Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Näytetään tulokset 31-35/35

Viestiketju: Epävirallinen nimikilpailu

  1. #31
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Paitsi että tässä vaunussa on kääntyvät telit. Se ei ole teknologisessa mielessä kaksi-huonetta-ja-keittiö -konseptia.
    terveisin
    JE

  2. #32
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Kaksi-huonetta-ja-keittiö

    Kaksi-huonetta-ja-keittiö -termi tulee Yhdysvalloista, "two-rooms-and-bath".

    Ensimmäinen nivelraitiovaunu rakennettiin jo vuonna 1893 Cleveland City Railway Co:lle. Herrat Brewer ja Krehbiel hakivat patentin nivelöidylle vaunulle, jonka peruskonsepti oli kaksi päistään yhteenrakennettua kaksiakselista (siis kiinteäalustaista) raitiovaunua. Vaunun rakensi Kuhlman Car Co., mutta mainitut miehet tekivät omana työnään yhdistysmuutostyöt. Tuossa vaunussa ei vielä ollut "keittiötä", vaan nivelöinti oli samassa lattiatasossa vastakkaisten päätysiltojen kanssa. Kuitenkin nivelvaunu oli keksitty!

    Nivelvaunuterminä ei vielä tuolloin, eikä pitkään aikaan myöhemminkään ollut englanniksi "articulated", vaan "twin cars", "two-car-train" tai "duplex".

    Keittiö-lisätermi tällaisten nivelvaunujen kohdalla otettiin käyttöön vuonna 1912 Bostonissa, jossa nivelöinti oli jo "välipala" eli ikäänkuin oma pieni vaunuosansa. Tärkeä muutos oli myös se, että keittiö oli matala ja siinä oli ovet. Tämän vaunutyypin päissä tavanomaisen korkealla oli yksinkertaiset ovet, mutta välipalassa siis laiturintasoon lasketut pariovet. Keittiön alla ei ollut pyöriä saati teliä, mutta se oli kooltaan lähes HKL:n välipalan mittainen. Vaunujen yhteenliitoksen eli nivelöinnin allakaan ei ollut teliä, jonka päällä lepää kahden vaunun paino, vaan nivelkin oli vapaasti.

    Nivelvaunujen kehitys raitiotieteknologian silloisessa johtavassa maassa Yhdysvalloissa siirtyi kaksiakselisista ja telivaunuista muodostetuista "kaksi-huonetta-ja-keittiö" -tyypeistä eteenpäin, eli 1920-luvulla ryhdyttiin panostamaan enemmän moderneihin telimoottorivaunuihin. Nivelvaunut "keksittiin" sitten Euroopassa uudestaan viime sotien jälkeen ja mainittu moottoriton Jacobin telikonstruktio onkin ollut yksi menestyksen tae.

  3. #33

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    427

    oletus

    Eikö myös Tukholman raitioteiden neliakselisia perävaunuja kutsuttu nimellä 'två rum och kök'? Nämä olivat tosin ilman niveltä, matalalattiainen vaunusilta telien välissä.
    'En ole kiinnostunut selityksistä, joita annetaan myöhästymisille. Olen kiinnostunut vain siitä mitä on todella saatu aikaan'
    (Mahatma Gandhi)

  4. #34
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202
    Eikös myös kylmän sodan aikaisessa Itä-Euroopassa tunnettu sama nimitys "kaksi huonetta ja keittiö", kun Gotha -vaunuista tehtiin piiiiitkiä?
    Meitä lähimmät kyökillä varustetut vaunut olivat Tallinnassa. Gotha G4 oli konstruktioltaan 1910-luvun keksintö.

  5. #35

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202
    Eikös myös kylmän sodan aikaisessa Itä-Euroopassa tunnettu sama nimitys "kaksi huonetta ja keittiö", kun Gotha -vaunuista tehtiin piiiiitkiä?
    Menee vähän aiheesta sivuun, muutta ainakin siihen aikaan kun Gothia valmistettiin, olivat itäblokin maiden asuntonormien mukaan omalla keittiöllä varustetut asunnot liian ylellisiä tavallisille duunareille, ja siksi tuntemattomampi ilmiö kuin lännessä. Mutta nivel-Gothilla oli varmaan jokin toinen humoristinen nimitys siitä huolimatta.

    t. Rainer

Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •