Helsingin raitioteitten historiasta

Liittynyt
24 Heinäkuu 2007
Viestit
123
Jos yleiselle historiakeskustelulle on jokin ketju jo olemassa, en sitä löytänyt...

Bongasin MuroBBS:n viestiketjusta tämmöisen jutun:

"Raitiovaunoissa oli erikseen kuljettaja joka ajoi, ja rahastaja, joka rahasti matkaliput. Rahastaja istui semmoisessa puisessa kopissa takasillan vieressä. Kaikki rahastajat puhuivat ruotsia. He huusivat ruuhka-aikaan "eteenpäin käytävällä framuutpokongen". Lähellä Finlandiataloa (jota ei silloin ollut tietenkään) oli "Sipoon kirkko", eli liikennelaitoksen henkilökunnan asuintalo korkeinen torneineen, vieressä oli raitiovaunuhalli, joka nyt toimii ravintolana."

Mistähän tuossa mahtaa olla kyse? En ihan heti keksi mihin paikkaan tuo kuvaus raitiovaunuhalli-ravintolasta sopisi.
 
Korjaamosta on todellakin varmaan kysymys, siellähän on parikin eri ravintolaa, enemmän kyllä juoma- kuin ruokapaikkoja.
 
Niin se on varmasti tämä häpeällinen Korjaamon "Ratikkamuseo". Kävin siellä jokin vuosi sitten arkena päivällä. Näytti silloin olevan jopa syöjiäkin.
 
Tämähän selvisi nopeasti. Mikäs tuon "sipoon kirkon" tilanne sitten on, missä se on sijainnut ja minkälainen pytinki on ollut kyseessä?
 
Sipoon kirkon paikalla nykyään olevan talon seinästä (Alepan sisäänkäynnin vierestä) löytyy muuten tieto-isku ja kuvia Sipoon kirkosta, kannattaa käydä vilkaisemassa jos alueella liikkuu...
 
Ahaa, tuo talo siis. Jotain hämäriä muistikuvia on tuon purkamisesta kun natiaisena aika paljon kesäisin Helsingissä oleilin.
 
Mikäs tuon "sipoon kirkon" tilanne sitten on, missä se on sijainnut ja minkälainen pytinki on ollut kyseessä?

Färillinen kuva tuosta R&O:n Sipoo-lähtöisten ruotsinkielisten raitiotieläisten asuttamasta Jugend-kirkosta löytyy esim. Raitiovaunu.fi-sivustolta: http://www.raitiovaunu.fi/kuvat/sipoon.jpg. Arkkitehti on Valdemar Aspelin, talo valmistui 1905. Sallinkatu-nimisen raitiovaunupysäkin takana kuvassa on Esson bensiiniasema, joka on tuttu mm. yleislakkovalokuvista 50-luvulta (ratsupoliisit suitsevat työläisiä).

Muistutukseksi vielä niille, jotka eivät tiedä miksi tuo talo on nimetty sipoolaisille:

Helsinkiin värvättiin nopeassa tahdissa Uudenmaan eräästä kotikieleltään umpiruotsalaisimmasta maatalouspitäjästä - Sibbo - joutilaita maalaispoikia sporakuskeiksi ja -kondareiksi tämän talon valmistusaikaan. Värväys oli seurausta siihen asti suurimmalta osaltaan täysin suomenkielisen ja pääosin hevosia ohjastamaan tottuneen Hämeestä saapuneen (ja siis jo hevosraitiotien aikaan 1890-luvulla R&O-yhtiölle töihin tulleen) raitiotiehenkilöstön palkka- ja työololiikehdinnästä.

Kiista voimistui vuosina 1903-04 ja vuonna 1904 toteutettiin koko helmikuun kestänyt täydellinen raitiotielakko. Seuraavana vuonna 1905 R&O:ta haittasi lisäksi koko maata koskettanut, mutta lyhytkestoinen suurlakko ja sitä historiaa tuntevat tunnistavat asiaan liittyviä muita olosuhderealiteetteja. Vuonna 1906 puhkesivat puolestaan Hakaniemen kahakat ja helsinkiläisen, ruotsinkielisen, suurpääoman omistuksessa ollut Raitiotie- ja Omnibus-Osakeyhtiö oli aktiiviteetiltaan nousevan enemmistön eli suomenkielisen työväestön erityisenä silmätikkuna. Niskuroinneet suomenkieliset hämäläisukot erotettiin R&O:lta ja uusi halpatyövoima hankittiin Sipoon pitäjän maattomista pojista; mäkituvista, torpista, ja mitenkä nuo termit nyt menevätkään. Näin henkilökunnan puhekielikin vaihdettiin lyhyessä ajassa suomesta ruotsiksi.

Helsinkiläiset ryhtyivät oitis pilkkaamaan R&O:n uutta henkilökunnan asuintaloa "Sipoon kirkoksi", olihan asuintalossa olennaisesti myös uuteen muotiarkkitehtuuriin eli jugendiin kuulunut tornikin töröttämässä.

