonka mukaan vaunut pääsevät taas kulkemaan. Poikkeusinfoon näkyy tulleen tieto klo 19:08: "05.09.2011 19.08 - Raitiolinja 4 Munkkiniemen suuntaan, poikkeusreitti. Ajetaan Töölön tulli - Kuusitie - Töölön tulli. Tukholmankatu ja Munkkiniemi jäävät ajamatta. Syy: onnettomuus. Paikka: Munkkiniemi. Arvioitu kesto: 19:06 - 19:30."
 
Viimeksi muokattu:
HS julkaisi 2.9. ihan kivan uutisen Kurvin pysäkin nimestä. Korjataan nyt kuitenkin jutun virheet, alkaen otsikosta:

• pysäkin nimi ei ollut Vilhovuori vaan Vilhonvuori

• nimi ei tule läheisestä Vilho[n]vuorenkadusta vaan lähistöllä sijainneesta Wilhelmsbergin huvilasta (jonka rakennutti Gabriel Wilhelm Andstein)

• ei tietenkään ole varsinaisesti virhe väittää, että nimi on ollut käytössä vähintään 15 vuotta, sillä totta sekin on, mutta pikaisella vilkaisulla linjan 6 vuoden 1980 pysäkkiluetteloon sain pysäkille ikää ainakin tuplaten ja uskallan väittää ettei tuo nimi ollut silloin vuonna 1980 ihan nuori

Milloin muuten pysäkit alkoivat ylipäätään saada niitä mustia nimiliuskoja? Oliko niillä virallisia nimiä ennen 1970-lukua?
 
HS julkaisi 2.9. ihan kivan uutisen Kurvin pysäkin nimestä. Korjataan nyt kuitenkin jutun virheet, alkaen otsikosta:

• pysäkin nimi ei ollut Vilhovuori vaan Vilhonvuori

• nimi ei tule läheisestä Vilho[n]vuorenkadusta vaan lähistöllä sijainneesta Wilhelmsbergin huvilasta (jonka rakennutti Gabriel Wilhelm Andstein)

• ei tietenkään ole varsinaisesti virhe väittää, että nimi on ollut käytössä vähintään 15 vuotta, sillä totta sekin on, mutta pikaisella vilkaisulla linjan 6 vuoden 1980 pysäkkiluetteloon sain pysäkille ikää ainakin tuplaten ja uskallan väittää ettei tuo nimi ollut silloin vuonna 1980 ihan nuori

Milloin muuten pysäkit alkoivat ylipäätään saada niitä mustia nimiliuskoja? Oliko niillä virallisia nimiä ennen 1970-lukua?

Ammoisista ajoista alkaen kyseinen "Vilhonvuoren" pysäkki on tunnettu nimellä "Sörnäisten apteekki". Kyseinen liikehän sijaitsi siinä hollilla.

Nimiliuskat tulivat pysäkeille juurikin 1970-luvun alkupuolella. Sitä ennen nimiä näkyi vain isoissa solmukohdissa (liikennetarkastajien linjatoimistojen yhteydessä). Suurten karttakehikkojen yläpuolella oli kilvessä paikan nimi, kuten "Hakaniemi".
 
Ammoisista ajoista alkaen kyseinen "Vilhonvuoren" pysäkki on tunnettu nimellä "Sörnäisten apteekki". Kyseinen liikehän sijaitsi siinä hollilla.

Toi "Sörnäisten apteekki" on mulle kyllä ihan uusi nimi kyseiselle Vilhonvuoren pysäkille, Tavalliselle kaduntallaajalle Kansantalon pysäkkikin on varmaan tutumpi käsite kuin Sörnäisten apteekki. Jokatapauksessa nyt käyttöönotettu nimi "Sörnäinen(M)" on oikein hyvä koska suurin osa nuo Sörkän pysäkit muutenkin mieltää "metroaseman pysäkeiksi"
 
