Kartta Helsingin raitiotieverkosta

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,155
Tosiharrastajan seinälle: Helsingin raitiotieverkko pysäkkeineen 2012!

Stadin Ratikat on teettänyt ensisijaisesti omaan sisäiseen käyttöön, tilausajoliikenteen suunnittelutarpeisiin, Helsingin kaupungin opaskarttapohjalle kartan, johon on merkitty koko raitiotien rataverkko. Mukana ovat siis kääntymissuunnat, sivuraiteet, varasilmukat ja varikkojen vaihtoraiteet. Lisäksi karttaan on merkitty kaikki raitiovaunupysäkit. Pysäkit on värikoodattu (tavalliset pysäkit vihreällä, seisonnan mahdollistavat punaisella ja keltaisella), nimetty suomeksi sekä numeroitu.

Lisäksi karttaan on merkitty sellaiset pysäkit ja pysähdyspaikat, jotka eivät ole linjaliikenteen käytössä mutta joita tilausliikenne voi käyttää. Nämäkin on nimetty, mutta nimet ovat pääosin epävirallisia.

Linjan 8 jatke Jätkäsaareen on merkitty karttaan pysäkkeineen, pysäkkinimineen ja -numeroineen. Myös linjan 9 jatke Länsiterminaaliin on merkitty karttaan pysäkkeineen. Pysäkeille on annettu ”työnimet” eli epäviralliset, väliaikaiset nimet. Pysäkkinumeroita ei tällä rataosuudella vielä ole, kun ne eivät ole tiedossa.

Varikkoalueilla karttaan ei ole merkitty ratapihoja eikä halliraiteistoja.

Kartta on painettu kestävälle ja laadukkaalle polypropeenille eli muoville, jolloin se kestää rypistymättä ja kellastumatta erinomaisesti. Karttajulisteen koko on A1 eli noin 60 x 85 cm.

Kartasta on otettu hyvin pieni painos, ja pääasiallinen käyttötarkoitus on siis Stadin Ratikoiden sisäinen tilausajomyynti. Karttaa on kuitenkin saatavana rajoitetusti kiinnostuneille harrastajille. Kartan hinta postitettuna (tilaavievä kirje) on 57 euroa. Tilaa omasi nyt sähköpostitse osoitteesta 339[ät]stadinratikat.fi.

Ohessa on kuvaote kartasta. Laatu ei tässä ole yhtä tarkka kuin painetussa kartassa, sillä foorumi rajoittaa kuvien kokoa. karttaote.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka kartan tekeminen on ollut varmasti työlästä ja myyntiartikkelina kartta toimii mainiosti varainhankintana, niin onko liian toivorikasta ajatella, että digitaalisen version - vaikka hieman huononnetulla resoluutiolla - saisi ilmaiseksi?
 
Vaikka kartan tekeminen on ollut varmasti työlästä ja myyntiartikkelina kartta toimii mainiosti varainhankintana, niin onko liian toivorikasta ajatella, että digitaalisen version - vaikka hieman huononnetulla resoluutiolla - saisi ilmaiseksi?

On se liian toivorikasta. Sen nimittäin estää kiinteistoviraston lisenssi. Eikä tuo nyt mitään varainhankintaakaan ole, se kymppi joka kartasta jää ns. voittoa ei kata edes printtilisenssiä. Tuo on tehty puhtaasti tilausliikenteen tarpeisiin ja muutaman kappaleen myynti asialle omistautuneiden harrastajien kokoelmiin on ihan sivujuonne. Eli kun kerran kartta on kuitenkin tehty, niin käytännössä omakustannushintaan siitä voi olla iloa muillekin.
 
Selvisikö tässä yhteydessä mahdollisesti verkon tämänhetkinen tarkka kokonaispituus?
 
Selvisikö – – verkon – – kokonaispituus?

Ei selvinnyt, koska rataverkko muokattiin opaskarttapohjan päälle, eikä se ole riittävän tarkka mittojen selvittämiseen.

Raitioverkon pituuden voinee selvittää ehkä helpoimmin http://ptp.hel.fi/ptpa/ -karttapalvelun mittaustoiminnolla. Jos joku tuon työn viitsii tehdä, niin näkisin mielelläni tuloksen täällä foorumilla.
 
Jos joku tuon työn viitsii tehdä, niin näkisin mielelläni tuloksen täällä foorumilla.

Kun nyt olen ilmaistöissä kaupungilla (siviilipalvelus) ja pääsen käsiksi virallisiin CAD-pohjakarttoihin, niin päätin pikaisesti selvittää asiaa. Millintarkkoja nämäkään kartat eivät ole, mutta kymmenien metrien tarkkuudella uskallan väittää, että normaalissa linjaliikenteessä on tällä hetkellä 87,79 km raiteita. Varikoiden, siirtymä- ja ohitusraiteiden yms. tarkempi mittaaminen olisikin sitten isompi urakka, johon tuskin olen ryhtymässä - sisätiloissa olevia raiteita kun ei näistä tiedostoista löydy. Suuruusluokka on kuitenkin 15 km. Riittävän tarkkuuden ulkopuoliseen käyttöön varmaan saa mitattua vaikka Google Earthista.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on siis linjaliikenteen raidepituus. Se on hyvin linjassa sen arvion kanssa, että reittipituus on viitisenkymmentä kilometriä (jossa luvussa siis kaksiraiteiset osuudet on laskettu vain yhteen kertaan). Tämäkin luku olisi tietysti mukava tietää tarkalleen.
 
Tuossa törmätään määrittelykysymyksiin. Mikä on kaksiraiteista osuutta? Etenkin Pasilassa on monella kadulla kaksi raidetta, mutta katualueen eri reunoilla.

Muutenkin kahden rinnakkaisen raiteen etäisyys vaihtelee monin paikoin, kun esim. kurvaillaan pysäkille kadun laitaan tai mennään jyrkkään mutkaan. Paikoitellen kaksi raidetta kiertää saman esteen (esim. siltapilarit) eri puolilta. Ovatko ne silloinkin "samaa" rataa? Jos ovat, mistä pituus tarkalleen mitataan? Entä miten suhtaudutaan Manskun kolmiraiteiseen osuuteen Ylioppilastalon kohdalla? Nämä ovat pikkuyksityiskohtia, mutta jos tavoitteena on tarkka kokonaispituus, ne pitää määritellä jotenkin.
 
Korjataan nyt vielä sen verran, että edelliseen lukemaan oli näköjään kuitenkin kiireessä livahtanut mukaan jokunen käyttämätön kääntymissuunta ja ohitusraide. Korjattu, toivottavasti oikea pituus on 87,26 km linjaliikenteessä sekä 15-20 km muuten olemassa. Rakenteilla olevista osuuksista toki tulee jokunen kilometri lisää aivan lähiaikoina.
 
Takaisin
Ylös