Raitiovaunuissa kulki vuonna 1906 usein sipoolaisen kuskin ja kondarin lisäksi liikennettä turvaamassa aseistettuja suojeluskaartilaisia. Vaunuja siitä huolimatta kivitettiin ja työväen aseistetut mielenosoittajat onnistuivat usein pakottamaan vaunut palaamaan halliin, joka oli Töölössä (nykyinen Ratikkamuseo), Sipoon kirkon tuntumassa. R&O tuki suojeluskaartin osastoja ja toimintaa. R&O:n tj Kolster irtisanoutui toimestaan kesällä 1906, yhtiön johtokunta uudistettiin yms. Mutta sipoolaiset (ja olihan tulijoita Sibbon lisäksi mm. Esbosta) olivat kuitenkin asettuneet Helsinkiin ja hoitivat raitiotieliikenteen siitä eteenpäin. Ja oppivat tulevien vuosikymmenten aikana myös jonkin verran suomea...
 
Vielä sellainen maininta Sipoon kirkosta, että Hector lauloi kappaleessaan Asfalttiprinssi (-73) näin:

Luona Sipoonkirkon seison ja katsomaan jään;
siinä Laineen Pirkon itkevän myöskin mä nään...
Batman, ethän auttaa vois?!
Kun meidän linnat myydään pois.


Ilmeisesti Sipoon kirkko myytiin jo tuohon tuohon aikaan pois taholle, joka pani täytäntöön purkutuomion vuonna -78 (vasta).
 
Laine kuulostaa kovasti raitiotieläiseltä sukunimeltä.
Laineen Pirkon mahdollisen kotitalon eli Sipoon kirkon nimen historiasta olen kuullut sellaisen version, että talon rakentaminen kesti kauan, kuten Sipoossa sijaitsevan kirkonkin rakentaminen.

Antero
 
Laineen Pirkon mahdollisen kotitalon eli Sipoon kirkon nimen historiasta olen kuullut sellaisen version, että talon rakentaminen kesti kauan, kuten Sipoossa sijaitsevan kirkonkin rakentaminen.

Antero

Kooklesta katsottuja vuosilukuja väärinkäsitysten välttämiseksi vastaisuudessa ja korjaukseksi:
- Sipoon "vanhaa" keskiaikaista harmaakivikirkkoa Nikkilässä rakennettiin tosiaankin aika kauan eli viisi vuotta vv. 1450-1454.
- Sipoon "uutta" uusgoottilaista kirkkoa rakennettiin Nikkilässä edellistä ripeämmässä tahdissa tekniikoiden kehittyessä, eli vain kolme vuotta "päivätöinä" vv. 1883-1885.

"Pirkko Laine" ei voi olla mitenkään nimenä kenelläkään "sipoolaisella" sporakondarilla, eli nimi ei liity mitenkään asiayhteyteen. Heikki Harma voisi kertoa itse mistä on tuon keksinyt, sopinee vain riimitykseen? [Sattumalta tunnen yhden länsisuomalaisen 1930-lukulaisen ihmisen, jonka tyttönimi on täsmälleen kyseinen. Pirkko-nimi on eräs hyvin selkeä tiettyyn aikakauteen sidottu ja aikansa lapselle annettu nimi, valtakausi ehkä 1930-60-lukuja].

Sitten R&O:n historiikista muutama tosiasia vakavien väärinkäsitysten välttämiseksi vastaisuudessa ja korjaukseksi:
R&O:n Läntisen Viertotien varrelle rakentamaa "Sipoon kirkko" rakennettiin alle vuodessa piirustuslaudalta sisäänmuuttoon! Vuoden 1904 raitiotielakon jälkeen saman vuoden (1904) elokuussa johtokunta päätti rakentaa henkilökunnan pysyttämiseksi yhtiön palveluksessa ja henkilöstön asuntokurjuuden poistamiseksi ensimmäisen henkilökunnan asuintalon vaunuhallin yhteyteen. Rakennus valmistui tarkastukseen jo 1.6.1905.

Sipoon kirkot [nyt 557 v. ja 126 v.], jotka kummatkin ovat edelleen pystyssä, tai "Sipoon kirkko" [purettu 73 v. iässä], eivät omasta henkilökohtaisesta mielestäni ole olleet lainkaan kauaa rakenteilla. Miksi Antero sanoo talon rakentamisen kestäneen kauan?
 
Miksi Antero sanoo talon rakentamisen kestäneen kauan?
Ihan vaan siksi, kuten aiemmin kerroin, että joku on mulle joskus nuoruudessani näin väittänyt. Asia ei ole minua enempää kiinnostanut, mutta taas tässä nähtiin, ettei pidä uskoa kaikkea mitä sanotaan. Parempi selvittää ja tarkistaa itse.

Antero
 
Takaisin
Ylös