Välipalalista: (numero / viimeksi linjalla NrII-vaununa / ensimmäinen kerta linjalla MLNRV-vaununa)
  • 71 / 14.09.2010 v.26 @3BT / 31.12.2010 v.61 @6/8
  • 72 / 26.8.2010 v.48 @4T / 5.1.2011 v.1 @1A
  • 73 / 25.6.2010 v.62 @6/8 / 10.12.2010 v.86 @9
  • 74 / 4.5.2010 v.158 @6/8 / 20.12.2010 v.173 @7B
  • 75 / 22.10.2010 v.38 @3BT / 16.1.2011 v.37 @3BT
  • 76 / 15.12.2008 v.64 @6/8 / 29.5.2009 v.164 @6/8
  • 77 / 7.11.2009 v.25 @3BT / 17.2.2010 v.95 @10
  • 78 / 9.5.2011 v.56 @6/8 / 29.8.2011 v.62 @6/8
  • 79 / 9.6.2011 v.32 @3BT / N/A
  • 80 / 21.4.2006 v.75 @7B / 18.1.2007 v.158 @6
  • 81 / 23.4.2011 v.91 @10 / 22.7.2011 v.58 @6/8
  • 82 / 18.11.2010 v.34 @3BT / 19.2.2011 v.75 @7A
  • 83 / 29.3.2011 v.91 @10 / 13.6.2011 v.20 @3BT
  • 84 / 7.12.2009 v.42 @4 / 14.4.2010 v.164 @6/8
  • 85 / 2.9.2008 v.94 @10 / 28.1.2009 v.164 @6/8
  • 86 / 16.2.2009 v.140 @4 / 30.6.2009 v.58 @6/8
  • 87 / N/A / N/A
  • 88 / 7.3.2011 v.74 @7A / 8.7.2011 v.124 @5
  • 89 / 8.12.2010 v.53 @6/8 / 16.3.2011 v.39 @3BT
  • 90 / 24.4.2010 v.26 @3BT / 14.8.2010 v.97 @10
  • 91 / 2.7.2009 v.25 @3BT / 3.11.2009 v.156 @6/8
  • 92 / 6.9.2011 v.153 @6/8 / N/A
  • 93 / 30.3.2010 v.158 @6/8 / 2.8.2010 v.64 @6/8
  • 94 / 10.6.2010 v.26 @3BT / 15.10.2010 v.55 @6/8
  • 95 / N/A / N/A
  • 96 / 11.5.2010 v.26 @3BT / 21.8.2010 v.82 @9
  • 97 / 8.2.2011 v.53 @6/8 / 3.5.2011 v.151 @6/8
  • 98 / 11.9.2009 v.193 @10 / 27.11.2009 v.74 @7A
  • 99 / 6.6.2009 v.177 @7B / 14.11.2009 v.62 @6/8
  • 100 / 6.7.2011 v.124 @5 / N/A
  • 101 / 12.4.2009 v.29 @3BT / 10.10.2009 v.64 @6/8
  • 102 / 21.4.2009 v.52 @6 / 26.9.2009 v.159 @6/8
  • 103 / 5.1.2011 v.59 @6/8 / (9.4.2011 tilausajo),11.4.2011 v.55 @6/8
  • 104 / 8.11.2010 v.191 @10 / 31.1.2011 v.105 @1A
  • 105 / 13.3.2010 v.175 @7B / 27.4.2010 v.141 @4
  • 106 / 1.2.2011 v.42 @4 / 23.4.2011 v.83 @9
  • 107 / 27.11.2009 v.141 @4 / 17.2.2010 v.102 @1A
  • 108 / 4.1.2010 v.97 @10 / 19.3.2010 v.93 @10
  • 109 / 27.5.2010 v.38 @3BT / 25.9.2010 v.93 @10
  • 110 / 4.10.2009 v.62 @6/8 / 11.12.2009 v.64 @6/8
  • 111 / 30.10.2009 v.198 @10 / 23.12.2009 v.165 @6/8
  • 112 / 15.10.2009 v.147 @4 / 8.12.2009 v.159 @6/8
Saksassa käyneet NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen Saksaa / ensimmäinen kerta linjalla Saksasta tulon jälkeen)
  • 32 / 15.01.2009 v.101 @1A / 27.11.2009 v.164 @6/8
  • 40 / 4.6.2009 v.2 @1A / 27.4.2010 v.62 @6/8
  • 41 / 14.1.2010 v.75 @7A / 4.11.2010 v.62 @6/8
  • 42 / 13.6.2008 @7B / 23.9.2009 v.58 @6/8
  • 44 / 6.11.2007 v.83 @7A / 22.1.2009 v.103 @1A
  • 52 / 25.5.2008 v.60 @6/8 / 31.7.2009 v.104 @1A
  • 54 / 24.3.2009 v.105 @1A / 8.2.2010 v.83 @7A
  • 55 / 30.3.2009 v.106 @1A / 27.3.2010 v.27 @3BT
  • 56 / 23.3.2010 v.174 @7B / 15.12.2010 v.102 @1A
  • 57 / 15.4.2010 v.59 @6/8 / 24.3.2011 v.102 @1A
  • 58 / 23.2.2009 v.85 @9 / 4.12.2009 v.38 @3BT
  • 59 / 14.9.2009 v.51 @6/8 / 20.7.2010 v.29 @3BT
  • 64 / 6.5.2010 v.171 @7B / N/A
  • 65 / 13.11.2009 v.77 @7A / 5.10.10 v.173 @7B
  • 66 / 17.8.2009 v.176 @7B / 29.6.2010 v.44 @4T
  • 69 / 13.9.2007 v.174 @7B / 10.8.2009 v.76 @7A
  • 70 / 13.6.2008 @1A / 15.10.2009 v.159 @6/8
Suomessa korjatut NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen TK / ensimmäinen kerta linjalla TK:sta tulon jälkeen)
  • 33 / 2.6.2005 v.155 @6 / 31.1.2006 v.163 @7A
  • 46 / 18.10.2005 v.103 @1A / 9.9.2006 v.62 @7A
  • 67 / 15.6.2006 v.85 @8 / 6.11.2007 v.102 @1A
 
Palohälytys tänään n. 18 Töölön varikolla, kovasti kärysi mutta liekkejä ei ohikulkijana näkynyt. Eniten savua oli HKL 52:n ympärillä, mahtoiko sähköt pettää?
 
Välipalalista: (numero / viimeksi linjalla NrII-vaununa / ensimmäinen kerta linjalla MLNRV-vaununa)
  • 71 / 14.09.2010 v.26 @3BT / 31.12.2010 v.61 @6/8
  • 72 / 26.8.2010 v.48 @4T / 5.1.2011 v.1 @1A
  • 73 / 25.6.2010 v.62 @6/8 / 10.12.2010 v.86 @9
  • 74 / 4.5.2010 v.158 @6/8 / 20.12.2010 v.173 @7B
  • 75 / 22.10.2010 v.38 @3BT / 16.1.2011 v.37 @3BT
  • 76 / 15.12.2008 v.64 @6/8 / 29.5.2009 v.164 @6/8
  • 77 / 7.11.2009 v.25 @3BT / 17.2.2010 v.95 @10
  • 78 / 9.5.2011 v.56 @6/8 / 29.8.2011 v.62 @6/8
  • 79 / 9.6.2011 v.32 @3BT / 15.9.2011 v.31 @3BT
  • 80 / 21.4.2006 v.75 @7B / 18.1.2007 v.158 @6
  • 81 / 23.4.2011 v.91 @10 / 22.7.2011 v.58 @6/8
  • 82 / 18.11.2010 v.34 @3BT / 19.2.2011 v.75 @7A
  • 83 / 29.3.2011 v.91 @10 / 13.6.2011 v.20 @3BT
  • 84 / 7.12.2009 v.42 @4 / 14.4.2010 v.164 @6/8
  • 85 / 2.9.2008 v.94 @10 / 28.1.2009 v.164 @6/8
  • 86 / 16.2.2009 v.140 @4 / 30.6.2009 v.58 @6/8
  • 87 / N/A / N/A
  • 88 / 7.3.2011 v.74 @7A / 8.7.2011 v.124 @5
  • 89 / 8.12.2010 v.53 @6/8 / 16.3.2011 v.39 @3BT
  • 90 / 24.4.2010 v.26 @3BT / 14.8.2010 v.97 @10
  • 91 / 2.7.2009 v.25 @3BT / 3.11.2009 v.156 @6/8
  • 92 / 6.9.2011 v.153 @6/8 / N/A
  • 93 / 30.3.2010 v.158 @6/8 / 2.8.2010 v.64 @6/8
  • 94 / 10.6.2010 v.26 @3BT / 15.10.2010 v.55 @6/8
  • 95 / N/A / N/A
  • 96 / 11.5.2010 v.26 @3BT / 21.8.2010 v.82 @9
  • 97 / 8.2.2011 v.53 @6/8 / 3.5.2011 v.151 @6/8
  • 98 / 11.9.2009 v.193 @10 / 27.11.2009 v.74 @7A
  • 99 / 6.6.2009 v.177 @7B / 14.11.2009 v.62 @6/8
  • 100 / 6.7.2011 v.124 @5 / N/A
  • 101 / 12.4.2009 v.29 @3BT / 10.10.2009 v.64 @6/8
  • 102 / 21.4.2009 v.52 @6 / 26.9.2009 v.159 @6/8
  • 103 / 5.1.2011 v.59 @6/8 / (9.4.2011 tilausajo),11.4.2011 v.55 @6/8
  • 104 / 8.11.2010 v.191 @10 / 31.1.2011 v.105 @1A
  • 105 / 13.3.2010 v.175 @7B / 27.4.2010 v.141 @4
  • 106 / 1.2.2011 v.42 @4 / 23.4.2011 v.83 @9
  • 107 / 27.11.2009 v.141 @4 / 17.2.2010 v.102 @1A
  • 108 / 4.1.2010 v.97 @10 / 19.3.2010 v.93 @10
  • 109 / 27.5.2010 v.38 @3BT / 25.9.2010 v.93 @10
  • 110 / 4.10.2009 v.62 @6/8 / 11.12.2009 v.64 @6/8
  • 111 / 30.10.2009 v.198 @10 / 23.12.2009 v.165 @6/8
  • 112 / 15.10.2009 v.147 @4 / 8.12.2009 v.159 @6/8
Saksassa käyneet NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen Saksaa / ensimmäinen kerta linjalla Saksasta tulon jälkeen)
  • 32 / 15.01.2009 v.101 @1A / 27.11.2009 v.164 @6/8
  • 40 / 4.6.2009 v.2 @1A / 27.4.2010 v.62 @6/8
  • 41 / 14.1.2010 v.75 @7A / 4.11.2010 v.62 @6/8
  • 42 / 13.6.2008 @7B / 23.9.2009 v.58 @6/8
  • 44 / 6.11.2007 v.83 @7A / 22.1.2009 v.103 @1A
  • 52 / 25.5.2008 v.60 @6/8 / 31.7.2009 v.104 @1A
  • 54 / 24.3.2009 v.105 @1A / 8.2.2010 v.83 @7A
  • 55 / 30.3.2009 v.106 @1A / 27.3.2010 v.27 @3BT
  • 56 / 23.3.2010 v.174 @7B / 15.12.2010 v.102 @1A
  • 57 / 15.4.2010 v.59 @6/8 / 24.3.2011 v.102 @1A
  • 58 / 23.2.2009 v.85 @9 / 4.12.2009 v.38 @3BT
  • 59 / 14.9.2009 v.51 @6/8 / 20.7.2010 v.29 @3BT
  • 64 / 6.5.2010 v.171 @7B / N/A
  • 65 / 13.11.2009 v.77 @7A / 5.10.10 v.173 @7B
  • 66 / 17.8.2009 v.176 @7B / 29.6.2010 v.44 @4T
  • 69 / 13.9.2007 v.174 @7B / 10.8.2009 v.76 @7A
  • 70 / 13.6.2008 @1A / 15.10.2009 v.159 @6/8
Suomessa korjatut NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen TK / ensimmäinen kerta linjalla TK:sta tulon jälkeen)
  • 33 / 2.6.2005 v.155 @6 / 31.1.2006 v.163 @7A
  • 46 / 18.10.2005 v.103 @1A / 9.9.2006 v.62 @7A
  • 67 / 15.6.2006 v.85 @8 / 6.11.2007 v.102 @1A
 
Takaisin
Ylös